Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

vandaar dat ze gaan schuimen. Maarja ik hoor overal wat anders dus ik weet niet wat ik moet geloven hoor.
Lika93 schreef:Tsja, ik heb in een boekje gelezen (volgens mij in de Bit) dat het geen goed teken is omdat ze dan niet goed hun speeksel door kunnen slikken.vandaar dat ze gaan schuimen. Maarja ik hoor overal wat anders dus ik weet niet wat ik moet geloven hoor.
) en schuimen... Schuimen=goed, kwijlen=slecht... sliertje schreef:Wanneer een paard ontspant, dan kauwt het.. Wanneer een paard kauwt, komt er lucht in het speeksel waardoor er schuim ontstaat. Dit kan ook zijn wanneer het paard zonder bit loopt. Denk maar aan een join up of als je het paard opjaagt in de bak en het ontspant door o.a. te gaan kauwen. Er kan schuim ontstaan in de mond van het paard.
Als een paard last heeft van het bit of bijvoorbeeld aan het wisselen is dan kan er speeksel ontstaan wat zo de mond uitloopt. Dit is dan weer een teken dat er iets in de mond van het paard kan zijn wat hem irriteert. (kleine kinderen produceren ook veel meer speeksel als ze aan het wisselen zijn.)
Schuim is dus ontspanning. Maar niet elk paard dat ontspant, schuimt ook.
Als jij je paarden rijdt en ze schuimen lekker in de mond, dan mag je ervan uitgaan dat ze lekker ontspannen op je hand zijn. Erg goed teken dus!
Succes!
.. dat was nu precies wat ik dacht toen ik het las.. Somebitch schreef:Ze zeggen altijd dat het schuimen een goed teken is..
Maar ik heb ergens gelezen dat dit juist niet zo is..
kunamosity schreef:Somebitch schreef:Ze zeggen altijd dat het schuimen een goed teken is..
Maar ik heb ergens gelezen dat dit juist niet zo is..
Ja, 'ze' zeggen wel meer. Het klopt het is niet goed. Een wild paard zal onder het lopen nooit schuimen. Alleen een onderdanig paard zal gaan kauwen...en is dus duidelijk niet geheel op zijn gemak.