heel moeilijk stelling op rechts

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

xxxfhxxx

heel moeilijk stelling op rechts

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-07 16:00

Hallo,

Ik heb nu een paardje dat heel veel moeite heeft met stelling/buiging op rechts. Op links gaat alles prima maar op rechts is het heeeeeeeel moeilijk. Van buiging op rechts is er nog totaal geen sprake ze zwaait heel erg uit met die achterhand, ook loopt ze als ik stelling probeer te vragen heel snel door mijn binnenbeen heen. Dit alles alleen op rechts. Nu is het ook zo dat ze op links wel beter ontwikkeld is dan op rechts. Heeft iemand tips hoe ik hiermee het beste mee kan doorgaan?

Bedankt

edit: ik heb les.....

xxxfhxxx

Re: heel moeilijk stelling op rechts

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-07 18:16

ze heeft trouwens wel een beetje haken op dr gebit maar de tandarts komt deze week. Zou het miss daaraan kunnen liggen? t werkt denk ik iig niet mee

dayenxbyoux

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-07 18:35

Hmm.. mijn pony had dit ook. Het kan zijn dat er iets vast zit in zijn hoofd. Voel voordat je gaat rijden altijd even achter zijn kaken. Als je dat kunt bewegen [en het hooofd beweegt mee] dan zit het goed. Misschien is het niet altijd goed beweegbaar, dan moet je het even masseren! Knipoog Het klinkt misschien raar, maar als je dit elke keer doet voordat je gaat rijden, helpt het echt!

Succes ermee! Ach gut

Flux

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-07 18:55

Eh.. bij ons hebben we ook een pony die ...even kijken...heel moeilijk links stelling heeft. De oorzaak van hem was dat hij vroeger te veel op rechterstelling is doorgereden, hij scheen dat namelijk altijd al te doen.
DA zegt dat zijn rechter (als ik het nu goed zeg) spier in de hals te kort is, zodat ie zijn hoofd moeilijk naar links kan buigen. Kan zijn dat die van jou hetzelfde probleem heeft. Hoeft natuurlijk niet Knipoog Kan ook gewoon zijn dat ie zelf beter loopt op links Knipoog

Succes!

xxxfhxxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-07 19:56

verder iemand nog tips?

_Christine

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-07 20:44

Denk eraan dat je goed op je rechterzitbeen knobbel blijft zitten als je op de rechterhand zit. Goed verzamelen werkt meestal ook want dan heb je toch meer controle. Probeer eerst in stap te verzamelen, oefeningen als schouderbinnenwaarts en travers en daarna pas draven.

Toverheks

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-07 20:46

Veel figuren rijden enzo.
Zorg er iig voor dat hij recht loopt en niet in de stelling die hij/zij gemakkelijk vindt. Dat is sowieso een begin Knipoog

xxxfhxxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-07 20:53

in stap lukt het ook wel, gallop ook wel alleen draf is het allermoeilijkst. ook zijn we nu wel op het punt dat we wel gewooon helemaal rechtuit kunnen rijden. Ik deed altijd als ze op de rechte lijn verkeerde stelling aannam volte maken en dan weer recht...

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-07 22:28

De haken kunnen er deels mee te maken hebben, maar je geeft ook aan dat hij links beter ontwikkeld is. Het is dus zaak rechts meer te gaan ontwikkelen waardoor het paard rechter wordt. Dit kan je doen door wat meer aandacht te schenken aan de rechterhand, maar zorg weg voor regelmatige afwisseling. Je paard te lang op de rechterhand houden kan juist averechts werken. Een paar ronden goed doorwerken op rechts en dan als beloning een korte ronde links.

Ik heb hetzelfde probleem met mijn paard en probeer net wat meer op de rechterhand te rijden dan op de linkerhand, maar verder wel dmv correct rijden de stelling en buiging te krijgen waar ik naartoe wil.

xxxfhxxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-07 22:44

maar het is iig een probleem dat op te lossen is met gedult en tijd?

marijkedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-07 08:12

Ja dat zeker.

Wat ik vaker moet doen in de les, is heel even met contrastelling rijden.
In jouw geval dus als je linksom rijdt, met rechterstelling rijden.
Let goed op je buitenbeen daarbij.
Dit moet je natuurlijk niet de hele tijd doen, maar bij het losrijden, als je merkt dat je paard niet wil
buigen en stellen rechtsom, heel even een paar voltes met contrastelling rijden.
Je zult merken dat hij daarna makkelijker in stelling en buiging gaat lopen rechtsom.
Bij mij heeft het iig gewerkt.

Zorg verder dat je met je binnenhand alleen maar stelling vraagt en dan meteen loslaat, niet vasthouden.
Buitenhand en buitenbeen moet er goed bij blijven.
Binnenbeen goed erbij om hem om je been te kunnen buigen.
Succes ermee!

Gr. Marijke

xxxfhxxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-07 08:29

contrastelling probeer ik ook veel, dan probeer ik ook met het been waarom ze dan moet buigen haar van de hoefslag af te drukken zodat ze iig reageert opd at been. Ook probeer ik heel veel achtjes te rijden....