Stil zitten (help)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

gekoppaard

Stil zitten (help)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-07 13:17

Hallo,

Ik heb een paardje van 6 jaar oud en rijdt met haar m dressuur. Nu is het zo dat het lijkt alsof ze veertje onder haar hoeven heeft waardoor ik mijn benen niet stil genoeg kan houden. Ik heb al vanalles gedaan: zonder beugels, zitles, beugels vastgebonden en dat heeft redelijk geholpen maar ik zou het graag nog meer willen verbeteren. (Op mijn andere paard of op iemand anders zijn paard heb ik er geen last van) Herkend iemand van jullie dit en hoe hebben jullie het aangepakt?

Ojah een ander raar iets is dat ook alleen bij dit paard (raar beestje he Bloos ) mijn cap van mijn hoofd afglijdt. dwz hij glijdt steeds meer naar achteren totdat het kinbandje me ongeveer kilt. De cap past goed en zit niet te strak of te los. Iemand ervaring en hoe heb je het opgelost?

Groetjes Kenny

anja136

Re: Stil zitten (help)

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-07 13:18

Hoi
Ik heb ook probleem met doorzitten, maar nu ik 17 kilo ben afgevallen gaat het gelukkig stuk beter. Rijd nu L1 en mag bijna over naar de L2, maar aangezien dat allemaal doorzitten is ga ik nog niet oever. Ik weet zo geen oplossing voor je probleem. Succes ermee

gekoppaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-07 13:22

Hi Anja,

Ik ben 1.70 en 60 KG dus wat dat aangaat denk ik niet dat ik nog veel kan afvallen om het te verbeteren. Maar bedankt voor de tip!

Niisj

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-07 13:28

Heb je het probleem alleen bij doorzitten of ook bij lichtrijden ?
Ik weet wel wat je bedoelt want ik reed een tijdje op Big Ben een paard van een vriendin en die heeft nogal een zweverige draf ...Ik kon mijn benen toen ook niet stil houden en bij mij schoof mijn cap naar voor tot over mijn ogzn tot ik niks zag ...
Ik wist niet wat eraan te doen en heb het nooit kunnen oplossen. Nu rijd ik niet meer op Big Ben. Ik heb wel gehoord van de eigenaar dat ze Big Ben laat berijden door iemand die hem probeert niet meer zo te laten zweven ...maar hoe die dat doet weet ik nou ook niet ...

gekoppaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-07 13:41

Hi Niisj,

Ik heb de problemen alleen met doorzitten, Galop en lichtrijden zijn super. Ik weet alleen niet of ik zou willen dat mijn paard minder zou gaan 'zweven' omdat ik denk dat dat ten koste gaat van haar gangwerk en dat is juist heel mooi.

Niisj

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-07 23:16

Ja dat vind ik juist ook heel mooi ! Maar die Big Ben had gwn een raar probleem ...ik denk niet dat dat hetzelfde is als bij jou ...
Hoe nieuw of oud is je zadel ?
Je hebt al zitlessen geprobeerd en het is verbeterd ...Ik zou het niet meer weten ...

gekoppaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-07 13:04

Nieuw zadel van prestige en het zit echt wel goed. Ik weet dat het komt omdat ze gewoon heel veel schwung heeft. Was wel benieuwd of andere mensen ook dit probleem hadden en hoe ze het oplossen, buiten de gebruikelijke zitlessen, beugels vast en zonder beugels.

Niisj

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-07 14:12

Hmm aan het zadel ligt het dan niet ...
Ja als ze veel schwung heeft is dat op de ene manier wel heel goed maar je kan er niet volledig door doorzitten ...
Het probleem van Big Ben is niet hetzelfde als bij jou ...
Dus ik zou het niet weten ...
Misschien dat het met de tijd wel betert ...
Ik heb geen idee wat je eraan kan doen ...
Sorry ...

Hvelreki

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-07 09:42

Heb beetje hetzelfde probleem, maar ik heb het enkel bij draf lichtrijden. Galop, doorzitten e.d. gaan wel goed. Bij mij ligt het denk ik aan het zadel, maar ik weet ook niet wat er aan te doen...

gekoppaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-07 10:02

kennyh schreef:
Hallo,

Ik heb een paardje van 6 jaar oud en rijdt met haar m dressuur. Nu is het zo dat het lijkt alsof ze veertje onder haar hoeven heeft waardoor ik mijn benen niet stil genoeg kan houden. Ik heb al vanalles gedaan: zonder beugels, zitles, beugels vastgebonden en dat heeft redelijk geholpen maar ik zou het graag nog meer willen verbeteren. (Op mijn andere paard of op iemand anders zijn paard heb ik er geen last van) Herkend iemand van jullie dit en hoe hebben jullie het aangepakt?

Ojah een ander raar iets is dat ook alleen bij dit paard (raar beestje he Bloos ) mijn cap van mijn hoofd afglijdt. dwz hij glijdt steeds meer naar achteren totdat het kinbandje me ongeveer kilt. De cap past goed en zit niet te strak of te los. Iemand ervaring en hoe heb je het opgelost?

Groetjes Kenny

Let wel ik heb het over de puntjes op de I zetten. We zijn nu M1 en het is ook niet zo dat het storend is ik wil alleen graag optimaliseren en kom met de gebruikelijke methodes niet veel verder meer.

Mijn instructrice gaf aan dat er een of ander plakkerig middeltje op de makrt zou zijn waarmee je je laars aan het zadel kan 'plakken'. Natuurlijk laat het wel los als je eraf zou vallen of natuurlijk af wilt stappen Haha! . Het zou niet schadelijk zijn voor het zadel. Wellicht hebben jullie hier wel ervaring mee?

liesje1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-07 10:08

Hey, ik heb een tijd van een (engels) olympisch amazone les gehad en die vertelde mij dat je je knieen als het ware naar boven moest trekken.. beetje lastig uit te leggen zo. Maar op die manier leerde ik wel heel duidelijk het verschil voelen tussen aanspannen en weer mijn hele been eraf halen. Ik weet niet of je er wat aan hebt hoor.... succes ermee

Niisj

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-07 14:26

Kheb nog nooit van dat soort plakmiddel gehoord ...Je kan het mss wel eenzs proberen hé ...
Dat wat Liesje zegt van je kniëen naar boven drukken is waar ! Zo heb ik het ook geleerd ...Ik kon vroeger niet goed doorzitten in draf en ik liet mijn benen hangen, dan zij een nieuwe instructrice dat ik mijn knieën naar boven moest duwen ...
Het is inderdaad moeilijk uit te leggen zo ...Maar bij mij heeft het geholpen ...

Alvast succes ! Knipoog Haha!

Lauraketje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-07 15:15

Knieën omhoog drukken? Ik ga dat eens proberen, soms lukt het goed om mijn benen stil te houden en een andere keer dan weer niet... Bloos .

EnelyaT

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-07 17:09

Misschien een keer je paard laten longeren door iemand ander, jij erop mét zadel, zónder beugels, en je dan aan de kamer vasthouden en zo doorzitten, loslaten, vasthouden, zo heb ik het een beetje geleerd..

In ieder geval veel succes!

WonderWanita

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-07 17:15

Ik had hier ook erg last van vroeger! Zoals wat ze hierboven zeggen over je knieen heeft bij mij erg geholpen en ook door mijn beugels onder het zadelblad vast te maken.
Wat bij mij ook helpt is goed door je buik in en uitademen zodat je nog dieper zit. Knipoog

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-07 17:19

Vanachter mijn pc kan ik niet zien hoe je rijdt, maar als je cap afzakt dan hou je zeker weten je hoofd niet stil. Dat kan komen omdat je bv je rug vastzet. De bweging van de paardenrug plant zich voort naar boven en komt er dan bij je hoofd alsnog uit. Dit zou ook een reden kunnen zijn dan je benen niet stil blijven.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-07 17:21

Zorg ook dat je paard goed ontspannen is, dat kan ook veel schelen. Bij een paard wat zijn rug blijft aanspannen zul je nooit makkelijk kunnen doorzitten.
Zet je paard eens aan de longe, zorg dat ze heel ontspannen loopt met de neus over de grond, en dan probeer je eens zonder zadel erop te zitten aan de longe. Misschien kun je een barebackpad lenen om te oefenen.

gekoppaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-07 07:13

Zoals al eerder gezegd, het doorzitten is het probleem niet. Heb al zit lessen vanaf dat ik 6 ben!! rijdt dus nu ca 18 jaar en heb altijd zitlessen gehad en ook zonder zadel is het geen probleem. Paard is volledig ontspannen. Het is ook zie mijn edit niet het geval dat ik alle kanten opga. Alleen wil ik mijn been graag stiller krijgen aangezien mijn paard veel schwung heeft.

Ik ga wel dat met je knieen optrekken proberen, misschien dat dat helpt. Ik neem dan wel aan dat je daarbij je been nog steeds laat afhangen en dus niet gaat klemmen. Ik moet alleen even wachten met oefenen, ze is nu onregelmatig... en op mijn andere paard heb ik er geen last van.

@PeruaansePas: Volgens mijn instructriese heb ik mijn hoofd wel stil. Ook dit heb ik maar alleen op die ene. Denk zelf dat ik wellicht de passen op de een of andere manier niet goed abosobeer met mijn rug waardoor die cap natuurlijk iedere keer een schokje krijgt... Maar ga wel eens een andere cap proberen (wellicht ligt het gewoon aan die cap... je weet maar nooit!)

In elk geval allemaal bedankt voor de tips... en wie er nog meer weet... You're welcome!

x__Ellis

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-07 09:54

hoe geef jij benen? met je hakken of kuiten?

als je het met hakken doet, zou ik het eens met de binnenkant van je kuiten proberen , heeft bij mij ook geholpen Lachen

Dunno

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-07 10:06

ik heb met mijn 5jarige ook zo'n problemen, maar gaat gelukkig steeds iets beter omdat ik haar iets probeer te verzamelen..
maar bij haar is het ook dat ze hoog opgooit en lekker los door haar hele lichaam is, waardoor ik iedere kleine beweging van dr voel..
wat je misschien eens kunt proberen is om je paardje ook iets onder z'n tempo te rijden op dat moment, en dan langzaam iets naar voren gaan schakelen zeg maar...

easter

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-07 22:36

liesje1986 schreef:
Hey, ik heb een tijd van een (engels) olympisch amazone les gehad en die vertelde mij dat je je knieen als het ware naar boven moest trekken.. beetje lastig uit te leggen zo. Maar op die manier leerde ik wel heel duidelijk het verschil voelen tussen aanspannen en weer mijn hele been eraf halen. Ik weet niet of je er wat aan hebt hoor.... succes ermee

Ik zit met hetzelfde probleem. Maar bedoel je dat je dit moet doen tijdens let lichtrijden of met doorzitten?

xash

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-07 22:37

Hmm.. dat is echt moeilijk - gewoon oefenen?