achterhand erbij en goed over de rug?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

merel90

achterhand erbij en goed over de rug?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-07 11:26

hoi!

Ik heb nu ongeveer anderhalf jaar een fries die ik verzorg, en we zijn al veel vooruit gegaan; toen ik begon haar te rijden had ze al 1,5 jaar stilgestaan en het enige wat ze ooit gedaanhad was buitenritjes, van galopperen snapte ze geen bal. dat heeft ze nu allemaal goed opgepakt, maar ik loop nu eigenlijk al een tijdje tegen een probleem aan: ik vind het heel moeilijk goed haar achterhand erbij te rijden, vooral omdat ze van zichzelf een weke rug heeft heb ik het idee dat het lastiger is. hebben jullie tips?

groetjes Merel

Evelijn

Re: achterhand erbij en goed over de rug?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-07 11:33

Veel overgangen en schijnovergangen rijden, wordt haar rug sterker van. Maar zal als het aan haar bouw ligt altijd zwakke plek blijven. Vooral veel stap-draf-stap overgangen, waarbij je wel voorwaarts wil gaan, dus niet sloom, maar ze mag niet onder je weg rennen.
Als beetje lukt kan je ook nog voltes openen en sluiten. Niet te lang op een hele kleine volte rijden, dat is erg zwaar. Vervolgens ook rustig af en toe een paar stapjes schouderbinnenwaarts, schoudervoor, schouderbuitenwaarts om meer controle te krijgen.
Succes.

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-07 11:51

Hoi Merel,

Ik heb zelf ook een Friezin met een iets weke rug (Folkertx Feitse) en zoals Evelijn al aangaf, heeeeel veeeel overgangen maken. Ook op stem met longeren, dan kan je nét voor ze de overgang naar stap maakt weer het draf commando geven. Mocht de eigenaar een pessoa hebben, en verstand ervan zou je die ook kunnen gebruiken. Dat kan je overigens ook prima buiten oefenen, voor de afwisseling. Longeren á la Lammert Haanstra kan ook, maar net als met de pessoa, alleen als je ervaring hebt of iemand erbij met ervaring. En uiteraard kan het zonder hulpstukken ook prima!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-07 12:16

Sterker maken. Door idd schijnovergangen, maar ook veel keren korte stukjes goede zijgangen (wijken, sb etc), overgangen rijden (kilometers maken heeft geen zin, de overgangen zijn je effectieve tijd), pasje achterwaarts en daaruit wegdraven etc etc.

merel90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-07 12:48

oke, bedankt voor alle tips! ik zal ermee gaan oefenen!

Dayen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-07 14:38

Veel balkjes lopen en vooral op het begin van het rijden laag maar toch rond rijden, zo ontspant hij zijn rug en leert hij die gebruiken.

dayenxbyoux

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-07 18:56

Dayen schreef:
Veel balkjes lopen en vooral op het begin van het rijden laag maar toch rond rijden, zo ontspant hij zijn rug en leert hij die gebruiken.

Haha. dit is mijn oude account, ik heb vandaag een nieuwe aangemaakt.
Maar dit is toch een goede tip hoor! Probeer hem maar is uit. Succes ermee! Tong uitsteken

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-07 18:57

Ik heb mijn pony van 0 spieren op zijn achterhand in 7 weken naar veel spieren toegewerkt.
Door alleen maar iedere dag 15 minuten aan de hand te werken.

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-07 20:38

@Mando...en wat doe je dan?.. ik neem aan dat dat namelijk niet komt van een beetje wandelen.

merel90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-07 21:41

oke, bedankt voor de tips! balkjes draven is ook een goed idee ja, dit vindt ze ook leuk om te doen. laag rijden ben ik ook veel mee bezig, toen ik haar begon te rijden liep ze heel hoog en helemaal opgekropt en gespannen, nu loopt ze al veel lager maar echt met haar neusje over de grond vindt ze nog heel moeilijk..
@ mando: wat bedoel je precies met aan de hand werken?

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-07 21:46

Ik ben ook erg benieuwd naar de tip van Mando.

Van mijn vriendin hoor ik vader dat friezen toch wat zwakkere rugspieren hebben en je daar iets meer moeite voor moet doen.
Ik ben er zelf niet bekent mee, maar hoor goeie verhalen over de pessoa.

merel90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-07 21:50

ik heb ook het idee dat het gewoon een beetje een zwak punt is, maar ik wil het wel graag zo goed mogelijk proberen te verbeteren. zelf hebben wij geen passoa, maar een stalgenootje heeft er wel een en ik heb er zelf al vaker mee gelongeerd, ik zal eens vragen of ik die eens mag lenen en kijken hoe ze dat doet. eigenlijk longeer ik haar normaal heel weinig, omdat ze dan met haar kop in de lucht loopt en helemaal uit elkaar valt en niet aan wil galopperen, terwijl ze dit onder het zadel niet doet. met bijzet of elastiek longeren heb ik ook al eens geprobeerd, maar dan gaat ze weer op haar oude manier hoog en opgekropt lopen, ook als ik hem laag vastmaak, dan trekt ze er gewoon tegenin, dus volgens mij snapt ze dat niet..

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-07 22:21

Ik heb pm gestuurd.

BibicheB

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-07 11:28

Bij mijn paard werkte vooral het rijden van vele overgangen erg goed, ook een pasje achterwaarts en wat zijwaarts helpt goed om de achterhand activer en er beter onder te krijgen. Verder heb ik altijd veel met zowel pessoateugel gelongeert als met dubbele longeerlijn, dit activeert de achterhand en hierdoor gaat het paard goed over de rug lopen! Veel succes! Lachen

ArieGalis

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-07 16:13

Veel (schijn) overgangen maken, drafbalkjes nemen, zijwaartse oefeningen en longeren met pessoa!

Nicole85

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-07 18:18

Mando schreef:
Ik heb pm gestuurd.

Wil je het hier in het topic zetten?

Ik ben ook wel erg benieuwd..

merel90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-07 19:08

oke bedankt voor alle tips! zijwaartse oefeningen ben ik wel met haar aan het oefenen, maar dit vindt ze erg lastig..ze heeft het schouderbinnenwaarts nu een beetje onder de knie en met het wijken snapt ze nu wel dat ze opzij moet voor mijn been, maar ze neemt haar achterhand nog niet genoeg mee. wordt aan gewerkt!

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-07 20:42

Nicole85 schreef:
Mando schreef:
Ik heb pm gestuurd.

Wil je het hier in het topic zetten?

Ik ben ook wel erg benieuwd..

Nee... en diegene die pm hebben gehad hebben daar begrip voor.

Nicole85

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-07 14:24

Ik snap het inmiddels ook Knipoog

streep3

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-07 19:31

Evelijn schreef:
Veel overgangen en schijnovergangen rijden, wordt haar rug sterker van. Maar zal als het aan haar bouw ligt altijd zwakke plek blijven. Vooral veel stap-draf-stap overgangen, waarbij je wel voorwaarts wil gaan, dus niet sloom, maar ze mag niet onder je weg rennen.
Als beetje lukt kan je ook nog voltes openen en sluiten. Niet te lang op een hele kleine volte rijden, dat is erg zwaar. Vervolgens ook rustig af en toe een paar stapjes schouderbinnenwaarts, schoudervoor, schouderbuitenwaarts om meer controle te krijgen.
Succes.

ja zo rijd ik ook mijn ppard

Ginoya

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-07 23:20

Ik weet niet of jij en je paard al zo ver zijn maar ook overgangen binnen een tempo zijn erg goed voor de rug. dus van arbeidsdraf naar middendraf en weer terug of als je veredr bent probeer veel overgangen met verzameling te rijden. stukje verzameld dan weer arbeids en weer terug.

je kan de drafbalkje ook ietsjes hoger leggen bijv. op bakstenen , dan moet hij net even wat meer moeite doen.

succes ermee!

merel90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-07 20:43

oke bedankt! ze gaat morgen jammer genoeg voor 2 maanden de wei op dus kan ik niets meer met haar doen, maar na die 2 maanden gaan we weer aan de slag dus bedankt!
@ ginoya: oke bedankt! overgangen binnen de gang lukken in stap en vooral en draf wel goed, in galop niet zo omdat ze nog wat onbeheerst galoppeert (ze snapt het galopperen ook pas een half jaartje terwijl ze 14 is, ze is nooit fatsoenlijk ingereden alleen bosritjes afentoe en ze heeft jarenlang stilgestaan)
verzameling lukt nog niet, zelf ben ik nog niet op niveau om dat te kunnen denk ik:D die tip met balkjes wat hoger leggen is ook een goed idee!

kitty_gomez

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-07 09:32

.
Laatst bijgewerkt door kitty_gomez op 03-03-24 14:52, in het totaal 1 keer bewerkt

kitty_gomez

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-07 10:13

.