Fjord draait om met buitenrit

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Spritz

Fjord draait om met buitenrit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-07 09:59

Hoi,
Eén van m'n verzorgpony's, een fjord draait heel vaak om als je een buitenrit met hem maakt. Vooral in stap grijpt hij snel z'n kans. Alleen zou je niet met hem buiten langs de weg kunenn rijden, want hij draait gewoon om.
Hij gaat er dan niet vandoor ofzo, hij loopt alleen iets sneller dan normaal.
Met een andere rustige pony mee werkt ook niet, als hij terug wilt dan wil hij dat ook.. Ook als je eerst een tijd in de bak hebt gelopen, en dan naar buiten wilt gaat hij op een gegeven moment omdraaien. Als je dan been door blijft geven loopt hij alleen maar achteruit en loopt hij zo de sloot in..
Een volwassene kan hem ook niet terug sturen, dat is ookal meerdere keren geprobeerd.
Weet iemand hier raad mee?

Groetjes,
Monica

Djerey

Re: Fjord draait om met buitenrit

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-07 10:38

Hai hai,

Mijn pony had hier ook last van. Zolang er maar iemand naast fietste die hem gerust stelde was er niets aan de hand maar in mn eentje kreeg ik hem de weg niet op. Hij draaide na een paar passen om en ze zijn zo sterk dat je hem terug krijgt. Achteruit lopen, stijgeren ken ik ook.
Ik liet er dus gewoon iemand naast fietsen, niet aan een lijn maar gewoon ernaast. Dan was hij even zenuwachtig maar ging hij wel.
Hij deed dit trouwens alleen linksoms Clown

Spritz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-07 11:45

Bedankt voor de reactie, ik zal het eens gaan proberen Lachen Hoe bouw je dit eigelijk af dan? Want uiteindelijk is het leuk om met z'n 2en te rijden, beide op een paard...
Inderdaad, steigeren heeft hij ook weleens gedaan, maar meestal stoppen we hem daar nét voor en lopen we er een stukje naast. Als je dan wilt opstappen is hij trouwens ook érg vervelend..(alleen met buitenrit)
Maargoed, we gaan het eens proberen Lachen

paasei_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-07 18:55

ikk heb geen idee,, nooit mee gemmaaaktt,, mischien als je met een groep rijd dat het over gaat ofzoo

DeniseES

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-07 21:31

Probeer iemand mee te laten lopen met een longeerlijn, als hij besluit de andere kant op te gaan, gaat dat niet omdat er druk op de lijn staat, werkt heel goed, als je geluk hebt doet hij het na een paar keer niet meer, maar zelf ook doorzetten en hem terugdrijven naar waar je op weg naartoe was

guenivere

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-07 21:36

Mijn pony deed dat ook, met veel geduld is het allemaal goe gekomen. Ze had eerst geen vertrouwen, en de zweep was op dat moment uit den boze want ze liep echt achteruit de sloot in. Ben der een paar keer naast gegaan, voordat ze de kans kreeg om te draaien. En ze doet het nu eigenlijk bijna nooit meer.

Spritz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-07 08:09

Bedankt voor de reactie, met de fiets deed ze hetzelfde dus nu gaan we de longeerlijn maar proberen Lachen
Bedankt voor de reacties Lachen

dayenxbyoux

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-07 08:15

Dit heb ik ook gehad met mijn pony, mijn pony draaide als we een stukje op het pad waren weer om, steigerde een paar keer, een paar keer bokken en rende dan terug naar stal. zoals ik lees rendt jou paard niet zo snel naar stal, maar als er mensen naast lopen dan? Wat doet die dan. Als diegene je paard nou is bij de teugels pakt en jullie er samen mee langs de weg lopen kun je kijken wat die dan doet. Je kunt ook is los aan de hand trainen, misschien doet hij het dan niet, en dan loop je gewoon een klein stukje met hem en stap je dan op, doet ze het weer, dan stap je weer.. zo ga je door.
Succes ermee! Knipoog

Toverheks

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-07 08:19

Misschien iemand meenemen met een longeerzweep, als dreigmiddel Bloos

Zorg er iig voor dat je altijd dezelfde kant hem weer terugdraait als dat hij is omgedraait en houd je been er de gehele weg goed aan, je weet immers dat hij het kan gaan doen Knipoog

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-07 08:23

Het klinkt gek, maar ga tellen!
Het omdraaien is niet zo erg, eerst het achteruit lopen in orde krijgen.
Zodra hij daarmee begint, begin jij met tellen. Gewoon heel rustig, geef het dier de kans om wel het juiste te doen.
Tel steeds iets strenger en dwingender. Geef ook bij iedere tel steeds iets meer been. Luistert hij bij 5 nog niet? Dan een mep waarvan hij echt onder de indruk is. Juist die eerste keer is hierbij zo belangrijk. Als je de eerste keer te lief blijft is de hele tactiek weg.

Bij mijn fjord met hetzelfde geintje heb ik het 2x achter elkaar moeten doen, daarna liep ze.
Mijn dame is zo slim om het toch nog iedere keer te proberen, maar als ik dan begin te tellen loopt ze bij 4 keurig door.

izzy1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-07 08:33

Mijn belg had er opeens een handje van om om te draaien. Ze pakte gewoon aan 1 kant vast en dr was geen houden meer aan. Daarna kon ik haar wel terug draaien en verder stappen. Alleen begon ze het veel vaker te doen tijdens de rit. Toen ze midden op een kruising dat deed was de maat vol. Toen heb ik een grote dressuurzweep meegenomen met rijden. Iedere keer wanneer ze haar oortje draait (aankondiging dat ze wat aan het bedenken is om om te draaien) Laat ik de zweep zien. En dat was genoeg.

Willeke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-07 09:56

Ik had hetzelfde probleem!
Maar net als wat fjordnina zegt: tellen!

Bij mij doet Silk het soms nog, maar dan echt alleen op 1 vaste plek!

xcomplientx

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-07 16:40

blokkeren met de zweep zodra je paard zijn hoofd omdraait. Wees hem dus te slim af. En dan voorwaarts rijden. sindsdien doet die van mij het niet meer.Knipoog

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-07 16:48

Jup...ik heb ze ook wel gehad..als je zeker weet dat het geen vertrouwenskwestie is maar meer"ik vind het genoeg ik ga naar huis" Dan aanpakken...het tellen idee is prima...ik gaf ze óf een oplawaai met de zweep zodat ze niet meer wisten waar die vandaan kwam...óf ik zet mijn been erin en draai gewoon nog vrolijk 180 graden door...ligt aan het paard Tong uitsteken
Flink aan het werk zetten kan ook nog wel eens werken...maar ja het is altijd even afwachten wat voor paard je hebt...maar zomaar omdraaien en rustig naar huis tuffen...tsk dat ene uurtje wat ze moeten werken luisteren ze ook maar even...de andere 23uur zijn voor hun Knipoog

Groetjes,Tinky

liindatJee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-07 16:51

neem hem mee aan de han aan het hals of met hoofstel en ga wandelen buiten want mijn paard ded dit ook ik heb totoaal 4 weken er nast gelopen buiten , maar nu kan ik aleen naar buiten me hem en met z'n 2 ook ...
dus probeer dit eens

xx

Shopaholic

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-07 17:23

Die van mij kreeg echt een harde tik als die omkeerde. Op gegeven moment ging die ook achteruit lopen. Zette dan een chagerijnige stem op, handen naar voren, tik en zodra die weer naar voren ging dan beloonde ik hem weer

maras

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-07 17:29

Wij hadden ook z' on Fjord, was inderdaad erg moeilijk om die op andere gedachten te krijgen als ze er geen zin in had. Wat ik dan deed als ze omdraaide is nog minstens 15 keer ronddraaien en dan plots flink drijven en vooruit, dan was ze even overdonderd. Na een tijdje werd het omdraaien wel minder maar je moest blijven opletten met het beestje. Helemaal eruit ging het geneuzel niet.

Nicole85

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-07 17:35

Mijn paard durft het ook te doen en wanneer doet hij het?
In het begin van de rit én als ik geen contact heb in de mond.
Het eerste half uur moet ik niet zonder contact rijden. Ik speel constant met hem.. stelling links-rechts.. pasjes wijken..
Na mijn eerste drafje gaat het goed en loopt hij als een trein.
Het eerste kwartier-half uur, als de geur van de stal nog te ruiken is -bij wijze van-, is hij strontvervelend.
Ik word niet meer boos bij het omdraaien. Mijn paard draait om en blijft staan, ik draai em weer om en rijd verder. Geen haar op mijn hoofd die eraan denkt om af te stappen en nog erger: terug te rijden.
Mijn paard doet het niet als een auto passeert of iets dergelijks..

Een erg vervelend spelletje wat ze doen..

Maar met kwaad worden, werd het bij mijn paard alleen maar erger.. omdraaien en meteen achterwaars lopen richting de sloot en niet meer willen luisteren. Levensgevaarlijk.
Zo gaat het prima en moet zeggen dat het nu bij 1 of 2 keer blijft.. In het begin was het 4 of 5 keer..

Dus misschien consequent terug blijven omdraaien naar juiste richting als jou paard draait?

Succes!

ariiane

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-07 17:37

Hoi,

Misschien kan je steeds stukje voor stukje aan de hand met hem lopen. De pony's en paarden die ik had/heb hadden/hebben dat probleem niet (gehad). Dus ik kan je ook niet zo goed helpen. Maar misschien is aan de hand stukje voor stukje een goede oplossing? Nooit geschoten is altijd mis Knipoog

Groetjes
Ariane Clown

Spritz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-07 19:44

Bedankt voor de reacties, met dat tellen weet ik nu al dat hij alleen maar verder achteruit loopt. En terug draaien is echt geen beginnen aan, want dat lukt nooit..
Aan de hand lijkt me dan nog het beste..
Met een longeer-lijn ofzo.
Ik ga donderdag weer, en zal het dan eens proberen als de eigenaren ook tijd hebben Lachen

Nicole85

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-07 06:48

Waarom draait hij niet terug? Negeert hij jou reactie?
Geen respect voor je been op dat moment?

Spritz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-07 07:53

Nou, als je been geeft gaat hij óf de sloot in, óf hij loop naar huis. Als je niets doet en hem maar laat draaien dan loopt hij achteruit, en je kan hem niet meer in de richting sturen die níet naar huis gaat.. Dus alleen zou je echt niet buiten kunnen rijden, maar wat wel leuk zou zijn..

Nicole85

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-07 12:01

Plan een moment van rust in?
Omdraaien, laat je paard stilstaan.
Tel zelf tot 10 of 20 en probeer dan weer terug te draaien..
Verlies in ieder geval niet je geduld en niet te hard straffen.. krijg je alleen maar paniekreacties mee, is mijn ervaring.
Voor een paard is het op zich wel eng om alleen weg te gaan, zonder zijn vrienden.
Hij moet dan op jou vertrouwen.

Ik ben nu zo ver dat ik mijn paard laat omdraaien.. hij blijft vervolgens staan en ik draai weer terug en hij loopt verder zonder problemen.

Doet jou paard het de gehele weg of ook -net als de mijne- het eerste kwartier-half uur?

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-07 12:13

MonicaG schreef:
Bedankt voor de reacties, met dat tellen weet ik nu al dat hij alleen maar verder achteruit loopt.

Hoezo "weet je dat nu al" terwijl je het nooit geprobeerd hebt?

Je hebt naar mijn mening pas recht van spreken als je de ervaring hebt dat het niet werkt.

Wat mankeert er aan proberen? Nee heb je, ja kun je krijgen, zeker met deze methode. Het kost je niks extra's. Zorg voor een zweepje in de hand en ga op weg. Zodra hij begint, begin je met tellen. Het enige wat je dat kost is een beetje stemgebruik.

Ik weet niet of je een beetje hengstenkennis hebt?
Ik heb hier een merrie van Orsta staan. Orsta staat bekend als een van de lastigere hengsten uit het stamboek, met niet al te gemakkelijke nakomelingen.

Mijn merrie heeft dan ook wel zoveel trucjes, maar het tellen helpt echt, juist tegen het achteruit lopen.

Verder is achteruit lopen heel moeilijk op te lossen.

Nicole85

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-07 13:29

Ik denk ook zeker dat dat gaat helpen Lachen

Allemaal dingen die kan gaan proberen.

Succes!