tijdje niet gereden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Djulitaa

tijdje niet gereden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-07 09:56

ik heb een tijdje niet gereden, omdat hij kreupel was, ben ik weer gaan opbouwen.
nu heb ik al weer een tijdje niet gereden ivm absoluut geen tijd.
ik zou graag willen weten wat de beste manier is om gewoon weer te beginnen.. ik dacht zelf aan eerst longeren, volgende keer longeren en even rijden, dan steeds minder longeren en meer rijden.

gelijk beginnen zal niet gaan, gewoon omdat hij zoo veel energie heeft en dan gaat hij alleen maar rennen rennen rennen.

CM_

Re: tijdje niet gereden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-07 09:59

mm ik ben niet zo'n voorstander van veelm longeren na een blessure, ookal is die alweer een tijdje terug.
voer je hem wel minder?
als je hem een keer longeerd, en dan daarna even erop gaat om wat stapwerk te doen, dan is ie de dag erna toch niet zo fris meer, of is het een jonkiie?

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-07 10:06

Zo te horen is je paard wel van het rennen, is het niet?

Sowieso ga ik er maar vanuit dat je paard genoeg weidegang heeft om zelf zijn energie ook kwijt te kunnen als dat nodig is, ik neem aan dat je je paard niet overvoerd ofzo en dat je tuig goed past. Dan denk ik dat je beste even met eerst een aantal keren kort longeren het op kunt pakken. Even weer wennen aan het overwicht van mens/ ruiter. Daarna gewoon weer langzaam opbouwen met rijden. Ik kan me voorstellen dat je paard dan wel fris is, maar netjes aangereden en wel moet dit niet uitspatten tot een grote racepartij lijkt me..

Hvelreki

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-07 10:11

Van kreupele paarden weet ik jammer genoeg veel te veel Nagelbijten / Gniffelen Mijn paard heeft (in totaal) bijna een jaar moeten stil staan. Longeren is niet goed als je paard kreupel is geweest, dit belast je paard te veel (toch als je hem heel de tijd met 1 longe op een volte longeert). Dat je bang bent dat je paard gaat rennen, kan ik zeer goed verstaan. Maar toch raad ik je niet aan om te gaan longeren. Hoe moeilijk je het misschien vindt, begin gewoon met stappen. Stappen, stappen en nog eens stappen. Ik weet niet hoe erg & hoe lang je paard mank stond, want daar hangt natuurlijk vanaf hoe snel je alles weer kan opbouwen. Als je het echt niet ziet zitten zonder longeren, longeer dan eerst wat om de overbodige energie eraf te krijgen. Maar echt niet te lang. Het stappen bouw je langzaam uit en als hij braaf & rustig is doe je eens een drafje. Begint hij weg te lopen, zet hem rustig terug naar stap. Bouw stilletjesaan uit. Longeren mag, maar doe het echt niet te veel of te lang. En inderdaad, let op met wat je voert Knipoog. Wil echt niet te snel gaan met opbouwen! En, mijn paard _nogal een heethoofd, selle français_ heb ik nooit gelongeerd. Ik heb gewoon steeds alles héél rustig opgebouwd en dat ging prima. En aangezien die van mij al een serieus heethoofd is en het bij mij gelukt is, moet dat bij jou ook lukken Knipoog. Veel succes!

Hvelreki

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-07 10:13

Bienotje schreef:
Zo te horen is je paard wel van het rennen, is het niet?

Sowieso ga ik er maar vanuit dat je paard genoeg weidegang heeft om zelf zijn energie ook kwijt te kunnen als dat nodig is, ik neem aan dat je je paard niet overvoerd ofzo en dat je tuig goed past. Dan denk ik dat je beste even met eerst een aantal keren kort longeren het op kunt pakken. Even weer wennen aan het overwicht van mens/ ruiter. Daarna gewoon weer langzaam opbouwen met rijden. Ik kan me voorstellen dat je paard dan wel fris is, maar netjes aangereden en wel moet dit niet uitspatten tot een grote racepartij lijkt me..
Inderdaad Ja

Djulitaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-07 10:23

oke dankjewel, ik ga het gewoon proberen, met eerst eventjes longeren, en dan ga ik er gewoon opstappen en opbouwen.

Dankjewel voor de snelle reacties allemaal!!