Paard moet gereden worden op de buitenteugel.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Jumperken

Paard moet gereden worden op de buitenteugel.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-07 10:40

Onlangs ging ik iemand zijn paarden gaan rijden omdat die zelf rugproblemen heeft.Ik moest eerst op zijn ruin rijden om te kijken wat ik kon,hij had al één of twee keer gezegt dat ik meer met mijn buitenteugel moest rijden.Na een uurtje zadelde hij zijn hengst op en moest ik daar ook op.Het opwarmen ging goed en na een tijdje begon ik hem te verzamelen in stap ging dat goed maar vanaf dat ik hem in draf deed ging het niet meer.De eigenaar kwam bij me en zei dat het een moeilijk geval was en dat hij me les ging geven.Hij vroeg me dus om een paar toertjes goed door te draven en met mijn buitenteugel goed contact te houden.Na die toertjes moest ik rondom hem in cirkels vlot draven,dus men binnenteugel openen en met men buitenteugel goed contact houden.En als ik aan het cirkels rijden was riep hij constant: Meer buitenteugel,vlotter draven,meer buitenteugel,..rij een wat meer met je buitenteugel,..!Achteraf als ik al die cirkels had gereden en goed met men buitenteugel reed,verzamelde hij ook mooi in draf.Het had dus duidelijk effect.Na veel werken en zweetten was de namiddag gedaan.Hij vertelde me dat ik in men hoofd moest houden dat een paard moet gereden worden met de buitenteugel en dat sturen voor de binnenteugel was.Ik heb veel bijgeleerd maar ook hard gewerkt.

Nou vroeg ik me af of dit jullie ook gezegt is als jullie leerden rijden,want dit is de eerste keer bij mij dat ik dit te horen krijg.

liannes

Re: Paard moet gereden worden op de buitenteugel.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-07 10:50

Zo rij ik ook, binnenbeen, buitenteugel.

Dan krijg je een goede aanleuning.
Ik reed 'vroeger' ook op 2 teugels, maar heb dat 2 jaar geleden afgeleerd,
en de paarden lopen nu veel lekkerder, makkelijker en ontspannender.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-07 10:59

Dat is het verschil tussen wat je op de meeste maneges leert en hoe je het eigenlijk hoort. De buitenteugel gebruik je op de volte om te begrenzen. Zo voorkom je dat het paard over de schouder wegvalt. De buiging rij je erin met je binnenbeen. Op twee teugels rijden is wel belangrijk hoor: rechte stukken = gelijke druk op twee teugels = recht paard

liseke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-07 11:57

ik weet het ook nog maar pas. Ik heb een hele tijd op de manége gereden en dan nog les gehad op iemand zijn eigen paarden. En toch hoorde ik het pas van mijn huidige instructrice. Ik vind het ook best wel moeilijk, als je al die jaren anders gereden hebt ...

irmaaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-07 12:05

Zo leer ik het inderdaad nu ook, maar je moet ook wel degelijk op 2 teugels rijden, op de volte op je buitenteugel en als je rechtuit gaat op 2 teugels. zo krijg je een mooie stille aanleunig.

Esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-07 13:34

Het is mij nooit anders geleerd. Zie tegenwoordig veel ruiters die denken dat wendingen en voltes gereden moeten worden met de binnenteugel... Heb ook wel eens van die mensen op mijn paard gehad, tsja die loopt dan gewoon netjes rechtdoor, daar snappen ze dan niks van. Duivel Binnenteugel wordt alleen gebruikt om je paard te begeleiden in een wending, die wijst de richting zeg maar, wenden zelf door op de buitenkant te begrenzen.

Jumperken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-07 18:21

liseke schreef:
ik weet het ook nog maar pas. Ik heb een hele tijd op de manége gereden en dan nog les gehad op iemand zijn eigen paarden. En toch hoorde ik het pas van mijn huidige instructrice. Ik vind het ook best wel moeilijk, als je al die jaren anders gereden hebt ...

Ja in de manege heb ik dit nooit geleerd,en het is nu best wel wennen.

Jumperken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-07 18:29

Esther schreef:
Duivel Binnenteugel wordt alleen gebruikt om je paard te begeleiden in een wending, die wijst de richting zeg maar, wenden zelf door op de buitenkant te begrenzen.

Je ziet dat ook duidelijk als je niet begrenzd met je buitenteugel gaat je paard gewoon over de schouder gaan lopen.

bruutjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-07 18:41

pffffffff die buitenteugel ik reed ok altijd op 2 teugels maar heb het afgeleerd!!!!! wel met een hoop geklooi omdak niej anders gewend was majah me pony loopt nu wel als tierelier!!!
dus gewoon doorzette je hebt dr een hoop plezier van!

Esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-07 21:06

bruutjuh schreef:
pffffffff die buitenteugel ik reed ok altijd op 2 teugels maar heb het afgeleerd!!!!! wel met een hoop geklooi omdak niej anders gewend was majah me pony loopt nu wel als tierelier!!!
dus gewoon doorzette je hebt dr een hoop plezier van!

Buitenteugel geldt alleen voor voltes en wendingen, op rechte stukken is het op twee teugels rijden ook wel erg makkelijk. Als je je paard goed doorgetraind hebt dan kun je zelfs steeds op twee teugels rijden ook in de wendingen. Het belangrijkste bij het rijden is nl. nog steeds de zithulp, teugels zijn maar hulpmiddelen (vaak wel verrekte handig trouwens Haha! ).

streep3

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-07 19:17

liannes schreef:
Zo rij ik ook, binnenbeen, buitenteugel.

Dan krijg je een goede aanleuning.
Ik reed 'vroeger' ook op 2 teugels, maar heb dat 2 jaar geleden afgeleerd,
en de paarden lopen nu veel lekkerder, makkelijker en ontspannender.

ja zo krijgen wij ook les....