paard tijdens buitenrit snel ervandoor!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Murretje

paard tijdens buitenrit snel ervandoor!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-07 09:56

hoihoi! Wanneer ik met mn paard een buitenrit maak, grijpt hij elke kans om even in rengalop te gaan! Ik moet dan echt helemaal naar achter leunen en aan de teugels hangen om hem te stoppen en dan nog kan dit lang duren. tijdens de hele buitenrit moet ik hem constant tegenhouden anders gaat hij sneller dan ik wil. Weet iemand wat ik hieraan kan doen? Hij is ook erg zenuwachtig en zweet ontzettend! Is dit een kwestie van gewoon vaak doen denken jullie?Ik hoop echt dat er een oplossing voor is want ik wil zo graag vaak buitenritten maken maar op deze manier wordt ik alleen maar bang. Ach gut

Murretje

Re: paard tijdens buitenrit snel ervandoor!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-07 09:59

* In de bak is hij trouwens superbraaf en gaat er NOOIT vandoor. Hij is eerder te sloom dan te snel!

Abby_Snow

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-07 10:01

mischien kun je een keer met een rustige pony mee op buitenrit gaan en voelt je pony zich dan ook wat rustiger. maar hoe vaak maak je buitenritten dan?

Murretje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-07 10:21

Ik maak ongeveer ieder weekend een buitenrit. Helaas is er niet echteen rustige pony om mee te gaan...

1natascha

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-07 10:24

heb enigzins zelfde probleem dus hou dit tipoc in de gaten ik probeer m niet constant in te houden maar dan geef ik m een beetje ruimte en dan gaat ie te snel weer inhouden en blijft maar doorgaan

VoOdOo_lOvE

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-07 11:15

Ik heb ook een beetje zo'n probleem. Op buitenrit is de mijne vrijwel braaf (vooruit maar wel tegen te houden), maar eens hij in galop mag gaan komt hij in zijn bloed.. Als hij alleen op wandeling is valt dit mee, al gaat hij ook wel té snel, maar als er andere paarden naast, voor of achter hem lopen slaat hij soms helemaal door. Nu bij mij zou een mogelijke oorzaak wel kunnen zijn dat mijn pony uit de ponykoers komt (is intussen wel zo'n 5 jaar geleden). Het rare is wel dat er eigenlijk nooit problemen geweest zijn, want zijn 'koersmentaliteit' was zo goed als verdwenen. Eigenlijk is dit probleem pas opgedoken sinds een half jaar geleden. Vroeger, toen hij nog niet van mij was, ging ik af & toe met hem op buitenrit & hij had er enorm veel plezier in. Natuurlijk wou hij wel achter de andere paarden, maar ja, welk paard niet? Toen was zijn snelheid gemakkelijk te bepalen door mij. Maar sinds ik veel (zeg maar wekelijks) op buitenrit beginnen gaan ben, begint hij te 'vluchten' in galop. Ik heb hier ook niet echt een oplossing voor, maar aan de teugels hangen haalt toch niets uit.. Maar wat ik dus doe: als hij begint te vluchten in galop geef ik eerst een paar ophoudingen (vanaf ik het contact lichtjes los versnelt hij weer) en dan laat ik hem daadwerkelijk losser in de mond & dan neem ik weer wat meer contact, & zo een paar keer. Ik weet da dit raar lijkt,want ik heb ook altijd het gevoel dat ik tegen een boom ga knallen ofzo, maar je moet het mss eens proberen. Ik heb het zelf nog maar 3 à 4 keer geprobeerd bij mijn pony, maar ik zie toch resultaat. Hij is ook veel ontspannener de laatste tijd. Ik weet dat dit een heel erg irritant probleem is, ikzelf voel me op zo'n momenten nooit helemaal veilig.. Maar ik wens je heel veel succes met je paardje & ik hoop dat het goedkomt.

Mistie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-07 11:20

Heb ik ook gehad, gewoon de eerste 3 weken (ga ong. 2 à 3x per week op buitenrit) een soort tuigje aangehangen, zelfde effect als martingaal, maar dan iets effectiever.

Toen ik een keer buiten ana het uitstappen was (nadat ik in de bak had gereden) dacht ik ineens; huh?! ze stápt gewoon buiten! Tong uitsteken

Sindsdien is het niet meer nodig, (dat tuigje) maar ze is heerlijk rustig. Misschien een idee. (ik ben niet snel van de hulpmiddelen, maar hoe Misty eerst over straat ging, was gewoon gevaar voor je eigen veiligheid.)

Marei

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-07 11:26

Waarom ga je aan 2 teugels zitten trekken ,hij trekt gewoon net zo hard terug dus heeft totaal geen nut..
Trek eens aan 1 teugel,de buitenteugel,en wel zo dat hij moet omdraaien.Blijf daarna even op de kleine volte en ga dan je eigen weg weer.
Doe dit iedere keer dat hij ervandoor(wil) gaat(n) en hij heeft er al gauw geen zin meer in.

HerAndHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-07 11:28

misschien kan je eerst gewoon met hem lopen met halster en touw en als dat goed gaat met hoofdstel en touw en daarna jij erop met zadel en hoofdstel en touw en iemand ernaastlopend en daarna steeds verder oefenen.
veel suc6 ermee
tip: gebruik geen martigaal want als hij/zij het hoofd omhoog gooit kan je hem/haar niet meer bestuuren.

Murretje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-07 11:40

Ik heb ook een beetje zo'n probleem. Op buitenrit is de mijne vrijwel braaf (vooruit maar wel tegen te houden), maar eens hij in galop mag gaan komt hij in zijn bloed.. Als hij alleen op wandeling is valt dit mee, al gaat hij ook wel té snel, maar als er andere paarden naast, voor of achter hem lopen slaat hij soms helemaal door. Nu bij mij zou een mogelijke oorzaak wel kunnen zijn dat mijn pony uit de ponykoers komt (is intussen wel zo'n 5 jaar geleden). Het rare is wel dat er eigenlijk nooit problemen geweest zijn, want zijn 'koersmentaliteit' was zo goed als verdwenen. Eigenlijk is dit probleem pas opgedoken sinds een half jaar geleden. Vroeger, toen hij nog niet van mij was, ging ik af & toe met hem op buitenrit & hij had er enorm veel plezier in. Natuurlijk wou hij wel achter de andere paarden, maar ja, welk paard niet? Toen was zijn snelheid gemakkelijk te bepalen door mij. Maar sinds ik veel (zeg maar wekelijks) op buitenrit beginnen gaan ben, begint hij te 'vluchten' in galop. Ik heb hier ook niet echt een oplossing voor, maar aan de teugels hangen haalt toch niets uit.. Maar wat ik dus doe: als hij begint te vluchten in galop geef ik eerst een paar ophoudingen (vanaf ik het contact lichtjes los versnelt hij weer) en dan laat ik hem daadwerkelijk losser in de mond & dan neem ik weer wat meer contact, & zo een paar keer. Ik weet da dit raar lijkt,want ik heb ook altijd het gevoel dat ik tegen een boom ga knallen ofzo, maar je moet het mss eens proberen. Ik heb het zelf nog maar 3 à 4 keer geprobeerd bij mijn pony, maar ik zie toch resultaat. Hij is ook veel ontspannener de laatste tijd. Ik weet dat dit een heel erg irritant probleem is, ikzelf voel me op zo'n momenten nooit helemaal veilig.. Maar ik wens je heel veel succes met je paardje & ik hoop dat het goedkomt.

Bedankt voor deze tip! Ga ik zeker proberen! En ik ben ook soms echt bang dat ie struikelt over iets of dat ik tegen een boom knal...maar daar moet ik me maar even overheen zetten:D

Murretje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-07 11:41

katchina
Onderwerp bericht: Re: paard tijdens buitenrit snel ervandoor!
BerichtGeplaatst: 13 min geleden

Waarom ga je aan 2 teugels zitten trekken ,hij trekt gewoon net zo hard terug dus heeft totaal geen nut..
Trek eens aan 1 teugel,de buitenteugel,en wel zo dat hij moet omdraaien.Blijf daarna even op de kleine volte en ga dan je eigen weg weer.
Doe dit iedere keer dat hij ervandoor(wil) gaat(n) en hij heeft er al gauw geen zin meer in.

tsja dit deed ik eigenlijk altyd omdat de eigenaar zei dat dit de manier was. maar jouw tips klinken eigenlijk veel logischer. Ik heb ook altijd geleerd dat trekken niets helpt! Ik ga het zeker allemaal proberen! bedankt

Murretje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-07 11:43

100phyllis schreef:
misschien kan je eerst gewoon met hem lopen met halster en touw en als dat goed gaat met hoofdstel en touw en daarna jij erop met zadel en hoofdstel en touw en iemand ernaastlopend en daarna steeds verder oefenen.
veel suc6 ermee
tip: gebruik geen martigaal want als hij/zij het hoofd omhoog gooit kan je hem/haar niet meer bestuuren.

Dat doet hij altijd heel erg braaf!! Dus dat is het rare..Lachen Buitenrit met martingaal doe ik sowiezo niet

Murretje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-07 11:43

hihi sorry heb eindelijk door hoe ik op iemand berichtje goed kan reageren:p ben net nieuw hier vandaar:)

1natascha

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-07 13:14

mistie wat voor een tuigje was dat dan?

pubelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-07 13:16

Als je pony buiten te snel gaat naar je mening, terug pakken. Stapt die al te snel, dan ga maar halthouden houden. Wil die bij de stap in draf en krijg je je pony niet terug, dan zet hem maar op een erg kleine volte, totdat die rustig is... enzv

Ik hoop dta je hier iets aan hebt

VoOdOo_lOvE

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-07 18:42

Citaat:
Bedankt voor deze tip! Ga ik zeker proberen! En ik ben ook soms echt bang dat ie struikelt over iets of dat ik tegen een boom knal...maar daar moet ik me maar even overheen zetten:D

Is graag gedaan hoor Lachen, hoop echt dat je er iets aan hebt!

Murretje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-07 19:04

Ik ga morgen maar weer es buitenrijden en al jullie tips maar ff op een spiekbriefje zetten hihi Bloos