Paard loopt te vaak te diep

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

sopper

Paard loopt te vaak te diep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-07 18:42

Ik rij een uitgekoersde draver dressuurmatig. Het gaat allemaal super goed en ze is ontzettend werkwillig. Ook loopt ze altijd nagevelijk, alleen betrap ik mezelf er té vaak op dat ze te diep loopt en dit vind ik toch niet zo'n lekker idee. Nou weet ik zelf ook wel dat dat niet echt goed is maar hoe krijg ik haar nou meer omhoog met haar hoofd? Zodra ik haar meer teugel geef gaat ze stom lopen, zeg maar haar 'draversdrafje' (heel sukkelig). Ook is het zo dat ze ontzettend zacht is in haar mond, zodra ik mijn teugels aan span gaat ze al meteen met haar koppie naar beneden en ze kauwt ook veel op haar bit, ook opent ze af en toe haar mond (weet niet of dit erg is?). Maar nou weet ik trouwens ook niet precies hoe je een paard meer omhoog kan laten lopen dus dat is eigenlijk mijn vraag.

Wie kan me helpen of heeft tips of weet ik wat Haha! ?

Edit; Hals strekken kan ze wel prima, lang en laag zeg maar, dat gaat allemaal prima. Alleen om haar dan weer wat meer omhoog te richten is toch weer een klein probleem..

sopper

Re: Paard loopt te vaak te diep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-07 18:08

haha niemand?

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-07 18:11

Meer teugel geven is niet de oplossing. Wel ontspanning aanbieden, dus niet vastzetten...maar dat doe je misschien al.
Waar je naar toe moet is dat het paard meer van achteren gaat doen. Dus echt voor het been naar voren rijden. Dus het te diep lopen voorwaarts oplossen zeg maar. Verder kun je daarvoor oefeningen doen als schijnovergangen. Maar bij een draver is het wel moeilijker om de achterhand er op een gesloten manier onder te krijgen. Flink oefenen en geduld hebben!

DL_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-07 18:13

Als het paard té vaak, té diep is, dan is hij té vaak, té traag van achter Knipoog
Probeer dus veeel overgangen te rijden, en ook in de overgangen terug te zorgen dat hij juist sneller word. Goed voorwaarts rijden, goed van achter uit. Succes ermee!

dayenxbyoux

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-07 18:15

DresslOver schreef:
Als het paard té vaak, té diep is, dan is hij té vaak, té traag van achter Knipoog
Probeer dus veeel overgangen te rijden, en ook in de overgangen terug te zorgen dat hij juist sneller word. Goed voorwaarts rijden, goed van achter uit. Succes ermee!

ik ben het met DressLOver eens, dit werkt echt! Pling

sopper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-07 18:16

Ja dat is het hem juist, ze kan wel ruimer lopen maar dan loopt ze eerder veelste hard dan dat ze echt verzameld loopt. Maar hoe kan ik haar dan het beste verzameld krijgen zonder dat ze te veel gaat sjezen?

SHALALA

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-07 18:23

Een keer een ophouding naar boven, of meer teugel geven, en been erbij. Dan komen ze bovenin. Hou je paardje wel zo zacht in zijn mond, ideaal.
En idd, veel (schijn-) overgangen maken. En overgangen halt-draf-halt. Succes!

dayenxbyoux

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-07 18:27

SHALALA schreef:
Een keer een ophouding naar boven, of meer teugel geven, en been erbij. Dan komen ze bovenin. Hou je paardje wel zo zacht in zijn mond, ideaal.

mee eens Tong uitsteken

avaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-07 21:26

Hoi,

Jouw paardje maakt zich er gemakkelijk van af op deze manier.
(Ik heb er ook zo eentje).

Probeer je paard veel de hand te laten volgen (ook naar beneden toe) en check voor je zelf of je contact houd. Blijf checken of je de gewenste reactie krijgt op jouw vragen.
Rijd veel (schijn-)overgangen en houd het paardje alert.

Bij ons helpt dit.

Het is immers niet de bedoeling dat jij een passieve passagier bent.

Succes!

Shet4ever

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-07 21:30

Wat ook nog wel eens wil helpen: Longeren met pessoa.
niet te diep bijzetten, en goed de achterhand eronder drijven.
Hij leert op deze manier in een goede houding te lopen
en hierbij z'n hele lichaam te gebruiken ipv "op de kop" te gaan lopen.

sopper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-07 21:33

SHALALA schreef:

Maar als ik een ophouding maak heeft ze eerder de neiging om zeg maar nog dieper te gaan lopen, maar moet ik dan zeg maar meer mn been erbij houden?

En aangezien ze nog niet zo heel lang onder het zadel is kan ze nog niet zo goed halthouden, draversprobleempje ze wil nooit zo goed stilstaan. Stap-Draf-Stap overgangen kan ze wel gewoon soepel, is dit ook een vergelijkbare oefening?

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-07 21:37

Een ophouding omhoog heeft bij de mijne ook heel erg gewerkt. En lang en laag rijden, kan nu mijn paard (Fries welliswaar) der hals verlengen en verkorten zeg maar, ze kan nu in alle mogelijke standjes lopen, en ik oefen het nog geeneens een week. Voor en na foto (na-foto is gemaakt na 4x oefenen op deze manier), Kijk het verschil.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-07 21:37

Verdorie imageschack wil het niet doen!

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-07 21:39

Zoals de andere ook schrijven heeft je paardje moeite om gesloten te lopen. Ze vind het lastig om echt te verzamelen en haar achterhand te gebruiken.
Met te diep loopt ze alleen op de voorhand en als je wat anders van haar vraagt gaat ze onder je vandaan lopen. Ze probeert ervoor weg te rennen. (Heel begrijpelijk natuurlijk, goed verzamelen is ook lastig)
Probeer dus rustig overgangen te maken, zonder dat je te veel trekt. Vanuit stap rustig draven en voordat ze begint weg te rennen weer terug naar stap. Wees kritisch op je eigen handhouding, zet ze niet laag vast dan dwing je je pony naar beneden en je wilt haar juist de mogelijkheid geven om iets omhoog te komen met haar neusje.
Van stap-draf-stap overgangen wordt haar rug ook sterker waardoor ze haar achterhand beter kan gebruiken en ze dus makkelijker opgericht kan lopen. Gewoon rustig mee aan de slag gaan.
Dat ze zo gevoelig is op het bit en ook af en toe haar mond opent moet jij heel erg rustig zijn met je hand maar wel contact blijven houden. Dus niet alles weggeven als ze nageefelijk is, zoals ik veel deed.. (kijk maar eens naar het eerste topic in m'n onderschrift ik laat m'n paard duikbootje spelen Clown)

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-07 21:42

Afbeelding

Afbeelding

sopper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-07 21:45

Woow ja daar zie je duidelijk verschil zeg! Sara loopt ongeveer als op de tweede foto maar ik heb toch het idee dat ze wat meer met haar hoof en hals omhoog moet zeg maar.

streep3

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-07 19:16

polly2 schreef:
Meer teugel geven is niet de oplossing. Wel ontspanning aanbieden, dus niet vastzetten...maar dat doe je misschien al.
Waar je naar toe moet is dat het paard meer van achteren gaat doen. Dus echt voor het been naar voren rijden. Dus het te diep lopen voorwaarts oplossen zeg maar. Verder kun je daarvoor oefeningen doen als schijnovergangen. Maar bij een draver is het wel moeilijker om de achterhand er op een gesloten manier onder te krijgen. Flink oefenen en geduld hebben!

ja naar voren rijden voor het been, bij ons op stal bij draver reldelijk gelukt en meisje oefent flink met begeleiding instructeur

Siria

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-07 19:18

let er op dat je haar niet naar beneden trekt (dan gaan ze weleens te diep) en drijven actief maken op je been dat als je drijft hij/zij meteen reageert als ie te diep gaat drijven komt ie weer omhoog Lachen