Volte openen en sluiten?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Murretje

Volte openen en sluiten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-07 09:24

Hoihoi, misschien een heel dom vraagje...(ben ook nog maar een beginner:P)...Maar wat is nou precies volte openen en sluiten? gebeurt dat met de benen? Zo ja..hoe?! En moet ik dit al doen?

Hanmar

Re: Volte openen en sluiten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-07 10:18

Volte sluiten betekent eigenlijk dat je op de grote volte je paard met je buitenbeen naar binnen 'duwt', terwijl je met je binnenbeen zorgt dat ie niet naar binnen valt. Je komt dan uiteindelijk op een kleine volte uit, zo'n 10 meter ongeveer. Volte openen is vervolgens voor je binnenbeen weer naar buiten duwen, dus de grote volte weer op. Corrigeer me als ik iets fout zeg, hoor!:D

leonie456

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-07 10:19

Hanmar schreef:
Volte sluiten betekent eigenlijk dat je op de grote volte je paard met je buitenbeen naar binnen 'duwt', terwijl je met je binnenbeen zorgt dat ie niet naar binnen valt. Je komt dan uiteindelijk op een kleine volte uit, zo'n 10 meter ongeveer. Volte openen is vervolgens voor je binnenbeen weer naar buiten duwen, dus de grote volte weer op. Corrigeer me als ik iets fout zeg, hoor!:D

Idd, maar let wel op dat je paard/pony niet over zijn buitenschouder wegvalt, dat gebeurt nl nogal snel..!

_Bloem_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-07 10:22

Wij moesten volten sluiten een keer in galop doen! is wel heel gaaf! maar je wordt er wel draaierig van Knipoog Tong uitsteken

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-07 20:14

In galop is het idd wel leuk, maar wel moeilijker als in draf, en aangezien ze nog beginner is (is helemaal niet erg, is iedereen geweest Haha! ) laten we het bij de draf houden Tong uitsteken

Maar de uitleg is al goed gegeven door Hanmar Ja

Malin

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-07 22:30

Ik sluit me bij Hanmar aan, maar is het ook niet zo dat je paard wijkend naar binnen/buiten gaat?

JML

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-07 22:33

Een andere manier van verwoorden is de volte verkleinen en vervolgens vergroten. Zoals Hanmar heeft beschreven.
Het wijken doe ik meestal op een (open) cirkelzijde van de volte... niet zozeer bij het sluiten of openen... anderen wel??? Lachen

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-07 08:03

Als je je paard op het been naar buiten zet, ben je idd min of meer aan het wijken voor het been. Alleen hou je hier de buiging en bij het wijken mag het paard niet gebogen zijn maar mag alleen een lichte stelling hebben.
Het sluiten van de volte mochten wij van de ORUN niet met beginnende ruiters doen, omdat het op het been terug sluiten met de buiging van de volte etc. in feite appuyeren is, dus dat wordt bijna nooit goed uitgevoerd en is nog te hoog niveau voor de graad van africhting van het paard (en de ruiter Knipoog ).

Ik gebruik idd wel volte openen en sluiten in het werk door een volte 6 meter rond de middellijn te draaien en die te vergroten naar 20 meter. Het verkleinen doe ik gewoon rechtuit spiraalsgewijs bij een minder ervaren paard.

Malin

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-07 23:23

Dat wilde ik even horen Knipoog

lieke4quike

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-07 09:09

Volte sluiten en openen betekent de volte kleiner en weer groter maken.
maar dan niet door te sturen met je teugels zodat hij even naar binnen loopt en dan weer een volte maakt, maar door met je buitenbeen te drijven (zodat hij naar binnen moet) en daarna met je binnenbeen drijft (zodat hij naar buiten moet).

Murretje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-07 09:52

Oke superbedankt allemaal voor de uitleg! Ik ga het nu met mijn instructrice oefenen. En ben al aardig draaierig geworden van al die rondjes:D