Bang in galop.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Winx

Bang in galop.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-07 20:47

Ik heb voor mezelf een probleem wat ik eigenlijk wel dom vind maar durf gewoon bijna niet meer te galopperen.
Dit komt doordat ik gevallen ben met mijn pony in galop omdat ze hoeken afsnijd en doordat ze dit vaak doet op die plek en het zand daar mul ik neem ik haar altijd meteen weer terug.
Ik vind mezelf echt een schijterd en wil ook wel en met springen lukt het alleen gewoon niet en volte helemaal niet. Komt er ook nog bij dat ze jong is en vooral laag galoppeerd en mij mee naar voren trekt waardoor ze erg gaat struikelen.
Wie kan mij tips geven om mij weer vertrouwen te geven want ik begin wel maar dan ben ik bij die hoek en dan wordt ik weer bang en durf ik gewoon echt niet meer. terwijl ik zo graag weer lekker wil galoperen door de bak.

JoeyBabe

Re: Bang in galop.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-07 20:49

Ik ken het probleem. Heb zelf ook ontzettend veel schrik gehad om te galoperen.

Een trucje? Oefenen, en blijven oefenen... Met kleine stapjes vooruit gaan.
Stilletjes aan komt je zelfvertrouwen dan wel terug en met vallen en opstaan lukt het allemaal wel.

Misschien proberen naar achteren te leunen met het galopperen?

Winx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-07 20:53

Bedankt voor het reageren maar als ik naar achter leun heet wel invloed aan de ene lange zijde na die enge bocht maar naar die enge bocht gaat ze altijd heel snel en springt ze weg komt waarschijnlijk door mij maar ik probeer het wel en het helpt ook wel maar niet veel.

Verena

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-07 20:55

Ik ken het probleem. ik heb ook schrik om te galopperen maar meer omdat ze af en toe van die felle bokkesprongen geeft... Kleine stapjes nemen voor het vertrouwen en proberen stelling te vragen naar binnen, hierdoor kan ze niet onder het werk uitkomen, dat is wat ze probeert, de mijne snijd de hoek af en neemt stelling aan naar buiten en is dan moeilijk te corrigeren. Probeer haar voor te blijven. Ook proberen naar achteren te blijven zitten (voelen alsof je erachterover afvalt)en je niet mee te laten trekken, das moeilijk ik weet er alles van maar het helpt wel...succes Haha!

Catori

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-07 20:56

Durfde zelf ook een tijdlang niet meer in galop. Paardje pakte bit beet en sleurde me de hele bak door, geen rem meer te vinden en gevallen inderdaad.
Heb toen als ik aan het rijden was en het voelde goed, dan sprong ik aan in galop, op een moment dat IK wilde en Ik bepaalde .(Inde les galoperen we wanneer de instructrice dat aangeeft).
Nam haar terug als IK het genoeg vond, ook al was dat na een half rondje al. Soms durfde ik 3 rondjes, soms een half.
Het gaat nu steeds beter.

Hoop dat het je lukt om weer lekker in galop door de bak te gaan zonder spanning en angst Knipoog Knipoog

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-07 20:58

Ik heb ook een paar jaar lang gehad dat ik niet wou galloperen..
Daarvoor vond ik het al eng, en toen viel ik ook nog van een pony af die er in galop vandoor ging.

Heb toen 2 jaar later( Clown) op een hele makkelijke pony gezeten en in de galop gegaan(hield wel het zadel vast).

Misschien moet je eerst het vertrouwen op een ander paard terugwinnen voor de galop, en dan op je eigen paard Lachen

Winx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-07 21:01

Dat is het probleem op andere pony's rijd ik gewoon en doe ik alles ook over die plek, maar zodra ik op haar zit gaat de knop om en durf ik niet meer.

Vera_Quintin

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-07 21:06

Inderdaad geleidelijk aan steeds verder gaan Knipoog Ook kun je misschien een paar keer een galopje doen op een 'ervaren paard (in de galop dan hè)' zodat je het galoperen zelf niet zo eng vind.

Ook kun je misschien je pony eerst leren om de bochten niet af te snijden?.. binnenbeen er goed bij en als hulpmiddel zijn pionnetjes en balkjes bij de hoeken neerleggen (erg) handig!

Misschien (omdat je zei dat je nog een jonge pony hebt enzo..) kun je hem wat meer aan de longe laten galoperen zodat ie dat helemaal doorkrijgt

Ik weet niet of je wat aan mijn tips hebt .. Ik hoop het Bloos Maar in iedergeval veel succes Pling !!

P.S. nu ik er zo over nadenk heb ik het ook een tijd niet gedurft! Koe Maar dat is ook geleidelijk aan opgebouwd en nu vind ik het super!! En als mijn pony er nu vandoor gaat vind ik het eerlijk gezegt wel leuk Bloos Maja dan moet ik natuurlijk wel consequent (hoe schrijf je da Koe ?) blijven .. Knipoog

Vera_Quintin

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-07 21:08

Oja voor het rijden je pony even laten los laten en even op jagen zodat ie moe wordt (liever niet met zweep maar met zwaaien met je armen of een touw) hierdoor is ie misschien rustiger in de galop Haha!

roest

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-07 21:19

Je geeft zelf al aan dat ze jong is. Ik zat namelijk vorige maand nog met hetzelfde probleem(ok, ik was niet bang, maar de rest komt overeen), ik galoppeer pas weer sinds een week.
Probeer eerst in de stap en draf met 'extreme stelling' de hoeken te rijden, leer je pony dat die hoek er gewoon bij hoort, ik zie vaak dat mensen met instappen al niet goed door de hoeken rijden, het moet een gewoonte worden, zowel voor ruiter als voor paard.
Het naar voren vallen in galop is vaak een kwestie van balans, wat je pony kennelijk nog moeilijk vind (groeien jouw teugels dan ook met 30 cm? Clown ). Veel rechte lijnen rijden en heeeel veel tempowisselingen maken.
Je moet je paard zien als een kind dat leert lopen, je paard moet met jou gewicht op z'n rug opnieuw leren lopen, oefenen, oefenen en nog eens oefenen.
Ik hoop dat je hier iets nuttigs uit kunt halen, succes Knipoog

IvarDonja

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-07 11:00

Ik zal je eerlijk zeggen ik heb vanaf mijn 12e niet meer gegallopeerd en nu ben ik het net een weekje aan het oppakken, omdat ik ook niet meer durfde. Ik durf het nu wel gewoon te proberen maar mijn probleem is, als ik de galop hulp wil geven vliegen m'n benen uit de beugels, gewoon oefenen, oefenen en oefenen dat helpt het best, en steeds maar een klein stukje dat is meer als genoeg.

Winx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-07 20:10

@roest ik denk dat ik er wel wat aan heb.
bedankt allemaal, verder nog iemand?

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-07 20:43

Een andere tip is om eens wat zitlessen te nemen.
Als jij stevig leert zitten geeft dat vertrouwen, dat straal je uit naar
je paard. Bovendien heb je er profijt van, mocht ze de hoek
weer afsnijden.
Verder staan er erg goeie tips in het topic.
Je paard is nog jong en volop aan het leren. Ik weet zeker
dat het goed komt als je maar vol blijft houden!

djoeka

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-07 20:52

Probeer in draf de bak goed rond te rijden en veel voltes rijden en daarbij de juiste stelling te vragen.
Spring in galop aan op een volte en als je het eng vind ga je weer terug naar de draf. Je hebt een jong paardje en hij vind het nog moeilijk en moet eerst zijn balans zien te vinden. Hij moet eerst op eigen benen leren galoperen. Die hoeken komen later wel Knipoog

moniiquee

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-07 21:40

Rustig beginnen, maar kleine stukjes galloperen.
Of vraag iemand dat ze je aan de longeerlijn houd, vond ik ook altijd wel prettig. Lachen

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-07 23:09

Aan de longe vind ik een heel goed idee, mits ze daar goed aan de hulpen staat.

Prinslover

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-07 23:18

Er zijn al een hoop tips voorbij gekomen. Ik geef er ook een paar, mochten ze er nog niet bij staan. Ga oefenen op een ervaren paard, zo leer je weer vertrouwen krijgen in het galoperen. Anders kan je ook met je pony een keer in de volte aanspringen in galop. Of je springt bij de A aan zodat je een klein stukje bocht mee pakt. Hoop dat je er wat aan hebt. Geef niet op hoor, je komt er vanzelf wel weer overheen. Ik denk dit probleem namelijk zelf ook, door het veel te blijven doen en oefenen komt het wel goed. Lachen

Winx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-07 19:42

Aan de longe wordt een probleem want ze springt heel snel weg aan de longe of ze remt of iets anders vreemds.

sokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-07 20:05

Kun je ook in een weiland galoperen of zo?
Of in het bos?
Dan heb je rechte stukken en kan zij haar evenwicht oefenen enzo Lachen Dan zullen de bochten ook beter gaan..

Ik heb het ook in galop op vreemde paarden, omdat ik er af viel doort een pony die veel bokte als ik wilde aan galoperen.. Ik ben er weer vanaf door op een braaf paard te rijden Lachen

lianne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-07 12:03

als je galoperen gaat, zorg dan dat je als ware "meelift" heel stil en rustig zitten en niks doen. dan word jou
pony onstpannen en gaat ze ook niet meer zo hard
( ik heb het met mijn paard ook gehad, en zo is het ook gelukt)
en als je de hoek doorgaat, doe dan je binnenhand omhoog en ga op je de buitenkant zitten,
dan verplaats je je gewicht naar de buitenkant waardoor ze niet zo snel kantelt en dan omvalt.

succes
ik weet dat het heel vervelend is, ik heb het met mijn paard ook gehad, dan val je een paar keer in de bocht
en ben je het vertrouwen kwijt, maar je vertrouwen komt langzaam wel weer hoor!

ZitAa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-07 16:09

langzaamaan opbouwen en eerst beginnen met volte's te galoperen misschien?
en met dat ze laag galopeerd en je naar beneden trekt misschien meer je hand naar voren doen en je teugels wat langer laten zodat ze jou niet uit het zadel kan trekken.
Lastig hoor Knipoog maar misschien dat je hier iets aan hebt Lachen

streep3

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-07 19:39

JoeyBabe schreef:
Ik ken het probleem. Heb zelf ook ontzettend veel schrik gehad om te galoperen.

Een trucje? Oefenen, en blijven oefenen... Met kleine stapjes vooruit gaan.
Stilletjes aan komt je zelfvertrouwen dan wel terug en met vallen en opstaan lukt het allemaal wel.

Misschien proberen naar achteren te leunen met het galopperen?

aan een longeerlijn ben ikweer begonnen met longeren voor mijn zelf vertrouwen en ik gallopeer nu los

Manderino

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-07 20:50

Ik ben ook een tijdje bang geweest.
Gewoon proberen dan komt het helemaal goed.
probeer het eerst aan de longeerlijn .

Jennefer_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-07 00:18

ik was vroeger ook bang omdat die van mij zo hard ging en idd ik heb gewooon
heel veel geoefent ook al ben ik erniet van afgevalen je moet het wel blijven doen anders ga je
het helemaal niet meer doen en zeker niet met plezier