Heel erg hangen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

DeniseES

Heel erg hangen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-07 18:54

Er is vast ergens wel een topic over, maar ik kan hem niet vinden... Dus als iemand het toevallig weet, laat het me weten.

Mijn probleem, het paard is op de heenweg heel nieuwsgierig, en dan heb ik no problemo, maar als ik terug ga, gaat hij heel erg hangen in de teugels. Hij rijd al met martingaal (dat heeft niks met het hangen te maken, maar dat is veiliger buiten, ik wil hem niet volhangen met allemaal hulpmiddelen als dat niet nodig is). Ik denk zelf dat hij hiermee meer teugelruimte wil krijgen, dat kan ik hem wel geven, maar omdat hij nog zo schrikachtig is heb ik liever dat ik normale teugellengte heb, zodat ik kan ingrijpen als er wat gebeurd ofzo.

Ik heb al geprobeerd dat als hij gaat hangen, ik hem een kneepje geef in de teugels, om zelf z'n hoofd op te laten tillen, maar dat werkt eigenlijk niet echt, ook aansporen en kneepje geven, daar reageert hij ook niet op (hij reageert wel, maar niet door niet te gaan hangen). Dat doet hij dus gerust de hele weg.

Heeft iemand hier ervaring mee of tips voor me?

paix

Re: Heel erg hangen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-07 18:56

wat ik doe het klinkt heeel gemeen maar gewoon een keer een hele harde ruk geven.. dan leren ze het zo af.. ik bedoel het is even gemeen maar het mag gewoon niet. het is gewoon een vervelende eigenschap.. veel sterkte er mee!

Nanna

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-07 18:57

als je gewoon been geeft blijft hij dan ook hangen? want mijn pony deed dat ook en dan moest ik elke keer als ze ging hangen been geven en deed ze haar hoofd weer omhoog

Creamicious

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-07 18:57

Misschien doe je dat al, maar als je op de terugweg een andere route rijdt, dan ziet hij andere dingen en blijft hij nieuwsgierig?

EileenP

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-07 19:00

Is je paard verder wel aktief voor het been? Mocht dat niet zo zijn, dan helpt eventjes aktiveren meestal wel. Worden ze weer even 'wakker geschud'.

DeniseES

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-07 19:06

Ja het is een belg, dus daar zit denk ik al iets drammerigs in. Ik geef ook af en toe n flinke 'ruk' in zn mond, maar daar krijg ik ook zeer weinig reactie op (en ik wil niet dat hij sterk in zn mond wordt, dus ik kan zelf ook niet blijven hangen, en ik ben bang dat hij dat wel wordt als ik hem laat hangen)
Mijn ervaring met dat hangen is inderdaad dat als ik dat doe (been geven en een kneepje) dat ze dan inderdaad even stoppen met hangen, maar dat doet ie dus niet...
Hij is nu nog nieuwsgierig (zo lang is hij er nog niet) maar ik merk al dat hij sommige stukken al minder interessant vind, ik probeer ook niet steeds hetzelfde te rijden, maar hij wéét gewoon wanneer we terug gaan (grappig, hebben veel paarden)
Verder is hij superactief, steeds de neiging tot aandraven, dus ik moet hem ook wel een beetje terugnemen.
Bedankt voor de reacties! (ik zal er zeker nog verder mee gaan werken!)

paix

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-07 19:15

wat je ook kan doen is een tik achter bene geven.. daar reageren ze meestal ook goedop maar als je paard zo sterk is lijkt me dat ook niet echt een slim plan... mischien is dan de enige oplossening toch echt een extra hulp middel als je dit zo vervelend vind Lachen

DeniseES

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-07 19:22

Ja, hij reageert heel erg op de zweep, dus dat wil ik eigenlijk ook niet doen, omdat ik denk dat hij niet echt weet waarom een tik krijgt zeg maar. Aan wat voor hulpmiddelen zaten jullie te denken (ik kan er altijd nog over na denken natuulijk). Ik rij trouwens met sporen, dus dat moet al wat zeggen over zn gevoeligheid Knipoog hij heeft soms een bui en dan staatie stil, en je kan doen wat je wilt, maar de enige reactie die je krijgt is dat hij z'n oren naar achter doet... heel fijn Knipoog uiteindelijk loopt hij dan wel weer, hij wordt het ook zat, maar hij kan zich zo afsluiten

Scarnit

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-07 17:35

Als ik z'n paard rij doe ik altijd gewoon een keer een ruk aan die teugel geven dan leerd die het zo af. en goed voor waards blijven rijden.

Robsi_Vigaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-07 22:13

Jep als de normaal manier niet werkt moet je toch echt gaan in grijpen. Als een ophouding+drijven niet werkt moet je volgens mij toch een even een ruk en een schop/tik geven.

Van het vele hangen worden ze sterker in de mond dan van een groffe ophouding.

Arielle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-07 22:16

je mag best een 'ruk' aan de teugels geven, trek niet te hard aan de teugels, maar maak een opwaartse beweging, je handen naar boven tillen zeg maar.
natuurlijk moet je ook met je been blijven rijden!
hoop dat je er iets aan hebt.

Hvelreki

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-07 14:58

Dit komt heel vaak doordat het paard te veel op de voorhand loopt. Niet gaan terugtrekken, wordt ie alleen maar sterker van. En een ruk haalt ook vaak niets uit, even wel, maar daarna is het vaak weer van hetzelfde. Ook niet gaan stampen met je benen, gewoon rustig benen geven. Als de achterhand er goed onderstaat, is dit probleem vaak snel opgelost Ja. Let ook wel dat je zelf niet overdreven achterover gaat hangen of voorover gaat zitten; gewoon een rechte rug Knipoog.

ancksunamun

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-07 21:01

Mijn paard heeft dit ook (niet alleen tijdens het buiten rijden maar altijd), komt omdat zijn achterhand nog niet goed genoeg ontwikkeld is, dus hij hangt op de voorhand. In geen geval gaan terughangen, wat je onbewust automatisch gaat doen. Wat mijn instructrice mij geleerd heeft is iedere keer als hij gaat hangen hem stilzetten op mijn zit, reageert hij niet meteen dan een ophouding, meteen weer loslaten en als hij niet loslaat als hij stilstaat achteruit totdat hij loslaat voor. Dan even laten stilstaan, belonen en actief wegdraven. Moet je mss wel 30 keer achter elkaar doen, mss nog wel vaker, maar het werkt wel, na een tijdje staat hij meteen stil, geeft hij na en hangt of dramt hij niet. Verder veel tempowisselingen rijden, vooruit en terug op je zit, proberen zo min mogelijk op de teugel te rijden. Als hij in de galop gaat hangen of drammen doe ik mijn handen naar voren en omhoog, dat hij ineens ff met losse teugels loopt en dan weer terug. Het kost wat tijd, maar werkt uiteindelijk wel!

Shauniraquel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-07 21:38

lottehorse schreef:
wat ik doe het klinkt heeel gemeen maar gewoon een keer een hele harde ruk geven.. dan leren ze het zo af.. ik bedoel het is even gemeen maar het mag gewoon niet. het is gewoon een vervelende eigenschap.. veel sterkte er mee!

Je kan denk ik beter een flikte schop geven dan dat je hem een ruk in zijn mond geeft want daardoor als je iets te hard doet kan hij mondwonden krijgen. MIjn paard hing eerst ook veel nu nog een klein beetje, Ik heb geleerd om hem/haar dan een schop te geven als ze steeds hangt dan schiet ze er maar vandoor dan zet je haar op de volte als ze die teugels maar loslaat. Of gewoon een zacht tikje met de zweep.

Of als hij/zij gaat hangen stilstaan, steeds als hij/zij gaat hangen stilstaan. Ook als doet hij/zij het in galop gewoon stilstaan.

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-07 21:46

Als hij niet reageert op je been dan toch een tikje met een zweep. Ik zou liever het voorwaarts oplossen dan hem steeds in z'n mond te rukken. Ik weet niet of hij dat wel begrijpt.
Kan het trouwens niet zijn dat hij moe wordt en daardoor gaat hangen?

DeniseES

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-07 22:01

Bedankt voor alle tips! Ik heb weer wat nieuws Knipoog hij blijkt een klophengst te zijn Tong uitsteken nu wordt dat dus 'opgelost' en het wordt dan waarschijnlijk een veel rustiger paard. Waardoor zijn voorwaartse drang wat verminderd zal worden en hij normaal (hiermee bedoel ik langer dan 2 tellen) stil kan staan. Nog even afwachten of dit klopt, maar dat zal best wel Knipoog want dat hengstengedrag gaat er sowieso uit, samen met de achtergebleven rest Knipoog

Greetz!

carien13

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-07 20:14

ruk geven zou ik niet doen word apard alleen maar bang en schuw in de mond van. Hij moet wel plezier in het rijden blijven houden Lachen Heb er zelf ook erg last van. Je moet veel overgangen rijden en veel ophoudeningen Lachen