niet vierkant staan

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

veerle123

niet vierkant staan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-07 09:28

Hoi.
Wanneer ik bezig ben met rijden in de piste ga ik soms van draf naar stilstand over.Maar nooit staat hij vierkant.Van stap naar stilstand ook niet.
Ik maak me vooral zwaar dat hij vertraagt en span mijn benen rond hem(niet voor sneller te gaan!!)
Maar hij staat nooit vierkant, soms staat hij wel goed met zijn voorbenen maar dat is zelden...
Wat doe ik verkeert? tips?

monya

Re: niet vierkant staan

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-07 10:28

Je moet je juist niet zwaar maken, van zwaar zitten zak je vaak in elkaar en kantel je je bekken verkeerd. Wat je moet doen is met je hand een ophouding geven dat er een hulp aan komt, dan sluit je je bovenbenen en bilspieren om het paard heen en ademt uit.

Vierkant staan kan een paard pas als hij uitgebalanceerd is, zolang een dier nog scheef is, bijvoorbeeld je hebt meer druk aan 1 teugel dan aan de andere, dan kan ie gewoon niet vierkant staan. Hem rechtrichten en goed aan de hulpen maken is dan de oplossing.

paardfysio

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-07 10:56

daarnaast kun je veel schijnovergangen maken voordat je halt gaat houden, zodat je paard er van achteren goed bijloopt.
probeer je paard zoveel mogelijk op je zit terug te rijden ook al betekend dat dat hij niet direct stil staat.
neem de tijd voor evenwicht en balans.
probeer het eerst een aantal keren vanuit de stap...

Biepje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-07 10:57

Als je paard enkel zijn voorbenen correct zet, wilt dat zeggen dat je teveel bezig bent om hem vooraan stil te krijgen. Een hele ophouding doe je in samenwerking met hand, zit en been.

Het beste is om eerst te oefenen vanuit stap naar halt. Belangrijk is dat je niet denkt waar het moet gebeuren, maar hoe. Als het dus een halve zijde duurt voor je paard stilstaat, maakt dat niet uit, dat komt vanzelf als hij meer leert reageren op je zit. Je vraagt eerst een halve ophouding zodat hij weet dat er iets komt. Dan 'stop' je de beweging in je zit zodat hij weet dat hij moet vertragen, je sluit je been aan en ademt uit. Belangrijk is dat je voortdurend een lichte druk op je teugels hebt, je rijdt als het ware ergens 'tegenaan'. Vierkant staan is een kwestie van heel veel oefenen, en in het begin is het heel moeilijk. Hoe meer je ermee bezig bent en hoe meer je bezig bent met in een mooie aanleuning te rijden en goed van voor naar achter te rijden, hoe minder problemen je ermee zal hebben.

veerle123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-07 11:17

Dankje
Hij reageert heel goed op mijn zit, ik doe veel tempoverschillen enkel op mijn zit.
Wat ik dus wss ook verkeert doe ik blijf vrij lang halve ophoudingen maken tot dat hij stilstaat...(als ik van stap naar stilstand ga).Van draf naar stap doe ik enkel met mijn zit.

Tempus_Fugit

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-07 11:20

en probeer het eens met longeren aan de dubbele lijnen. Zo weet je precies hoeveel ophouding je moet geven en wat je extra moet bijdrijven.

Zo kan hij/jij eerst oefenen zonder gewicht van de ruiter

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-07 11:22

Een paard dat niet vierkant halthoud is niet actief (genoeg).

Ze zeggen ook wel eens "halthouden moet actief gebeuren". Want een paard die bij wijze van spreke bijna in slaap valt als ie eenmaal stilstaat, kan niet direct de volgende "opdracht" van de ruiter opvolgen.

Dus een paard dat onvoldoende actief halthoud, wil ook niet actief weg.

Uppojono

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-07 11:32

Ik ben het met Biepje eens. En dan vlak voordat hij stil staat, toestaan, dan maakt hij daarin zijn pas af en staat hij (vaak) vierkant

veerle123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-07 12:18

Wat bedoel je juist met toestaan, druk op de teugels verminderen?

Cyta

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-07 12:37

Mijn paardje stond tot voor kort ook nooit vierkant.. Nu heb ik veel training besteed een gelijke aanleuning en veel overgangen en tempowisselingen gereden. Nu is het een pak beter, bij halthouden als ze achteraan een voetje verkeerd staat, corrigeert mijn paardje zich zelfs al Lachen

marloezzke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-07 13:53

mijn paard staat alleen vierkant als het goed van achter naar voren gereden wordt.
en wanneer ik een juiste overgang maak.

veerle123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-07 14:04

Meestal zit zijn achterhand mooi onder de massa, ik heb er goed opgelet dan ik van achteren naar voor heb gereden, en toen hij in de hand kwam zonder dat ik halve ophoudingen maakte.Dit is dan toch een teken van ontspanning en dat zijn achterhand goed onder de massa is?
Maar morgen ga ik er weer op rijden en ga beginnen met dressuur en zal jullie tips proberen!!