Paard steigerd en bokt nu regelmatig tijdens les

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Yavanna

Paard steigerd en bokt nu regelmatig tijdens les

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-07 06:35

In februari hebben we ons paard overgekocht van de eigenaar, en is echt qua karakter een superdier. Maar de laatste weken, eigenlijk sinds hij met de kudde dag en nacht buiten staat, is hij ontzettend aan het veranderen.

Het is qua karakter nog steeds een superlief dier, maar tijdens het rijden wordt hij erg ondeugend, en als onze dochter dus aan het lessen is, gebeurd het regelmatig dat meneer gaat steigeren en bokken.

We rijden met botte knopsporen en zonder zweep, maar als hij iets moeilijks moet doen, dan wil hij er onder uit. Dit was de eerste paar maanden niet zo. Zou hij nu aan het uitproberen zijn, of zou er iets aan de hand kunnen zijn. We hebben nog steeds zijn eigen zadel en hoofdstel, daar is niks aan veranderd. Het enige wat veranderd is, is dat hij op minder voer is gezet, en zo een kg of 50 is afgevallen in die 4 maanden.
Nu krijgt hij weer iedere dag wat biks bij, omdat hij in mijn ogen wel iets te mager werd, je kon n.l zijn ribben zien. De wei staat daarnaast gewoon vol, maar ze staan er met 12 paarden op. En hij is nog niet zo lang geleden ontwormt, dus dat wordt ook bij gehouden. Als we hem de wei ook uit halen, gaat dat zonder problemen, maar liever zou hij terug gaan, en daar lekker in zijn kudde gaan staan. Hij gaat dus ook lekker hinniken als we weglopen.
Ook heb ik het idee dat hij erg gefocust is op andere paarden. Iemand een idee wat we hier aan kunnen doen?

khirshanta

Re: Paard steigerd en bokt nu regelmatig tijdens les

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-07 06:55

Dat paarden zich richten op andere paarden is heel natuurlijk.

Heeft het paard altijd in een kudde gestaan?
Als dat niet zo is, zou dat een oorzaak kunnen zijn.

Wanneer halen jullie hem uit de wei?
Het is altijd een goed idee een paard ook uit de wei te halen als hij iets echt leuks mag doen, in plaats van alleen maar werken. Probeer bijvoorbeeld eens in een bak, of een ander beschikbaar stuk grond, een obstakel training te doen. tussen balkjes door lopen, in een vierkant staan, dat soort dingen. Ga misschien eens alleen een stukje wandelen, of doe mens-paard spelletjes met hem in een vrije ruimte. Zo versterk je de band, en richt hij zich meer op mensen.

Probeer anders eens een boek over grondwerk. Het wordt natuurlijk vaak als heilig middel gezien, terwijl het dat niet altijd is, maar het helpt op zijn minst de band te versterken, en hij zal zich meer op jullie richten.

Als hij afgevallen is, zou ik toch iemand naar het zadel laten kijken. Het heeft zich aangepast aan toen hij dikker was, en zal nu misschien niet lekker meer zitten.

Het is ook een idee te vragen bij de andere eigenaar hoe hij zich gedroeg, ook tijdens lessen enz.

Het is denk ik niet één bepaalde reden, maar een samenspel van meer dingen.

Yavanna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-07 06:58

Bedankt voor je snelle antwoord. Het is niet dat hij altijd moet werken, regelmatig doen we leuke dingen, ontspannen buitenrit, lekker wandelen en ondertussen zijn buikje voleten. Of gewoon lekker poetsen en knuffelen.
Daarnaast zijn we ook langzaam bezig met VD, en dat vind hij ook leuk.
Onder zijn zadel ligt een lamsvel, en past op zich nog steeds goed, hij is n.l niet rond zijn schoft afgevallen, maar juist zijn dikke buik is weg.
Ik ga idd eens kijken in de bieb naar een boek over grondwerk. Nu ga ik zo op hem rijden en kijken wat hij bij mij doet.
Bedankt in ieder geval.

khirshanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-07 07:13

Als een paard vet verliest is dat niet alleen rond de buik, maar dus ook op de rug, misschien drukt het hem net nu gewoon wat meer.

Je kunt kijken bij welke oefeningen hij zich eronderuit probeert te wurmen, als het steeds is wanneer hij een bepaald soort beweging moet maken...

Maar er zijn trouwens ook wel meer paarden die zich gewoon onder het werk uit willen krijgen. Ik denk dat het dan een goed idee zou zijn er even een sterkere, strengere, misschien meer ervaren ruiter op te zetten (idd zoals jij?)

Succes met rijden Lachen

Hanmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-07 07:23

Ik dacht inderdaat ook meteen 'het zadel'... Als een paard veel afvalt kan het zijn dat het zadel nu gewoon niet zo goed meer ligt als het eerst lag omdat de rug dan toch een beetje is veranderd. Is de bespiering ook veranderd?
En als hij nooit in een kudde stond, en nu wel zou daar misschien een oorzaak in kunnen zitten. Misschien gaat hij zich meer verdedigen tegenover andere paarden en hoefde hij dat vroeger nooit te doen?

Yavanna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-07 10:25

Hij staat dit jaar voor het eerst dag en nacht buiten en in een kudde. En ja, hij laat zich daar wel zien. Het zijn zijn merrie's, en de rest moet er bij vandaan blijven. Hij heeft ook wel regelmatig kleine wondjes. Moet hij maar niet vechten.
Zijn bespiering is enorm toegenomen. Het vet heeft zich echt omgezet in spieren. Ben vanmorgen wezen rijden, en bij mij doet hij niks, dus heb ik het idee dat dochterlief hem te strak in de hand rijdt. Dus daar mag ze ook eens aan gaan werken. Hij was heerlijk relaxed en ontspannen. En alleen als hij een lastige oefening moest doen, protesteerde hij een beetje.

verriemerrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-07 20:36

Dit zou ook heel goed een dominantie probleempje kunnen zijn.
Je zegt dat hij voor het eerst in een kudde staat en dat hij daar beetje baas is.

Bij jou, duidelijk ouder en meer dominant (niet verkeerd oppakken) gedraagt hij zich goed.
Bij je dochter, nog jong en hem nog niet op zijn plaats gezet, is hij vervelender.

Laat je dochter eens met hem loswerken en kijk of hij haar ook wil accepteren als leidster.
Is dit nog niet het geval, zul je daar aan moeten werken. Dan zal hij zich ook beter gaan gedragen met haar tijdens het rijden.

veel succes