goed rechtrichten

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

marloezzke

goed rechtrichten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-07 22:57

nu ik weer een tijdje bezig ben met rijden gaat het eigenlijk best lekker, hij pikt alles goed op, is goed voor het been, leert snel, hij ontspant zich steeds beter en ook de aanleuinig is echt super vooruit gegaan.
alleen nu begin ik op een punt te komen waarbij ik merk hoe belangrijk goed rechtrichten is!!
vooral bij mijn paard wat toch al snel ontspannings en aanleuningsprobelem heeft merk ik dat het ontzettend belangrijk is en merk ik ook dat doordat hij niet goed genoeg recht is hij daar moeite mee heeft.

nu wil ik alleen het rechtrichten gewoon nog beter verbeteren.
ik schakel nu vooral veel en maak veel overgangen,
neem cotrastelling aan en probeer meer contact te krijgen op de buitenkant,
schoudervoor/schouderbinnenwaarts rijden en daar in schakeln
op zijn tijd longeren met pessoa (met dubbele longe geprobeerd maar dat vind ik echt een onding!)

wat kan ik nog meer doen om aan het rechtrichten te werken.

Javayo

Re: goed rechtrichten

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-07 08:16

Even een stipje, ik zit op het moment een beetje op het zelfde punt.

monya

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-07 10:32

Veel zijwaartse oefeningen rijden: achterhand/voorhand op de volte naar binnen en buiten zetten in alle gangen, op diagonalen appuyeren afwisselen met schoudervoor etc.

Aan de hand werken is ook leuk, het paard leren vierkant stil te staan door afstrijken met een zweepje, aan de hand (lange teugel) schoudervoor etc.

MoniqueB

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-07 11:00

Rechtrichten is eigenlijk de rode draad in de hele opleiding van een paard, van zadelmak maken tot hoog niveau. Het is heel goed dat je de oefening SB daarvoor gebruikt. Travers is ook een oefening die heel goed is.

Wat ik vaak in de praktijk tegenkom en misschien is dat bij jou ook van toepassing omdat ik lees dat je veel schakelt, is dat men meestal schakelt naar een hoger tempo. Probeer eens te schakelen naar een lager tempo bijvoorbeeld een slowmotion draf of stap.

Wat er gebeurt bij een slowmotion stap of draf is dat je in SB het binnenachterbeen vraagt meer te dragen dan te stuwen. Je paard heeft dan iets meer tijd om ook een beetje na te denken waar hij zijn been plaats. Daarbij is een aandachtspunt om goed op de buiging te letten. Bij SB of SV moet het paard echt in zijn hele lijf buigen en daarbij werken aan ontspanning aan de binnenteugel zodat je paard zelf zijn binnenspieren aanspant en zijn buitenspieren uitrekt. Als dit lukt dan komt je paard vanzelf aan de buitenteugel (niet vergeten een beetje toe te staan met je buitenhand omdat hij zijn hals naar binnen moet buigen).

je schrijft dat je paard ook ontspanningsproblemen heeft. Het is logisch dat daar de aanleuningsproblemen uit voortkomen. Een gespannen paard houdt zijn rugspieren vast. Voorwaarts neerwaarts (ook weer in een niet te hoog tempo) in SV helpt je paard te ontspannen. Dat zal niet 123 onder het zadel lukken. Je zou dat voordat je gaat rijden aan de hand kunnen oefenen ipv te longeren met een pessoateugel. Een paard wat bijgezet wordt heeft snel de neiging om steun te zoeken op de bijzetteugels. Bij een pessoa krijgt hij ook nog eens elke keer als 1 van zijn achterbenen naar achteren gaat een rukje in zijn mond. Het lijkt of je paard voorwaarts neerwaarts loopt maar het is kunstmatig.

Als je aan de hand (liefst aan een kaptoom om zijn mond zo min mogelijk te storen en het kantelen van het hoofd te voorkomen) vraagt zijn hoofd te laten zakken tot knie of borsthoogte rek je daarbij zijn rugspieren op. Ja kan dan in die lage houding zijn hoofd en hals buigen naar links en naar rechts (daarbij mag je paard niet naar opzij of naar achteren lopen). Daarna zou je op een volte kunnen gaan stappen (gewoon naast je paard blijven lopen) en steeds een beetje stelling naar binnen vragen (ook weer laag) Je pakt dan zijn rug- binnen- en buitenspieren aan. Je kunt tevens met je zweepje het binnenachterbeen vragen om dat been goed onder de massa te plaatsen. Dit kan je ook weer in draf doen.

Kortom, een niet te hoog tempo, het binnenachterbeen moet dragend worden, let op een goede stelling en buiging zodat het paard het zelf moet doen, dus niet aan de binnenkant vast houden en let op buitenhand (om de buiging naar binnen toe te staan zonder contactverlies)

Nou het is een heel verhaal geworden. Ik hoop dat je hier iets aan hebt.

marloezzke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-07 13:57

travers en appuyeren in misschien nog een beetje tever gezocht voor ons omdat we pas L1 zijn.

dat de aanleuningsproblemen voor vloeien uit het niet ontspannen zijn weet ik maar al te goed en de hoofdzaak in mijn rijden is dan ook ontspanning en naar steeds meer ontspanning toe werken.

ik schakel tevens ook wel veel terug in tempo, ook puur voor de tempo controle.
ook longeren we regelmatig met pessoa.
en vooral in gallop kan ik hem goed meer om mijn binnen been heen sluiten en er weer uit.

bedankt voor de tips alvast.

Agnes75

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-07 15:29

MoniqueB geeft hier hele goede adviezen! Als travers je nog teveel is, oefen dan met wendingen om de voorhand en/of achterhand in stap. Ook moet je oppassen met travers oefenen als je paard nog niet recht is, omdat je paard dan wel erg makkelijk kan uitzwaaien met de achterhand. Maar als je schouderbinnenwaarts (3 hoefslagen) op beide kanten goed kunt, dan is travers wel de volgende stap.

De slowmotion stap-schoudervoor werkt bij mijn paard heel erg goed, je hoort haar gewoon nadenken en je controleert als ruiter bijna elk stapje wat gezet wordt. Het is wel zaak om daarna recht te richten en weer even gas te geven en voorwaarts te rijden, bv. de volte opdraaien, omdat je paard anders achter de teugel kan kruipen.
Wat ik zelf wel een fijne oefening vind, is de achterhand naar buiten zetten in een vlotte draf op de volte. Voor houd je je paard in stelling.

supertammy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-07 19:34

Mijn pony wilde eerst ook nooit recht lopen, en dan met name de lange zijdes in galop. Wat bij mij goed geholpen heeft is om goed op mijn buitenteugel te rijden, hals goed recht maken. Als ze dan haar kont nog naar binnen gooide mijn binnenbeen wat verder naar achteren leggen.
Verder denk ik ook dat alle tips die al gegeven zijn goed kunenn helpen!
Succes!

MoniqueB

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-07 10:55

marloezzke schreef:
travers en appuyeren in misschien nog een beetje tever gezocht voor ons omdat we pas L1 zijn.

Van mij mogen de oefeningen travers renvers en appuyeren al veel eerder in de opleiding van een paard komen. Ik vind het echt jammer dat men deze oefeningen pas gaat oefenen wanneer ze in de dressuurproeven worden gevraagd. Eigenlijk zou het andersom moeten. Het zijn namelijk DE oefeningen om je paard recht te richten. De SB en de travers worden ook wel de asperine voor het paard genoemd.

marloezzke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-07 11:28

oke maar bij mij sttan eerst een paar andere dingen voorop, wat heeft het voor zin om een travers of apuyement te rijden als het niet op de goede manier gaat door ontspannibg en aanleunigsproblemen. vooral omdat ik zelf nog niet weet hoe ik die goed moet rijden.
een sb gaat me goed af

morelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-07 11:52

Je hebt helemaal gelijk voorwaarde is wel dat SB goed gaat, maar misschien is het praktischer je paard travers eerst op de grond aan te leren dus zonder dat je er op zit. Ik kan je adviseren om eens naar een clinic van Marijke de Jong te gaan over rechtrichten of haar website eens te bekijken hier staan echt heel veel goede tips op! www.paardenbegrijpen.nl Verder proberen om instructie te vinden die je hier goed mee kan helpen. Succes!

marloezzke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-07 12:15

ik heb op het moment gewoon les en daar werken we daar ook aan, maar meer aan de aanleuning. en ik zou het liever andersom zien. wannneer hij namelijk beter rechtgericht is neemt hij ook een betere aanleuning aan.

MoniqueB

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-07 12:16

Met SB en travers ga je de ontspanningsproblemen (en daarbij de aanleuningsproblemen) juist oplossen. Als je de oefeningen met geduld oefent (eerst altijd in stap). Neem in het begin genoegen met 1 of 2 goede passen en beloon je paard voor deze prestatie om daarna voorwaarts neerwaarts weer door te rijden. Probeer het na de volgende bocht bijvoorbeeld weer een paar passen. En altijd alles links en rechtsom oefenen. Je zal zien dat de paarden daar heel leuk op reageren. Je paard heeft een inspanning moeten verrichten en ontdekt dat hij daarna mag ontspannen.

Als SB al goed gaat dan is de stap naar travers niet zo groot. het is eigenlijk precies hetzelfde alleen andersom. Paarden vinden het vaak makkelijker omdat ze lekker met hun schouders op de hoefslag kunnen blijven lopen. Belangrijk is vooral ook je eigen houding en zit. Lekker mee blijven gaan in de beweging. je eigen schouders gelijk aan de schouders van het paard en je eigen heupen gelijk aan de heupen van het paard. En vooral de timing van het geven van de beenbulp om het buitenachterbeen onder de massa te laten plaatsen is belangrijk. Dus je buitenbeen ligt achter de singel en drijft op het moment als dat buitenachterbeen in de lucht is. Anders heeft je beenhulp geen enkele zin. Je houdt de schouders op de hoefslag doormiddel van je beide handen naar buiten te plaatsen. Daarbij staat je buitenhand iets toe en je binnenhand vraagt stelling.

Als de travers in stap uiteindelijk lukt kun je hem in draf gaan oefenen en zou je een begin kunnen maken met het appuyement in stap. Dat is weer een variatie op de travers.

Sorry weer een heel verhaal geworden. Ik kan het helaas niet in 2 regels uitleggen. Maar ik neem aan dat je instructeur/trice dit jou ook allemaal kan uitleggen.

Noppert

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-07 12:30

MoniqueB schreef:
Sorry weer een heel verhaal geworden. Ik kan het helaas niet in 2 regels uitleggen. Maar ik neem aan dat je instructeur/trice dit jou ook allemaal kan uitleggen.

Ik vind dat je het geweldig uitlegt, ik heb hetzelfde probleem met mijn paard, nee eigenlijk heeft mijn paard hetzelfde probleem met mij. Haha! Ik heb 20 jaar niet gereden, vroeger heel veel gesprongen waardoor ik eigenlijk een baggerhouding heb. Ik heb nu een superpaardje dat eigenlijk alles kan, ik moet alleen (weer) leren op de juiste manier en in de juiste houding de juiste hulpen te geven. Ik heb echt heel veel aan jouw uitleg. Bedankt!

MoniqueB

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-07 13:16

Dank je wel Noppert. Leuk om te horen. Veel plezier met rijden

marloezzke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-07 13:38

nee fijn dat je het zo uitlegt, ik zal er eens mee aan het werk gaan.