Paard wordt veel te heet bij stap-galop overgangen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Concorde

Paard wordt veel te heet bij stap-galop overgangen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-07 14:05

Orien springt braaf vanuit stap in galop aan, blijft meestal netjes rond en is goed aan de hulp (kan ook gewoon een kleine hulp geven), maar als je dan weer terug naar stap gaat en bijvoorbeeld op de andere hand wil aanspringen vanuit stap weet ze wat er gaat komen en wil ze niet meer normaal stappen. Ze wordt heel hyper op mijn been, en gaat vanalles uit lopen halen, wordt lastig in de mond, springt steeds aan in galop zonder dat haar wat gevraagd wordt, en is zwaaaar beledigd als ik haar dan op haar nummer zet omdat ze moet wachten. Ben hier al een hele tijd mee aan het prutsen, blijf altijd gewoon net zo lang stappen tot mevrouw normaal kan doen, dan pas laat ik haar weer aangalopperen, maar er komt niet echt schot in de zaak: ze blijft enorm drammerig. Ze ziet ineens alle hulpen aan voor galophulp (terwijl ze dondersgoed weet dat dat het niet is, ze verzint imo gewoon een manier om te mogen galopperen)
Iemand tips?

Qimm

Re: Paard wordt veel te heet bij stap-galop overgangen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-07 14:08

Oefen het even niet meer. Paarden zijn best slim, ze hebben zo door als je iets van ze wil en als ze dat leuk of vervelend vinden kunnen ze daar al voordat je het vraagt op reageren. In dit geval dus door te drammen.
Even die oefening op pauze en het dan later heel voorzichtig weer meenemen.

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-07 14:20

Meer afwisselen met de overgangen naar halthouden en van stap naar draf bv.

Als je op de ene hand een oefening uitvoert en dan op de andere hand vervolgens in je training weer dezelfde oefening herhaald krijgen ze dat snel door. Niet te vaak hetzelfde oefenen dus, meer afwisselen.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-07 15:17

Dat probleem heb ik ook. Ik probeer het op te lossen met wachtoefeningen.
Ondertussen probeer ik de galop ook minder aantrekkelijk te maken door het moeilijk te maken: bijv. (afh. van het niveau van je paard) buitenschouder naar binnen zetten, kleine voltes (10, 8 of 6 meter), travers in galop op de volte, flinke tempowisselingen kort op elkaar...
Het kwartje dat galop niet alleen lang leve de lol is, valt ook wel vrij snel Clown

amig0o

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-07 16:08

Mijn paard galopeerd ook té graag, ik oefen dan gewoon op kleine volte's

DeniseES

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-07 16:17

Nooit voorspelbaar aanspringen. Als je aanspringt vanuit stap en je gaat daarna áltijd op de andere hand hetzelfde doen, dan komt het gewoon verwacht aan. Als hij er geen problemen mee heeft en dit netjes doet moet je het wat minder gaan oefenen, rij wat langer door op dezelfde hand, doe wat overgangen van stap naar draf en van stap naar halthouden. Aan de andere hand in stap ook stil gaan staan, wat achteruit lopen, maar níet elke keer vanuit stap aanspringen nadat je dat net gedaan hebt. Laat hem even rusten en zich afvragen wat de volgende stap is die je wilt gaan doen

RicardoOpa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-07 16:20

Qimm schreef:
Oefen het even niet meer. Paarden zijn best slim, ze hebben zo door als je iets van ze wil en als ze dat leuk of vervelend vinden kunnen ze daar al voordat je het vraagt op reageren. In dit geval dus door te drammen.
Even die oefening op pauze en het dan later heel voorzichtig weer meenemen.

Ik vind dit een goed punt.

Laat het even rusten en probeer het over een tijdje weer.
Daarnaast ligt het misschien wel aan jou; Geef je niet te veel signalen, te veel in de galop drijven?
Misschien rustigere hulpen geven..
Maar ik ken verder jouw manier van rijden niet, maar misschien handig om daar even bij stil te staan Knipoog

Concorde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-07 16:59

Ik wissel al echt heel veel af, probeer haar steeds voor te zijn en op andere gedachten te brengen, dus stukje schouderbinnenwaarts zetten, paar stap-draf overgangen, etc.
Een tijd niet oefenen is niet echt een optie. Heb ik al eens geprobeerd, maar daar is het totaal niet van veranderd (ruim een maand). Daarnaast kan ik haar in galop veel beter gesloten houden als ik vanuit stap aanspring, en dat beetje hulp heb ik nog echt wel nodig.

DeniseES

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-07 17:02

Probeer dan een paar keer de hulpen aan te nemen (niet te gebruiken!) die je gebruitk als je aanspringt in galop, maar ga niet galopperen

Concorde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-07 17:58

En wat heeft dat dan voor doel? Hoe moet mijn paard nou weten of ik het dan wel of niet meen als ik de galophulp geef? Lijkt mij absoluut geen logische oplossing.

DeniseES

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-07 18:02

Ja, als hij denkt dat je het gaat doen, galopperen dus, en je doet het niet, dan moet hij echt afwachten tot jij het 'teken' geeft wanneer hij wel mag. Zodat hij, als jij al hulpen geeft (zoals hierboven ergens gezegd is door RicardoOpa; "Daarnaast ligt het misschien wel aan jou; Geef je niet te veel signalen, te veel in de galop drijven?") hem niet het idee geeft dat hij elk moment kan gaan galopperen. Begrijp je het zo beter?

Concorde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-07 18:07

Ik geef niet teveel hulp oid. Het idee van wachtoefeningen snap ik wel, en dat doe ik dus ook al. Ik ga alleen als ik gewoon wil stáppen geen halve galophulp geven om mijn paard maar te verwarren. Dan zit je ertegenaan te jennen zonder door te zetten, en daar wordt ze echt niet beter van, aangezien ik wil dat ze gewoon stapt.
Wat is volgens jou dan het verschil tussen de galophulp 'aannemen' en geven?
Imo geef ik een hulp of ik geef m niet. Als ik geen hulp geef wil ik niet dat mijn paard uit zichzelf vanalles gaat doen (uiteraard) en als ik wel een hulp geef wil ik reactie, dat lijkt me duidelijk en simpel.

Kiim__x

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-07 18:08

Oefen op kleine volte's en veel afwisseling. Zodra ze lastig doet begin je dr mee. Ken een paard die hier ook last van had. Succes! Knipoog

DeniseES

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-07 18:36

(Niet te veel op te kleine voltes, dan rij je ze kreupel, maar dat weet je vast zelf ook wel) Wat ik bedoel is dat je paard 'nerveus' wordt als je gaat galopperen, dus geef je wel hulpen, en anders je paard af laten koelen voordat je verder gaat. Je paard wéét dat je aan gaat springen en maakt zich er druk over, hij moet gewoon niet verwachten dat als jij gaat stappen, hij mag galopperen (neem aan dat hij dan nerveus gaat doen) en uit jouw verhaal haal ik dat als jij al een beetje galophulpen geeft je paard aanspringt...?

flora

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-07 18:42

toen ik nog bij de pony's reed had ik dit probleem ook, mn pony ging dribbelen, kont scheefgooien, ook
omdat ie wist wat er komen gaat...

in de training maakte ik gewoon overgangen van de galop naar stap, maar dan draaf ik bijv weg in plaats van galop. ook ging ik halthouden, achterwaarts en dan weer verder galloperen..
je moet je paard zorgen dat je paard niet weet wat er komen gaat, dus proberen te verrassen met de oefening. dit bereik je door ontzettend veel afwisselingen in de oefeningen...en wat volgens mij heel belangrijk is, de rust proberen te bewaren. ik zat in de wissel ontzettend stil in de stap, als ik maar iets bewoog, was ie alweer weg (in de proeven)

Vork

Concorde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-07 19:11

DeniseES schreef:
(Niet te veel op te kleine voltes, dan rij je ze kreupel, maar dat weet je vast zelf ook wel) Wat ik bedoel is dat je paard 'nerveus' wordt als je gaat galopperen, dus geef je wel hulpen, en anders je paard af laten koelen voordat je verder gaat. Je paard wéét dat je aan gaat springen en maakt zich er druk over, hij moet gewoon niet verwachten dat als jij gaat stappen, hij mag galopperen (neem aan dat hij dan nerveus gaat doen) en uit jouw verhaal haal ik dat als jij al een beetje galophulpen geeft je paard aanspringt...?

Tis meer dat als ik eenmaal één keer aan ben gesprongen ze het daarna spontaan gaat doen, als ik gewoon stap en helemaal geen hulp geef, of een totaal andere hulp geeft en zij het voor het gemak maar interpreteerd als galophulp.
Wat ik nu ook gewoon veel doe is uitgestrekt laten stappen (wel gewoon met behoud van aanleuning natuurlijk) zodat ik iig kwaliteit van de stap houd, en als ze dan een beetje afgekoeld is weer doorsluiten en evt. aanspringen. Maar ook dat moet ik gewoon steeds af blijven wisselen want ze is me zo te snel af.

DeniseES

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-07 20:10

ow het wordt me ineens een stuk duidelijker Knipoog ze heeft er gewoon erg veel zin in, als je het zo verteld komt het me heel bekend voor (heb er ook wel eens last van), ik neem hem dan meteen terug en loop daarna verder, en als ik hulpen geef om aan te springen belonen. Meer kan ik er ook niet aan doen, dus ik hou de tips in de gaten van de anderen