probleem met buitenrijden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Rosebud

probleem met buitenrijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-07 19:14

hallo,
ik heb steeds wat problemen met buitenrijden
als ik er naast loop no problemo
maar als ik er op ga doet hij niet meer echt normaal
terwijl hij in de bak echt heel lief is
als ik met een ander paard rij is er geen probleem
en als er iemand mee fietst kom ik 1,5 km verder
en dan gaat hij protesteren (altijd op het zelfde punt) hoofd hellemaal omlaag
en dan in 1 ruk weer om hoog rondjes draaien
half stijgeren
midden op de weg:S naja dan spring ik er maar snel af
stoppen is er niet bij, anders houd ik steeds al die auto's op, (is geen snelweg hoor;) )
en als ik alleen ben is het helemaal een ramp
de laatste keer, was ik 200m verwijdert
en draait zich steeds om, om weer weg te galoperen
lukt mij steeds weer hem terug te draaien
tot hij in 1 ruk omdraait en in ren galop naar huis vliegt
in geen moment te stoppen alles geprobeert
dat was niet echt heel er leuk
en nee niet heel huids thuis gekomen hij knikkerde om
Verdrietig maar gelukkig niks met bijde aan de hand Haha!
maar ja ik heb er zo niet meer zoveel zin in

hij is echt verder super braaf geen vuiltje aan de lucht
mischien weten jullie raad
ik heb zelf al bedacht dat hij alleen met een andere paard wil maar dat deed dat vorige baasje ook niet meer dus...
graag goeie raad Haha!

ps: hij is wel 100% verkeersmak
dankje alvast

Manderino

Re: probleem met buitenrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-07 20:12

ik ken dat ! .
dat wil mijn pony ook nog wel doen.
Gewoon goed aanpakken,tik erbij.
even heel streng.
ik weet het is moeilijk,al die mensen die zo naar je
gaan kijken.
en soms is het natuurlijk ook moeilijk,om van zo'n groot dier
te winnen .
mischien moet je maar een paar keer ernaast gaan,laten
zien dat hij het heus wel alleen kan.
gewoon een klein rondje beginnen,ernaast.
na een paar keer,(hoeft natuurlijk niet dezelfde dag nog)ernaast
ga je erop,dat zelfde kleine rondje.
en dan gewoon steeds groter eerst ernaast ,dan na een paar erop.
bij mij was dat niet nodig,ik moest voor mijn pony gewoon heel
streng zijn en tikken geven en vooral niét opgeven.mischien is dat
ook nog een optie?.
iig heel veel sucses.
laat je nog wat horen als het gelukt is ?
ben best wel benieuwt Vingers aflikken .

Flaaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-07 09:05

Miischien moet je proberen met een ander paard erbij. Ze zijn meestal al een stuk meer ontspannen. Ik ken er ook een die absoluut niet langs boomstammen gaat, maar met andere voorop wel. Dit is natuurlijk niet zo'n extreem geval maar misschien helpt het bij jou ook

Rosebud

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-07 10:56

het probleem is dat hij nogal een gevoelig paardje is
toen dat hij zo in galop er vandoor ging kwam
omdat ik dacht nou maar even met zweep
in de bak is dat ook niet heel erg
hier was het naar in klein tikje (omdat hij dus zo vervelend weer was)
het begin van de grote ramp
en naast lopen doe heb ik al heel vaak gedaan
ook wel eens gewoon lekker een wandeling
alles helemaal prima geen 1x tegen stribbelen??
hij is net 5 dus het kan daar ergen in de puberteit liggen
en hij is een afgekeurde draver
heeft op een draver stal gestaan
mischien een slechte geschiedenis
zei zijn baasje wel

DeniseES

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-07 16:24

Ik heb nu precies hetzelfde met een Belg, nouja, het gaat nu goed. Hij wilde ook geen stap van het 'erf' af (nee, hij vind het niet erg om van stal weg te gaan en durft ook alleen (als er een ander paard bij is kijkt hij er niet eens naar om)). Ook bokken, stijgeren, achteruit, enz.

We hebben hem een paar keer meegenomen aan de longeerlijn, iemand erop (de longeerlijn is vooral voor het feit dat hij niet ineens terug naar stal denderd). Als hij dan stopt en niet verder wil gewoon doorzetten, uiteindelijk gaan ze wel, daarna loopt hij dan ook super. Als hij gaat stijgeren/etc. ga er dan alsjeblieft níet af! Dan krijgt hij z'n zin. Je moet even consequent rijden. (de auto's bij mij kijken tegenwoordig wel uit als ze een paard aan de lijn zien mét iemand erop met cap in zn achteruit, vooruit, omhoog, etc hihi) Zodra hij weer weet dat jíj de baas bent, houdt het probleem snel op. Succes!

anshrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-07 20:05

hoi, lekker samen met een braaf paard naar buiten, tot jouw paard vertrouwen heeft opgebouwd. Of met iemand op de fiets ernaast wil ook nog wel helpen. Zolang jij er zelf geen vertrouwen in hebt zou ik in ieder geval niet alleen de weg op gaan, daar komen ongelukken van, en dan maar liever samen en veilig! Mijn paard was wel heel braaf buiten ,maar had in het bos het idee dat hij iedere heuvel moest bestormen, geen houden aan. Hebben we hem 2 a 3 keer per week mee genomen met een rustig ouder paard, die het klappen van de zweep wel kent. Na een maand of 4 ging het super!

MariekeZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-07 20:37

Ik heb precies hetzelfde probleem gehad met mijn tinker. Om draaien, rondjes draaien achteruit lopen (sloot in, prikkeldraad in), steigeren, bokken. Alleen het naar huis galopperen doet ze niet. De manier waarop ik haar er doorheen heb gekregen is haar constant streng aanpakken. Zweep erbij, zodra ze aarzelt en absoluut niet opgeven. De eerste paar keer is mijn instructeur mee gelopen om met te vertellen hoe ik het moest doen. In ieder geval als hij linksom draait, hem rechtsom terugdraaien. Het helpt mij ook om haar in draf te houden. dan is het makkelijker te voelen wanneer hij vertraagd. geef m geen kans om na te denken, Zodra hij dat doet benen en zweep erbij.
Het best is het om eerst een klein stukje te gaan (al is het maar 500 meter en steeds op een ander moment terug te gaan. en in ieder geval niet opgeven. als hij terug galoppeert naar stal. hoe vervelend en eng te ook is, desnoods er naast lopend, opnieuw naar buiten gaan. Geef hem niet zijn zin.

Veel succes er mee. Bij mij is het na twee keer aanpakken, gelukt om gister anderhalf uur buiten te rijden, met maar een keer kort protest.

Javayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-07 08:21

je zegt dat hij aan de hand wel braaf mee gaat, en als iemand op de fiets mee gaat kom je al iets verder dan alleen onder het zadel...

Heb je al geprobeerd om het eerste stuk ernaast te lopen en later als je bv van de weg af bent erop te gaan?
Of iemand hem aan de hand mee laten nemen terwijl je erop zit, en zo maar eens beginnen met een ontspannen stapritje. de volgende stap is dat om je af en toe een stukje te verwijderen van die persoon, en gaat het niet, dan neemt die hem weer aan de lijn. en zo steeds verder opbouwen.

En ook na het rijden in de bak gewoon een klein stukje gaan uitstappen buiten, en inderdaad steeds op een ander punt terug gaan, en UITERAARD op een punt die JIJ uit kiest, en niet je paard!!

monya

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-07 10:26

Wij krijgen per jaar een heleboel combinaties die niet fijn buiten kunnen rijden. Meestal is er meer aan de hand dan alleen het gedrag van het paard. Over het algemeen is het gedrag geconditioneerd: het paard gaat liever niet van huis, het lukt hem 1 keer om "zijn zin" te krijgen en dat gedrag blijft ie herhalen omdat het hem iets oplevert. Vaak is het probleem toch dat het paard onvoldoende aan de hulpen is. Ook al lijkt ie in de bak gehoorzaam, er is verbetering nodig om je buiten te helpen. Daarnaast willen de meeste paarden niet van huis omdat ze onzeker zijn en niet alleen willen zijn, ze gaan overal naar kijken en focussen. Werken aan wederzijds vertrouwen is daar weer de oplossing voor. De beste manier is er iemand kritisch naar te laten kijken. Neem je instructeur mee die je ter plaatse helpt. Gebruik geendwang maar wees geduldig en handig. Loopt het paard achteruit, draai het om, gaat ie niet van zijn plek, blijf gewoon zitten zonder hulpen te geven. It takes the time it needs to take less time! Het gaat erom dat je het paard leert dat zijn gedrag geen discussie waard is, dat hij toch weer op hetzelfde punt uit komt. Gebruik geen dwang, dat krijg je geheid retour in de vorm van staken etc.

Als je echt lekker buiten wilt rijden en je krijgt het gewoon niet voor elkaar dan kunnen wij je ook nog wel helpen hoor Knipoog.

DePretFlet

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-07 10:38

Hij probeert je waarschijnlijk gewoon op een hele vervelende manier uit.
Ga met hem na buiten als het rustig is op de weg.
Neem iemand met je mee. Zodra het paard gaat staken, blijf gewoon geduldig. Blijf consequent je hulp geven dat je de andere kant op wilt. eventueel kun je die persoon er achter laten staan en zo subtiel proberen het paard voorwaarts te laten gaan. Eventueel diegene paard aan de hand mee te laten nemen etc..
Als je punt voorbij bent, weer even goede vrienden natuurlijk.. Zodra je punt voorbij bent rij je een stuk en draai je weer om na huis. Hij zal stukje bij stukje moeten leren van huis te gaan alleen.

Rosebud

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-07 10:52

eyy allemaal super bedankt voor jullie reactie:D
alleen naar dat hij is weg gelapeert heb ik een tijd niet buitengereden en daarna weer geprobeert hij deed al en stuk normaler terug weg wil hij sneller (maarja dat is normaal)
maar dan hou ik hem wel gewoon in
maar ik ga jullie tips zeker eens goed bestuderen en uitproberen
het is ook echt een paardje die je echt wil vertrouwen
en daar ben ik nu ook mee bezig
ik heb hem natuurlijk ook nog maar 2 maanden
maar ik ga de hele zomer lekker met hem oefenen
en gek doen om een goede band te krijgen;)
jullie horen nog wel van me hoe het naar de zomer is
als ik jullie tips heb geprobeert;)
xjes MII

Mierke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-07 11:59

Hey Grace,
Ten eerste zou ik niet toegeven dat jij wel naast hem wilt lopen (zag je laatst naast hem lopen door oosthem) dat moet je niet doen! Gewoon streng blijven, tikje met de zweep erbij en als het dan tè erg word, of te eng.. laat er dan eerst iemand anders naast lopen (en jij er op) Oeven dit en laat diegene die er naast loopt (na lange tijd) met veel geduld steeds een beetje verder af lopen.. En op een gegeven moment moet hij toch ècht zelf gaan lopen. Dus niet toegeven!! En in het begin even streng blijven.. Knipoog En over dat hij naar huis gallopeert.. Ik zou zeggen laat hem de laatste 1/1.5 km alleen nog maar stappen (naar huis toe) en dan ook geen uitzondering maken! Want als jij 1x zegt van jaa volle galop naar huis, denkt hij volgende keer.. jaa vorige keer mocht het, dus deze keer ook! naja waren mijn tips.. Knipoog miss ook een martingaal proberen als je hem echt niet kunt houden? Doe ik soms ook wel als ik rustig wil buitenrijden.. Knipoog

Gr, afke