Ouder paard zadelmak maken? Ervaringen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

RTM

Ouder paard zadelmak maken? Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-07 16:33

Ik heb de mogelijkheid om een paard voor iemand te gaan rijden, superbloed (Ferro*Rubinstein), super lopen, goed karakter (wel vrij heet), +/-1.72m, kortom, alles wat je je maar kunt wensen Haha!

Enige "probleem" is dat ze inmiddels al 10 is en nog niet onder het zadel is beleerd. Ze heeft wel voor de wagen gelopen, kent een zadel, longeren met dubbele lijnen... Het enige stapje wat nog gezet moet worden is erop klimmen. Omdat ze nogal heet kan zijn, heb ik daar eigenlijk een beetje angst voor. Wanneer het door zou gaan, zal ze waarschijnlijk ook weggebracht worden, zodra ik heb gezien dat het goed gaat, klim ik er zelf wel op.

Heb echt al in geen tijden meer op een gewoon, groot paard gereden Haha! (Rijd voornamelijk Tinkers (Eigenlijk altijd), ook wel jonge paarden etc, maar die 20 cm extra is in mijn ogen toch wel flink wat Haha!)

Mijn vraag is eigenlijk, levert het nog problemen op een paard op deze leeftijd pas te beleren? Wie heeft hier ervaring mee, waar liep je tegen aan? Viel het mee, viel het tegen? Waarom is jouw paard pas zo laat beleerd?

Alvast bedankt!

Novice

Re: Ouder paard zadelmak maken? Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-07 18:44

Ik weet wel dat oudere paarden lastiger zijn als ze ingereden worden. Dat komt dan vaak omdat ze al die jaren niets hebben gedaan en dus weinig mee willen werken.
Het paard waar jij het over hebt is wel al aan het werk, dus misschien simpeler te rijden.

Suc6 als je het gaat doen!

Valiente

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-07 18:45

RTM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-07 20:25

Super, dankjewel!
(leermoment, verder kijken dan mijn neusje lang is Haha!)

Valiente

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-07 20:27

*Tequila* schreef:
Super, dankjewel!
(leermoment, verder kijken dan mijn neusje lang is Haha!)

Ik kijk er normaal ook altijd overheen hoor, alleen het toeval trof dat ik dat topic net had doorgelezen; vandaar!

ilonabax

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-07 09:18

De oudere paarden die bij ons op stal komen zijn vaak wat moeilijker in te rijden omdat ze sterker zijn en niet snel onder de indruk zijn.
Toch zijn er ook genoeg paarden die zich wel normaal in laten rijden juist omdat ze al meer in de hand zijn geweest het ligt aan het karakter van het paard en eerdere ervaringen!
Dit paard heeft al gewoon gewerkt en wordt niet zo uit de wei geplukt, let met het verdere doorrijden van dit paard op de stelling want daar zal ze misschien wat moeite mee gaan krijgen omdat ze voor de kar heeft gelopen...

Veel succes!

Concorde

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-07 13:53

Mijn eerste verzorgpaard toen ik een jaar of 14 was, was een 11-jarige Gelderse merrie, had tot haar 10e alleen voor de kar gelopen en daar hebben ze toen ook maar eens een zadeltje op geknoopt. Was wel een pittige tante op zijn tijd, zowel voor de kar als wanneer je erop zat, maar heeft nooit echt problemen gegeven. Voor dat paard hebben ze een paar keer een 'handige cowboy' laten komen, en dat kan ik jou ook zeker aanraden. Ze konden er verder zo mee wegrijden. Dan komt er de eerste paar keer, die erg belangrijk zijn, zowieso iemand op die voldoende handigheid en vertrouwen heeft ook als het paard even een paar gekke sprongen maakt. Jij kan dan mooi even de kat uit de boom kijken, en er zelf op als je gezien hebt dat ie braaf is.
We hebben trouwens ook wel eens een span friese hengsten van 5 jaar nog onder het zadel beleerd (die nou niet echt mak waren voor de kar) waarvan we dachten dat ze wel eens goed lastig konden zijn, maar die bleken echt prima.
Ik ben trouwens zowieso van mening dat als de ruiter bang is, je beter niet kan beginnen aan een onbeleerd paard, in welke vorm dan ook. Als je bang op een paard klimt voelen ze dat gegarandeerd aan, en als ruiter ben je dan gewoon niet zo goed als je normaal zou zijn wanneer je niet bang bent. (en neem maar van mij aan dat dat klopt, heb er helaas ervaring mee) Dus gewoon even iemand inschakelen tot je er zelf alle vertrouwen in hebt!
Succes!