Regen >> Hoofd schudden. Wat te doen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Irmaatje

Regen >> Hoofd schudden. Wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-07 07:04

Het paard waar ik sinds kort op rijd kan heel slecht tegen regen.

Laatst miezerde het toen ik aan het rijden was en toen ging ze aan het schudden van haar hoofd.
Niet alleen de oren een beetje heen en weer.
Maar echt het hele hoofd gooit ze in de lucht van links naar rechts.
Ik heb dan niks meer te zeggen.

In de wei schudt ze dan ook constant met haar hoofd tenzij er een paard is waar ze letterlijk onder kan kruipen.

Hoe krijg ik haar zo dat ik normaal in de regen kan gaan rijden met haar?

Bellex

Re: Regen >> Hoofd schudden. Wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-07 15:14

ik denk dat je dat gewoon niet voorelkaar zal krijgen, een pony die ik ken heeft het ook en een paraplu doet bij haar wonderen Tong uitsteken

okki

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-07 17:23

laten wennen aan de regen?? dus vaker in slecht weer gaan rijden?

Manderino

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-07 20:17

hmm het is lastig,maar ik denk dat je er niks tegen kunt doen Lachen .
mischien wel wat okki zegt .

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-07 08:31

ik denk idd ookn dat er weinig aan te doen is.
je zou een vliegennetje kunnen proberen, en dan wat watten in de oren doen, ik denk namelijk dat ze met name de regen in en op de oren vervelend vind.
of als je erg handig bent Tong uitsteken dan maak je een vliegenkapje van regenjas materiaal, lol

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-07 08:50

@crossmonster: daar dacht ik idd ook meteen aan Vingers aflikken

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-07 08:52

Ja, water in de oren kan erg vervelend zijn.. zijn ze uit geschoren? Ik denk idd ook an een vliegennetje..

Irmaatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-07 21:52

De oren zijn niet uitgeschoren.
Op de wei loopt ze met compleet vliegendeken met vliegennetje.
Daar schudt ze nog constant mee.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-07 00:43

Ik heb ook zo'n paard en het is echt waardeloos. Ze schudt alleen tijdens beginnende miezerregen met het hoofd, zo erg dat ze me zelfs een keer een bloedneus heeft 'geslagen'. Als het flink doorregent kruipt ze helemaal weg met haar neus op haar borst en ik kan er helemaal niets tegen doen.

Maar het ergste is nog wel een drupje die ergens af valt, bij binnenrijden in manege's waar het dak niet helemaal dicht is en je zo'n natte plek krijgt waar het naar beneden druppelt.

Als ik dan de bak binnenkomt heeft zij de natte plek aan de andere kant al gesignaleerd en begint al heel spastisch te lopen met haar hoofd scheef richting die plek. Als ik in de buurt kom en ze kan het drupje zien of horen wordt ze gek, steeds als ze een drupje naar beneden ziet of hoort vallen zwiept ze haar hoofd op en neer(vaak rakelings langs mijn hoofd), slaat met haar voorbenen in de lucht en soms gaat ze zelfs aan het bokken(dat is; met de voorbenen van de grond en de neus tussen de benen, achterbenen blijven meestal wel aan de grond). Welke gang ik ook rijd, stap, draf, galop, halthouden, maakt allemaal niets uit, het blijft even erg.

Ik heb van alles geprobeerd, niets helpt, ik hoop tegenwoordig gewoon dat de manege's goed waterdicht zijn en anders is mijn proefje naar de maan.

Ilzjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-07 06:57

anneliesdj schreef:
Ik heb ook zo'n paard en het is echt waardeloos. Ze schudt alleen tijdens beginnende miezerregen met het hoofd, zo erg dat ze me zelfs een keer een bloedneus heeft 'geslagen'. Als het flink doorregent kruipt ze helemaal weg met haar neus op haar borst en ik kan er helemaal niets tegen doen.

Maar het ergste is nog wel een drupje die ergens af valt, bij binnenrijden in manege's waar het dak niet helemaal dicht is en je zo'n natte plek krijgt waar het naar beneden druppelt.

Als ik dan de bak binnenkomt heeft zij de natte plek aan de andere kant al gesignaleerd en begint al heel spastisch te lopen met haar hoofd scheef richting die plek. Als ik in de buurt kom en ze kan het drupje zien of horen wordt ze gek, steeds als ze een drupje naar beneden ziet of hoort vallen zwiept ze haar hoofd op en neer(vaak rakelings langs mijn hoofd), slaat met haar voorbenen in de lucht en soms gaat ze zelfs aan het bokken(dat is; met de voorbenen van de grond en de neus tussen de benen, achterbenen blijven meestal wel aan de grond). Welke gang ik ook rijd, stap, draf, galop, halthouden, maakt allemaal niets uit, het blijft even erg.

Ik heb van alles geprobeerd, niets helpt, ik hoop tegenwoordig gewoon dat de manege's goed waterdicht zijn en anders is mijn proefje naar de maan.

Dat ken ik zo goed! Nagelbijten / Gniffelen

Mijn vorige paard had ook al vóórdat ik in de bak kwam de plek van de druppels gezien, en daar ging ze dan ook gewoon écht níet langs! Nagelbijten / Gniffelen Stilstaan, steigeren, achteruit lopen. Later wist ik haar er wel langs te rijden en ging het ook steeds makkelijker, maar ze bleef wel met haar hoofd schudden, als ze het geluid alleen al hoorde.

Vreemd is alleen dat zij het buiten met regen júist niet had. Net alsof ze vond dat regen binnen niet hoorde en buiten wel. Tong uitsteken

Ik weet niet wat je eraan zou moeten doen, denk niet dat het op te lossen is eigenlijk. Tenminste, die van mij heeft het eigenlijk altijd gehouden.

_Amy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-07 18:14

Ik denk dat je er niets aan kan doen.

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-07 17:20

Die van mij heeft het alleen met wind tegen en dan regen, maar ik ben er nog niet goed uit waar het nou aan ligt. Dacht eerst haar ogen, maar die zou ze (half) dicht kunnen doen en dat doet ze niet. Mijn tweede gedachte was haar neus, ze kunnen immers niet door de mond ademen en ze heeft het alleen met harde regen, dus niet met miezer zoals bij bovenstaand paard.
Maar dat van die oren is ook logisch, al heeft ze daar een bos haar in dus idd alleen harde regen zal daarin kunnen komen..

Carry

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-07 18:24

anneliesdj schreef:

Ehm, ik zou voor jou persoonlijke veiligheid toch een martingaal gaan gebruiken. Die doen verder niets met je teugels (mits goed ingesteld natuurlijk) maar zorgt ervoor dat het hoofd niet tehoog kan komen.

Noekiiee

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-07 19:28

Ik zou het echt niet weten..
Maar het is geloof ik niet zo heel goed!

brenda14

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-07 20:50

heej, ik ken ook zo'n paard, die had eens gereden in de regen(daarvoor nooit iets aan de hand) en op een wedstrijd kreeg ze ineens een druppel water in haar oor, toen begon ze te sgudden en te rennen, toen is de ruiter ermee gestopt. en toen d8 et paard(heej, als ik dit doe hoef ik niet te rijden:P) dus sindsdien als ze die ruiter ziet komen met een halster rent ze en sgut ze haar hoofd. zo slim zijn paarden:P
ik hoop dat je hier iets aan hebt;)
veel suc6\
groetjes brendA

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-07 10:43

Als het heel hard regende en waaide, probeerde mijn merrie altijd haar kont er naar toe te draaien, ook heel lastig Knipoog ! Ik ben toen juist in de regen gaan/blijven rijden om haar te laten wennen en niet haar zin te geven, anders kun je nooit meer naar buiten in de herfst! Goed aan het werk zetten, veel voltes e.d. zodat ze geen tijde hebben om over de regen na te denken. ik rijd wel met een vliegennetje (sliertjes), dan blijven de regendruppels wel meer uit de ogen.
Overigens vind ze het geen enkel probleem om in de stromende regen te grazen! Maar dan staat ze natuurlijk wel lekker met haar kop naar beneden, dat scheel wel.

ulestro

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-07 11:17

ik volg dit even, heb ook een paardje die gek doet ervan Lachen

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-07 17:24

Carry schreef:
Ehm, ik zou voor jou persoonlijke veiligheid toch een martingaal gaan gebruiken. Die doen verder niets met je teugels (mits goed ingesteld natuurlijk) maar zorgt ervoor dat het hoofd niet tehoog kan komen.

Een martingaal gebruik ik alleen met springen, of die er wel of niet aan zit in zo'n situatie maakt niet uit, ze slaat nog net zo hard met d'r hoofd. Het enige wat ik ermee bereik is dat ze steeds een harde ruk in haar mond krijgt als ze met haar hoofd slaat en aangezien het gewoon een tick is en geen pogingen om onder het werk uit te komen gebruik ik dus geen martingaal alleen daarvoor. Ik negeer het, als ik erop in ga wordt het alleen erger.
Overigens doet ze het buiten in de regen ook niet hoor, bij miezerregen schudt ze met het hoofd maar als het harder gaat regenen gaat ze gewoon heel diep lopen dus is ze eigelijk gewoon heel makkelijk Tong uitsteken .

ArieGalis

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-07 16:07

Het is een normale reactie van paard. Zelf vindt je het ook niet lekker om in de regen te lopen en gaat dan ook een regenhouding aannemen.

Irmaatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-07 15:47

Ja, maar ik ga niet met mijn hoofd slaan en vreemde passen maken zo erg dat het bijna gevaarlijk word voor iemand.

Normale reactie, Ok dat weet ik, Maar hoe krijg ik die normale reactie vermindert of zelfs weg?

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-07 17:33

Ik denk niet dat dit te verhelpen is. Het lijkt mij inderdaad een normale reactie, net zoals sommige mensen claustrofobisch zijn zo worden sommige paarden gek van het gedruppel van de regen.

Misschien dat een oornetje met evt. watten erin helpt maar ik geef het weinig kans. Verder helpt het misschien om gewoon veel in de regen te lopen, ook los in de wei en aan de hand zodat het went.

ulestro

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-07 21:45

zou een slof niet helpen?
normaal doet mijn merrie zelfs ook dom als het een beetje binnen regent in de binnenpiste en heb gisteren met slof gereden terwijl het zo onweerde en dus ook binnen regende en ze heeft niets misdaan...hele vordering voor haar Lachen
de slof was wel niet aangespannen

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-07 22:45

Bij mij had een slof hetzelfde effect als een martingaal, het enige wat ik ermee bereikte was dat ze zichzelf steeds hard in de mond trok.

Bovendien mag je met een slof niet op concoursen rijden.

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-07 08:26

Gisteren mijn merrie gelongeerd in de regen, toen deed ze niks en had de grootste lol Haha! ! Da's blijkbaar toch anders dan onder het zadel aan het werk moeten ... Knipoog