paard wilde niet galopperen - heb ik het goed opgelost?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

agony

paard wilde niet galopperen - heb ik het goed opgelost?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-07 11:59

hallo,

ik bezit een haflinger die helaas niet wil galopperen. ik probeerde het eerst zonder hulpmiddelen, alleen met beenhulpen, vanaf de cirkel. dat lukte niet, dus toen heb ik er een zweep bijgehaald, maar dat lukte ook niet, ze bokte alleen als reactie op de tikken. dus uiteindelijk ben ik afgestapt, heb ik een longeerlijn en een longeerzweep erbijgehaald en haar gelongeerd. in het begin had ze weinig respect voor me, ze probeerde me omver te lopen en draaide haar lichaam steeds in mijn richting. nu heb ik haar nog niet zo lang en ik vraag me af of haar vorige eigenaar haar misschien nare ervaringen met zwepen heeft bezorgd... maar goed, in ieder geval moest ik haar best streng aanpakken, ze wilde niet galopperen totdat ik de zweep erbijhaalde en toen begon ze als een gek om me heen te racen en probeerde me omver te trekken... toch heb ik het verscheidene keren herhaald met stemkommando zodat ze van te voren zou weten dat er iets ging gebeuren en op het eind ging ze vrij netjes van draf in galop en weer terug naar draf.

na het longeren ben ik weer op haar gestapt, eerst zonder zweep, maar weer geen reactie als ik wilde galopperen. dus dan de zeep er maar weer bij Verdrietig en toen deed ze het wel, niet zonder wat bokjes maar ze galoppeerde. wanneer ze aansprong heb ik de teugels gelijk losser gelaten en haar gewoon laten lopen, het duurde ook niet heel lang voordat ze weer draafde. ik heb dit 2 tot 3 keer herhaald en haar dan uit laten lopen en terug in de wei gezet en iedere keer na de galopjes laten stappen en een paar minuten rust gegeven.

dus nu mijn vraag aan jullie: heb ik het goed aangepakt? het voelt namelijk niet helemaal juist met al die zwepen maar ik was echt ten einde raad.

en nog iets anders: tijdens het rijden werd ze wel 10 keer opeens langzamer en moest dan poepen :S niet veel, maar ze wilde dan echt niet meer verderlopen.... dat lijkt mij niet normaal, een stuk of 10 keer... iemand enig idee wat er aan de hand is?

groetjes,
miranda

dolor

Re: paard wilde niet galopperen - heb ik het goed opgelost?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-07 12:44

als ik jou was zou ik wat grondwerk met haar gaan doen. om die manier wordt je de baas over haar en ze met longeren enzo beter luisteren. als je dat eerst doet en dan aan de longe de galop gaat oefenen en even nog niet met rijden, moet het wel goed komen. ze kan nou eenmaal niet alles tegelijk. dus eerst zorgen dat jij echt de baas over haar bent, wat de situatie ook is. daarna aan de longe de galop oefenen, zodat het wat makkelijker voor haar wordt en ze er sterker in wordt en daarna pas met rijden. dat moet dan makkelijker gaan omdat ze de galop aan de longe al goed kent en haar balance zonder ruiter al gevonden heeft. dus met ruiter moet dan niet meer zoveel problemen geven.
dat poepen weet ik niet echt. ik ken wel meer paarden die het echt vaak doen in de bak.

Hvelreki

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-07 13:48

dolor schreef:
als ik jou was zou ik wat grondwerk met haar gaan doen. om die manier wordt je de baas over haar en ze met longeren enzo beter luisteren. als je dat eerst doet en dan aan de longe de galop gaat oefenen en even nog niet met rijden, moet het wel goed komen. ze kan nou eenmaal niet alles tegelijk. dus eerst zorgen dat jij echt de baas over haar bent, wat de situatie ook is. daarna aan de longe de galop oefenen, zodat het wat makkelijker voor haar wordt en ze er sterker in wordt en daarna pas met rijden. dat moet dan makkelijker gaan omdat ze de galop aan de longe al goed kent en haar balance zonder ruiter al gevonden heeft. dus met ruiter moet dan niet meer zoveel problemen geven.
dat poepen weet ik niet echt. ik ken wel meer paarden die het echt vaak doen in de bak.
zelfde mening. Kan best zijn dat haar vorige eigenaar wat heeft uitgestoken met de zweep, maar als je er eerst voor zorgt dat ze het perfect aan de longe kan, zal je hoogstwaarschijnlijk bij het rijden ook geen zweep nodig hebben. Deed ze dit bij de vorige eigenaar ook, niet willen galopperen? En ik neem aan dat je haar toch wel geprobeerd hebt toen, wou ze dan ook niet galopperen? Hoe zit het zelf met haar galop eigenlijk? Zie je dat ze het moeilijk heeft om haar balans te vinden of kan ze eigenlijk wel goed galopperen? In het begin zou ik zeker geen lange stukken gaan galopperen, liever 1 kort & goed stuk dan 3 lange slechte. Gewoon rustig uitbouwen nadien. Veel succes!

wizewo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-07 13:59

Was het misschien een menpaard bij de vorige eigenaar? Soms leren ze het af om nog te galloperen voor de kar namelijk.

Zorgen dat er een commando/geluidje is waarop gelijk en per direct aangesprongen word aan de longe en als dat echt goed in orde is, kan je het onder het zadel ook gebruiken en dan langzaam je benen aan dat geluidje/commando linken.

agony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-07 14:16

nee, voor zover ik weet heeft ze altijd al onder het zadel gelopen, niet vor de kar.
bij de vorige eigenaar wilde ze ook al niet galopperen, maar we "kregen" de haflinger meer dan dat we haar "kochten", dus al liet ze zich niet zo makkelijk rijden tijdens het uitproberen, ik vond dat geen reden om haar niet te kopen. je kunt haar inmiddels nog veel dingen leren (ze is ook pas acht). tijdens het galopperen heeft ze geen problemen nee, ik zie haar wel vaker door de wei galopperen en ook aan de longeerlijn gaat het heel soepel. dus ik denk echt dat het een dominantiekwestie is...
ik was al wel begonnen met grondwerk, maar nog niet intensief. maar vanaf nu ga ik dat doen!

ik heb trouwens daarnet weer gereden en toen ging het veel beter al, ik hoefde de zweep er niet eens altijd bij te hebben. ik heb wat korte galopjes gedaan en heb daarna een buitenritje gemaakt, dus er zijn geen grote confrontaties opgetreden... ik denk dat het wel goed komt Lachen

Hvelreki

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-07 14:18

agony schreef:
nee, voor zover ik weet heeft ze altijd al onder het zadel gelopen, niet vor de kar.
bij de vorige eigenaar wilde ze ook al niet galopperen, maar we "kregen" de haflinger meer dan dat we haar "kochten", dus al liet ze zich niet zo makkelijk rijden tijdens het uitproberen, ik vond dat geen reden om haar niet te kopen. je kunt haar inmiddels nog veel dingen leren (ze is ook pas acht). tijdens het galopperen heeft ze geen problemen nee, ik zie haar wel vaker door de wei galopperen en ook aan de longeerlijn gaat het heel soepel. dus ik denk echt dat het een dominantiekwestie is...
ik was al wel begonnen met grondwerk, maar nog niet intensief. maar vanaf nu ga ik dat doen!

ik heb trouwens daarnet weer gereden en toen ging het veel beter al, ik hoefde de zweep er niet eens altijd bij te hebben. ik heb wat korte galopjes gedaan en heb daarna een buitenritje gemaakt, dus er zijn geen grote confrontaties opgetreden... ik denk dat het wel goed komt Lachen
Ik heb ook niet gezegd dat je haar niet hoefde te kopen omdat ze niet wou galopperen,hé. 't Was maar een vraag Bloos . Je kan elk paard nog dingen leren, ook al zijn ze al 20 Ja. Maar goed dat het al veel beter ging Lachen komt wel helemaal in orde hoor Knipoog.

16easer24

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-07 14:51

opzich heb je het niet heel slecht gedaan:) ik zou haar alleen eerst goed aan de longeerlijn leren galopperen zodat ze aan de longeerlijn op jou stem comando gaat leren aangaloperen als dat goed gaat kan je het tijdens het rijden gaan proberen als je draaft zeg je het comando en als ze op het comando dan gaat galoperen belonen het kan namelijk ook zo zijn dat je paardje de galophulp neit goed beheerst dan kun j ebeter beginnen met stemhulp en daarna stem en been hulp combineren en uiteindelijk allleen nog maar beenhulp.

het kan ook zo zijn dat je paard het moeilijk vind om emt een ruiter op zijn rug zijn balans te vinden en als hij uit balans loopt vind hij het waarschijnlijk moeilijk om aan te springen
maar wat ik nu allemaal vertel zijn maar suggesties ik zie natuurlijk neit hoe jou paard reageerd

en dat vele poepen komt waarschijnlijk doodat ze nerveus is tijdens het rijden ik heb het met mijn paardje als ik buiten rij dan poept hij veel omdat hij dan alles spannend vind en verveus raakt dit hoeft natuurlijk neit de reden te zijn bij jou paardje

succes met de galop

MyrtheJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-07 14:53

Dat poepen zal heel goed gewoon van de stress geweest kunnen zijn.

Verder, ik hoop dat je het wel rustig opgelost hebt, zo klinkt het niet echt met alle zwepen. Als je echt met zwepen geslagen hebt geef je haar er natuurlijk ook niet echt een goede ervaring mee..... Maargoed daarover kan ik niet oordelen.
Grondwerk is inderdaad wel een goed idee voor jullie gok ik zo.......

agony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-07 15:08

@ fiehke: sorrie, dat was niet de bedoeling dat het zo overkwam! ik zei het er alleen ter informatie bij...
@ MytheJ: heb je nog andere suggesties?

MyrtheJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-07 15:09

Waarover? grondwerk of iets anders, ik snap 'm niet helemaal Lachen

agony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-07 16:01

@MyrtheJ: bepaalde oefeningen die ik kan doen met grondwerk? of misschien iets anders dan grondwerk?

MyrtheJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-07 16:09

Vertrouwen winnen, en leider zijn.
Grondwerkoefeningen heb ik niet direct, maar volgens mij kun je bij equiplay.nl heel goedkoop een dvd'tje bestellen met grondwerkoefeningen, waar je direct mee aan de gang kan.

Zelf houd ik het altijd gewoon bij wat los 'spelen' in de bak, posities innemen, haar in een rondje om me heen laten draven, omdraaien, stilstaan, met me mee laten lopen enz. (en in jouw geval dus ook laten aangaloperen)

Het belangrijkste is gewoon er veel over lezen en je laten informeren... er zijn zoveel verschillende methodes, en je moet gewoon zoeken naar dat gene wat het beste bij jullie past.

Verder lijkt gaan wandelen, obstakeltraining en dergelijke me ook niet verkeerd Lachen Ik zou persoonlijk het rijden even op een laag pitje zetten trouwens... eerst vanaf de grond meer controle hebben.

Edit;

Wat trouwens ook nog in me opkomt... misschien dat het een optie is om eens een osteophaat/fysio naar je paard te laten kijken, misschien is er lichamelijks wel iets waardoor je paard zo moeilijk doet....

Mandy_Fjordy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-07 20:27

Het is niet heel slecht aangepakt, je hebt nu ook gezien dat het s'middags wel lukte.. dus heeft het wel voordeel gehad:)
Je kan het misschien wel eerder proberen met longeren.. dan kan ze daar eerst aan wennen. En daarna kan je hetzelfde proberen als je erop zit. Suc6 ermee;)

Sunrise

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-07 12:54

Mandy_Fjordy schreef:
Het is niet heel slecht aangepakt, je hebt nu ook gezien dat het s'middags wel lukte.. dus heeft het wel voordeel gehad:)
Je kan het misschien wel eerder proberen met longeren.. dan kan ze daar eerst aan wennen. En daarna kan je hetzelfde proberen als je erop zit. Suc6 ermee;)

meeee eens:D

LEANA

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-07 19:09

ik zou inderdaad eerst goed met de longeerlijnw erken zodat ze uiteindelijk weet dat jij de baas bent.. succes verder !

agony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-07 19:19

bedankt voor alle reacties!
vandaag heb ik haar weer gelongeerd en het ging heel goed. rechtsom reageert ze al op stemkommando, alleen linksom waren er wat problemen... maar daar komen we wel uit!

Misty12

Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-07 20:16

Ga zo door! Volgens mij ben je wel goed bezig. Zo gaat het vast en zeker wel lukken. je denkt er in ieder geval wel goed over na.

annelies19

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-07 15:33

ik zou haar inderdaat eerst aan de longe aan een bepaald comando laten wennen en als dat er 1 keer goed in zit ook onder het zadel dat comando gebruiken in combinatie met je been en zo rustigaan het comando minder gaan gebruiken je hebt het wel redelijk goed aangepakt vooral het gaan stappen als ze het goed gedaan had dit is voor haar een beloning omdat je de druk weghaalt maar ik zou het rustig opbouwen en echt beginnen met longeren en daarmee doorgaan tot dat goed gaat en dan pas verder onder het zadel met de gallop
suc 6

agony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-07 18:01

nou, het gaat fantastisch! na een aantal sessies aan de longeerlijn heb ik zonet weer gereden en ik hoefde haar nog maar zelden een tik te geven! het gaat nog niet geheel soepel maar het zit er aan te komen Haha!

sorla

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-07 18:07

Ik heb precies hetzelfde probleem met mijn pony (behalve dat van het poepen), ze wil gewoon niet galopperen, dit had ze bij haar vorige eigenaar ook al.. en ook ik heb mijn pony meer 'gekregen'.. ik denk dat ik maar eens deze tips goed ga gebruiken Haha! echt super handig Tong uitsteken
ik weet zeker dat mijn pony het wel kan, want ook in de wei en aan de longe kan ze het wel dus ik ga zeker oefenen Haha!

agony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-07 19:49

wel grappig, ik kijk net in je profiel, sorla, en ik zie dat je pony stella heet... nou, die van mij dus ook Haha! toevallig...

sorla

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-07 21:27

haha, dat is wel heel erg toevallig, misschien ligt het daar wel aan Tong uitsteken

Hanmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-07 10:25

De reden kan ik ook niet bedenken, maar teugels 'losgooien' als de pony eenmaal galoppeert is niet zo handig, want met contact heeft ze juist meer steun. Dus veel drijven, contact houden maar natuurlijk niet iets wat op remmen lijkt. Verder lijkt me wel dat je het goed hebt aangepakt hoor, veel kleine stukjes laten galopperen, maar pasjes, als het lukt belonen en weer terugnemen. Aan lange stukken heeft je pony denk ik niet zoveel, oefen het aanspringen en beloon flink.
Succes!

agony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-07 17:31

hey hanmar, bedankt voor je reactie. maar je begrijpt me denk ik verkeerd; ik schreef dat ik de teugels losser liet en niet helemaal weggooide. waar ik voor wil zorgen is dat wanneer ik wil dat ze galoppeert en ze doet het niet, dat ik het oncomfortable voor haar maak. wanneer ze dan toch aanspringt moet ik er gelijk voor zorgen dat het galopperen een prettige ervaring voor haar is en ik denk dat ik dat oa kan doen door de teugels wat losser te laten. en wat het contact houden betreft; ik rijd niet volgens het boekje, dus ik weet het nut ervan eigenlijk niet.... is het alleen zodat ze meer steun heeft? want aan een strakke teugel zou ze toch niet veel hebben?