Schudden met hoofd

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

sjaslique

Schudden met hoofd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-07 21:24

Hey bokkers,

Iedere zaterdag rijdt ik op hetzelfde paard. We hebben altijd even de tijd nodig om los te komen en dit lukt meestal ook wel. Ze loopt er dan wel lekker doorheen, maar na zo'n 45 minuten rijden begint ze beetje te trekken aan mijn hand, beetje heen en weer schudden. Ik probeer meestal wel gewoon door te rijden zoals daarvoor. Nu had ik het vandaag gevraagd aan de vervangend instructrice en volgens haar komt het omdat ze zich verveeld, terwijl ik toch wel afwissel in oefeningen en dergelijke. Ik moest volgens zeggen terug naar de stap en weer met een wat langere teugel opbouwen. Wat zouden jullie doen in dit geval?

_soraja_

Re: Schudden met hoofd

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-07 21:26

is het op en neer of heen en weer?

sjaslique

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-07 21:27

Van beneden naar boven.

rissie1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-07 21:33

Bij ons op stal is ook een pony die schud.
Het is gebleken dat hij het niet meer doet dat als je hem hard aan het werk zet door heel veel figuren te rijden. Dus geen rechte stukken, maar erg veel voltes rijden en constant zijn aandacht bij jou houden.

Zalvador

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-07 09:00

Als het pas na 45 minuten gebeurt en jij daarvoor al intensief gereden hebt, kan het zijn door moeheid en doordat het paard er geen zin meer in heeft. Een paard hoeft eigelijk maar 45 minuten maximaal te lopen als het redelijk intensief is, langer moet je niet doen, omdat ze er dan geen lol meer in houden!
Zorg eens voor afwisseling, zoals balkjes of sprongetjes tussen het werk door; hier houd je ze fris mee in t hoofd. Door altijd 3 kwartier achter elkaar voltes te rijden of wat dan ook, maak je ze er niet vrolijker op..

Mandy_Fjordy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-07 20:34

Gewoon nog meer afwisseling en wel met langere teugels beginnen en kijken oftie het dan nog steeds doet..
Vooral veel kleine wendingen, zodat hij geen tijd heeft voor andere dingen..

Chantal78

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-07 10:45

toen ik mijn paardje net had gekocht deed hij het ook
pas als hij begon te zweten deed hij het dus waarschijnlijk had hij dan zo'n jeuk van het zweet dat hij met z'n hoofd op en neer ging bewegen.ik heb toen elke keer als hij omhoog ging met z'n hoofd me zweep tussen z'n oren gelegd en een heeeeel klein tikje geven na een paar keer tikken hield het al op en nu doet hij het nooit meer Haha!

Sunrise

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-07 12:53

Dat heeft een bij ons op stal ook
alleen die eigenaar doet er niks aan...Boos!

ikkke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-07 15:15

mijn pony doet het ook.. vooral als ie juist aan het werk word gezet, dat is dus een hele andere situatie maar tog Tong uitsteken ik heb het nooit gezien dus dan kun je nooit echt goed oordelen maar het zou idd kunnen dat hij moe word en daarom gaat schudden..

okkie80

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-07 16:57

Ik zou met mijn been drijven als hij voor loopt te schudden. Een tikje tussen de oren kan bij sommmige paarden helpen, maar er zijn ook paarden die er angstig van worden en dan heb je een groter probleem.

Unni

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-07 17:32

spierpijn?

Sam_Angel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-07 17:35

Dat heb ik ook.... !! Mijn paard schud alleen zooo erg dat is echt niet normaal. Ik rij veel overgangen en probeer het zo te voorkomen. Bij mij helpt het wel een beetje, en veel naar voren rijden, dat kan ook heel erg goed helpen.

Chantal78

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-07 18:26

okkie80 schreef:
Ik zou met mijn be Een drijven als hij voor loopt te schudden.en tikje tussen de oren kan bij sommmige paarden helpen, maar er zijn ook paarden die er angstig van worden en dan heb je een groter probleem.

drijven hielp dus niet bij mijn pony maar idd sommige paarden worden daar angstig van maar ik bedoel echt niet een harde tik hoor het is meer dat hij het idee krijgt dat hij ergens tegen aan stomt als hij z'n hoofd omhoog doet Haha!

ancksunamun

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-07 21:15

Heeft mijn paard ook, na een tijdje rijden dat hij onrustig met zijn hoofd wordt. Is volgensmij verzuring van de spieren. Als hij een tiijdje achter elkaar een zware prestatie moet leveren is dat ook niet zo gek. Tussendoor veel stukjes de hals laten strekken en vitamine E bijvoeren (poeder), zorgt voor een goede spieropbouw.

GStornado

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-07 22:34

ik zou hem flink aan het werk zetten zowel in tempo als in de oefeningen

SteffiiY

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-07 09:06

_soraja_ schreef:
is het op en neer of heen en weer?

Ja wel weet ik dat op en neer bewegingen meestal betekend dat ze tegen je hand in gaan spelen.
dan moet je vooral wat overdreven been geven, zodat het paardje op jou blijft letten. ook vooral overgangen rijden help wel eens! Haha!

suziehj

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-07 18:08

heeft je paard hard moeten werken voordat ie met z'n hoofd gaat schudden? Misschien vind ie t dan een beetje moeilijk. De mijne gaat ook wel eens schudden met d'r hoofd als ze iets lastig vindt. Ook kan het komen doordat ze het op een gegeven moment gewoon zat zijn. Ik geef dan juist geen lange teugel, ik hou m'n teugel op maat en blijf d'r gewoon goed voorwaarts drijven. Als ze dan even braaf loopt zonder het hoofd te schudden dan krijgt ze van mij een lange teugel als beloning. Daarna pak ik d'r dan niet meer op, op zo'n moment ben ik tevreden als we eindigen zonder verzet.

sjaslique

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-07 18:11

Ja, ze heeft dan ervoor wel hard moeten werken. Maar het schudden komt denk ik omdat ik niet volsta aan de behoefte van het paard ofzo, want bij een ander doet ze het niet. Ik denk zelf dat het komt omdat ik haar niet voldoende bezig houdt en dat ze daarom met de gedachten ergens anders is.

xcomplientx

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-07 16:37

Die van mij schudde met hoofd omdat hij rugpijn had en last van het bit. Heb nu een KK bit afgewisseld met leren bit en de osteopaat is geweest. Probleem over ! Lachen
Het kan ook door zweet komen, gewoon negeren, benen eraan en voorwaarts rijden.