hoofdschudden

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
kim_oud1

Berichten: 818
Geregistreerd: 03-04-01
Woonplaats: Tussen de middeleeuwse stadmuren van Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-01 08:57

Hoi
Het lijkt veel op protest en misschien ook wel een beetje angst. WAt is de achtergron van je paardje?
kim

carola

Berichten: 8685
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-01 10:15

En nog een vraagje: met wat voor bit rij je? Rij je ook met datzelfde bit als je springt?

Lievemeid
Berichten: 9097
Geregistreerd: 09-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-01 10:19

edit
Laatst bijgewerkt door Lievemeid op 27-05-02 13:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-01 12:24

Sabino's hebben pigment tekort. Dus vossen met heel veel witte plekken. Of lichte haren.
Die jongen heeft misschien een hele witte huid of ook pigmenttekort (gehad)

Lievemeid
Berichten: 9097
Geregistreerd: 09-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-01 12:30

edit
Laatst bijgewerkt door Lievemeid op 27-05-02 13:50, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-01 12:57

Zit je misschien zelf meer ontspannen op je paard als je allen bent? en met springen denk je ook niet aan zen hoofd maar aan de hindernis en dan ben je misschien onbewust ontspanender met je hand.

Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-01 13:40

Ik heb je berichtje nog eens heel goed naglezen en ik denk dat dit het is:
Je wilt dat als je aan het rijden bent en andere zijn erbij dat jouw paardje netjes naar beneden loopt. Hierbij probeer je hem in de krul te trekken en gelukkig heb je een leuk paard wat dat niet pikt. Probeer zo te rijden dat je schijt aan iedereen hebt. Je moet het voor jezelf goed doen en aan de teugel is niet meteen goed. Vaak is aan de teugel slecht omdat het getrokken gebeurt.
Ik was net zo en heb het mezelf gelukkig kunnen afleren
<b> je rijd voor jezelf en niet voor anderen!!! </b>

Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-01 21:23

Misschien loopt zij een fijner met meerdere paarden.Zulke paarden bestaan.
Werk je niet te hard met je handen? klinkt heel banketstaaf maar dat kan ook nog.
Misschien prikt het bit wel in haar gehemelte. Sommige paarden kunnen daar dus echt niet tegen.
Groetjes!

Laui!

Berichten: 16863
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: wherever I wanna be

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-01 21:28

Voltrack sloeg ook met zijn hoofd. Meer uit verveling denk ik. Hij was ook nog jong. En ik heb er een hersenschudding aan over gehouden. Erg concrete tips heb ik niet, behalve (als het angst is oid) het veel te doen. Het went wel. En lekker voorwaarts rijden met een los teugeltje, dan kan ze met haar hoofd doen wat ze wil, dan heeft ze meer vrijheid zeg maar. JE kunt pas aan dressmatige dingen gaan werken als je haar lekker in haar vel hebt zitten. Als ze dan later het allemaal gaat accepteren kun je wat meer gaan vragen. Het zou goed kunnen dat ze een traumatische ervaring heeft oid, en dat werk je er niet zo makkelijk uit. Geduld is de schoonste zaak in dat geval (sowieso wel).
Suc6!

Nimber

Berichten: 26551
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-01 07:53

houd je er rekening mee dat rubber helemaal niet zo zacht is als de meesten mensen denken?
als het paard goed schuimd is er niets aan de hand maar als ie dat niet goed doet krijg je nogal wat wrijving omdat het niet goed glijd en dar kan ie blaren van krijgen....Ik kan verder niet iets zinnigs over het hoofdschudden zeggen zonder dat ik het heb gezien

favo

Berichten: 416
Geregistreerd: 27-04-01
Woonplaats: gem.ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-01 19:39

Heeft je merrie geen problemen met haar gebit. Misschien is het verstandig dat je eens een dierenarts of paardentandarts naar haar gebit laat kijken.

moniquelucky

Berichten: 2747
Geregistreerd: 19-03-01
Woonplaats: Wellerlooi in Limburg.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-01 08:54

Mijn vorige paardje legde ook afentoe de tong over haar bit maar met een andere neusriem was het over!!(gecombineerde)
En bij ons op de manege is ook een paardje die met haar hoofd schut maar als je die laag instelt en lekker laat werken is het over!!succes!!

Mirkim

Berichten: 6142
Geregistreerd: 01-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-01 09:11

ik denk dat je zelf gespannen wordt, dat je denkt: 'onee, andere paarden' of 'nou moet ik presteren'.
blijf gewoon rustig doorijden, zorg dat je paard zijn hoofd bij jou heb, en niet naar die andere paarden, zet hem op een volte, verklein hem, en open hem weer, maak over gangen, laat hem uitstrekken, weer bij je komen, enzovoort. Ik denk dat als jij je hoofd meer bij je paard heb, en die paard meer z'n hoofd bij jou, dat het een stuk minder wordt!

succes ermee.

Cody

Berichten: 20725
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: Grolloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-01 00:07

Kun je niet eens met een bitloos hoofdstel proberen? Of je zadel eens goed laten nakijken?

ineke

Berichten: 916
Geregistreerd: 19-03-01
Woonplaats: brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-01 14:13

Ik zou de dierenarts er snel bijhalen als het mijn paard was want volgens mij heeft ze /hij pijn in z,n oren of hoofd ,waardoor het kopschudden begint .Soms duid dit ook op oorsuizen,of een ontsteking .

Laui!

Berichten: 16863
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: wherever I wanna be

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-01 15:15

al eens naar de rug gekeken? Met fysio of DA? Want daar liggen heel veel problemen. Buik goed nagekeken?
Rug kun je zelf ook een beetje controleren: druk je duim bij de schoft tegen de wervelkolom, bij een gezond paard maakt het niet uit of je hard drukt of niet bij een ziek paard wel, als ze dan heel sterk reageert als je alngs de wervelkolom gaat, dan heeft ze daar ergens last. De buik wordt wat moeilijker. Zelf heb ik ook een rugprobleem gevalletje (mijn vaders paard maar goed), en die reageert dus gelijk heel sterk op dat trucje. Bij het zadelen wordt hij heel narrig, en in het rijden wil hij niet buigen (pijnlijk) wil hij niet met zijn koppie omlaag (over de rug is *dus* ook pijnlijk) etc. Heel veel problemen hebben hun oorsprong in de rug.

EllenR
Berichten: 79
Geregistreerd: 31-05-01
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-01 16:19

Ik heb nog een mogelijke oorzaak die hier nog niet genoemd is: stof of allergie! De meeste paarden gaan briesen als ze irritatie voelen in hun neus, maar hoofdschudden kan ook een reactie zijn. Dus heeft je paard misschien gewoon last van de stof die de anderen opwerpen? En als je alleen rijdt en ze schud toch met haar hoofd, is het dan stoffig en droog?

Op het moment zijn er heel veel pollen in de lucht (hooikoorts!), misschien dat ze daar last van heeft?