Mijn fjord is in de hals stijf en wil niet doorbuigen naar l

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

brunettie74

Mijn fjord is in de hals stijf en wil niet doorbuigen naar l

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-07 22:00

Hallo,

Wie kan mijn tips geven betreft het rijden van mijn fjord. Ze is al sinds een paar weken erg stijf op links in de hals.
Ik probeer door regelmatig klein trekjes aan de teugel haar op die kant soepel te rijden. Rechts is geen probleem, maar links
is en blijft toch er stijf. Ik probeer zoveel mogelijk links om te rijden en voltes te rijden, maar ze blijft stug.

Wie heeft een tip om mijn fjord links soepeler te rijden.

Sjolvir

Re: Mijn fjord is in de hals stijf en wil niet doorbuigen naar l

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-07 22:01

moet je even iets meer vertellen over je fjord...
Hoe oud is ie, wat kan ie, wat kan ie niet, wat kan jij...
etc.....

brunettie74

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-07 22:24

Mijn fjordenmerrie is 4 jaar. Ik probeer haar nu een beetje basic te rijden. Tevens gaan we regelmatig op buitenrit. Dit vind ze ook erg leuk. Ik heb haar nu vanaf vorig jaar september. Toen kende ze nog maar net het zadel en hoofdstel. Al vanaf het begin kon ik haar wel rijden, maar wilde nog niet zoveel van haar vragen, maar had toen ook al wel dat ze met haar hals naar links loopt. Ik probeer haar wel aldoor te corrigeren, maar tot de dag van vandaag lukt het me niet om haar soepel te krijgen.

GaitMonster

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-07 21:04

Je moet zorgen dat je veel van hand veranderd!
Zodat je niet te veel op 1 kant traint (moeilijk of makkelijke kant maakt niet uit!)
Zo gebruikt je beide kanten ong. even veel;)
Ik probeer mijn pony te laten buigen door de binnenteugel op spanning te houden
en de buiten teugel kleine kneipjes/trekjes te maken zodat hij voelt dat je geeft
aan de buitenkant. Zo heeft hij denk ik het gevoel dat je hem geeft van buiten
en gaat hij gebruik maken van de binnenkant;) omdat hij daar alelen heel kan;)
Succes Clown

brenda14

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-07 21:21

laat haar kraken door een kraker, dat heb ik ook laten doen en ze loopt weer supper, groetjes brenda
p.s. ik ken een goede krakeres/homyopaat/dierenarts

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-07 21:00

mijn enige advies is les nemen. en vooral GEEN kneepjes en trekjes en die toestanden. Er zijn vast wel instructrises bij jou in de buurt die samen met jou je paard kunnen rechtrichten.

Robsi_Vigaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-07 21:53

ik bedoel dit echt neit banketstaaf maar denk er volgende keer over na om mischien een wat ebter beleerd paard te kopen.

voor nu blijf aan bij de kante trainen en rij altijd met je binnen been naar je buiten teugel. Ga dus niet alleen maar aan de binnen teugel hangen.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-07 22:05

Meestal is het juist de andere kant die vast zit. Dus zij wil links niet loslaten omdat het oprekken van de rechterkant "pijn" doet. Waarschijnlijk gaat ze voor jou gevoel rechtsom heerlijk, maar voel volgende keer maar eens goed of ze dan op de buitenteugel OOK los laat. Les nemen, dat is natuurlijk de beste optie.Ze is pas 4 jaar dus het zou zonde zijn als het nu al mis ging.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-07 20:54

Zoek goede instructie, zodat hij/zij je kan helpen bij het
corrigeren van je paard en het corrigeren van jezelf..

Valt niet mee om een paard zelf te beleren!!! En wat een fjord
eenmaal in zijn kop heeft.........

succes

Bellex

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-07 22:55

ik ga mee met de tips die zijn gegeven
mijn merrie had dit ook heel erg. Een paard is van nature scheef, rechts of links, het is aan ons om ze recht te maken(rechtrichten).
Als ik jou was zou ik hier dus een goede instructie bij zoeken

engel3

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-07 10:23

zoals ik het lees is het niet alleen een probleem van de hals want meestal zit het probleem dan in het achterbeen,
ga niet te veel zelf modderen, zoek een goede instructrice/teur,
ik weet niet waar je woont,

Whizzard

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-07 10:27

Nou ja, het is misschien niet zo leuk wat ik ga vertellen.
Bij mijn merrie had ik hetzelfde probleem. Het werd alleen maar erger, we dachten dat ze een spier vast had zitten. Op de dag dat de fysiotherapeute zou komen was het zó erg geworden, ze liep ook helemaal scheef als je er naast liep. Dierenarts verwees ons door naar de kliniek en het bleek dat ze een slijtage in haar heup had, ze had teveel pijn. We moesten haar laten inslapen, daar ben ik nog kapot van...

Mijn merrie had echt dezelfde 'klachten' als jouw fjord. Hopelijk zit jouw fjord vast (natuurlijk hoop dat er niks aan de hand is, maar artrose is echt verschrikkelijk).
Als je nog iets wilt weten PB gerust Knipoog .

PacinoLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-07 14:17

Op onze stal had ook een paard last hiervan. Ze is nu ondertussen 2x naar de bottenkraker geweest en het gaat echt veel beter! Misschien een tip?

Groetjess

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-07 14:18

ze is 4?

laat voor de zekerheid een tandarts de tanden nakijken,kan problemen zijn met wisselen of haken op de kiezen.
dan kunnen ze soms heel stijf aan 1 kant aan voelen Knipoog

liesje_waal

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-07 14:30

ik heb net bij knabbelgirl ook een verhaal gepost

probeer je paardje weer op bijde kanten soepel te krijgen
laat links en recht inbuigen naar je voet te zo ver mogelijk
zo krijg ik nu les alles wat de binnenhand vraagt geeft de buitenhand toe
nero wou ook niet buigen en vond het ook moeilijk
bij nero heeft het super geholpen
als je hem laat buigen en je voelt dat hij los laat dan steek je je hand toe neem je hem weer op 2 teugels en stel hem recht

een paard kan niet alleen voor vast houden
dan houd hij ook zijn rug,bil,hals en kaken vast
je paard is dus niet op 2 schouwders en niet op eigenbenen

hoop dat je het begrijpt
su6 met je paardje

chantal1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-07 14:34

je kunt hem inderdaad ook "over" trainen wat sommige bokkers hierboven al zeggen. Ik zou hem eerst laten nakijken of er niet iets ernstigs aan de hand is. en als dat niet het geval is, leker op twee kanten blijven werken en niet alleen een kant belasten. Hij is niet voor niks stijf en overbelasten heeft dan weinig nut

Riss

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-07 14:40

Heb ik ook met mn fjord, maar dan naar rechts. maar hij heeft sowieso met de rechterkant, heel moeilijk in de rechtergalop en als die dan naar rechts moet buigen op bijvoorbeeld de volte gaat ie juist heel erg over de schouder weg lopen, en anders gewoon zn nek stijf houden. Je kan het ook al gewoon met kleine stukjes oefenen als met stelling door de hoeken heen rijden enzo. Gewoon je binnenteugel er bij, en met je binnenbeen heel flink aandrijven. Maar je moet ook zorgen dat je niet te snel gaat, want dan is het buigen ook al moeilijker, dus als je eerst gewoon de hoek indrijft, Je binnenteugel er bij en binnenbeen erg aandrijven, en als die dan de hoek niet inloopt gewoon vaart minderen Clown En flink aandrijven. Net als in de volte gewoon druk op de binnenteugel en flink aandrijven met je binnenbeen want dan zou die zn nek wel moeten buigen.
En natuurlijk streng zijn.
Als je het nog volgt Bloos

streep3

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-07 19:32

knabbelgirl schreef:
ik ga mee met de tips die zijn gegeven
mijn merrie had dit ook heel erg. Een paard is van nature scheef, rechts of links, het is aan ons om ze recht te maken(rechtrichten).
Als ik jou was zou ik hier dus een goede instructie bij zoeken

ik ga oook met de tips mee

Shauniraquel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-07 20:05

Probeer anders even haar stil te laten staan, een snoepje pakken en dan op je pony het snoepje bij je knie houden en dan kijken of je Fjord links helemaal naar het snoepje kan buigen zonder om te draaien. Probeer anders ook bijvoorbeeld een volte bij EB en dan steeds kleiner de volte te maken.

_rainbow_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-07 19:26

Mijn haflinger heeft dat ook ze springt ook aldoor gekruist aan in de galop mijn instructrice heeft gezegd dat ik veel voltes moet rijden kleine voltes en dan goed stelling naar binnen.

An0niem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-07 19:53

ik had een paard die daar ook last van had, je moet gewoon veel figuren rijden en les nemen van iemand die er verstand van heeft, dat is dnek het makkelijkst, ik moest allemaal achtjes maken en kleine voltes, volte openen, volte sluiten en die dingen allemaal, nu doet mijn paard alles, ik oeffen nu travers en op de AC lijn 4 tot 6 keer een paar pasjes wijken weet je wel, 6 naar links 6 naar rechts en dat nog 4 keer, mijn paard is echt SUPERR *D *D
Succes
Laatst bijgewerkt door A_nouk op 14-06-18 10:25, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Naam verwijderd

brunettie74

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-07 23:08

Hallo Mensen,

Bedankt voor de overweldigende reacties.

Ondertussen rij ik Zita nu ook met een dubbel gebroken trens. Het lijkt wel iets wat beterder te gaan. Doch wanneer ik links om een volte aan rij, en haar een beetje aandrijf met mijn binnen been, wil ze er toch wel wat vandoor. Ook probeer dan kleinere voltes te gaan rijden, dan loopt ze iets rustiger, want dan moet ze wel, want ze kan geen 2 dingen tegelijk, al hoewel het soms wel zo lijkt. Ook maak ik veel achten en probeer haar toch wel op 2 kanten soepeler te rijden. Nu ik meer adviezen heb gekregen van iedereen die op mijn advertentie heeft gereageerd, lijkt het al wel een stuk beterder te gaan. Betreft een tandarts, denken jullie dat dit toch ook een obstakel kan zijn. Ook een bottenkraker lijkt nog wat vroeg omdat ze toch nog erg jong is. Ik blijft echter goed door trainen, en doe regelmatig verslag hoe het er voor staat.

Bedankt allemaal. P.S. ik wil een foto van mijn fjord plaatsen op de linker kant, maar krijg het niet voor elkaar. Weet iemand hoet het precies werkt.

An0niem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-07 23:11

Oke goed nieuws. mijn paard heeft dubbel gebroke bit ook:) hij is heel zacht in zijn mond maar hij kan heel sterk zijn. ook zon appart ras zegmaar net als de fjorden. *welsh cob*
Laatst bijgewerkt door A_nouk op 14-06-18 10:24, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Naam verwijderd

Hvelreki

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-07 08:54

Foto's kan je opladen bij photobucket.com , imageshack.com, mijnalbum.nl enzo. Dan kopieer je de link, je selecteert hem en klikt op de toets met 'Img' op (staat bij dat rijtje van B, i, u enz.) en dan zie je dat er dit komt staan: [img]hiertussen staat dan de link vn je foto[/img] . En dan zou het normaal moeten gaan Knipoog.

On-topic: ik zou ook niet meteen een kraker laten komen, aangezien ze nog jong is. Maar evenwel de dierenarts en een tandarts (tandarts kan al vanaf 2 jaar _dacht ik_ dus daar hoef je je geen zorgen over te maken, er aan wennen moet ze toch). Dit kan het probleem al oplossen. Verder neem idd een goede instructeur, met de juiste begeleiding los je dit probleem wel op. Hangt ze ook op een van de kanten? Wat ik dan doe is gewoon de kant waarop ze hangt (bij haar binnenkant dan.) helemaal loslaten en de andere kant gewoon contact (op je buitenteugel rijden gaat prima Knipoog) en wanneer ik hem (mijn teugel) dan terug oppak hangt ze vaak niet meer. Doet ze het opnieuw, dan herhaal ik het proces en na een tijdje houdt ze er wel mee op. Bij haar is het gewoon een kwestie dat ze niet op d'r eigen benen wilt lopen maar ik weet niet of je het zo bij jouw diertje kunt oplossen. Dus ik ga mee met de tips & advies die er al gegeven zijn Knipoog.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-07 10:57

Ik denk dat het uit haar achterbeen of rug komt. Weet mensen die je verder kunnen helpen via pm.