Paard let niet op mij in de bak en kantelt hoofd

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

c_Lucifer

Paard let niet op mij in de bak en kantelt hoofd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-07 14:41

Hoi,

Ik sta nu sinds een jaar op een andere stal. De bak ligt aan 1 lange en 1 korte zijde aan de sloot. In die sloot zwemmen eendjes en reigers enz... Om de bak in te gaan moeten we door een soort gangetje met links de mesthoop en rechts een gebouwtje met oude stallen (staat leeg). Nu vind mijn paard het dus al eng om de bak in te gaan, maar dat gaat nog. In de bak zelf let hij helemaal niet op mij en kijkt alleen maar in de bosjes naast de bak of er niks engs in zit. Als hij dan aan de teugel loopt blijft hij schuin naar buiten kijken. Hij is dus niet meer rechtgesteld, wat ik ook doe hij blijft zijn hoofd kantelen. Dit deed hij dus nooit in de oude bak.
Heeft iemand tips voor mij, voor het naar buiten kijken en dat hij weer op mij let?

Groetjes,
Chantal

DeniseES

Re: Paard let niet op mij in de bak en kantelt hoofd

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-07 16:25

Longeer een paar keer in de bak, en als hij dan zijn binnenoor richting jou heeft, houdt hij je in de gaten en let hij op wat jij doet. Ik denk dat hij gewoon nog steeds nieuwsgierig is naar wat er om hem heen gebeurd (ooit een kat uit gekomen ofzo?) Probeer met rijden ook veel van hem te vragen, stelling, voltes, kleine voltes, etc, zodat hij het te druk krijgt om op de buitenwereld te letten.

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-07 17:40

gooi hem gewoon eens een paar keer los in de bak.

larrylurex

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-07 19:00

veel oefeningen doen op plekken waar hij interessante dingen ziet. dan kan hij zich niet fixeren op dingen die jij niet wilt. Clown
Je kan ook een keer een gogue (of zo) lenen van iemand.
Deze voorkomt dat je paard zijn hoofd kan kantelen, een lastig trucje van paarden ik kan er over mee praten. Haha!

Leenniieeej

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-07 21:35

Idd veel overgangen en oefeningen doen. Zodat je paard geen tijd heeft om op de omgeving te letten maar zich wel op jou moet richten. En er vooral niet bij nadenken waarvan ze kan schrikken/naar kijken. Gewoon rijden zoals je in je oude bak reed.
Succes!

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-07 07:43

Ga een tijdje oefeningen aan de hand doen, zodat hij jou gaat vertrouwen om de dingen wel wer in de bak te gaan doen wat jij van hem vraagt.
Ga er even vanuit dat het aan jou ligt en niet aan het paard en probeer daar een oplossing voor te zoeken, denk dat je dan verder komt!!

Hermes16

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-07 13:00

probeer heel veel met hem te doen, overgangen, wendingen, gewoon alles snel achter elkaar zodat hij geen kans krijgt op om andere dingen te letten Knipoog maak alles kort en houd het wisselend, zodat hij goed moet opletten Lachen
het hoofd kantelen kun je voorkomen, door beter je buitenteugel erbij te houden Knipoog de stelling moet je dan wel ff vergeten, maar dat komt wel weer wanneer hij eerst zijn hoofd recht heeft Lachen

c_Lucifer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-07 15:08

Bedankt voor alle tips en reacties.
Het losgooien in de bak, doe ik wel al, maar aan de kant waar hij het wat "enger" vind gaat ie gewoon niet langs. Met longeren in de bak doet ie dat ook dan blijft hij een heel stuk van de hoefslag daar. Maar ik ga het oefenen met veel wendingen en voltes.
Oefeningen aan de hand is ook een goeie tip, dat heb ik nog niet geprobeerd.
Ik ga vanavond meteen aan de slag..

c_Lucifer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-07 15:11

Het kantelen van zijn hoofd zal ik proberen te voorkomen met meer mijn buitenteugel erbij te houden. Bedankt voor de tips.

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-07 15:40

Op de plek waar het eng is, juist wat meer tempo erin zettten.
Een paard is een vluchtdier natuurlijk en dan speel je in op z'n natuurlijke drang. Dan langzaam wat overgngen maken als het beter gaat.
Eerst vertrouwen krijgen en dat doe je door in te spelen op het paard z'n gevoel.

Je kunt misschien ook iemand vragen om op de enge plek te gaan staan, zodat het paard (kuddedier) zich beschermt voelt dat er iemand is die het niet eng vind.

Zalvador

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-07 09:06

Ik denk dat het eraan ligt hoe goed jij de baas bent over het paard. Als het paard het na een jaar nóg eng vind om langs die mesthoop enzo te gaan, zit er toch iets niet goed..
Wanneer je in de bak bent beland, ga dan direct aan het werk (in stap) met stelling vragen, voltes maken; sluiten en openen, en bouw dit op tot de draf waarbij je veel voltes maakt, ook sluiten openen, achtjes rijden, slangevoltes rijden, gebroken lijnen..Zorg er dus voor dat je nooit een rondje op de hoefslag komt, altijd bezig blijven! Niet laten rusten. Op een begeven moment als je doorzet zal hij het respect aan je geven en naar je gaan luisteren en dus netjes deze oefeningen gaan doen.
Dit zal denk ik wel lang duren, aangezien je het al een jaar zo laat gebeuren Lachen..
Veel succes! Met veel geduld komt t goed Haha!! (Ohja; met boos worden kom je niet verder, hier raakt ie alleen maar gestresst van. Het aan het werk zetten is al een straf)