hoe krijg ik mijn bijrijdpaard los, en met zijn hoofdje omla

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

el1986

hoe krijg ik mijn bijrijdpaard los, en met zijn hoofdje omla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-07 20:22

Hallo,
Ik heb sinds kort een 2e bijrijdpaard.
Het is een paardje met een volbloed arabier ( vader ) een een halfbloedje arabier& ..... ( moeder )
Zelf heeft hij erg veel arabierenbloed in zijn lijf, en dat merk en zie je ook wel.
Maar nu heb ik twee probleempjes.

1.
Hij loopt heel erg met zijn hoofd omhoog. Dit komt ook omdat zijn eigenaar meestal in het bos rijd, en hier niets om geeft. Maar ik wil hem nu in de bak toch graag wat lager zien lopen met zijn koppie.
Ik probeer al veel voltes en andere figuren te rijden, en soms gaat het dan ook wel beter maar soms is er ook niet mee te beginnen. ( om het maar even zo te zeggen )

2.
Hij zit rechts heel erg vast. Wat kan ik hier het beste mee doen? ( qua rijden )
ik rij ook hiervoor al extra veel voltes.

Nou dit waren ze... als iemand ideetjes of tips heeft, dan hoor ik het graag.

Groeten

Daffie

Re: hoe krijg ik mijn bijrijdpaard los, en met zijn hoofdje omla

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-07 09:02

ik heb ook een arabier, en nee het zijn niet de makkelijkste
probeer veel overgangen te rijden en figuren zodat hij constant op jou let en niet op de omgeving
veel stelling rijden hoeft niet perse op de volte kan ook op de lange zijde.
neem er voorral de tijd voor en word absoluut niet boos als hij je niet begrijpt.
misschien is het een idee om les te nemen.
heel veel succes

Dioxide

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-07 09:06

Meen les als het mag van de eigenaar! Maargoed, zorg dat hij goed voorwaarts en los is aan beide kanten, veel (slange-)voltes, wendingen en overgangen, inbuigen in de hals terwijl zijn lijf recht blijft.

Weet je zeker dat er geen onderliggende reden is dat hij zo vast zit, bijvoorbeel spierpijn oid?

Charelle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-07 09:25

Om hem rechts wat losser te krijgen kan je idd veel voltes rijden zoals je al doet Knipoog Probeer ook (ongeacht op welke hand je rijd) stelling naar rechts te nemen. Niet de hele tijd maar bv op een lange zijde even.
Voor dat hoofdje kun je proberen iets minder contact met zijn mond te nemen (teugels IETS langer, niet meteen los gooien Tong uitsteken ) en elke keer als hij zijn hoofdje iets laat zakken proberen een pasje naar voren te rijden (gewoon 3 stapjes is voldoede) t liefst in draf Lachen Zodra hij zijn hoofdje weer omhoog doet als je naar voren rijd is hij dus niet ontspannen. Dit net zo lang oefenen tot het beter gaat. Bij mij heeft het heel goed geholpen ! (Niet in 1 uurtje natuurlijk, maar na 4 a 5 keer rijden kwam er al duidelijk verbetering.)
Heel veel succes!

Neej

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-07 09:32

Ik geloof heilig in het nut van goede les. Dus dat is ook mijn tip aan jou Lachen Wij kunnen vanachter een scherm niet zien hou jouw paardje loopt en wat een eventueel achterliggende oorzaak is van het vastzitten.

courage

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-07 19:56

Zoals NaNi zegt: neem les, want wij kunnen achter de pc niet zien hoe je paard loopt.
Maar hier toch een tip:
Probeer eens te wisselen met binnen en buitenstelling,
niet enkel op de lange zijde, maar ook op de korte,
en zorg ervoor dat hij zijn kont niet naar binnen zet,
daar is mijn paard een stuk losser van geworden
en hij reageert veel beter op mijn benen.

cpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-07 20:08

Met zachte kneepjes en een vriendelijke hand kom je al ver. Vooral níet op de rechterhand voltes rijden want welke spier moet het paard dan goed gebruiken? Juist die aan de linkerkant [voor het buigen ed] dus kan je beter linksom voltes rijden. Veel overgangetjes en loskneden aan de rechterkant, aangezien hij dáár moet loslaten. Helpt hartstikke goed. Je hoeft trouwens niet alleen linksom voltes te rijden, hoor, dat helpt geen steek, maar ga niet te lang wroeten op de rechterhand, daar maak je het erger.

MissRoxyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-07 20:10

Misschien heb je hier wat aan Knipoog

www.paardenbegrijpen.nl

Door middel van je paard recht te richten kan het probleem misschien wel worden opgelost, ik herken het probleem namelijk heel goed, mijn verzorgpaard van 23 heeft dit namelijk ook...

_Maverick_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-07 20:18

Als hij vast zit op rechts probeer hem dan niet 'los' te trekken. Blijf licht met je handen, door blijven kneden en goed je been eraan. Hou hem goed voorwaarts om hem los te rijden, veel tempowisselingen, veel achtjes en slangenvoltes en stelling blijven vragen. Zo krijg je hem een beetje los, maar verder moet jij ook gewoon veel geduld hebben, want het lukt echt niet in een paar keer, heel veel oefenen en misschien vaker rijden (weet niet hoe vaak hij wordt bereden) je zult zien dat het met kleine stapjes vooruit gaat, steeds een beetje meer nageeflijker, maar je moet wel geduld hebben. Verder zou les idd ook goed kunnen helpen... want ik weet verder natuurlijk ook niet hoe jou paard loopt van achterde computer.. Maar in ieder geval succes ermee Knipoog

el1986

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-07 21:34

binnenkort heb ik les. dus dan ben ik benieuwd hoe dat gaat lopen!
igg bedankt voor jullie reacties en tips Haha!
Knipoog

Hermes16

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-07 13:04

probeer veel overgangen en wendingen te rijden Lachen
daarbij moet je proberen je je handen en benen zo stil mogelijk te houden Knipoog
zorg er ook voor dat hij goed reageert, als jij been geeft en hij reageert niet, tikje erbij Lachen
ook schijnovergangen kunnen helpen. doe alsof je gaat stappen en vlak voordat je de overgang maakt, rijd je weer van naar voren Lachen