Verkeerde galop.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Winx

Verkeerde galop.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-07 20:54

Mijn pony springt op de linkerhand makkelijk goed maar op de rechterhand is het een ramp.
Een volte werkt niet afwenden werkt niet, want ze werkt zich er gewoon onderuit. Ze is nog jong maar ik wil dit graag goed leren.
Ik zelf heb het idee dat ze gewoon niet wil en ook al heb ik goede stelling doe ik het op het goede moment en alles springt ze nog verkeerd.
Heeft iemand tips?

Charelle_

Re: Verkeerde galop.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 20:57

Je kunt ook proberen terwijl je die stelling naar binnen vraagd je pony wat meer verzameld/terug te laten draven en dan evt op de volte of in de hoek aan te laten springen. terwijl je je buitenbeen achter de singel legt leg je je binnenbeen net iets overdreven meer voor de singel.
Ik heb ook een pony gereden die dit altijd deed, en we hebben het zo geoefend als hierboven en zo is het eigenlijk goed gelukt Lachen
hoop dat je er iets aan hebt! succes.

Winx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-07 21:00

Ok, ik zal het binnenort eens proberen in elk geval bedankt.

Charelle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 21:01

Graag gedaan Lachen
Laat je het weten als het gelukt is? Knipoog

Winx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-07 21:02

Ja zal het laten weten

paardfysio

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 07:21

het klinkt of er iets fysieks niet lekker zit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 07:23

Vraag je niet teveel stelling en ga je daarbij zelf niet perongeluk teveel naar binnen zitten?
Je paard moet haar binnenachterbeen makkelijk onder de massa kunnen zetten.
OP het moment dat je teveel stelling vraagt en perongeluk wat naar binnen gaat hangen, wordt het voor haar zwaarder om dat binnenachterbeen goed onder haar lijf te brengen en kiest ze de makkelijkere weg, namelijk de verkeerde galop Lachen
Probeer daar maar eens op te gaan letten en kijken of dat het "probleem" is Lachen

WolinLotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 16:27

runningkawa schreef:
Vraag je niet teveel stelling en ga je daarbij zelf niet perongeluk teveel naar binnen zitten?
Je paard moet haar binnenachterbeen makkelijk onder de massa kunnen zetten.
OP het moment dat je teveel stelling vraagt en perongeluk wat naar binnen gaat hangen, wordt het voor haar zwaarder om dat binnenachterbeen goed onder haar lijf te brengen en kiest ze de makkelijkere weg, namelijk de verkeerde galop Lachen
Probeer daar maar eens op te gaan letten en kijken of dat het "probleem" is Lachen

Ik ben het helemaal eens met runningkawa. Jij zelf moet in balans blijven zitten, niet je zit gaan vervormen om haar in galop te krijgen. Blijf dus rechtuit kijken en probeer 'te voelen' wat je doet en wat je paard doet. Ook hoor je je paard te ondersteunen bij het aanspringen, dus teugelcontact is geboden! Heel veel mensen steken hun hand toe waardoor er een soort 'losgooi' effect ontstaat. Verzacht je hand bij het aanspringen, maar houdt contact! Galoppeer korte stukjes, dus alleen een lange zijde en neem haar dan weer netjes terug. Zoek weer je aanleuning op in draf, zorg dat ze goed voelt en probeer het dan nog eens. Je galoppeert korte stukken om haar sterker te laten worden. Als je doorblijft galopperen verzuren haar spieren omdat het haar moeilijke kant is, ze wordt moe en red het dan niet meer.. Wat heb je er dan mee gewonnen? Een paard met spierpijn. Zorg dus dat ze sterker wordt op deze hand, als het goed blijft gaan, ze voelt op de korte stukken goed in de galop, ga je het uiteraard uitbreiden. Richt je op nette stukjes(netjes/correct aangalopperen), het sterker worden en jouw houding tijdens het aanspringen en de galop zelf!!
Succes! Knipoog

Daphne_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 16:43

Bij een paar vrienden van mij lieten ze een jong paard aan de lnogeerlijn en dan totdat hij goed aangalopeerde dan beloonde ze hem. Het ging uiteindelijk vanzelf goed.

Winx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-07 20:50

Ok.
@ paardfysio ik weet bijna zeker dat het niet in haar zit, ze is gewoon dwars want ze vindt het moeilijk, maar als ze het doet doet ze het wel

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 14:06

Onze E-pony heeft soms een 'ik ga niet in de rechtergalop'bui. Ik heb zo'n beetje alles uitgeprobeerd. Uiteindelijk bleek het te helpen als ik goed zijn buitenschouder opsluit.

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 14:18

Niet te veel naar binnen leunen. je moet het binnenbeen de kans geven om het verst naar voren te gooien. Buitenkant er ook goed bij houden, daar mag die absoluut niet overheen lopen

Ntlie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-07 11:00

Ik rijd een haflinger die ook nogal eens moeite heeft met het aanspringen van de goede galop..
Nu gaat het eigenlijk bijna altijd goed, maar in het begin legde ik m'n been overdreven ver naar achteren (niet te ver natuurlijk, maar gewoon iets verder dan net achter de singel) en ik sprong áltijd in een hoek aan. In die hoek 'trok' ik hem als het ware een beetje naar binnen en sprong dan aan. Dan kon hij bijna niet verkeerd aanspringen, omdat ie anders om zou vallen. Niet helemaal de goede manier, maar gewoon goed stelling vragen in zo'n hoek wil nogal eens helpen. Lachen

Ik heb ook een keer een tip gehad om 'm juist naar buiten te laten kijken, zodat zijn binnenschouder goed vrij kwam en hij dan ook makkelijker goed zou aanspringen, maar bij hem hielp het niet. Misschien bij jou pony wel? Lachen

DON___RUBIN

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-07 11:08

Ja even niet op het paard voor letten maar bezig zijn met die galop
laat de teugels wat langer zet hem op een iets kleinere volten als hij daar geen moeite mee heeft Muziek!
en dan de goede hulp geven en eventueel klein tikje met het sweepje
Jonge paardjes, ik heb er ook problemen mee gehad maar dat komt allemaal goed Hyper!

Winx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-07 19:49

ik heb net gereden en ging best goed. de eerste keer goed toen viel ze er na een poosje uit toen ging het fout en direct terug genomen en toen ging het wel weer goed.
Ik heb nu vooral gelet op dat ik naar buiten ga zitten en niet naar buiten. Allemaal bedankt voor de tips.

Hermes16

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-07 13:06

goed de hoek inrijden, stelling vragen en goed je buitenhand erbij houden Lachen

Winx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-07 19:59

Nou, ik had vandaag les en het ging totaal niet, want ze werkt zichzelf eronderuit allerlei tips gehad maar niks hielp na een poosje ging ze wel maar heeft iemand nog ideeen?

xxmistral

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-07 12:36

ik heb dat probleem ook gehad met mijn pony ze wou haar achterbeen er niet goed onder zetten ik heb haar telkens als ik ging aanspringen een tikje op haar achterbeen gegeven nu springt ze soms nog verkeerd aan maar dan kan ik haar over laten springen

Marlies1

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-07 14:12

Wat je ook nog kan proberen is: draven op een volte (met een doorsnee van minder dan 20 m) en dan wijken voor het binnenbeen en terwijl je aan het wijken bent de galophulpen geven en aangalopperen.

SuperLiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-07 19:06

Dit probleem komt mij ook bekend voor..

Ik verzorg/rijd een haflinger-ruin van 4, ben hem zelf aan het inrijden, hij is nu 2 maanden (misschien iets langer) onder het zadel. In het begin sprong hij altijd goed aan, op beide kanten, met longeren oefenen we ook altijd beide kanten even lang.. maar vandaag bedacht meneer ineens: " ik wil niet meer in de rechtergallop " Ik zal de tip van meer naar buiten zitten eens proberen.. maar zijn er verder nog andere ideeen? dan kan ik wat verschillende dingetjes proberen als het ene niet werkt

Winx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-07 20:09

Nog iemand met tips?

carmenalbada

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-07 12:02

Kleine volte rijden.
en in de kleine volte aan springen in de galop..
succes Knipoog

PacinoLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-07 14:10

Idd. Je moet zorgen dat je op een kleine volte zit dan springt die sneller in de goede gallop. Denk eraan dat je je binnenbeen goed op de singel houdt en de buitenbeen iets er achter. Goed duidelijk zijn in de hulpen en veel oefenen. Dan moet het wel goed komen!

Succes ermee:D