Middenstap

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Jip_123

Middenstap

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-07 12:31

Haaii!

De middenstap lukt bij mij niet. Mijn pony snapt de bedoeling niet. Ik geef haar van voor meer ruimte en geef been, opzich stapt ze wel iets ruimer, maar niet zodanig dat je het ziet..
Ze gaat heel snel dribbelen. Nou is het ook een punt dat ik niet veel oefen, aangezien mijn pony heel snel dribbeld en haar passen niet afmaakt. Goede basisgangen vind ik nu belangrijker.
Maar nu heb ik zondag een wedstrijd, L1. (onderling)

Wat wil de jury liever zien, dat ze gaat dribbelen (een soort verzamelde draf, maar dan nog korter in haar pas), of dat ze blijft stappen en dat er bijna geen verschil is?

Voor de duidelijkheid, middenstap ga ik nog wel aan werken. Maar in deze korte tijd lukt het me niet om die middenstap volledig te krijgen. Bovendien ben ik nu met andere dingen bezig in de training.
Hebben mensen nog tips?

cobaatje

Re: Middenstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 12:34

Probeer eerst alleen meer ruimte te geven van voor, niet met je been eraan zitten. Ze moet eerst zelf die ruimte van voor gaan begrijpen. Daarmee bedoel ik dat ze dan niet sneller meot gaan maar meer beenruimte moet pakken.

Jip_123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-07 12:37

Ze is dan niet voorwaarts genoeg, ze is sowieso vrij slecht voor et been. Daar wordt hard aan gewerkt en gaat momenteel echt netjes, alleen in de stap nog niet.
Ik heb het ook al geprobeerd met lange teugel/licht contact maar niet wanneer ze aan de teugel loopt. (aangezien ze snel kan opkroppen) Maar ook dat werkt niet.

Ja wel een beetje, net wat jij zegt, maar dan is het verschil nog minimaal.

Haar beenwerk is het hele probleem, ze loopt heel kort. Daarom is het ook zo lastig.

cobaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 12:41

Misschien ook in draf oefenen, lang en laag rijden. Dan gaan ze vaak meer lengte en ruimte pakken en zo toewerken naar die ruimere stap...

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 12:43

De jury wil stap zien en geen dribbeldrafje. De bedoeling is eigenlijk een soort halsstrekken in stap te rijden zodat je pony gaat overstappen in de stap en de neus er goed uitkomt.

Stap is de moeilijkste gang om in balans te blijven voor een paard, dus je zal hier wat voor moeten oefenen.

Jip_123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-07 12:57

Ok, dan zal ik proberen in stap te blijven.

In draf doet ze alles netjes, haar neusje mooi naar beneden, mooi ruim lopen etc. Galop is ook heel netjes. Maar de stap is erg lastig voor haar.

Ik weet dat ik moet oefenen daarvoor, maar aangezien dat niet een punt is waar ik echt mee bezig was heb ik het nog niet veel geoefend. Maar de jury wil dus een lange stap zien. Ik zal et proberen.

Maar van voor loslaten en een beetje been? Wat als ze gaat dribbelen? (dat is haar reactie nl)

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 13:27

Drijf je met beide benen tegelijk? Of werk je tactmatisch om en om. Een reden dat je paard gaat dribbelen is omdat je timing misschien niet klopt; je geeft been op het verkeerde moment.
Probeer te drijven als het voorbeen naar je toe komt, zit mee met je heupen en balanceer op je staartbeen. Op die manier open je je zit, maar door met je benen om en om en op het juiste moment te drijven ondersteun je de tact van je paard. Dat is ontzettend belangrijk, zeker omdat je paard moeite heeft met deze oefening. Je bent eigenlijk achteruit aan het fietsen. Vergeet ook niet om mee te gaan met je hand met de beweging van de mond. Je verstoord de tact namelijk ook door je handen en schouders vast te zetten!

Jip_123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-07 13:56

Hele fijn reactie. Hier heb ik zeker wat aan! Dankjewel!

Ik ga het morgen proberen. EN idd, nu je het zegt, dat zou best het problem kunnen zijn, het aandrijven. Ik zal morgen eens kijken!
En desnoods neem ik iemand mee die zegt wanneer ik precies moet drijven Lachen

xannetju

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 15:51

cobaatje schreef:
Probeer eerst alleen meer ruimte te geven van voor, niet met je been eraan zitten. Ze moet eerst zelf die ruimte van voor gaan begrijpen. Daarmee bedoel ik dat ze dan niet sneller meot gaan maar meer beenruimte moet pakken.

ik ben het daar wel mee eens. want als je gelijk ook been gaat geven denkt ze misschien dat ze zo moet 'dribbelen
succes ermee Doei, doei

Duncan

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 16:20

Inderdaad, het tactmatische drijven. Ik heb 't altijd zo geleerd, drijven als het achterbeen aan die zeide omhoog komt, je zegt dus eigenlijk tegen je paard, zet dát been maar wat verder naar voren. Als je ook goed voelt, voel je de buik heen en weer schommelen, en dus je benen een beetje heen en weer gaan (van links naar rechts), als je merkt dat je been als vanzelf TEGEN de buik aankomt, dan geef je daar iets extra druk (het achterbeen aan de andere kant staat op dat moment op de grond en duwt de buik in de richting van het voorbeen aan de andere kant, de buik komt dus naar je been toe als het ware, op dat moment komt het andere achterbeen (aan de kant van het been waarmee je gaat drijven) naar voren en dat is het moment om te drijven.)

Ik moest er in het begin ook erg aan wennen maar kan het nu puur op gevoel. Ook omdat als je soepel zit, je benen vanzelf in de goede schommeling komen en je die versterkt (en dus absoluut niet tegenwerkt).

En hoe gaat het halsstrekken, kan ze daar uit zichzelf een beetje lengte in nemen? Zodat ze d'r lichaam wat los kan laten en ook daadwerkelijk in staat is om haar pas te verruimen? Het is met alle middengangen heel erg belangrijk dat JIJ in balans zit en de beweging niet tegenwerkt, maar dat ook niet in de mond van het paard doet. Middenstap gaat over verruiming, niet over versnelling.

Succes!

Wel intresting stuff, kwam hem toevallig tegen, goed om weer even mee bezig te zijn, was weer een beetje aan het wegzakken Tong uitsteken

Charelle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 16:41

Wat Duncan zegt kan idd helpen, zo heb ik het ook geleerd met mn pony Lachen
Hoop dat het je (beter) lukt!
Succes Haha!

sharonalover

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 18:05

Wat ik voor je onderlinge wedstrijd zou doen is niet dat dribbelen, want dat is altijd fout.
Je kan beter gewoon blijven stappen, maar wel halslengte geven.
Ik vind het ook een rotonderdeel, ik bak er ook nooit wat van Tong uitsteken
Maar als ze gaan dribbelen vind de jury het vaak niet echt wat, en vaak geven ze ook het commentaar halslengte geven.

Charelle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 21:05

Wat sharonalover zegt is idd waar. Je kunt beter je paard veel halslengte geven en dat er weinig tempoverschil inzit dan dat hij aandribbelt. Lachen
Succes er mee

Jip_123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-07 07:55

Ok! bedankt voor de reacties!

Ik zal proberen haar meer lengte te geven van voor, en goed te drijven Lachen

_miracle__

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 08:51

probeer het eerst met overdreven veel ruimte voor
en een beetje been

als dat beter gaat steeds iets minder ruimte voor en iets meer been

de jury ziet liever geen verschil dan gedribbel.. Tong uitsteken

maar dat is nu ook al te laat natuurlijk, maar succes nog!

marijkedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 11:39

Wat ik af en toe moet doen, is overdreven veel met mijn handen mee gaan. Net als de ruiters en amazones op heel hoog niveau. Dit zie je dat ook vaak doen.
Verder moet ik voor de middenstap eerst been geven, handen laten staan, zodat ik wat druk opbouw, dan 1 centimeter handen toestaan. Dan schuift mijn paard vanzelf uit.

Jip_123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-07 13:43

ok! Dankje!

Ik heb vandaag gelongeerd (kon niet intensief rijden ivm val van ander paard). Heb haar aan de longe laten wennen aan de middenstap dmv van stemcommando enz. Ging erg netjes!
Je zag haar rug verlengen, en haar passen werden duidelijk ruimer!
Daarna er nog heel snel ff opgeklommen, zonder zadel. Haar naar beneden laten lopen, voor "los" gelaten en gedreven op de juiste manier (wanneer het voorbeen naar je toekomt). En tadaaaaaaaaa ze deed et! Het is waarschijnlijk nog niet zodanig dat het een 10 waard is, maar ik voelde dúidelijk verschil.
Vrijdag of morgen hoop ik weer te kunnen rijden, en dan ga ik het nog eens oefenen.

Heel erg bedankt voor de reacties, ik hoop dat ze het op de wedstrijd ook doet en dat ze niet te opgefokt is Knipoog