Ruzie met zadels, dan maar geen zadel?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Loretta

Ruzie met zadels, dan maar geen zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-07 07:39

Gisteren was ik door iemand uitgenodigd om op haar paard te gaan rijden, Het was Fjord met een Australisch Stock zadel. Zij was heel erg te spreken over dat zadel en wilde heel graag aan mij laten voelen hoe zo'n zadel nu reed. Nadat ik het paard zelf geborsteld heb en ondertussen het een en ander gevraagd heb over hoe je het paard het best kon rijden legde zij het zadel erop en het feest kon beginnen.

Na een tijdje gestapt te hebben werdt het tijd voor draf en ze merkte op dat ik scheef zat naar rechts, dat klopte ook wel want het zadel zakte steeds weer op 1 of andere manier naar rechts en ook zat ik enorm onrustig en dat merkte ikzelf ook wel, het ging totaal niet, en het zadel zakte steeds weer weg. Terwijl mijn instructrice altijd zegt dat ik heel recht zit en ook rustig. Ze dacht ik mischien hetzelfde probleem als zei had. wnat haar heupen zijn scheef waardoor ze altijd naar rechts zit. wel begon mijn heup nu een beetje zeer te doen. En ze vond het heel vreemd dat dit zadel scheef zakte omdat het het enigste zadel was die bij haar niet scheefzakte.

Al met al hebben we maar besloten te stoppen met rijden, ze ging er zelf nog heel kort op en dan zou ik haar uitstappen zonder zadel om te kijken of ik dan ook scheef zat.
dus ik stapte op zonder zadel en begon te stappen. Het vreemde was dat ik niet meer scheef zat.
Ik dacht dan ook maar even draven. Maar tot mijn verbazing kon ik nu ook lekker stil zitten in draf en bewoog ik niet meer zo met het onderlichaam dat zag zij ook onmiddelijk, en ook mijn heup deed geen pijn meer. Ook het paard liep nu veel rustiger waardoor ik ook weer rustiger zat. en veel meer controle had waardoor het paard niet meer struikelde.
even uitstappen werdt nog even volledig paardrijden.
Ik vind het dus nogal vreemd want met een zadel zou het toch juist beter moeten gaan, zonder zadel zou je toch minder stabiel moeten zijn je hebt ja veel minder grip.

Nu wil ik dus de oorzaak proberen te achterhalen. In huis heb ik nog eens zeer goed mijn heupen en alles bestudeerd of ze toevallig ook niet scheef waren, ik zag het iniedergeval niet. die vrouw dacht dat het mischien kon komen doordat het paard dat ik huur op de manege een scheef zadel heeft dat zegt ook mijn instructrice, masar dat ik dat corrigeer met mijn houding en dat dat nu juist de oorzaak is dat ik op het zadel scheef zit. en zonder zadel kun je volgens mij ook niet scheef zitten, maar dat verklaart niet waardoor ik veel rustiger en stiller zit zonder zadel.

Inmiddels heb ik dus al wat videos bekeken van mezelf tijdens het rijden die ik laatst genomen heb tijdens het rijden. Alleen het probleem is dat ik toen niemand had om te filmen waardoor de camera scheef stond tijdens het rijden. en helaas had ik niet opgenomen dat ik recht op de camera af kwam en recht weg Alleen het probleem is dus dat zoals mijn instructrice zegt dat ik de scheefheid van het zadel corrigeer dus dan ziet het er altijd recht uit maar heb je ook de neiging op andere zadels te corrigeren. een hele tijd geleden heb ik wel eens op een ander zadel gereden dat ging voor mijn gevoel goed, maar stel dat het niet klopt.
Het kan natuurlijk ook nog gewoon zijn dat ik niet gewend ben aan een dergelijk type zadel.

Ze raadde me ook aan voor mijn huurpaard een eigen zadel aan te schaffen die wel recht was, maar ja binnenkort wil ik toch een eigen paard. Nu begin ik aan een boomloos zadel te denken omdat die op meerdere paarden passen en als die toevallig niet past op het nieuwe paard kun je hem altijd nog verkopen.

Maar is er eigenlijk een goede verklaring te vinden waardoor je zonder zadel vele malen rustiger en stabieler rijd dan met een zadel, die volgens de eigenaar ook nog eens het beste zadel was die ze ooit gehad heeft. en ook nog eens een van de weinigen die bij haar niet scheef zakt en bij mij onmiddelijk scheef zakt. Ik wil er heel graag achterkomen als ik onbewust iets doe wat verkeerd is en ik door te corrigeren op dat scheve zadel van mijn huurpaard en daardoor me iets heel verkeerds aan wen wil ik daar toch wel graag zo snel mogelijk iets aan doen zodat ik straks niet meteen verkeerd begin op mijn eigen paard, mischien moet ik het zadel van mijn huurpaar maar niet meer gebruiken. want mijn instructrice zegt ook altijd dat het niet stabiel, volgens haar is het ook beter dat ik een ander zadel zou hebben, maar dat doe je niet zo snel als het niet je eigen paard is.

Pauline

Re: Ruzie met zadels, dan maar geen zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 08:01

Waar ik aan denk is dat die eigenaresse scheef is en daardoor dat paard scheef belast, en het zadel dus recht blijft liggen. Maar dat is gokken uiteraard. Op het moment dat er dan iemand recht op het paard zit zakt het zadel scheef. In ieder geval dus geen passend zadel voor jou. En dat is ook zo persoonlijk, wat de een goddelijk vindt rijden vindt de ander een verschrikking en wil er nooit meer iets mee.
Zonder zadel hef je dan de belasting van dat nietpassende (voor jou en ik denk dan..past het voor dat paard eigenlijk wel??) zadel op en kun je weer rijden op je zit.

Maar zelf zien dat je sscheef bent gaat bijna niet, daarvoor zal je een ander moeten laten kijken naar je heupen.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 09:18

Dit is een heel herkenbaar verhaal.
Nu ben ik zelf wel al een aantal jaren rugpatient maar dokters kunnen niets vinden van scheefheid in mijn heupen/bekken. Ik ben 3 weken geleden zelfs nog gechecked. Ik stond voor mijn gevoel zo scheef als een hoepel maar het werd niet opgemerkt.

Nu loop ik op dit moment wel met een hernia...maar buiten de hernia's zit ik altijd scheef.
Paard is daardoor ook scheef gaan lopen en heeft blessure's gekregen.

Zit je bv ook scheef op je fiets? Op een stoel? in de auto?
Dat heb ik wel en ook op elk paard zit ik scheef..ongeacht wat voor zadel erop ligt.

Op dit moment rijd ik niet maar doe ik wel eens een rondje stappen en dat gaat voor mij gevoel het allerbeste. Gister zat ik zo goed dat paard zonder enige druk aan de teugel ging en ik het gevoel had er iedermoment en piaff uit te kunnen rijden Verward Verward (verklaar me maar voor gek hoor Haha! )

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 09:32

Tja ik denk ook dat het probleem eerder bij het vreemde zadel ligt als je op die pony zonder zadel wel in balans kan rijden.
Dat het mooier zou zijn dat je op je lease-paard een eigen zadel zou hebben die perfect ligt t.o.v. een oud versleten manege zadel. Tja daar heeft je instructrice vast gelijk in. Maar ja het geld groeit niet aan de boom en het is niet je eigen paard. Als het zadel echt zo slecht voor het paard is hoort de ver-leaser daar wat aan te doen.

CindyUniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 10:12

vergeet niet dat ook je benen ongelijk kunnen zijn he!! mijn rechterbeen is volgens mij langer dan links en dat kan je soms goed merken met rijden.... terwijl mijn beugelriemen dan toch echt recht zijn/gelijk zitten...... en daar heb je natuurlijk zonder zadel ook geen last van!!!

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-07 15:21

Pauline schreef:
Waar ik aan denk is dat die eigenaresse scheef is en daardoor dat paard scheef belast, en het zadel dus recht blijft liggen.

ze zegt zelf wel dat ze behoorlijk scheef, maar een nieuw zadel kan toch bijna niet zo zijn dat een zadelmaker een scheef zadel aflevert dat voor haar dan wel perfect is.

Citaat:
Zit je bv ook scheef op je fiets? Op een stoel? in de auto?
Dat heb ik wel en ook op elk paard zit ik scheef..ongeacht wat voor zadel erop ligt.

Volgens mij niet dan is het al onbewust.

Citaat:
Tja ik denk ook dat het probleem eerder bij het vreemde zadel ligt als je op die pony zonder zadel wel in balans kan rijden.

Het was wel een heel ander soort ik ben een veelzijdigheidszadel gewend, maar toch is het verschil wel enorm te noemen ik zat gewoon vreselijk slech op dat zadel en heel goed zonder dat zadel.

Citaat:
vergeet niet dat ook je benen ongelijk kunnen zijn he!! mijn rechterbeen is volgens mij langer dan links en dat kan je soms goed merken met rijden....

Nooit iets van gemerkt, maar ik wil me er toch eens mee bezig houden, het schijnt dat er bij ieder een een heel klein verschilletje is.

Charelle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 16:59

ik dacht zelf idd ook aan bovenstaande reacties maar die zijn het dus blijkbaar niet.. Heb je hier geen last van bij andere paarden? Dan kan het gewoon aan dat zadel liggen natuurlijk Knipoog Zeker als je zonder zadel veel beter zat Lachen
Succes ermee iig!

paardfysio

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 07:26

waarom laat je jezelf niet nakijken door een fysiotherapeut-->die kan wel zien of je scheef bent een beenlengteverschil of iets dergelijks hebt

ps waarom wil je een boomloos zadel aanschaffen?
het schijnt dat het juist meer drukpunten geeft dan een zadel met boom (volgens de zadelmaker)

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 07:29

ook een kwestie van wennen hoor, toen ik voor het eerst op een barefoot zat voelde ik me of ik voor het eerst op een paard zat Knipoog

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 08:58

Ze zat niet op een Barefoot maar een Australian stock zadel.
Fysio kan vrij simpel zien of je scheef bent. Je kan echter ook jezelf eens kritisch bekijken in de spiegel. In het boek van Anne Muller staat daarover het volgende: "teken de streepjescode (horizontale lijnen, bij je oren, schouders en heupen) met een waskrijtje op een passpiegel, kijk en vergelijk; stel en herstel. Wat voelt recht en wat is recht."
Een beetje scheef zal je altijd een beetje zijn. Je voorkeurskant is bijvoorbeeld anders gespierd doordat die al jaren meer doet dan de ander kant.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 09:33

Evelijn schreef:
Ze zat niet op een Barefoot maar een Australian stock zadel.

weet ik, maar dat zit ook heel anders als je een vzh gewend bent

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-07 16:02

Mischien moet ik dat ook maar eens doen aan de fysio vragen om te kijken of ik werkelijk recht ben.
Het was inderdaad een australien stock zadel.