Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

. loveseben schreef:dit vond ik op de site van paard- natuurlijk
Voordat je op je paard kunt gaan zitten, moet het paard al de juiste spieren ontwikkeld hebben om ons te kunnen dragen. Is dit niet zo dan zorg je voor slijtage wat later tot het gevolg heeft dat het paard lichamelijk problemen krijgt en zelf niet bereidbaar word. De leeftijd met inrijden heeft hier ook zeker mee te maken. Het paard is pas bij zijn 6e jaar volgroeit. Het beste is dan ook tot ongeveer die leeftijd te wachten met inrijden. Rij je je paard toch bij zijn 3e jaar in. Dan moet men heel bewust gaan werken aan de juiste bespiering en lichaamsgebruik. De hoofdzaak is dan ook het los werken en het werken aan de hand en op de cirkel. Op die manier maak je het paard sterk en lening en leer je hem juist gebruik van zijn lichaam. Daarbij krijgt men hiermee een sterke band tussen paard en ruiter als het goed gebeurt.

loveseben schreef:dit vond ik op de site van paard- natuurlijk
Voordat je op je paard kunt gaan zitten, moet het paard al de juiste spieren ontwikkeld hebben om ons te kunnen dragen. Is dit niet zo dan zorg je voor slijtage wat later tot het gevolg heeft dat het paard lichamelijk problemen krijgt en zelf niet bereidbaar word. De leeftijd met inrijden heeft hier ook zeker mee te maken. Het paard is pas bij zijn 6e jaar volgroeit. Het beste is dan ook tot ongeveer die leeftijd te wachten met inrijden. Rij je je paard toch bij zijn 3e jaar in. Dan moet men heel bewust gaan werken aan de juiste bespiering en lichaamsgebruik. De hoofdzaak is dan ook het los werken en het werken aan de hand en op de cirkel. Op die manier maak je het paard sterk en lening en leer je hem juist gebruik van zijn lichaam. Daarbij krijgt men hiermee een sterke band tussen paard en ruiter als het goed gebeurt.
) Gewoon omdat ik er zeker van wilde zijn dat hij volgroeid was en sterk genoeg. Hij is nu 8 jaar oud, en ik ben sinds een jaar met hem aan het springen (puur voor de afwisseling). de reden dat ik dat niet vanaf het begin heb gedaan is dat hij nog wat onwennig aanvoelde. Verder vind ik het je eigen keuze op welke leeftijd je je paard in gaat rijden en met hem gaat springen, maar ik heb er goede ervaringen mee om hem zo laat ingereden te hebben. Springen doen we nu ook alleen voor de afwisseling. Ik denk dat het ook per pony verschilt. Als jij voeld dat je pony stabiel genoeg is en zelfvertrouwen genoeg heeft kan je best rustig aan beginnen vind ik