weer een discussie: gemene paarden/lastige paarden

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
maverick

Berichten: 1895
Geregistreerd: 05-10-02
Woonplaats: rosmalen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-02 23:24

ik geloof wel in paarsen die gemeen zijn.heb er zelf een.je bent gewoon aan het rijden en in een keer begint ie te bokken als een idioot.echt rodeo.of hij wil in een keer niet meer door een bepaalde hoek lopen.hij Staat daN constant recht overeind.hij doet dit zomaar uit het niets.we hebbben hem door de veearts, de fysyo en de tandarts na laten kijken.en hij mankeert NIETS.de veearts zei dat dit gewoon zijn karakter is.

Tender
Berichten: 2359
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-02 11:04

ik ga met het overgrote deel van de rest mee:
ik denk dat er maar heel erg weinig paarden zijn die "slecht" worden geboren, en dat bij het grootste deel van deze paarden alsnog een lichamelijk oorzaak te vinden is (hersentumor of iets anders, weet ik veel Verward )

Maar de meeste paarden zijn "slecht" gemaakt, helaas.
En ik wil niet eens weten hoeveel dat er zijn, hoewel ik zo'n idee heb!
Zoals Steef al zei, en de "horsewhisperer" voor hem:
"I don't help people with horse-problems, I help horses with people-problems!"

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-02 11:38

Karakters kun je vormen ja, maar de ware aard is blijvend. Mensen kun je ook niet veranderen, je kunt ze een beetje vormen als ze jong zijn. Veel partners in relaties lopen er ook tegen aan dat ze hun partner niet kunnen veranderen en moeten leren accepteren.

Onder honden heb je ook valserikken, veel zelfs! Een voorbeeld: bij honden is het een instintieve regel dat je puppies niet aanvalt, hooguit corrigeert. EN toch komt het vaak voor dat puppies doorgebeten worden door oudere honden. Deze oudere honden zijn niet normaal, want dit gedrag is niet normaal.

Zo kunnen er ook bij paarden fouten zitten tussen de oren. Paarden die bijvoorbeeld van nature steigeren zonder aanleiding, of die aanvallen naar de ruiter. Paarden die oneerlijk zijn in het rijden naar de ruiter toe bestaan ook. Mijn instructrice heeft ooit een paard weggedaan omdat het karakter niet deugde. Hij was vals. Ze wilde dit paard niet verkopen omdat ze aan haar reputatie moest denken, zei ze.

Ik vind het dan ook zeer kortzichtig om te denken dat ieder wezen "goed" geboren wordt. Dit is niet zo. Seriemoordenaars hebben het ook in zich, anders worden ze niet zo. Het is gewoon genetisch bepaald en erg naief om te denken dat een dier met een vals karakter per definitie slecht is opgevoed door de ruiter, hoewel het wel een goed uitgangspunt is.

JessicaG

Berichten: 1482
Geregistreerd: 25-04-01
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-02 11:43

Sjuimpje schreef:
Ik weet echt voor de volle 100% zeker dat sommige paarden 'slecht' worden geboren,
bij mensen kunnen ze bij kleuters ook al zeggen welke voor 90% zeker een geweldadige moordenaar wordt...

Ligt aan de hersenactiviteit en is dus gewoon aangeboren.

Ik geloof wel dat het bij paarden erg weinig voorkomt, maar het bestaat wel.


Ja, dat geloof ik ook wel, ik heb eens een documentaire op televisie gezien waarbij ze kinderen testen en daarmee konden ze aantonen wie er later de grootste kans had om crimineel te worden. Bij 1 persoon (een vrouw) hadden ze ook verwacht dat die crimineel zou worden maar die was in de loop van haar leven zich heel anders gaan gedragen.

Ik denk dat het deels is aangeboren en deels gevormd door de omgeving.
Als iemand een paard heeft die niet zo'n vrolijk karakter van zichzelf al heeft en die persoon weet er niet goed mee om te gaan krijg je valse paarden. Terwijl iemand ook een van nature heel braaf paardje vals kan maken. Maar het zal waarschijnlijk langer duren eer een van nature braaf paard vals wordt dan wanneer het karakter al wat zuurder was.

Dus naar mijn idee ligt het ook niet altijd aand e ruiter. In de meeste gevallen wel maar niet altijd.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-02 11:58

Jessica schreef:
Ja, dat geloof ik ook wel, ik heb eens een documentaire op televisie gezien waarbij ze kinderen testen en daarmee konden ze aantonen wie er later de grootste kans had om crimineel te worden. Bij 1 persoon (een vrouw) hadden ze ook verwacht dat die crimineel zou worden maar die was in de loop van haar leven zich heel anders gaan gedragen.
Dus naar mijn idee ligt het ook niet altijd aand e ruiter. In de meeste gevallen wel maar niet altijd.

Was dat niet op discovery of geographic? heb ik namelijk ook gezien en die arts zat geloof ik ergens in Hawai. Deze mensen hadden meer kans om op het criminele pad te gaan, zij wilden gewoon spannendere dingen doen in hun leven. Deze vrouw was schoonheidskoningin geworden geloof ik. MAar een van de mannen was inderdaad crimineel geworden. Ze hebben iets in zich waardoor ze graag tot het uiterste gaan. Mensen die goed gestuurd zijn in hun leven zoeken het anders, die worden niet crimineel maar gaan bijvoorbeeld gevaarlijke dingen doen zoals autoracen, bungeejumpen etc. zoeken in ieder geval dingen die een hoop adrenaline opwekken.
Laatst bijgewerkt door Desiree op 08-10-02 13:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-02 13:00

Tuurlijk heb je echt paarden met een kronkel, maar ik geloof niet dat er veel zijn, zoals je van veel mensen meot geloven dat ze een lastig paard hebben, de een heeft een wat sterker karakter als de andere, dat is bij mensen ook zo. En er kan veel bijgestuurd worden.

chantal1

Berichten: 5310
Geregistreerd: 14-11-01
Woonplaats: zeeuws-vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-02 13:00

germie schreef:
Rijden jullie dan wel gewoon op zulke paarden? Of laten jullie die paarden met rare gedachtenkronkels lekker staan?


Wel gedaan, nu doe ik het dus niet meer (heb ik mezelf voor genomen maar totdat er weer een "hopeloos geval" komt).

Ehm tja, wat moet ik hier nou op zeggen. Ik geloof niet in door en door slechte paarden, dus paarden die van nature zo zijn(een enkeling uitgezonderd).
Ik blijf geloven in de goedheid van zo'n dier.
Ik denk dat er ook wel bekend is bij de meeste mensen dat criminelen ook heel vaak met abnormale gezinssituatie's te maken hebben gehad die zij geestelijk niet konden verwerken. Waardoor abnormaal afreageer gedrag is ontstaan.

phoenix4ever

Berichten: 4350
Geregistreerd: 18-03-02
Woonplaats: Vilafranca del Penedes (Barcelona)

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-02 13:17

Desiree schreef:
Karakters kun je vormen ja, maar de ware aard is blijvend. Mensen kun je ook niet veranderen, je kunt ze een beetje vormen als ze jong zijn. Veel partners in relaties lopen er ook tegen aan dat ze hun partner niet kunnen veranderen en moeten leren accepteren.

Onder honden heb je ook valserikken, veel zelfs! Een voorbeeld: bij honden is het een instintieve regel dat je puppies niet aanvalt, hooguit corrigeert. EN toch komt het vaak voor dat puppies doorgebeten worden door oudere honden. Deze oudere honden zijn niet normaal, want dit gedrag is niet normaal.

Zo kunnen er ook bij paarden fouten zitten tussen de oren. Paarden die bijvoorbeeld van nature steigeren zonder aanleiding, of die aanvallen naar de ruiter. Paarden die oneerlijk zijn in het rijden naar de ruiter toe bestaan ook. Mijn instructrice heeft ooit een paard weggedaan omdat het karakter niet deugde. Hij was vals. Ze wilde dit paard niet verkopen omdat ze aan haar reputatie moest denken, zei ze.

Ik vind het dan ook zeer kortzichtig om te denken dat ieder wezen "goed" geboren wordt. Dit is niet zo. Seriemoordenaars hebben het ook in zich, anders worden ze niet zo. Het is gewoon genetisch bepaald en erg naief om te denken dat een dier met een vals karakter per definitie slecht is opgevoed door de ruiter, hoewel het wel een goed uitgangspunt is.


dat honden vals zijn komt aak door fout opvoeding(iedereen kan zo'n beest maar aanschaffen, maar ze weten er niets van) Heyt kan ook komen doordat ze zo gefokt zijn. Wiens schuld dus?.. ....
Ik het wild zijn alle rollen goed verdeeld. zodra de pups het nest uitkomen, worden ze door pa lief hard aangepakt. Het doel hier van is dat de pups zo snel mogelijk op hun rug gaan liggen dan is pa klaar. Doen ze dit dus niet gaat pa net zolang door tot ze het wel doen of dood zijn. Dit is om te zorgen dat er geen gekken in de roedel lopen. Tja dit gebeurd niet bij ons thuis toch?

Verder over de paarden.
Het is zo makkelijk om te zeggen dat een paard gemeen is. Dan ben je er snel vanaf. Zo mijn fout niet het is het dier z'n fout.
Er worden maar zeer weinig paarden gek geboren. Veel al komt het door de opvoeding, angst of pijn ergens in het lichaam. Het is makkelijk te zeggen dat het door het karakter komt. Nou als je al die mensen zou geloven zouden er heel wat paarden gek geboren worden en de paarden sport zeer gevaarlijk zijn.
Mensen zien vaak niet waarom een dier zo reageerd als het reageerd. Wil je een paard begrijpen moet je, je in hem inleven. Leren een te zijn. Zie de wereld eens door zijn ogen. Nou dan zul je zien dat de meeste uitbarstingen voor het dier rechtvaardig zijn.
Een verkeerde benadering kan al zo angstig zijn dat het dier vlucht of in de verdediging gaat.
Een beweging kan een herinnering(gevoel) opwekken en een dus voor ons onbegrijpelijke reactie teweeg brengen. Zelfs geuren en kleuren kunnen dat.
Dus voordat een paard terecht kan bestempeld worden met dat hij een kronkel in zijn hoofd heeft zou je dit moeten uitzoeken. Dat is zo moeilijk dat het niet altijd mogelijk is, maar nog veel erger mensen denken niet eens aan deze mogelijkheden. Het komt niet eens in ze op.

germie

Berichten: 25992
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-02 13:59

Chantal1, zo ben ik ook, altijd probleempaarden doen, maar opeens wordt je keihard geconfronteerd met iets waarvan je denkt, nu stop ik ermee, dit paard is gevaarlijk
lekker een ouder paard ingereden, ach, die steigert wel eens aan de hand, dondert dan ook achterover, maar dat krijgen we er wel uit. Dan gaat het 3 maanden goed, niets met het paard aan de hand. Met longeren gaat het vervolgens ook enige maanden goed en dan opeens staat het paard weer op de actherbenen en laat zich achterover vallen. Geeft niets, want met rijden doet het paard het immers niet. Dan gaaat het weer een hele tijd goed met longeren. Totdat je opstijgt, altijd op dezelfde plaats, zelfde zadel, zelfde ruiter enz en opeens komt het paard omhoog, laat zich nu met ruiter achterover vallen. Ruiter weet door snel te reageren op tijd weg te komen. Paard en ruiter staan op, ruiter stijgt opnieuw op en niets meer aan de hand met het paard.
Totdat.........over een jaar, misschien wel 2 jaar het weer gebeurt en dan ligt de ruiter wel onder het paard. Soms zit zoiets als steigeren gewoon in het paard.

chantal1

Berichten: 5310
Geregistreerd: 14-11-01
Woonplaats: zeeuws-vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-02 14:14

Even een off topic vraagje, maar als dat paard stijgert wat doe jij dan? Zorg je dat je er op tijd af ben of doe je ook nog iets anders?

SkyMarian

Berichten: 10936
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-02 14:57

ik vertrouw geen enkel paard 100% (zelfs mijn eigen knollie niet), omdat je altijd op je hoede moet wezen.
Er zullen inderdaad paarden zijn met een gedragsstoornis.

Toch ben ik altijd van mening dat een paard bij de geboorte altijd alle karaktereigenschappen meekrijgt. Het is alleen aan de ervaringen die hij opdoet welke nar voren zullen komen.

ponyzotje

Berichten: 6364
Geregistreerd: 21-10-01
Woonplaats: Erpe-Mere

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-02 17:40

over dat steigeren zei henry blake: als het paard steigert ga ik achter het zadel zitten, en wanneer het weer rechtkomt kom ik terug ih zadel komen. het lijkt moeilijker dan het is ' Knipoog Knipoog hum hum voor de durvers ofzo?

paarden die steigeren zijn gevaarlijk door hun gewoonte maar de paarden zelf zijn niet gevaarlijk. dat wordt vaak verward. óf het paard gevaarlijk is óf zijn gewoonte. en verder ben ik het met iedereen wel eens geloof ik. sommigen worden idd zo geboren, maar het zal altijd een reden hebben, en... je kan de paarden niets kwalijk nemen. nooit (naar mijn weten)! of kan iemand dit tegenspreken? ik vind dus dat er wel degelijk gevaarlijke paarden bestaan, en ja in sommige gevallen (vaak) moeten ze gestraft worden maar je kan het de paarden niet kwalijk nemen. mensen wel weer, want die hebben zoiets als een geweten, en gezond verstand, etc etc, maar paarden dus niet. iemand...?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-02 17:55

ik heb ook de paarden gereden die als gevaarlijk bestempeld waren.
Ik geef ook toe dat ik nu ik wat ouder ben, pas in zie op wat voor idioten ik heb gereden.
en zie dat ik een leger engeltjes om me heen heb gehad Lachen

Ik ben maar 1x van een paard afgesprongen omdat ik voelde dat hij zich niet meer kon houden met steigeren.
Voor de rest leerde ik als ze steigerden ze naar voren te houden en als dat niet lukte ze uit evenwicht te halen naar de zijkant toe.
ik heb er op die manier ook wel een onder gelegen omdat het evenwicht net iets te veel weg was.

ik heb ook onder een paard gelegen omdat als die kwaad was zich ineens op de zijkant gooide, en je moest nog blijven liggen ook, rustig opstaan, anders sloeg hij je nog tegen je kop aan ook.

Maar die paarden zijn allemaal goed gekomen.

er is er maar 1 geweest die ik nooit zadelmak heb gemaakt
Als jaarling is hij gekocht en die stond aan de hand ook zonder aanwijsbaren reden recht omhoog, of lag achterover.
Die liet het wit van de ogen zien en dan wist je hoelaat het was.
Ik heb ontzetttend veel tijd in dat paard gestopt, dardoor was ik de gene die er het meeste mee kon, maar die rare streken heet ze dus gehouden.

Ze is verkocht naar iemand die haar wel zadelmak zou maken, maar ook hij is er mee gestopt omdat ze zonder reden ineens achter over lag.

Dit paard is verder nooit onder zocht, en wat er voor dat jaar is gebeurt weten we ook niet.

Maar ik heb in mijn leven al honderden paarden gereden, en dit is de enige die zo raar bleef doen, dat zou dan nog minder zijn als bovengenoemde 99%

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-02 18:14

Er zullen best paarden bestaan met een kronkel in het hoofd. Maar om eerlijk te zijn ben ik er nog nooit 1tje tegengekomen.
Paarden kunnen dat zelf trouwens heel goed aangeven. Een paard met een geestelijk afwijking wordt in een groep niet geaccepteerd.
Een paard dat door mensen gestoord wordt genoemd maar in de kudde prima functioneerd is naar mijn mening helemaal OK in zijn bolletje. De mensen die zo'n paard als zodanig bestempelen niet.

gomir

Berichten: 25543
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-02 18:37

Jippie schreef:
Er zullen best paarden bestaan met een kronkel in het hoofd. Maar om eerlijk te zijn ben ik er nog nooit 1tje tegengekomen.
Paarden kunnen dat zelf trouwens heel goed aangeven. Een paard met een geestelijk afwijking wordt in een groep niet geaccepteerd.
Een paard dat door mensen gestoord wordt genoemd maar in de kudde prima functioneerd is naar mijn mening helemaal OK in zijn bolletje. De mensen die zo'n paard als zodanig bestempelen niet.


You've got a point there! *LOL*
Dat wist ik zelf ook(heeft de veearts eens vertelt), maar ik heb er helemaal niet meer aan gedacht...Dat is inderdaad een hele goede tip als mensen denken dat hun paard niet goed in zijn koppie is Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-02 19:00

Citaat:
Dit paard is verder nooit onder zocht, en wat er voor dat jaar is gebeurt weten we ook niet

Daarom zei ik dit ook.
Het was echt een maffe knol, maar waardoor is dus ook bij deze de vraag.

Er worden zoveel paarden bestempeld, als paarden met een kronkel in het hoofd, maar de meeste mensen hebben zelf gewoon niet genoeg verstand van het paard, maar dat toegeven en deskundige hulp zoeken is wel heel erg voo je ego Lachen
[/quote]

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-02 19:49

Vroeger heb ik tot 2 keer (voor zover ik weet) toe te maken gehad met paarden die echt niet spoorden in de kop. Allebei bleken ze een hersentumor te hebben achteraf. Wat dacht je trouwens van een paard dat zich niet lekker voelt omdat ie geprobeerd heeft door een muur heen te springen? Die werd ook heel erg onberekenbaar.

Macario

Berichten: 5779
Geregistreerd: 18-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-02 19:56

paarden met een kronkel in hun hoofd zijn niet slechte paarden..

Kendra

Berichten: 8739
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-02 21:13

Iedereen weet hoe paarden kunnen worden - en dat heeft te maken met wat ze zijn - (sorry voor de filosofie). Wat ik bedoel: als je een dominant paard hebt en je laat niet vanaf het begin zien wie de baas is, kan zo'n paard 'gemeen' worden. Of als je een nerveus paard hebt en je kunt 'em geen vertrouwen geven, kan het zo'n vreselijk schrikkerig 'ik draai me maar vast om uit verdediging en deel een lel uit paard' worden.
Ik denk niet dat een paard gemeen kan zijn. Wel dat ze geschift kunnen zijn, ik heb wel eens gehoord van een paard met een hoog inteeltgehalte waar geen land mee te bezeilen was. De dierenarts dacht dat er echt een steekje los was.

Tigger
Berichten: 3903
Geregistreerd: 27-06-02
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-02 23:41

Ik heb er ook zo 1. Soms zomaar uit het niets gaat ze stilstaan en steigeren en bokken. Maar gelukkig niet erg.
Deze dame heeft idd wat verschillende dingen meegemaakt. Heeft ook door verzet, vaak haar zin gekregen en probeert dat ook bij mij. Nog niet gelukt, gelukkig. Ze is nu heel braaf, maar soms probeert ze het toch nog even, maar als ze merkt dat ik er niet van onder de indruk ben (ben ik wel, maar ik doe er gewoon niks mee Schijnheilig ), Is er niets aan de hand en doet ze braaf wat er gevraagt wordt.

Ik heb geen idee of er paarden slecht geboren worden, maar er zijn wel paarden die slim geboren worden. Dat weet ik zeker.
Ik geloof ook eerder dat paarden meenemen wat ze meegemaakt hebben, je ziet en hoort dat dagelijks. Of dat nou slechte ervaringen of goede zijn. Je ziet vaak dat paarden die slechte ervaringen hebben, dat die het soms heel moeilijk hebben.
Maar ze kunnen dus naar mijn mening dus ook bar slim zijn.
Als Netty ergens onderuit wil, zal ze het niet laten om het te proberen, maar de lol gaat er wel vanaf voor haar en dat is voor mij alleen maar positief.
We worden al echte maatjes.
Mensen hebben een grote invloed op de geestelijke gesteldheid van een paard, dat schijnen we nog weleens te vergeten.

germie

Berichten: 25992
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-02 07:22

normaal zou je een paard dat omhoog komt een tik tussen de oren geven, maar dan moet er wel een aanleiding voor zijn. Vaak voel je dat het paard iets van plan is en dan kun je reageren en het steigeren voorkomen.
Als het zonder aanleiding gebeurt en het paard dreigt achterover te vallen, dan heb je misschien 1 seconde bedenktijd en dan is het de keuze: paard straffen, of maken dat je wegkomt en voor je eigen veiligheid kiezen. Dan lijkt mij de keus wel duidelijk.
Ik heb het in dit geval dus over een paard dat het totaal onverwacht deed. Dus niet over een paard die het vaker gedaan had onder de man.

phoenix4ever

Berichten: 4350
Geregistreerd: 18-03-02
Woonplaats: Vilafranca del Penedes (Barcelona)

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-02 12:55

ik heb dus ook een paard met een hersen tumor gereden. Geweldig dier was echt gek op hem. Ik mocht hem inrijden, maar ik was met toen nog lijpe exel over de kop gegaan en had mijn voed gekneusd, dus ging er een ander op.
Die is zwaar gelanceerd moest naar het zieken huis. Vervolgens mocht dus eigelijk alleen ik er maar op, maar een muts van stal was erop gegaan. Ik zag dat, maar heb maar niets gezegt. 1 min later lag ze eraf.
Toen mocht dus echt alleen ik er nog op, maar hij was niet goed meer. Ik ben er dan niet afgegaan, maar hij reageerde zo raar, dat ze het dier terug gebracht hebben. Een maand later is hij ingeslapen wegens een hersen tumor.
Arme knollie
Hij hete King angelo.

Jura

Berichten: 10793
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluwe en 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-02 13:15

Ik kende een paar paarden die echt gek en gevaarlijk waren. Die zijn afgemaakt omdat ze een tumor bleken te hebben. Verder zijn er genoeg lastige en moeilijke paarden dus ze zullen er echt wel zijn. Het kan ook komen doordat ze geen opvoeding hebben gehad, als veulen verkeerd zijn behandeld etc, volgens mij is dat meestal de oorzaak.
Paarden hebben van nature een 'will to please' maar er zijn natuurlijk uitzonderingen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-02 13:35

germie schreef:
normaal zou je een paard dat omhoog komt een tik tussen de oren geven, maar dan moet er wel een aanleiding voor zijn.


Het hoe en waarom van het steigeren verschilt per paard, maar er is er niet een die dat zonder reden doet. Het is soms angst (voor de manier van rijden bijv.) en soms machtsvertoon (o.a. verzet), meer smaken zijn er naar mijn mening niet. Bovendien vind ik het niet normaal om een paard tussen zijn oren te slaan als ie omhoog komt, maar dat is mijn persoonlijke mening. Er zijn genoeg manieren om steigergedrag aan te pakken en tussen de oren slaan is volgens mij gewoon gevaarlijk.