Hoe krijg ik mijn paard actiever???

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Saskia9

Hoe krijg ik mijn paard actiever???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-07 12:02

Het lijtk wel alsof mijn paard met dit weer enorm lui is!
Bijna niet vooruit te branden! Overgangen gaan soepel, eenmaal nageeflijk lijkt het alsof hij steeds minder actiever word,

Veel overgangen maken,doe ik al, van voor meer ruimte geven ook al!
Wie heeft een goede tip, of meot ik hier gewoon doorheen met weer??
ben jaloers op de mensen die een vanzichzelf lopend paard hebben Haha!

daydream

Re: Hoe krijg ik mijn paard actiever???

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-07 13:12

rij je overgangen gericht op terug of op voorwaarts? Je kan het beste zeg maar als je bv in draf overgangen rijdt, bij een paard zoals dat van jou, echt heeeel even maar terugvragen, tot je voelt dat hij terug wil... echt secondewerk, en dan meteen naar voren, en in het begin tevreden zijn met een klein stukje naar voren, en dan weer seconde terug en dat zo steeds uitbouwen. HEEEL veeel belonen. En je paard mag niet uit zichzelf terug, voordat hij dat doet moet jij hem al weer terug of naar voren gereden hebben .
Succes!

daydream

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-07 13:13

PS: probeer ook op het koelst van de dag te rijden sommige paarden hebben erg last van hitte

banaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-07 15:58

probeer ook niet heel de tijd te drijven met je kuit anders gaat hij steeds langzamer lopen geef 1 keer been /schop tik met zweep en hou daarna je been stil als hij weer langzamer gaat herhaal je dit gelijk! als je dit 2 a 3 min volhoud begrijpt hij dat boodschap wel en zal hij uit zich zelf het tempo aanhouden wat jij wil.
succes

Ashquar

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-07 18:14

Met sporen helpen werkt héél goed bij Lady.

(En dan natuurlijk ook wel overgangen doen en middendraf enzo en schijnovergangen.)

Saskia9

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-07 18:30

Bedankt voor de tips!

Vandaag gereden,had een langere zweep bij,die ik gewoon op zijn billen kon tikken als hij langzamer werd,
Veeeeeel overgangen gereden,en hij werd echt een stuk actiever!

Overgang van draf tot verzamelde draf,en op het punt dat hij langzamer ging weer vertrekken,
Door dit allemaal werd ie super op mijn been en lichter in de hand,
Het werkte echt, heb super fijn gereden,ondanks de hitte!

Dressuurgek

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 13:13

Schakelen doet wonderen i.c.m. concequent zijn. Je moet ernaar streven dat hij op 1 beenhulp moet vertrekken. Dat heb je natuurlijk niet binnen een week voorelkaar maar kost wat trainingsuren.

alladinmj

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 13:21

Een paard dat wat actiever mag stappen, kan je bij wijze van spreken wakker maken door kort na elkaar van gangen te wisselen. Zorg ervoor dat je dit correct doet. Consequent zijn, stap is stap en draf is draf. Dus geen draf vanuit een stap die sneller en sneller gaat tot je uiteindelijk in draf bent, of een draf waar het paard uitloopt tot het in stap is. Je moet je paard actief rijden dus gebruik je benen. Niet constant drijven, je paard moet zelf stappen of draven.
Als je paard bij het stappen begint te vertragen, draaf je weer onmiddellijk aan. Ook bij het vertragen in de draf moet je meteen je benen gebruiken. Voel wat je paard doet en blijf je concentreren. Dit is even flink werken maar het resultaat zal je een voldaan gevoel geven. Je zult merken dat je paard na een paar keer oefenen meteen begrijpt wat de bedoeling is en een stuk vlotter gaat stappen.
Bij het aangespannen rijden kan je dezelfde oefening toepassen. Regelmatig afwisselen van de gangen met correct zweepgebruik op de plaats waar de ruiter normaal de benen legt. Vergeet vooral niet te belonen, met de stem, maar ook door het strelen met de zweep. Een zweep is het verlengde van de koetsiershand en geen strafmiddel.
Bereid je paard steeds voor op de overgang door een korte ophouding.
Hierdoor weet het paard dat er een overgang gaat komen en reageert hij vlugger op de stemhulp. Doet hij dit niet meteen geef dan een korte consequente aansporing met de zweep, samen met een krachtigere stemhulp. Na een paar overgangen ga je al vlug het verschil merken.
Word nooit boos op je paard en zoek altijd eerst de oorzaak bij jezelf. Vork

cobaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 14:49

Benen zo stil mogelijk. Zo word hij actiever op je been. Als je been geeft meot hij in 1 tempo blijven lopen. Zodra hij terug valt tikje erbij. Zo word hij constanter.

Hvelreki

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 15:17

citaat: ben jaloers op de mensen die een vanzichzelf lopend paard hebben
nu, ik heb er thuis zo eentje, en dat is toch ook niet altijd een godengeschenk hoor Clown Tong uitsteken . Nuja, voor actiever: veel tempowisselingen + leer je paard te reageren op een kleine hulp (en ook voor veel variatie onder het werk zorgen Ja). Geef hem een kleine hulp, reageert hij niet; harder herhalen ev. met zweep erbij. Reageert hij: belonen en gewoon verder rijden zonder blijven hulpen te geven. Reageert hij nog niet: extra druk zetten; reactie = belonen; geen reactie = nóg sterker herhalen (maar dat zou echt wel de allerallerlaatste keer moeten zijn). Wanneer hij weer vertraagt; corrigeren met een kleine hulp en weer verder doen volgens wat ik hierboven zei. Steeds vanuit een kleine hulp vertrekken; anders leert hij het nooit. Maar als je paard alleen met hitte lui is, dan heeft het waarschijnlijk echt wel met het weer te maken. Ga extra vroeg/laat op de dag rijden, dan is het niet zo warm. Of ga gewoon eens een ontspannen buitenrit maken Knipoog.

cobaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 17:02

Ik heb ook een uit zichzelf lopend paard, heerlijk Haha! Maar dat betekend niet dat er neit gewerkt moet worden, terug rijden is namelijk een ramp Clown

Dressuurgek

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 07:28

cobaatje schreef:
Ik heb ook een uit zichzelf lopend paard, heerlijk Haha! Maar dat betekend niet dat er neit gewerkt moet worden, terug rijden is namelijk een ramp Clown

Afgod

paardfysio

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 07:31

Ashquar schreef:

(En dan natuurlijk ook wel overgangen doen en middendraf enzo en schijnovergangen.)

SPOREN!..wat een belachelijk voorstel Boos!
zeker niet om je paard actiever te laten gaan.
het paard hoort fijn op de hulpen te zijn.
schakelen en (schijn)overgangen en voor sommige paarden werkt buiten dressuurrijden goed en veel afwisseling natuurlijk. Knipoog

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 09:45

door alleen maar actie-reactie te rijden. en ook eens wat anders te doen dan rondjes draaien in een bak. ga naar buiten

flappp

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 14:26

Inderdaad. Een vierkantje of driehoekje is ook leuk Haha!

Wat trouwens echt een aanrader is (mits het paard het aankan) ga een oefencrossje rijden! is echt tof!!!!

Rachellcover

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 14:47

goed vooruit rijden op de benen
anders zweep..
nog niet geholpen..
sporen dan?

Hvelreki

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 14:56

paardfysio schreef:
Ashquar schreef:

SPOREN!..wat een belachelijk voorstel Boos!
zeker niet om je paard actiever te laten gaan.
het paard hoort fijn op de hulpen te zijn.
schakelen en (schijn)overgangen en voor sommige paarden werkt buiten dressuurrijden goed en veel afwisseling natuurlijk. Knipoog
Indeed Ja. Helemaal mee eens!

jotteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 15:04

anders geef een beetje haver met dit weer en rij met sporen

Daphne_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 16:33

Veel verschillende dingen doen. En overgangen werken goed,

flappp

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 22:02

Geef het paard maar haver???..
Je moet nooit zomaar haver in je paard stoppen, hoor! Kijk eerst maar eens of je rjitechnisch aan het prutsen bent!.. Een hengel met een worteltje wil ook wel eens helpen!

Lauraketje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-07 18:17

Mijn pensionpaard was in het begin ook gigantisch traag maar dit komt door haar leeftijd Bloos .
Maar ik heb gewoon vanalles geprobeerd en daardoor de knopjes om het zo maar even te zeggen gevonden.
Blijven proberen, je zal het wel vinden, good luck Knipoog maar iemand zei gebruik sporen, dit zou ik nu ook niet doen, sporen dienen nl. niet om een paard actiever te krijgen, ze worden gebruikt om duidelijkere hulpen te kunnen geven bij dressuur, overgangen, als ze niet luistert naar je been, tik van de zweep misschien reageert ze beter op een dressuurzweep, mijn pensionpaard reageert allessinds veel beter op een dressuurzweep dan op een ander soort zweep, wat heel raar is want vroeger was ze een springpaard Gestoord
nu ja toch veel succes ermee

bianca78

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-07 18:20

Heel veel overgangen rijden.
bv als je hoefslag volgt bij elk bordje een andere overgang maken, stap, draf, halthouden enz.
En niet smokkelen, streng zijn voor jezelf en het paard.
Weten waar je de overgang wilt rijden en hem daadwerkelijk ook op dat punt rijden.
Je zult zien na een paar overgangen is je paard al een stuk actiever, mits je het natuurlijk wel elke keer herhaald als je aan het rijden bent.
Succes ermee.

cpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-07 20:10

Geef twee keer kuit, reageert 'ie niet/nauwelijks? Tikje. Herhalen en herhalen totdat hij het op slechts een beweging doet. Onzichtbaar krijg je je paard voorwaartser & actiever.

Hermes16

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-07 13:05

heel veel overgangen rijden Lachen
stap, draf galop en geen reactie aan het been, meteen een tikje erbij Knipoog
ook schijnovergnagen kunnen helpen Knipoog bijna gaan stappen en vlak voor de overgang weer naar voren rijden Lachen