Opbouw training 4 jarige?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

LiNDz

Opbouw training 4 jarige?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-07 07:40

Hey allemaal

Sinds gister (yay Haha!) ben ik de eigenaar van een 4 jarige Oldenburger merrie.

Ze is met 3 jaar ingereden, toen terug de wei op gegaan, nu stond ze ong 3 maandjes weer op stal, en is ze maar zo'n 2x per week wat gereden, dus echt geen training.
Verder stond ze alleen maar op stal, 2x per dag 1 kilo sportbrok, veel hooi.
Ze kwam heel soms op de wei, zo'n 1x per week

Je begrijpt dus al dat ze n buikje heeft, en 0,0 conditie Haha!

Ik wil met deze merrie de dressuursport in, gewoon beginnend bij B.

Hoe kan ik dit het beste opbouwen? Eerst elke dag half uurtje longeren? Met bijzet of helemaal niks eraan?
Aan de hand stappen? Of toch gewoon erop, een half uurtje. Of om de dag? Of eerst zelf een tijdje in de wei/paddock laten lopen?

banaan

Re: Opbouw training 4 jarige?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-07 16:14

ik rij een 3 jarige om de dag 25 a 30 min
de anderen dagen gooi ik hem los en longeer max 2x in de week waarvan 1x bijgezet.anders gaan ze te veel op de voorhand lopen(door longeren).met inrijden longeer ik ze wel even voordat ik erop stap.
en ze gaan elke dag 1 uur in de stap molen ongeacht de leeftijd.
een 4 jarige rij ik een dag meer en dat bouw ik uit naar 45 /55 min per keer als ze bijna 5 zijn gaan ik ze gewoon belasten en zwaarder aan t werk zetten ook springen. mij paarden gooi ik ongeacht de leeftijd min 2x per week los .mijn mening is dat ze zo de tijd krijgen om goed te ontwikkelen(ook de botten) deze paarden blijven meestal langer gezond dan een 3 jarige die al in het b springen loopt.
succes

loveseben

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-07 21:39

ik ben het met banaan eens Knipoog

Repeat

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-07 15:49

ja banaan heeft gelijk. Je kan de training een beetje afwisselen zodat ze niet elke dag hetzelfde doet en ze dus van al die dingen leert bijv. 1 dag half uurtje longeren en in de wei. De volgende dag weer wat anders enz.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-07 15:57

Sowieso natuurlijk nog niet te veel laten doen.
En inderdaad, afwisseling is zeker belangrijk!
Zo houd je hem er plezier in hebben, het is goed voor hem.
Misschien zijn schriktrainingen ook handig om alvast te doen Lachen

peetisgreat

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-07 22:14

met wat doen jullie de schriktrainingen??????????
lijkt me wel mooi om mee te beginnen zodat ik straks heerlijk de weg op kan zonder dat meneer overal van schrikt Haha!

Venetia

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 14:07

De training van banaan zou ik niet aanraden. Op vierjarige leeftijd al opbouwen naar stelselmatig 45-55 minuten en als vijfjarige volop rijden vind ik persoonlijk teveel.
Vierjarige max 30 min. rijden (een keer langer rijden daargelaten, maar gemiddeld genomen) voor max. 4x per week, vijfjarige hangt af van geschiedenis, maar ik houd zelf aan bij een getraind paard zo'n 40-45 min max voor zo'n 4-5 keer per week. Niet vaker. Is ook niet nodig.

Opbouw zou ik doen door wat longeren (wél bijzet oid -liefst pessoa-, zonder pessoa heb je geen trainingstechnisch effect in de spieren waardoor het dier je beter kan dragen), zo'n 1 a 2 keer per week, en 2-3 keer rijden (afhankelijk van hoe vaak je gelongeerd hebt), wel gewoon erop en stap draf galop, maar gewoon heel kort in het begin. Duur langzaam wat opbouwen. Beginnen met een kwartiertje (inclusief stappen). Dat kan een ongetraind paard bijna altijd wel aan.

banaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 14:50

venetie
in tijds bestek van 4 naar 5 jaar 1 jaar dus! op bouwen van 30 min naar 45 55 min vind jij te snel gaan? en volgens mij staat er ook bij dat ik ze ongeacht hun leeftijd ze 2 x per week los gooi dus rij een 5 jarige max 55 min 5 dagen per week en de beginselen van het springen is dat een slechte training???

Tawwie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 17:02

Kijk wat je paard zelf aan kan zou ik zeggen..Je merkt het vanzelf, gewoon op je gevoel afgaan.
Ik rijd mijn 4 jarige 5 keer in de week, tijdsduur ligt eraan hoe "intensief" de training voor hem is. Ik rijd niet labger dan 45 minuten, omdat dan sowieso zijn concentratie op is.

Ik vind dus dat het per paard verschillend is, ook omdat de groei nietaltijd hetzelfde is, sommige paarden kunnen op 4 jarige leeftijd heel erg volwassen zijn en kunnen meer aan. Gewoon aftasten dus.

Venetia

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 17:27

banaan schreef:
venetie
in tijds bestek van 4 naar 5 jaar 1 jaar dus! op bouwen van 30 min naar 45 55 min vind jij te snel gaan? en volgens mij staat er ook bij dat ik ze ongeacht hun leeftijd ze 2 x per week los gooi dus rij een 5 jarige max 55 min 5 dagen per week en de beginselen van het springen is dat een slechte training???

Beginselen van springen begin ik al op vierjarige leeftijd mee, dat vind ik echt niet te zwaar hoor.

Maar vijf keer per week een uur rijden, persoonlijk vind ik dat wel veel. Dat is pas nodig vanaf Z niveau en dat mogen ze toch pas als ze 6 zijn.

Overigens staan de paarden bij mij iedere dag buiten, niet alleen als ze niet hoeven te werken.

anne_fury

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 18:08

ik vind 5x per week toch nog nét kunnen.ik zou denk ik zelf ong 4x per week een halfuurtje ofzo en dan langzaam opbouwen;)

truitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 14:39

ik rid mijn 4 jarige 5 dagen per week 20-25 minuten

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 17:11

Ik rijd mijn (net) 4-jarige 3x per week een halfuur lang en laag, ben van plan er elke week een stapbuitenritje aan vast te plakken voor de afwisseling. 2 a 3 keer licht bijgezet longeren.

paardjes123

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 17:14

Ik rij mijn 4 jarige 4x per week een klein half uurtje en regelmatig een rondje naar buiten dan word het wel is 3 kwartier

paardjes123

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 17:16

Alleen Banaan wat is het nut van het losgooien? :o
Oh topic komt uit 2007 zie ik nu