De linkergalop heel raar.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Jolindaa

De linkergalop heel raar.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-07 06:21

Hallo allemaal,

Femke ( eempje@bokt ) en ik zijn sinds een tijdje bezig met Suus inrijden.
Aan het begin leerde ze als een speer en het ging geweldig!
Nu ( na 5 weken ) begint ze vreselijk irritant te doen:
Achteruit lopen bij het opstappen, en niet een paar stappen achteruit, maar mevrouw RENT achteruit...Dan als je er eenmaal opzit, MOET ze eerst een rondje galopperen voordat ze eindelijk normaal kan stappen. Dan is dit niet de hoofdvraag, want dit is op te lossen...
Maar dan de galop. Op de rechterhand kan Suus heel goed lopen, is duidelijk haar sterkere kant.
Dan ga je natuurlijk van hand veranderen want dat is goed voor de spieren &blabla...En dan ga je op de linkerhand in galop en dan loopt ze scheef
Ze galoppeert duidelijk niet goed op de linkerhand. Daarbij komt dat je aan haar merkt dat ze het heeeeel erg moeilijk vindt. We hebben nog een paard op stal staan die zo galoppeert. Alleen die loopt zo op de rechter en de linkerhand. Het is erg moeilijk blijven zitten namelijk en Suus is er heel snel uitgeput van. Wat is dit en wat is hiertegen te doen?

Ik hoop het snel te horen.
Groetjes, Jo-Linda & Femke

banaan

Re: De linkergalop heel raar.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-07 16:28

ik zou eerst even een da er na laten kijken want volgen mij heeft ze last van haar rug en trekt ze daarom scheef .gaat ze achter uit lopen en galoperen als je opstapt.
succes

Cantheon

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-07 16:43

Mocht er lichamelijk niets aan de hand zijn (eerst laten uitzoeken!!) dan denk ik dat de linkergalop gewoon haar moelijke kant is en dat dat gewoon rustig aan beter zal moeten gaan. Veel binnenbeen erbij houden en voltes afwisselen met rechtuit. Galoppeer niet te lang, want het moet geen straf voor haar gaan worden.

hesy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-07 18:38

hallo,
ik heb een 6 maand geleden ook mijn paard ingereden. Je zij dat het paard irritant begon te doen. dit is het teken dat het paard al wat meer conditie krijgt en gaat uitproberen hoe ver hij kan gaan. Het is dan ook van belang dat je goede grenzen gaat stellen. en als hij niet luisteren wil hem er ook voor straffen. doe je dit niet dan kun je niks meer met je paard beginnen.

Over de galop ik denk dat je dat nog even moet aanzien een jong paard is vaak nog niet zo sterk en heeft daarom ook een duidelijke goede en slechte kant. Nu kun je er nog niet zo veel aan doen. maar als het paard wat verder is en als wat volte's enz kan gaan rijden dan kun je daar aan gaan werken. als het dan nog niet over gaat laat je paard dan een keer nakijken.

Verder moet je een jong paard niet vaker/langer dan 3 a 4 keer in de week rijden en een half uur.
laat het paard anders eerst even aan de longe lopen voordat je er op gaat zitten dan is de eerte pit er al uit.

nou succes
groetjes

Repeat

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-07 15:55

Ik zou je paard even laten onderzoeken, en anders proberen een klein beetje opnieuw in te rijden zodat ze weer een beetje snapt hoe het moet.

paardfysio

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-07 17:11

Helemaal met bovenstaande eens.
het lijkt of ze ergens pijn heeft-->eerst fysiek na laten kijken (zeker de rug!)
is dit oke-->dan goede hulp zoeken en niet zo verder gaan.

succes.

CindyUniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 10:32

nou ik zou niet gelijk vana alles erbij halen hoor.....
vind je zelf dat het lijkt alsof het pijn is? doet ze haar oren plat bij opstappen? hoe is dit dan ook aangeleerd?? bekijk eerst eens alles rustig op een rijtje...
het is een jong paard.... laat dan gewoon voorlopig iemand haar vasthouden bij het opstappen, stap rustig op en beloon haar, laat desnoods iemand ernaast stappen of aan de longe zodat ze léért stappen ipv galop......
vergeet ook niet dat ook jíj scheef bent.... het is niet alleen het paard..... mijn paard heeft moeite met galop rechstom, maar ik net zo hard.... ik zit meer op mijn linker zitbeenknobbel dan op rechts.... en dat hij vrijwel iedere ruiter op één kant.... dus zoek het ook in je eigen lijf/lichaam.....
hoe gaat de galop aan de longe?? springt ze dan op links continue verkeerd aan over over?? of gaat dit wel goed? dan zou ik het namelijk toch meer bij je eigen zit zoeken!
ga goed focussen op jullie eigen zit.... kijk (goed) naar elkaar.... ga eens recht achter de hoefslag kijken naar de zit van de ander..... wat zie je dan?? in de heupen / benen / kuiten???
ga kleine stukjes galop oefenen op de volte..... heb je goed je buitenhand erbij?? met je buitenbeen 'omduwen' en met je binnenbeen opvangen....... bouw het inderdaad op, zodat het wel leuk blijft voor het paard én voor jullie.... anders blijft het een hekelpunt......
kijk maar eens naar ale deze dingen!!!
succes!!!!

eempje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-07 19:07

Het is naar mijn id zeker geen pijn.
Opstappen enz gaat nu allemaal helemaal goed, ze wou er gewoon onderuit komen.
We rijden nu heel veel met haar buiten en alles gaat goed.
De linkerhand is gewoon haar moeilijke hand, ze loopt veel liever op de rechterhand
en heeft ook de neiging af en toe scheef te gaan lopen als het te moeilijk word.
We krijgen binnekort les dus het komt wel goed..
iig bedankt voor de tips Haha!

Leonie_Tommy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-07 10:42

vel succes Knipoog

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-07 10:45

Jolindaa schreef:
Hallo allemaal,

Femke ( eempje@bokt ) en ik zijn sinds een tijdje bezig met Suus inrijden.
Aan het begin leerde ze als een speer en het ging geweldig!
Nu ( na 5 weken ) begint ze vreselijk irritant te doen:
Achteruit lopen bij het opstappen, en niet een paar stappen achteruit, maar mevrouw RENT achteruit...Dan als je er eenmaal opzit, MOET ze eerst een rondje galopperen voordat ze eindelijk normaal kan stappen. Dan is dit niet de hoofdvraag, want dit is op te lossen...
Maar dan de galop. Op de rechterhand kan Suus heel goed lopen, is duidelijk haar sterkere kant.
Dan ga je natuurlijk van hand veranderen want dat is goed voor de spieren &blabla...En dan ga je op de linkerhand in galop en dan loopt ze scheef
Ze galoppeert duidelijk niet goed op de linkerhand. Daarbij komt dat je aan haar merkt dat ze het heeeeel erg moeilijk vindt. We hebben nog een paard op stal staan die zo galoppeert. Alleen die loopt zo op de rechter en de linkerhand. Het is erg moeilijk blijven zitten namelijk en Suus is er heel snel uitgeput van. Wat is dit en wat is hiertegen te doen?

Ik hoop het snel te horen.
Groetjes, Jo-Linda & Femke

Heb je misschien een filmpje?

Greentea01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-07 12:06

De rug van je paard na laten kijken kan natuurlijk nooit kwaad. Voorkomen is beter dan genezen.

Voor het geval er niks aan de hand is. LInks is waarschijnlijk de moeilijke kant. Je paard gaat waarschijnlijk ook hard galopperen??? Dat komt doordat er nog geen balance is. Vooral nog geen voltes rijden. Dan haal je je paard nog meer uit balance. Gewoon rechtuit blijven en de hoek door met liever wat stelling naar buiten als naar binnen. Als je hem te veel naar binnen laat kijken dan raakt hij eveneens zijn balance kwijt omdat stelling iets is dat uit lengte buiging komt en een paard dat net 5 weken onder het zadel is heeft dat nog niet. Verder lekker de linker galop oefenen aan de longeerlijn zodat je paard dit ook zonder ruiter kan oefenen wat toch makkelijker is. Verder met ene jong altijd consequent blijven! Duidelijk aangeven wat wel en niet mag. En daar ook een vaste lijn in aanhouden. Dus niet de ene keer mag en wel en de andere keer niet.

Succes met je paardje het komt vast wel goed!

paasei_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-07 18:04

het is een jong paard.pony di het nog moet lezen en nog niet alles snapt laat anders iemand haar vast houden en boloon haar als ze het goed doet! zoals al eer gezecht werd.

suc6