Mijn paard reageert nergens meer op !!!!!!!!!!!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

jeffreymom

Mijn paard reageert nergens meer op !!!!!!!!!!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-07 20:12

Hallo bokkers...

Ik heb een probleem....

Mijn paard is in staking. Als ik ga rijden stappen doet hij prima.. Maar zodra ik aan draaf heb ik een probleem hij draaft wel netjes aan de eerste paar passen daarna gaat hij instaking en stopt hij overal mee alleen gooit zijn kont naar binnen en geeft dan een bok weg.. Heb de zweep er al bij gehaald maar dan gaat hij ook in protest...

Wie ken dit probleem?????? En heeft er ervaring mee.... EN wat kan je er aan doen.....

HELPPPPPPP!!!!

Alvast bedankt

p.s heb volgende week een wedstrijd met hem maar zo kan het nietdoor gaan SNiffffff

Whizzard

Re: Mijn paard reageert nergens meer op !!!!!!!!!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-07 20:15

Lastig! Gaat hij stilstaan? En wil niet meer vooruit?
Heb gehoord, dat je dan gewoon (ja, ja) stil moet laten staan totdat hij er zelf niks meer aan vindt, op een gegeven moment wil hij weg lopen (want zólang stilstaan is toch wel saai), dat mag je niet toestaan, laat hem dan nog extra een tijdje stilstaan. Zo straf je toch zijn handelingen, zonder hardhandigheid. Zou het niet met de zweep proberen, komt vaak alleen maar angst van Knipoog . Heel veel succes!

caroliene

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-07 20:17

Hey! Eerlijk gezegd denk ik dat hij nooit 'zomaar' in staking gaat. Als ie verder gewoon braaf is en wel wil stappen, kan het misschien zijn dat hij of een blokkade heeft in z'n rug waar hij dan pijn aan heeft of bijvoorbeeld je zadel dat niet helemaal goed past?

(wil echt totaal niet betweterig over komen, maar ik heb het zelf met mijn paard ook gehad, lag niet alleen aan het zadel, ook aan stress, maar met een ander zadel was het gelijk veel minder.)

Succes!!

Junip

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-07 20:18

Mijn pony heeft het ook gehad, was een puber fase.
Heb de fase wel kunnen verkleinen:
Als hij stilgaat staan ong. 5 sec wachten, aansporen+tikje, gaat hij achteruit lopen stoppen. wachten tot hij stilstaat, even wachte, schopje en hardere tik, etc etc. Op een begeve moment issiej het zat en gaatiej vooruit (bij mij al na 2x, pony houd absoluut niet van zweep) en alsiej vooruit gaat uitgebreid belonen. Verder zodra je voelt dat hij gaat stoppen zweep erachter en stem verlagen met bijvoorbeeld: Denk erom.
Zo is het bij mij opgelost

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-07 20:22

Wellicht past het zadel niet meer goed.
En/of heeft je paard ergens pijn.

Advies: een goede zadelmaker laten komen om het zadel te beoordelen en evt. aan te passen of vervangen.
Daarnaast bijv. een osteopaat of dierfysio bij je paard laten komen.

Nooit zomaar aannemen dat een paard 'zomaar' staakt of protesteert. Hier is altijd een aanleiding voor.

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-07 20:22

Nou, pubberen is het niet hoor. Wel fijn voor je Didoo, dat het nou goed gaat.

jeffreymom: wat zegt je instructeur ervan?

In de meeste gevallen dat en paard gaat staken is dat door - pijn of - teveel (of verkeerde momenten) teugeldruk (ookal laat je nu de teugels los hangen, herinnert hij de tijd ervoor toen dat niet gebeurde)

jeffreymom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-07 20:24

voor de personen die al gereageert hebben....
EN ook voor de personen die nog willen gaan reageren...

Ik mat hem niet af met de zweep daar krijg je alleen denk meer protest van maar.. ik wil met zo weinig mogelijk hulp middelen me paard vooruit zien te krijgen... Het is een jong paard is 3 jaar.. kan zijn dat hij ook gewoon aan het uit testen(puberen) is....
Ik zal kijken wat ik met jullie advies kan doen en hoop dat ik vorderingen maak met hem en dan hopen dat ik als nog volgende week een proefje met hem kan rijden...

Dank jullie voor reactie

meisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-07 20:25

Een paard gaat nooit zomaar in staking, gaat hij pas in staking als je bij een bocht komt?
Want denkt dat die gewoon stijf is en zijn lichaam zeer doet als je gaat draven denk beste is even goed moet losrijden dat die weer lenig word en dat die door heeft dat geen pijnmeer doet als die draaft
Lees net dat die 3 jaar is dus dat zal het zijn dat zijn lichaam zeer doet gewoon goed losrijden
Laatst bijgewerkt door meisje op 15-06-07 20:27, in het totaal 1 keer bewerkt

jeffreymom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-07 20:26

heb eergister ook gereden en deed hij het niet ga vandaag rijden doet hij het continu ook op rechte stukken

jeffreymom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-07 20:26

Ohja en mijn zadel is pas een maand oud JC saphier.....

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-07 20:27

Sluit eerst het medische uit: geen last van zijn rug? Geen last van zijn benen? Geen last van zijn gebit (haken)? Iets anders lichamelijks? Laat er eerst even iemand naar kijken! Knipoog

Junip

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-07 20:27

jeffreymom schreef:
voor de personen die al gereageert hebben....
EN ook voor de personen die nog willen gaan reageren...

Ik mat hem niet af met de zweep daar krijg je alleen denk meer protest van maar.. ik wil met zo weinig mogelijk hulp middelen me paard vooruit zien te krijgen... Het is een jong paard is 3 jaar.. kan zijn dat hij ook gewoon aan het uit testen(puberen) is....
Ik zal kijken wat ik met jullie advies kan doen en hoop dat ik vorderingen maak met hem en dan hopen dat ik als nog volgende week een proefje met hem kan rijden...

Dank jullie voor reactie

Precies hetzelfde als bij mij, hij was ook 3, ook op rechte stukken, zelfde tikjes.. ook met overgang in draf e.d. had absoluut geen medische mankementen (is gecontroleerd)

ik matte em ook absoluut niet af! Een tikje op zn bil. Niet hard niet zacht, geen aai, geen knal. En binnen een week was het over. Consuquent blijven in wat je doet vooral.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-07 20:29

jeffreymom schreef:
Het is een jong paard is 3 jaar..

jeffreymom schreef:
p.s heb volgende week een wedstrijd met hem maar zo kan het nietdoor gaan SNiffffff

Dit geeft al aan dat je te vroeg en te snel gaat en meer wilt en vraagt dan dit paard aan kan.

jeffreymom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-07 20:30

tandarts is net geweest dat kan het niet zijn heb zijn rug gecheckt heb er anderen naar laten kijken

en het paard kan het makkelijk aan ik rij hem 3 x in de week 20 min ong voor de rest mag hij lekker dollen op de wei...

Junip

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-07 20:30

JoviBan schreef:
jeffreymom schreef:
Het is een jong paard is 3 jaar..

jeffreymom schreef:

Dit geeft al aan dat je te vroeg en te snel gaat en meer wilt eb vraagt dan dit paard aan kan.

Ben ik het eigenlijk ook wel mee eens, mn pony is nu bijna 4 en het enige wat ik met hem doe is recreatie rijden... ieder zijn ding hoor, maar imo moet een jong paard een jong paard kunnen zijn

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-07 20:31

jeffreymom schreef:
Ohja en mijn zadel is pas een maand oud JC saphier.....

De leeftijd van het zadel, het merk, het type en hoe lang je het zadel hebt, zeggen niets over het feit of het zadel wel of niet past.

sjorsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-07 20:32

Wat vind je paard leuk om te doen, buitenrit, weiland, springen ga dat eens een paar dagen doen en even niet dressuren, kijk of hij dan wel wil gaan lopen, werkt dit na een week echt niet dan zou ik er toch een dierenarts bijhalen. Afwisseling houd je paard fris en vrolijk. Lachen
Laatst bijgewerkt door sjorsie op 15-06-07 20:33, in het totaal 1 keer bewerkt

thinkaboutit

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-07 20:32

mijn eerste reactie is ook: eerst onderzoeken of het paard ergens last van heeft.
heeft het dier ergens pijn en je rijdt door, dan maak je meer kapot dan goed.
als dit is uitgesloten dan kun je je gaan afvragen of er wat in de training is veranderd.
was het paard voor het staken fijn en scherp aan het been?
het kan ook zijn dat er fouten zijn 'ingeslopen' doordat er niet goed gereden wordt.

jeffreymom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-07 20:35

heb het zadel laten passen door iemand die er verstand van heeft leg niet zomaar een zadel op een rug van een paard

been hulp was prima in begin hoefde maar beetje me been aan teleggen of hij was weg...

jeffreymom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-07 20:39

iedereen alvast voor de tips zal kijken wat ik er mee kan

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-07 20:41

jeffreymom schreef:
heb eergister ook gereden en deed hij het niet ga vandaag rijden doet hij het continu ook op rechte stukken

Wat zegt je instructeur erover?
Dit is iets wat je snel op moet lossen anders wordt het hoe dan ook een gewoonte van het paard, of hij nu pijn heeft of niet.

Maar zoek iemand in de buurt die mee kan kijken. Dit is weer echt niet vanachter de PC te beoordelen.
Dit kan namelijk vanalles zijn, van overvragen tot een inconsequente of te ruwe ruiter tot een medisch probleem.....enz.

jeffreymom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-07 20:43

mijn instructeur zegt dat het jongheid is

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-07 20:44

Ja, maar dat is te makkelijk. Kan hij je dan ook uitleggen waarom je paard zo doet?
Dat is namelijk van groot belang voor de oplossing.

jeffreymom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-07 20:52

We hebben al eerdre problemen gehad met hem hij was toen continu aan het hoofdschuden ook tot erger aan toe... daar hebben we hem ook weer door heen gekregen.. nu heeft hij dus weer wat anders hij gevonden...

Met longe doet hij het ook niet dan heb ik het zadel er ook opliggen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-07 20:54

jeffreymom schreef:
heb het zadel laten passen door iemand die er verstand van heeft leg niet zomaar een zadel op een rug van een paard

Bij een jong paard kan het zijn dat een zadel na bijv. 2 weken al (en vervolgens weer na een paar weken, en vervolgens weer) niet meer goed past, en dat er aanpassingen nodig zijn. Het eerste half jaar à jaar moet je hier zeker rekening mee houden. En daarna ook minstens jaarlijks (liefst halfjaarlijks) het zadel laten nakijken en evt. aanpassen.