13 jarige, snapt galop niet helemaal

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

xx_Rosalie

13 jarige, snapt galop niet helemaal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-07 10:33

Haaii
Opuntia in mijn profiel, snapt de galop niet goed, dat komt omdat hij nooit echt onder het zadel getraind is, hij kent alles wel, maar galop snapt ie niet, hij gaat gewoon heel hard draven, en omdat hij niet echt goed aan het been is, is snel draven al een hele klus.
Wie heeft tips om hem goed de galop te leren ?
groetjes Rosalie

Lindaa_T

Re: 13 jarige, snapt galop niet helemaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-07 10:44

Ik ben wel benieuwd of hij de galop wel kent wanneer hij bijv. in het land staat of los in de bak enz. ? Ik zou eerst het paard beter aan het been proberen te krijgen zodat de overgangen stap - draf en halthouden - stap helemaal goed gaan.

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-07 10:45

Oefenen aan de longeerlijn met stemhulpen, dan kan je die later onder het zadel ook gaan toepassen.
Hij kan t wel neem ik aan in het land enzo?

cremellogek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-07 10:47

Ik volg dit topic even, ik heb nl ook galop problemen..

Minidroppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-07 10:48

Precies probeer of hij het aan de longeerlijn wel kan..
Maar wees rustig. Het paardje snapt het gewoon niet!
Goed oefenen! Succes Lachen

xx_Rosalie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-07 10:53

dank voor jullie reacties Lachen
hij heeft altijd voor de kar gelopen, en op buitenrit kan die het ook wel, maar in de bak snapt ie het niet

xx_Rosalie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-07 10:53

hij is van zich zelf ook heel erg sloom Clown

cremellogek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-07 10:58

Ik heb hetzelfde probleem met mijn merrie! Zij vind het wel leuk om achter iemand aan te galoperen, maar alleen in de bak is het een drama. Ik weet niet of het een kwestie van niet snappen of niet willen is, maar tis erg frustrerend soms voor mij.

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-07 12:25

Dit probleem heb ik ook gehad, maar nu (na een paar maanden) hebben we het overwonnen. Mijn verzorghaf werd altijd recreatief buiten gereden en er werd nooit mee gegaloppeerd buiten. Hij had dus moeite om netjes aan te springen en door te blijven galopperen.

Ik ben dit gaan trainen door tijdens het rijden maar 1x allebei de kanten aan te springen. Goed aanspringen en een paar passen, dan is het goed. Daarnaast longeerde ik 2x per week eerst zonder bijzet om de galop sterker te maken. Hij moest leren dat galopperen gewoon kon op commando.

Dit ben ik gaan uitbouwen met longeren aan de dubbele lijnen en met langer galopperen onder de man. In het begin galoppeerde ik onder de man aan met een stemhulp, later werd dit de gewone beenhulp.

Het belangrijkste is dat je pony ten aller tijden voorwaarts denkt en aan je been is. Onthoud ook dat fjorden geen geweldige gallopeurs zijn, dus dat het meer moeite kost dan voor kwpn-ers. Goede instructie is ook belangrijk, een instructeur ziet meer dan dat je zelf voelt.

xx_Rosalie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-07 16:26

dankje wel !
hier heb ik zeker veel aan Haha!

xx_Rosalie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-07 17:38

ik denk dat ik er nu wel uit kom, bedankt allemaal ! Pling

Mano88

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-07 17:41

Lindaa_T schreef:
Ik ben wel benieuwd of hij de galop wel kent wanneer hij bijv. in het land staat of los in de bak enz. ? Ik zou eerst het paard beter aan het been proberen te krijgen zodat de overgangen stap - draf en halthouden - stap helemaal goed gaan.

Paard kent altijd de galop.. gezien de stap en galop zijn natuurlijke gangen zijn. De draf is een onnatuurlijke gang, en als ze dat niet kennen is het wat logischer..

karin_gracia

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-07 01:27

zet eens een leuk sprongetje neer, misschien vind je paard dat veel leuker dan gewoon een betje 'saai' Tong uitsteken dressuren in de bak. Ook kan het helpen om, als je dus erg snel aan het draven bent, hem over een balkje of klein kruisje te laten gaan, dit is vaak net een extra stimulans om aan te springen.

edit: zelf heb ik een paardje die ik op 13 jarige leeftijd kreeg, en toen ook niet kon galopperen onder het zadel, zelfs niet langer dan een minuutje stappen, en haar heb ik toen ze 16 was in een half jaar van de B naar de M1 gereden, en ik trainde haar op Z niveau, helaas is ze nu al een half jaar kreupel en zijn we dus blijven steken in de M. Hiermee wil ik zeggen dat hoe oud je paard ook is, hij is nooit te oud om te leren

Lindaa_T

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-07 20:52

Loesje88 schreef:
Lindaa_T schreef:

Paard kent altijd de galop.. gezien de stap en galop zijn natuurlijke gangen zijn. De draf is een onnatuurlijke gang, en als ze dat niet kennen is het wat logischer..

Eigelijk bedoelde ik of het paard wel galloppeerd wanneer hij bijv. in het land staat of los in de bak is. Nu je het zegt staat het er inderdaad een beetje scheef.

spookje_lief

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-07 22:07

ik kan me een meisje van stal herindere die het zelfde met haar paard had maar zij ging dan sneller lichtrijden dna hij kon draven en dan inde hoek been aanleggen en dar was de galop, maar ik geloof dat dta niet de goede manier is..

Guinevere

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-07 00:53

Vang je hem wel voldoende van voren op?

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-07 00:59

Die van mij galoppeert ook niet heel goed (maar er is verbetering!) Naar mijn mening is het bij mijn haf een stuk eigenwijzigheid, ze begint inplaats van te galopperen hard te 'rennen' in zo'n geval terugnemen (gewoon rustig draven) juiste hulpen geven en mogelijk een tikje bijgeven met de zweep.

En nog een ding, geen idee of je het doet maar ik zie vaak mensen die blijven lichtrijden als ze in galop willen. Nuja zitten dus als je wil gaan galopperen en als je wil gaan draven (terugnemen) en gaan lichtrijden zodat het verschil ook duidelijk is. succes ermee verder!

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-07 01:05