meer lengte in de hals <---jurycommentaar

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Lies_Beaut

meer lengte in de hals <---jurycommentaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-07 14:53

ik heb een probleem met wedstrijdrijden. Mijn pony loopt uit zichzelf al hoog opgericht (netjes aan de teugel, op de achterhand). Op wedstrijden krijg ik elke keer het commentaar dat ik de hals meer op lengte moet houden zodat hij ontspannener zou gaan lopen. Als ik hem meer teugel geef word hij juist schrikachtiger omdat hij dan overal dingen gaat zien. Hij is van zichzelf al erg heet en misschien dat het daardoor lijkt alsoftie gespannen is.
Mijn trainer geeft aan dat het komt doordat we in training al een stuk verder zijn, dus meer met oprichting bezig en dat ik er me niet veel van aan moet trekken omdat het straks in hogere klassen dan makkelijker word.

wat vinden jullie?

JessicaD88

Re: meer lengte in de hals <---jurycommentaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-07 19:25

Haha daar ben ik het volkomen mee eens!! Ik krijg juist altijd te horen dat mijn paart 'korter' moet worden, dus idd, kom je wat hogerop, dan stellen jury's dit juist op prijs! Ga de pony vooral niet leren om zich langer te maken, ontspannen mag ie natuurlijk wel zijn.

Martine

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-07 19:28

Je pony moet ook naar beneden kunnen lopen. Als jij je hand toestaat moet hij ook naar beneden willen met zijn hals. Mijn paard wil ook altijd graag bovenin lopen (wat wel goed is voor in de proef) maar hij moet ook zijn hals kunnen laten vallen. Ik heb hem zo weer opgericht dus daar hoef ik niet echt op te trainen. Ik train hem juist naar beneden.

Dus ik ben het ook wel eens met de jury's.

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-07 19:30

Lies_Beaut schreef:
ik heb een probleem met wedstrijdrijden. Mijn pony loopt uit zichzelf al hoog opgericht (netjes aan de teugel, op de achterhand). Op wedstrijden krijg ik elke keer het commentaar dat ik de hals meer op lengte moet houden zodat hij ontspannener zou gaan lopen. Als ik hem meer teugel geef word hij juist schrikachtiger omdat hij dan overal dingen gaat zien. Hij is van zichzelf al erg heet en misschien dat het daardoor lijkt alsoftie gespannen is.
Mijn trainer geeft aan dat het komt doordat we in training al een stuk verder zijn, dus meer met oprichting bezig en dat ik er me niet veel van aan moet trekken omdat het straks in hogere klassen dan makkelijker word.

wat vinden jullie?

Het probleem blijft ook in de hogere klasse.
Het gaat waarschijnlijk niet om de mate van oprichting als wel om het 'van de hand af rijden'
Een paard kan alleen met goed ruggebruik lopen als hij, ondanks de oprichting toch op lengte wil komen.
Het is moeilijk uit te leggen vanachter de computer.
Maar het komt hier op neer dat je je paard moet leren je hand te volgen en op te zoeken.
je maakt een halve ophouding, doet je handen een centimeter (of twee) naar voren en naar beneden (ik bedoel dus niet recht naar voren steken) drukt er voorzichtig je kuit bij en hopla: je paard moet de verbinding herstellen, dus iets op lengte komen.

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-07 19:32

JessicaD88 schreef:
Haha daar ben ik het volkomen mee eens!! Ik krijg juist altijd te horen dat mijn paart 'korter' moet worden, dus idd, kom je wat hogerop, dan stellen jury's dit juist op prijs! Ga de pony vooral niet leren om zich langer te maken, ontspannen mag ie natuurlijk wel zijn.

Wat is dit nu voor raar advies. Je moet je paard in alle houdingen kunnen rijden, zowel opgericht als halsstrekkend en alles wat er tussen in zit. dit is ook de enige manier om zijn spieren op de juiste manier te gymnastiseren (dat is nl het doel van dressuurrijden, de proef rijdt je alleen maar om te kijken of je op de goede weg bent en of je klaar bent voor een hogere klasse dus zwaardere gymnastische oefeningen) Hoe laat jij je paard dan de hand volgen naar beneden? hals strekken dus.
Laatst bijgewerkt door shan op 13-06-07 19:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Spruit

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-07 19:32

Zelfs in de Z2 moet je een paard zn hals op lengte houden. Ik weet natuurlijk niet hoe het er uitziet bij jou, maar ik denk toch dat je moet proberen om de hals op elke lengte te kunnen krijgen die je op dat moment wilt hebben, dus ook verlengen. Ik vind het onzin dat je dit niet zou moeten doen omdat dit zogenaamde oprichten in de hogere klasses van pas gaat komen, het is juist erg belangrijk dat je de hals altijd op lengte houdt.
Ik ben het trouwens helemaal eens met bovenstaande reactie van shan....Knipoog

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-07 19:33

Hoe is je halsstrekken dan? ben ik wel benieuwd naar...

sientjuh89

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-07 21:28

shan schreef:
Lies_Beaut schreef:

wat vinden jullie?

Het probleem blijft ook in de hogere klasse.
Het gaat waarschijnlijk niet om de mate van oprichting als wel om het 'van de hand af rijden'
Een paard kan alleen met goed ruggebruik lopen als hij, ondanks de oprichting toch op lengte wil komen.
Het is moeilijk uit te leggen vanachter de computer.
Maar het komt hier op neer dat je je paard moet leren je hand te volgen en op te zoeken.
je maakt een halve ophouding, doet je handen een centimeter (of twee) naar voren en naar beneden (ik bedoel dus niet recht naar voren steken) drukt er voorzichtig je kuit bij en hopla: je paard moet de verbinding herstellen, dus iets op lengte komen.

Ik heb precies hetzelfde probleem en dat laatste doet mn paard dus niet.
krijg wel les hoor, we zijn dr ook druk mee bezig.
Maar HOE kun je je paard dat dus leren dat ie dat laatste doet. Ik doe mn hand ook wel es naar voren en beneden om te kijken of ie mn hand volgt en soms doet ie eht wel maar ook heel vaak blijft ie gewoon "in de krul"lopen zeg maar. Dat klinkt raar maar hij blijft gewoon op dezelfde hoogte en diepte hangen zeg maar.
Ik trek hem ook niet in de krul ofzo. Ik blijf altijd ontspannen met mn hand, maar mn paard is nogal een stresskip en in cimbinatie met dikke korte hals wil hij zich nogal snel lekker opkroppen.

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-07 21:34

Dan is je aanleuning misschien niet helemaal prettig voor je paard, of hij heeft (juist) geleerd om vooral daar te blijven, en niet de hand te volgen.
Eigenlijk ieder paard zal een keer terug in je hand zakken op het moment dat jij je contact verlicht. Veel doen, je laten begeleiden door instructeur. De goede reactie belonen, en dan uitbouwen.

el_conejo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-07 22:26

Oprichting en te kort in de hals zijn 2 verschillende dingen.
Te eng is nooit goed.
Ik zou de pony veel in en contra laten buigen totdat hij de hals laat zakken en de hand gaat volgen.

amaretto2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-07 22:30

my_travers schreef:
Je pony moet ook naar beneden kunnen lopen. Als jij je hand toestaat moet hij ook naar beneden willen met zijn hals. Mijn paard wil ook altijd graag bovenin lopen (wat wel goed is voor in de proef) maar hij moet ook zijn hals kunnen laten vallen. Ik heb hem zo weer opgericht dus daar hoef ik niet echt op te trainen. Ik train hem juist naar beneden.

Dus ik ben het ook wel eens met de jury's.

zo rijdt ik dus ook......

Lies_Beaut

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-07 09:59

Ik kan hem juist wel heel goed "uitschuiven".dus als er word gevraagd hals laten strekken doettie dat perfect en gaatie met zn neus naar de grond.

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-07 10:03

Dan kan je 'm in je rijden toch ook meer lengte in de hals geven? Dat schrikachtige kan zijn omdat jij minder gevoel van controle hebt, blijf naar de hand toe rijden, als het goed is veranderd je aanleuning namelijk niet als je hem wat meer op lengte rijdt.

JessicaD88

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-07 11:06

Ik weet niet waar jullie het over hebben hoor, tuurlijk moet een paard zn hals kunnen strekken, en tuurlijk rijd je met losrijden het paard wat lager en langer, door zn rug. Maar het gaat hier geloof ik toch echt om het gedeelte dat het paard wordt opgepakt. En dan vind ik dat je je paard niet moet leren om zich dan lang te maken. Dat een paard zich loslaat en nageeft, zoals jullie hierboven zeiden, dat wat ook in hogere klasses moet is natuurlijk volkomen logisch maar ik heb nog nooit een paard dat zich lang maakt een Z2 proef of hoger zien rijden hoor, dan is er namelijk geen sprake van oprichting en krijg je dus ook echt de punten niet. Lang maken en loslaten en nageven zijn heel verschillende dingen.

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-07 11:13

En lang maken en lengte in de hals zijn net zo goed twee verschillende dingen Knipoog

Splinter

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-07 11:17

el_conejo schreef:
Oprichting en te kort in de hals zijn 2 verschillende dingen.
Te eng is nooit goed.
Ik zou de pony veel in en contra laten buigen totdat hij de hals laat zakken en de hand gaat volgen.

Helemaal mee eens Ja

Met de jury ben ik het ook eens, heb je mss foto's van hoe het eruit ziet?

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-07 11:57

Als je paard in oprichting kan lopen, goed op de achterhand, zou je hem dus ook anders moeten kunnen instellen, of zie ik dat verkeerd, ze vragen het toch niet voor niets pas in hogere klassen? Als je paardje erg heet is, kun je daar misschien mee aan het werk en hem leren te ontspannen en vertrouwen, en op eigen benen leren lopen zonder dat hij gelijk in paniek raakt.

Lies_Beaut

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-07 13:08

Afbeelding
Afbeelding

hier twee foto's

Venetia

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-07 14:40

Te kort in de hals heeft NIETS met verzameling of verder in africhting te maken. Vaak lopen deze paarden met weggedrukte rug.
Het is een africhtingsfout die op ieder niveau (t/m Grand Prix) afgestraft wordt, dus dat het straks makkelijker wordt is klinkklare onzin.
Rijd je paard meer van achter naar voor, minder hand, meer been, en het zal verbeteren.
Dat ie kijkeriger wordt als je meer teugel geeft benadrukt alleen maar het probleem: teveel hand. Als ie echt naar de hand toeloopt dan zou extra teugel er alleen maar voor zorgen dat hij zijn hals langer maakt.

Korter worden in de rest van het lijf is wat anders dan alleen korter worden in dehals en verder lang en uit elkaar en zonder rug lopen.

__PSM__

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-07 14:42

Vind zo op de foto inderdaad dat hij best loopt, alleen zou je inderdaad je hand wat meer ontspannen naar voren moeten doen en erachteraan blijven rijden. Dan komt die lengte vanzelf.. Als je daar veel in traint, dan komt het op wedstrij dook vast helemaal goed.

Lies_Beaut

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-07 15:38

ok dank je wel!

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-07 18:37

Heb je geen foto van de zijkant? Dit vind ik vrij lastig beoordelen. Ik krijg wel de indruk dat hij makkelijker in deze houding loopt en lastiger laag en over de rug.
Verder zouden je handen meer 'mee' mogen zijn.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-07 22:13

Wat de jury bedoelt is dat je paard wel opgericht mag lopen maar meer rek in de bovenlijn moet hebben. Op de foto's hierboven loopt het paard idd te kort in de hals. Hij moet die spier in zijn nek die je helemaal bovenin ziet lopen langer maken. Daardoor zal hij zijn rug beter gaan gebruiken, meer opbollen.

Hierboven wordt al gezegd hoe het te bereiken: meer been, minder hand.
Begin zeker in je training ook niet gelijk opgericht, eerst wat lager instellen. Als hij zijn rug goed gebruikt pas oprichten en ook dan rijden in blokken. Zorg dat je zeker elk kwartier weer even de lage lijn opzoekt in je werk. Trainingshouding of zelfs halsstrekken, speel er maar een beetje mee. Dan kun je ook de hoogte bepalen waarin je je paard in wilt stellen. Als je hoger komt is het juist de bedoeling dat jij tot op de centimeter (millimeter?!) kunt bepalen hoe hoog hij ingesteld wordt. En ook bij het oprichten dus de lengte in de bovenlijn bewaren. Je paard zal met meer elasticiteit en lossigheid gaan bewegen dan Lachen

pipelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-07 22:33

mooie foto maar kan je niet helpen sorry