Remmen?!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

karinFTbing

Remmen?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-07 16:34

Ik heb een probleem met remmen en dat heb ik eigenlijk op alle paarden. Maar hier gaat het alleen even om mijn bijrijdpony. Als ik wil remmen, dan loopt ze gewoon door, hoe hard ik ook doe remmen. Meestal krijg ik haar pas stil als ik 10 meter verder ben, of in een hoek stil sta. Mijn zus krijgt haar wel stil. Ik heb wel heel veel moeite met mezelf in het zadel drukken.

Hebben jullie tips?

Jolienn

Re: Remmen?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-07 16:38

Niet blijven trekken, maar ophouding, los, ophouding, los. En vooral niet achterover gaan hangen! Dan geef je met je lichaam juist de hulp voorwaarts. Juist dat in het zadel drukken kan de oorzaak zijn, jij wordt gespannen omdat het niet wil, je gaat krampachtig zitten, miss klemmen met je benen, probeer te ontspannen. Zet een wending in als je geen reactie krijgt. Hou haar bezig zodat ze met jou bezig is in plaats van te vechten. Zorg dat ze daar geen tijd voor heeft Knipoog Veel verschillende dingen doen. Knipoog

succes

karinFTbing

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-07 16:40

Jolienn schreef:
Niet blijven trekken, maar ophouding, los, ophouding, los. En vooral niet achterover gaan hangen! Dan geef je met je lichaam juist de hulp voorwaarts. Juist dat in het zadel drukken kan de oorzaak zijn, jij wordt gespannen omdat het niet wil, je gaat krampachtig zitten, miss klemmen met je benen, probeer te ontspannen. Zet een wending in als je geen reactie krijgt. Hou haar bezig zodat ze met jou bezig is in plaats van te vechten. Zorg dat ze daar geen tijd voor heeft Knipoog Veel verschillende dingen doen. Knipoog

succes

Ik heb juist geleerd dat ik wel een klein beetje achterover moet zitten, misschien dat het daaraan ligt..
Bedankt voor je tips Lachen

DeniseES

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-07 19:56

Ja, nou, je moet niet echt achterover gaan zitten, dan leg je je benen naar voren, je moet je 'zwaar' maken, en zelf ook echt denken stap! Als je het echt denkt maak je onbewust een beweging waardoor het paard remt, omdat jij een remmende beweging maakt. En dan ook niet gaan hangen in de teugels, maar enkele ophoudingne maken, als daarnaar niet geluisterd wordt even hard optreden d.m.v. een iets harder rukje te geven aan de teugels om te laten zien dat jij er op zit en wil stoppen.

karinFTbing

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-07 20:14

DeniseES schreef:
Ja, nou, je moet niet echt achterover gaan zitten, dan leg je je benen naar voren, je moet je 'zwaar' maken, en zelf ook echt denken stap! Als je het echt denkt maak je onbewust een beweging waardoor het paard remt, omdat jij een remmende beweging maakt. En dan ook niet gaan hangen in de teugels, maar enkele ophoudingne maken, als daarnaar niet geluisterd wordt even hard optreden d.m.v. een iets harder rukje te geven aan de teugels om te laten zien dat jij er op zit en wil stoppen.

Okee Lachen Ik zal het morgen en donderdag eens gaan proberen en kijken of het lukt Knipoog Bedankt Lachen

Saskiaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-07 09:15

Mijn paard staat stil als ik mijn kruis aantrek, misschien dat je bijrijdpony daarop reageert?

karinFTbing

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-07 14:32

Saskiaatje schreef:
Mijn paard staat stil als ik mijn kruis aantrek, misschien dat je bijrijdpony daarop reageert?

Dat doe ik volgens mij al, maar dat helpt niet echt, omdat ik dan mijn hele lijf gespannen ga houden Scheve mond

Bonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-07 19:35

je moet jezelf zoveel mogelijk ontspannen je hakken goed naar beneden drukken en jezelf lang en zwar maken. daarbuiten er zelf van overtuigd zijn dat je wil gaan stappen. dan een ophouding maken dus laat maar zeggen even trekken en weer los. reageert ze niet dan trek je nog een keer. nu iets harder. en reageert ze weer niet dan word je boos dan is het ff een goede ophouding en desnoods met de neus tegen de wand

ik hoop dat je hier wat aan hebt

karinFTbing

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-07 19:42

Bedankt allemaal voor de tips.. Ik heb ze uitgeprobeerd op een managepaard (niet op mn VP, dat kan morgen pas;)) Het ging op hem heel erg goed, nu nog op mn VP proberen! De tips helpen inieder geval goed Lachen

IvarDonja

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-07 09:27

Als er een vreemde ruiter ( wat haast nooit voor komt ) op mijn pony rijd, en ze de "noodrem" dan gaat ze alleen maar harder. Ik krijg a la minute stil als ik ophoudingen maak, hooooo zeg en me eigen lang en zwaar maak. Als ik gewoon trek aan die teugel kan ik er donder op zeggen dat ze de hele bak met me door raced. Je moet gewoon even aan je bv. je zus vragen hoe zei het voor elkaar krijgt, want ik heb het aan mijn stiefmoeder gevraagd, en toen ze het tegen me had verteld, had ik de 'geheime knop' gevonden haha.

karinFTbing

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-07 14:35

Ik heb het geprobeerd op haar.. De eerste paar keer ging het goed, maar daarna liep ze weer gewoon door.. Maar toen was er ook een andere pony in de bak en ik was heel erg gespannen.. Dus volgende keer ga ik het weer proberen en kijken of ze het dan de hele tijd doet Knipoog

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-07 14:44

Je kan ook op een teugel remmen, als je pony onder je vandaan rent , de buiten teugel los laten en hem op een heel klien rondje zetten , als je op twee teugels wil afremmen, dan zullen de meeste paarden zich sterk amken om onder de druk/pijn uit te komen en dat win je vaak niet, een teugel geeft minder druk,pijn.
Maar waarom wil je pony niet stoppen? zou dat eerst eens uitvinden!!

karinFTbing

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-07 14:52

midgie schreef:
Je kan ook op een teugel remmen, als je pony onder je vandaan rent , de buiten teugel los laten en hem op een heel klien rondje zetten , als je op twee teugels wil afremmen, dan zullen de meeste paarden zich sterk amken om onder de druk/pijn uit te komen en dat win je vaak niet, een teugel geeft minder druk,pijn.
Maar waarom wil je pony niet stoppen? zou dat eerst eens uitvinden!!

Ik denk dat het komt doordat ik iets verkeerd doe met mijn teugels en mijn zit, want mijn zus lukt het dus wel Knipoog

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-07 16:40

De teugels zijn trouwens geen rem!!!!

karinFTbing

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-07 16:42

midgie schreef:
De teugels zijn trouwens geen rem!!!!

Nee, je zit eigenlijk, maar dat werk niet echt bij haar...

nikia

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-07 17:16

als je tijdens je ophoudingen heel heel diep in ademt wil je lichaam ook nog wel eens de juiste houding aannemen.
ik heb hetzelfde probleem gehad met mijn pony

karinFTbing

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-07 19:43

nikia schreef:
als je tijdens je ophoudingen heel heel diep in ademt wil je lichaam ook nog wel eens de juiste houding aannemen.
ik heb hetzelfde probleem gehad met mijn pony

Juiste houding aannemen helpt wel bij een manegepaard waar ik elke week op rij, maar niet bij mijn verzorgpony Vork Ze reageerd namelijk niet heel erg goed op mijn lichaam.. Beetje raar vind ik dat eigenlijk wel.. Maar mijn houding is af en toe ook een beetje raar eerlijk gezegd..

pipelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-07 22:29

jezelf zwaar maken hakken naar beneden

Repeat

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-07 16:16

zoals jolien zei ophoudingen maken: rukje aan de teugel en weer wat langer laten weer een rukje in de teugel enz.
en inderdaad ook jezelf langer maken je schouders naar achteren hakken uitdrukken en proberen om je benen iets losser van het zadel te houden en er niet teveel tegen aan te drukken want dat is een soort drijven

karinFTbing

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-07 06:38

Bedankt voor de tips. Maar ze hebben nog niet echt gewerkt.. Beetje raar wel.. Maar een vriendin is komen kijken en die heeft me wat tips gegeven om het even aan te leren wat ze moet doen als ik de hulpen geef, dus dat ze over een tijdje wel gewoon op deze hulpen reageerd, maar toch raar dat ze het bij mijn zus wel doet en bij mij niet (kan er ook aan liggen dat ik heel vaak stilstaan oefen en zij niet Knipoog Want hoe vaker ik het probeer hoe harder ze doorloopt)