wie heeft er nog leuke tips?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

noudy

wie heeft er nog leuke tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-07 12:59

Weet niet of ik hier goed sta

Ik geef 4 kinderen tussen de 5 en 10 jaar les op 2 van mijn ponnies, weet er iemand nog
wat leuks om met hun in de les te doen wat ook leerzaam is.
Het zijn allemaal beginners.

McSquizzy

Re: wie heeft er nog leuke tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-07 14:52

Wat wij altijd deden was n soort van "gymnastiek" :

bij stilstand ronddraaien in het zadel.
Allemaal achter elkaar rijden en aandraven. Teugels in een knoopje leggen ( de eerste niet natuurlijk) en dan armen los en dan wat evenwichtsoefeningen doen , zo'n beetje of je n vlieger bent...
Vonden we altijd wel geweldig!!

karinFTbing

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-07 15:03

McSquizzy schreef:

Allemaal achter elkaar rijden en aandraven. Teugels in een knoopje leggen ( de eerste niet natuurlijk) en dan armen los en dan wat evenwichtsoefeningen doen , zo'n beetje of je n vlieger bent...

Zoiets kan je ook doen, maar dan aan de longeerlijn, goed voor het evenwicht te trainen en het is heel leuk, en voor kinderen denk ik wel wat makkelijker dan zelf ook nog de pony sturen Knipoog

Misschien kan je ook een soort hindernisbaantje maken, als ze ook een beetje kunnen springen. En dan ook met balken een doolhofje maken, goede oefening voor het sturen Knipoog

Hvelreki

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-07 15:18

Pony spelletjes ofzo, vond ik toen ik kleiner was in de manege steeds super leuk! Bv. om het snelst naar de overkant gaan zonder stijgbeugels/zonder zadel. (bij de allerjongsten liep er dan steeds een oudere ruiter mee) Tussen tonnen (/kegels) doorrijden, eens afstijgen, iets vullen met water en dat dan in een andere emmer aan de overkant brengen. Je kan het zo gek niet verzinnen Clown . En inderdaad "gymnastiek" zoals McSquizzy het zegt is ook altijd erg leuk Ja!

xLariss

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-07 15:46

Mischien pionentjes neer zetten en daar omheen zig zaggen.
We deden aan het eind van de les ook wel eens anamaria koekkoek.
Mischien ken je het spellentje wel van vroeger, anders hier de uitleg.

Dan staat er iemand op een pony stil aan de bak rand (bij de A).
De rest staat op de lijn H - M.
Dan zegt de gene die bij A staat (langzaam) ANAMARIA KOEKOEK!
En dan moeten de ruiters die bij H - M zijn gaan lopen, maar bij koekkoek moeten ze stil staan want dan kijkt de gene om die bij a staat om en iedereen moet stilstaan.
Al sta je niet stil, dan moet je weer terug naar de H-M lijn.
En dan is het de bedoeling wie als eerst bij de A is en die mag dan ANNAMARIA KOEKOEK roepen.

ANNAMARIA (pony's gaan lopen) KOEKKOEK (pony's moeten stil staan).

beetje vage uitleg, mischien al google je ANNAMARIA KOEKOEK dat je dan een iets duidelijkere versie krijg.

annelies19

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-07 16:54

hey

mischien een paar leuke spelletjes zoals anna mariea koek koek maar dan op het paard natuurlijk ze leren hoe ze hon paard snel kunnen laten stappen en stilstaan en vinden het erg leuk of stoelendans op de bordjes. als de muziek stopt moetten ze zo snel mogelijk naar een bordje wat nog over is je haalt steeds een bordje meer weg als de ponnys die er nog over zijn, bij het bordje laat je ze afstappen en het bordje met de hand aanraken en als de muziek weer begint moeten ze snel mogelijk weer op de ponny stappen ook best leerzaam voor beginners.
en dan heb ik nog 1 laat ze eens een wedstrijdje rijden waarbij ze om allerlij opstakels heen moeten en wie als eerste weer vover het start balkje of voor watverder gevorderden over het start sprongetje is heeft gewonnen.
ze leren hierdoor goed stuuren en op elkaar letten tijdens het rijden.
scu6 met lesgeven ik hoop dat ze de spelletjes leuk vinden

DeniseES

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-07 19:54

Als je maar met 2 pony's bent, dan vallen er al snel veel leuke spelletjes af Boos! maar dat wil niet zeggen dat je niets leuks kan doen Knipoog laat ze over balkjes lopen, of tussen balkjes door lopen, zigzaggen tussen de pionnen door. Bij de iets oudere kan je ze het zonder zadel laten proberen, dat is goed voor hun evenwicht

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-07 19:55

McSquizzy schreef:

Dit is idd erg leuk!
Je moet alleen als je een schrikachtige pony hebt oppassen met in ene keer een snelle beweging maken Tong uitsteken.

En idd, een klein springparcoursje.

joyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-07 19:58

.Gymnastieken vonden wij vroeger altijd super.
.Of een oefening voor het doorzitten, dan kregen we een zakdoekje/wc papier onder je kont in geduwd. en dan doorzitten maar die hem naar de draf/galop nog had kreeg een snoepje Clown haha

noudy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-07 21:25

bedankt voor jullie reacties heb er wel wat aan zaten wel een paar leuke dingen tussen maar geef idd maar met 2 pony s tegelijk les en dan vallen al veel spelletjes af,dat is wel weer jammer

Crizztel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-07 17:21

Op de manege bij mij krijgen de kinderen inderdaad veel gymnastiek oefeningetjes.. En carrousselrijden? Je hebt 2 pony'S Clown

Bonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-07 19:24

je kan een pas de deux doen, gewoon heel simpel. ze leren dan meteen op elkaar te letten en ze kunnen gewoon hun oefeningen doen.
een schrik training (voor de ruitertjes, wees er wel zeker van dat de pony's bomproof zijn)
idd dorzitten met iets onder hun kont, kijken wie het het langst onder zijn kont kan laten liggen.
een ton in het midden zetten gevult met ballen. ieder ruitertje aan 1 kant van de bak. moeten binnen een x aantal minuten op de pony zo veel mogelijk ballen uit de ton halen en naar hun kant van de bak brengen. kijken wie er aan het eind het meest heeft. (worden ze ook lenig van, de laatste bal uit de ton is flink buigen) en er is vast nu wel iets anders origineels te bedenken
Laatst bijgewerkt door Bonna op 13-06-07 19:26, in het totaal 1 keer bewerkt

leo_nore

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-07 19:24

gymnastieken (denk ook aan hoofd schouders knieën teen etc) is natuurlijk altijd leuk en misschien ze in een soort parcourtje (slalommen etc) tegen elkaar laten rijden? annemaria koek koek en tikkertje zijn met z'n 2en natuurlijk niet zo leuk..

Veel succes!

noudy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-07 21:42

ja heb ook nog wel 2 paarden maar die zijn niet geschikt voor die kleintjes en ook niet voor beginners dus daar kan ik ze niet op laten rijden moet wel veilig blijven voor hun maar heb al aardig wat ideeen opgedaan wat je ook leuk met zijn tweeen kunt doen bedankt

Zqw39

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-07 17:27

Ik vind/vond waterrace altijd geweldig. Helemaal leuk op een warme dag. Geef de kinderen 2 emmers zet 1 emmer op X en de andere bij de c/a. Dan moet je de ene emmer vullen met water. Geef ze een paar plastic bekertjes en geef ze 2 minuten de tijd om het water naar de andere emmer over te brengen. Je kan het in stap,draf of galop doen. En dan steeds wisselen. Dit is een vage uitleg maar ik ben hier niet zo goed in.

noudy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-07 23:05

ik snap wat je bedoeld maar moeten ze het water vanaf de ponys in de bekers doen of moeten ze afstappen en weer opstappen.