Paard slaat op hol van andere paarden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Vales

Paard slaat op hol van andere paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-07 10:40

Ik heb een vrij angstig paardje en een hele tijd geleden was het elke keer als iemand mij in draf of zelfs galop passeerd of van achteren aankwam dat hij op hol sloeg. Natuurlijk moet je elkaar altijd in stap passeren maar daar hebben de meeste mensen hier schijt aan. Waar ik overigens wel aardig pissig over ben geworden, dat sommige mensen gewoon niet denken aan de veiligheid of de reactie van het paard van anderen. Boos! In stap is er verder niets aan de hand dan is hij gewoon normaal rustig.

Dit is echt heel vervelend want hij gallopeerd ook keihard de straat over, heb 2 keer gehad dat hij ook de dijk op schoot (hij sloeg toen op hol op het fietspad maar dat eindigd op een dijk) en er had maar een auto aan hoeven komen en het was einde verhaal geweest. Op dat moment luisterde hij ook echt niet meer ik kon het bit tussen z'n oren trekken, vanalles maar t leek wel helemaal zwart voor z'n ogen.

Ik heb er een hele tijd gelukkig geen last van gehad (ook omdat ik dat fietspad gemeden heb) maar laats had ik les toen het zo lekker hagelde en keihard regende en moest ik toch weer over dat fietspad en gebeurde het toch weer, maar dan door een actie van mijn stomme zusje die vond dat het nodig was om alvast met haar vriendin in volle rengalop onderlangs dat fietspad naar stal te gaan en niet op mij te wachten totdat ik mijn beugels goed had gedaan omdat ik zonder beugels had gereden. Gelukkig kreeg ik hem dit keer wel snel onder controle, misschien omdat ik hem nu inmiddels wat langer heb dan die eerste keren dat hij op hol sloeg, maar het blijft niet fijn natuurlijk.

Wat zouden jullie in zo'n situatie aanraden?

fjordnina

Re: Paard slaat op hol van andere paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-07 10:44

Paard omkeren naar datgene wat er aan komt. Vervolgens de binnenteugel erbij houden en hem heel kort op de volte zetten. Gewoon de teugel net achter je knie leggen zodat hij niet zomaar zijn hoofd weer de andere kant op kan gooien.

Verder zou ik eens gaan denken aan de one rein stop. Het is vrij gemakkelijk aan te leren en kan in situaties als dit net even voldoende zijn als rem.

Ezter

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-07 10:47

Niet alleen over de weg gaan. En als je niemand mee kan krijgen, niet over de weg gaan.

Je ziet zelf volgens mij heel goed dat het eigenlijk levensgevaarlijk is wat er gebeurt, waarom neem je het risico dan nog?

hildetc

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-07 10:49

Ik heb volledig begrip voor je als je zegt dat ruiters elkaar in stap moeten passeren, je hebt daar volkomen gelijk in. Maar op het moment dat je weet dat je paard er vandoor gaat als er zulke dingen gebeuren vind ik het ook niet slim om zonder beugels te gaan rijden....... dat is ook gevaarlijke situaties opzoeken. Ik zou trouwens eerst eens met hem aan de hand een ander paard erlangs laten draven op een veilig stuk, en hem belonen als het goed gaat. desnoods met een hoofdstel in en een hengstenketting eronder, dan heb je net wat meer te vertellen. En er dus niet op gaan zitten, want zoals je zelf verteld is dit gevaarlijk. dan kun je dit wel willen en daarmee doorgaan, maar veiligheid voor alles. ik zou het dus eerst ernaast op proberen te lossen.

Vales

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-07 10:55

@ fjordnina: Bedankt voor je reactie, dat is misschien wel een goed idee. Hoe kan ik de one rein stop het beste aanleren dan?

@ hildetc: Ik had in de les zonder beugels gereden en ging ze juist weer goed doen omdat ik weer over dat fietspad moest. Als ik aan de hand met hem loop is er niets aan de hand. Daarom stap ik meestal ook af als ik mensen in galop zie aankomen maar soms is het al te laat en is hij er al vandoor voordat ik kan afstappen.

@ Ezter: Dat is makkelijker gezegd dan gedaan ik zit midden in de bebouwde kom en meestal rij ik dan ook door de woonwijken en is er niets aan de hand. Maar zodra ik naar het buitengebied ga, o.a. natuurgebied, dijken enz. kom je natuurlijk meer paarden tegen. Er is ook een jaar niets aan de hand geweest terwijl ik toen toch ook in draf gepasseerd ben (hij wordt dus rustiger op andere paarden), maar juist omdat het laatst weer gebeurde zocht ik naar een oplossing wat ik het beste kan doen als het gebeurd, dus uit voorzorg.

hildetc

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-07 10:58

Vales schreef:
@ fjordnina: Bedankt voor je reactie, dat is misschien wel een goed idee. Hoe kan ik de one rein stop het beste aanleren dan?

@ hildetc: Ik had in de les zonder beugels gereden en ging ze juist weer goed doen omdat ik weer over dat fietspad moest. Als ik aan de hand met hem loop is er niets aan de hand. Daarom stap ik meestal ook af als ik mensen in galop zie aankomen maar soms is het al te laat en is hij er al vandoor voordat ik ze in de gaten heb.

@ Ezter: Dat is makkelijker gezegd dan gedaan ik zit midden in de bebouwde kom en meestal rij ik dan ook door de woonwijken en is er niets aan de hand. Maar zodra ik naar het buitengebied ga, o.a. natuurgebied, dijken enz. kom je natuurlijk meer paarden tegen. Er is ook een jaar niets aan de hand geweest terwijl ik toen toch ook in draf gepasseerd ben (hij wordt dus rustiger op andere paarden), maar juist omdat het laatst weer gebeurde zocht ik naar een oplossing wat ik het beste kan doen als het gebeurd, dus uit voorzorg.

sorry, maar hoe kom je dan bij het fietspad zonder beugels. Je doet ze toch weer goed voordat je de weg opgaat.......... dat begrijp ik namelijk niet uit je verhaal.

Vales

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-07 10:59

Ik rij van stal naar mijn les met beugels.. rij in de les zonder beugels (dus over het zadel geslagen) maar toen ik weer terug naar stal ging deed ik ze dus eerst even weer goed (weer gewoon naar beneden dus) toen was mijn zusje al snel in draf weggestoven het fietspad op en onderlangs in galop. Ze had echt maar 20 sec hoeven wachten want zo lang duurt beugels goed doen niet mja dat kan ze dus blijkbaar niet.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-07 12:19

Ezter schreef:
Niet alleen over de weg gaan. En als je niemand mee kan krijgen, niet over de weg gaan.

Je ziet zelf volgens mij heel goed dat het eigenlijk levensgevaarlijk is wat er gebeurt, waarom neem je het risico dan nog?

Omdat wij geen keus hebben hier. De stalling ligt aan een dijk waar de mensen denken dat ze 100 mogen (30 in werkelijkheid). De rijvereniging ligt 5 a 10 min stappen. Je moet dus over die hele drukke dijk en dan over een fietspad. Je kan dan onderlangs over wat de gemeente noemt een ruiterpad en je kan gewoon over het fietspad lopen. Er staan bij ons in de buurt ontzettend veel paarden, mensen die van en naar de vereniging gaan.
Ook de bak van de boer ligt zeker op een kilometer afstand van de stal.

Ik zou toch proberen hulp te vinden voor die angst. Das bijna niet normaal meer bij hem. Probeer het eens bij een reader of zoiets. Zet hem een tijdje bij Piet in training Tong uitsteken

singa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-07 12:25

Ik heb hetzelfde probleem met mijn paard, en vooral mezelf. Elke keer ik een ander paard tegenkom is het om zeep. Ik ben me ervan bewust dat het grootste probleem bij mezelf ligt. Elke keer ik in de verte een paard zie begin ik al rond te kijken waarvoor ik zou moeten opletten, en wat mijn paard zou kunnen doen.

Afstappen is vaak ook één van mijn oplossingen, maar eigenlijk is dit één van de slechtste oplossingen (in mijn geval toch). Het is gemakkelijk, en ik overwin er niks mee.

Ik kan je helaas geen tips geven, maar misschien is het belangrijk voor je om je ervan bewust te zijn dat jouw gedrag mogelijks ook een oorzaak is voor zijn vluchten.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-07 12:31

Misschien wordt zn angst bevestigd door haar, maar het zit echt in hem. Zij is ook de enige die erop kan rijden. Ieder ander gooit hij er vanaf. En dat voor een tinker.

Deesiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-07 13:17

Hmmz.. Misschien een goed idee om het eerst tegen de persoon (personen) te zeggen waar het omgaat voor je het op bokt zet?

sandra1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-07 13:19

Vales schreef:
Ik rij van stal naar mijn les met beugels.. rij in de les zonder beugels (dus over het zadel geslagen) maar toen ik weer terug naar stal ging deed ik ze dus eerst even weer goed (weer gewoon naar beneden dus) toen was mijn zusje al snel in draf weggestoven het fietspad op en onderlangs in galop. Ze had echt maar 20 sec hoeven wachten want zo lang duurt beugels goed doen niet mja dat kan ze dus blijkbaar niet.

dat lijkt meer dat je paard met dat andere paard mee wilde
ik neem aan dat jullie samen rijde naar huis?
dat doet mijn paard ook als haar maatje gaat draven dan houd ik er ook niks aan hoor.
wat ik overigens wel aan het oefenen ben.

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-07 13:45

Vales schreef:

Zie hiervoor: http://www.paardnatuurlijk.nl/

Even via de sitemap op one rein stop zoeken, dan krijg je een complete uitleg.

Deesiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-07 13:47

Misschien ben je ook zelf bang dat hij wat doet en voelt hij jou angst waardoor hij denkt dat hij bang moet zijn?

Vales

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-07 15:13

Arin zoals ik al eerder tegen iemand zei gaat het niet om die vrijdag of wat er gebeurd is. Ik vraag alleen om tips wat ik ertegen kan doen omdat het voor mij ook niet leuk is.

Aan de andere kant vind ik het erg onverantwoordelijk van jou want je weet hoe hij reageerd en doet het dan gewoon toch.

@ sandra1986: Na de les rijdt ik inderdaad altijd met mijn zusje en als zij gaat draven of wat dan ook en rij daar met mijn paard achter dan is er niets aan de hand. Het was al gewoon van dat klote weer en zij was de dijk al opgedraafd dus ik toen ik klaar was erachteraan gedraafd.. naja toen zag ik hun nog net aan het einde van het fietspad en m'n paard waarschijnlijk ook want die trok ineens een noodsprint met z'n kop in de lucht.

@ fjordnina: Ik ga eens even kijken Knipoog!

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-07 15:22

Leuk zusje heb jij zeg!! Van je familie moet je het maar hebben.
Misschien toch even een hartig woordje met haar praten, want persoonlijk vind ik het te gek voor woorden dat ze haar zus zo in gevaar brengt! Samen uit samen thuis...is een goed spreekwoord!

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-07 15:26

Lijkt me inderdaad meer dat je gewoon even moet afspreken op elkaar te wachten voordat je naar huis gaat.

Deesiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-07 15:46

aerdenhout1 schreef:
Leuk zusje heb jij zeg!! Van je familie moet je het maar hebben.
Misschien toch even een hartig woordje met haar praten, want persoonlijk vind ik het te gek voor woorden dat ze haar zus zo in gevaar brengt! Samen uit samen thuis...is een goed spreekwoord!

Thanks ik heb mezelf ook altijd heel aardig gevonden Haha!

Vales: Beetje laf om alleen je eigen kant van het verhaal hier neer te zetten hea Knipoog

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-07 15:55

OEPS!!! Sorrie Deesiej!! Het is inderdaad ook niet leuk van je zus om het zo op bokt te zetten, maar we zijn nu natuurlijk wel nieuwsschierig hoe het dan echt in elkaar zit.

Vales

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-07 15:55

Meestal wacht ze ook wel hoor, mja het weer zat niet mee en we waren toch al zeiknat.. dan kan je blijkbaar niet nog even 20 sec wachten.

@ Arin: Okeej dan zet je er toch bij dat jij niet 20 sec kon wachten omdat het hard regende en we allemaal toch al zeiknat waren?
Hou je even uit mijn topic ajb ik vraag alleen om tips en vraag niet om de hele tijd commentaar!

En nogmaals ik vraag om tips en niet om jou af te kraken.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-07 16:00

Meiden toch!! Vanaf nu gaan jullie gewoon heel gezellig met z'n tweetjes naar de les en ook weer met z'n tweetjes terug. Weer of geen weer, even op elkaar wachten. Want jullie zijn nu wel aan het bekvechten, maar kunnen ook niet zonder elkaar!
Ik weet hoe het is hoor, heb ook een zus gehad!!

Deesiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-07 19:02

Jaa joh ze is gewoon beetje boos, mja dan nog beetje lu.llig om het zo op bokt te zetten. Zet dan alleen neer dat je een probleem hebt Knipoog

En Vales wees gerust kben al weg, khoef niks meer met jou te maken te hebben, iig niet meer dan nodig Knipoog

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-07 19:30

Laat ik me er dan ook mee bemoeien. Deesjie en Vales zijn dus zusjes. Samen rijden ze met mn bijrijdster in een les op de vrijdagavond. Ik reed mee op de fiets (naar de manege toe) We kwamen allevier zeiknat aan. Paarden waren ook een beetje onrustig door de regen, hagel en onweer. Toen we klaar waren fietste ik weg. Ik was het nats van allemaal en heb een uur staan koukleumen tijdens de les (met mn spaghettitopje aan Bloos ) Dus ik wilde zo snel mogelijk weer door de regen naar stal (paarden afzadelen) en dan door naar de wei.
Achter mij kwamen Deesjie, mn bijrijdster en Vales. Pas toen ik weer achterop keek zag ik Deesjie en Tibby het pad onderlangs nemen in de galop. Toen op stal vroeg ik nog waar is Vales. Nou die kwam naast haar paard 10 min later aan toen wij dus al de paarden weer terug naar de wei brachten. (paden kruisen elkaar). Ik ken de zusjes al langer dan vandaag en als blikken kunnen doden dan waren ze er allebei niet meer geweest. Het is inderdaad beleefd om op elkaar te wachten, maar beide geven elkaar de schuld. Ook mijn bijrijdster heeft zeker schuld maar omdat zij zich hier niet kan verdedigen laten haar hier maar buiten.
Oke tot zover het verhaal van afgelopen vrijdag.