Niet meer te stoppen.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

wyko

Niet meer te stoppen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-07 14:22

Ik heb nu met 1 van mijn ijslanders een erg vervelend probleem.
Zodra ik in het bos ben, wil hij alleen maar hard, en hij is niet meer te stoppen. Ik moet hem echt op de kont van een ander paard sturen, maar als ik al voorop zit, is er echt geen houden meer aan.
Je kan hem niet stoppen sturen of wat dan ook.
Als ik gewoon rustig blijf stappen is het goed, maar zodra hij wat hoort of 1 van de andere paarden zet een pas harder, dan is et weer zo ver.
Ik wordt er eigenlijk een beetje zat van en vraag me af of meer mensen dit probleem hebben en hoe ze dat oplossen.

Wendy15

Re: Niet meer te stoppen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-07 14:24

Mijn paard ging er in het begin ook wel eens vandoor. Eerst probeerde ik hem dan steeds terug te krijgen en zelfs wel eens keihard op de rem proberen te trekken, maar meneer ging dan alleen maar harder. Wat ik op een gegeven moment een paar keer heb gedaan is zodra hij er vandoor ging, hem op het moment dattie moe was en zelf wilde stoppen nog een heeeel eind door laten galopperen, tot ie echt helemaal kapot was Bloos Moet zeggen, werkte wel *LOL*

wyko

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-07 14:33

Ja, dat heb ik dus ook gedaan, maar je hebt daar niet altijd de mogelijkheid voor. Er lopen, zeker met dit weer, ook veel andere mensen in het bos, mountainbikers etc etc. Hij moet gewoon stoppen!

nooralie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-07 14:34

aan een teugel om trekken
dat werk op wel

Wendy15

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-07 14:36

Dat snap ik Ja Dat is ook lastig. Is er niet ergens een lang overzichtelijk pad oid waar je hem eens flink kan laten rennen zonder problemen? En verder tja, steeds overgangen rijden. Wegdraven, en met 2/3 passen weer terugnemen in stap. Dus geen lange stukken, maar weg, en meteen weer terug. Dan de drafstukjes verlengen en als je 'm dan weer goed terug krijgt een stukje galopperen. 2/3 galopsprongen en weer terug naar stap. En ook dat weer langzaamaan verlengen. Dat ie leert dat ie niet meteen door mag gaan, maar moet blijven opletten op jou

Damber

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-07 14:37

Rij je ook in de bak? Zo ja, is hij daar wel te stoppen/ sturen?
Probeer zo veel mogelijk overgangen te rijden... op je zit.. dus niet aan de teugels hangen, dan maak je je paard het namelijk alleen maar makkelijker (jij draagt dan als het ware zijn hoofd).

japielover

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-07 14:39

ik weet niet met wat voor bid je nu rijd maar probeer anders is een scherper bid mijn paard is ook nooit testoppen als we buite het terein komen van de stal ik hang en dan nu een pelham in dan luisterd hij veel beter het is dan niet de bedoelling natuurlijk dat je als een gek er aan gaat lopen trekken en doen maar hij heeft wel een veel scherpere in werking. als je dit wil zou ik naar de paarde winkel gaan en daar je verhaal voor leggen en vragen of ze een goed bit weten ik had namelijk eer een pesoa maar die werkte niet sterk genoeg in.
dus misschien is dit een goede oplossing.

Wendy15

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-07 14:41

japielover schreef:
ik weet niet met wat voor bid je nu rijd maar probeer anders is een scherper bid mijn paard is ook nooit testoppen als we buite het terein komen van de stal ik hang en dan nu een pelham in dan luisterd hij veel beter het is dan niet de bedoelling natuurlijk dat je als een gek er aan gaat lopen trekken en doen maar hij heeft wel een veel scherpere in werking. als je dit wil zou ik naar de paarde winkel gaan en daar je verhaal voor leggen en vragen of ze een goed bit weten ik had namelijk eer een pesoa maar die werkte niet sterk genoeg in.

Jij bent 16 en hangt als noodrem een onwijs scherp bit in je shetlandpoownietje Verward

wyko

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-07 14:43

Ik heb geen bak waar ik kan rijden, dus ben altijd afhankelijk van het bos.
Omtrekken gaat echt niet op een smal paadje, en dat is ook levensgevaarlijk, want als hij wel gaat, dan krijg je de grootste ongelukken omdat hij valt, struikelt of wat dan ook.

Hij trekt zijn hoofd naar voren, pakt het bit vast en gaat.

Ik rijd nu met een enkelgebroken trens, ik zie het niet zitten om met hard inwerkende dingen te gaan werken. Dan wordt het alleen maar van kwaad tot erger, en heb je straks steeds scherpere en hardere bitten nodig.

Wendy15

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-07 14:45

Heb je vaak de mogelijkheid met iemand samen te rijden? Anders diegene voorop, jij er achter. Laat het andere paard wegdraven, en jij blijft stappen. Dan zelf een stukje draven, en weer terugnemen. Mocht ie dan gaan kan je 'm altijd nog blokken achter het andere paard, maar zorg wel dat je zelf de controle stap/draf houdt.

japielover

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-07 14:57

Wendy15 schreef:
japielover schreef:

Jij bent 16 en hangt als noodrem een onwijs scherp bit in je shetlandpoownietje Verward

ik ben 17
en die heb ik in mijn kwpner gehangen en niet in me shetje daar rijd ik al 3 jaar niet meer op!
ik gebruik dat bit ook alleen maar als we naar buiten gaan verder rijd ik altijd met een enkel gebroken watertrensje en mijn instructie heeft zelf gezegt dat ik het beste een pelham kon gebruik en als ik die dan al heb die ik hem meestal op de bovenste ring zeg maar dat hij amper in werking heeft als hij dan gaat poedersuiker doe ik hem lager ik rijd dan met dubbele teugel en mijn onderste teugel hangt dan los die heb ik aan het klipje voor je handvat voor aan je zadel gemaakt als je snapt wat ik bedoel.
maar dat zou ik echt neit doen op zo een kleine pony hoor Knipoog

Wendy15

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-07 15:01

Had even in je profiel gespiekt, vandaar dat ik me dat afvroeg. Maar als het in overleg met je instructrice is en je er niet constant inhangt is het imo prima. Maar ben je verder dan wel bezig om haar ook zonder dat bit buiten goed onder controle te kunnen houden?

wyko

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-07 18:50

Wendy15 schreef:
Heb je vaak de mogelijkheid met iemand samen te rijden? Anders diegene voorop, jij er achter. Laat het andere paard wegdraven, en jij blijft stappen. Dan zelf een stukje draven, en weer terugnemen. Mocht ie dan gaan kan je 'm altijd nog blokken achter het andere paard, maar zorg wel dat je zelf de controle stap/draf houdt.

Dit is wat ik dus al probeer. Het gaat een poosje goed, maar dan wordt hij al helemaal gek, en schiet erlangs, dat komt dus omdat hij niet meer te stoppen is.
Als het moet gaat ze van het pad af om er voorbij te komen. Dat maakt het gewoon gevaarlijk, omdat hij gaat struikelen en als je niet uitkijkt lig je zo omver met paard en al.

Wendy15

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-07 19:29

En in een groep rijden? Dat ie als het ware ingesloten word? Of misschien niet meteen een te groot rondje. Als het goed gaat gewoon weer naar huis, en steeds iets langer. Dat ie niet de kans krijgt om er vandoor te gaan. Of misschien eens een rondje gaan wandelen?

Glossi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-07 15:54

Je hebt pm

Thokkadisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-07 19:35

roks schreef:
dat werk op wel

Als er iets niet werkt is dat het wel....

Wat je in ieder geval niet moet doen is gaan hangen aan de teugels, niet blokkeren. Spelen met het bit, even teugels helemaal losgooien en weer oppakken, beetje spelen met bit en vooral heel erg met je zit remmen. Als je gaat blokeren (trekken) dan gaan 99% van de paarden alleen maar harder. Misschien ook een idee om een paar keer alleen te rijden. Of misschien woont er iemand in de buurt met een bak? IN het weiland oefenen kan natuurlijk ook. Vooral oefenen om op je zit te remmen.

japielover

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-07 21:37

Wendy15 schreef:
Had even in je profiel gespiekt, vandaar dat ik me dat afvroeg. Maar als het in overleg met je instructrice is en je er niet constant inhangt is het imo prima. Maar ben je verder dan wel bezig om haar ook zonder dat bit buiten goed onder controle te kunnen houden?

ja we willen over naar een pasoa maar dan gaat meneer alle kante met me op.
mijn intructie had een spring ruiter mee genomen die wel wat draakjes gewent was dus ik me trensje der gewoon aan gelaten hij der op nou meneer nam de benen en die vent op zijn rug....ag dat was gewoon een vliegje hoor daar voelt hij niks van...

wyko

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-07 22:50

Thokkadisje schreef:
roks schreef:
dat werk op wel

Als er iets niet werkt is dat het wel....

Wat je in ieder geval niet moet doen is gaan hangen aan de teugels, niet blokkeren. Spelen met het bit, even teugels helemaal losgooien en weer oppakken, beetje spelen met bit en vooral heel erg met je zit remmen. Als je gaat blokeren (trekken) dan gaan 99% van de paarden alleen maar harder. Misschien ook een idee om een paar keer alleen te rijden. Of misschien woont er iemand in de buurt met een bak? IN het weiland oefenen kan natuurlijk ook. Vooral oefenen om op je zit te remmen.

Als ik gewoon stap en tolt, dan reageert hij wel op mijn zit, dan kan ik hem met alleen mijn zit een stuk langzamer laten lopen. Maar op zo'n moment lukt dat dus niet meer. Omdat hij al harder wil dan dat hij kan, gaat hij steeds meer op de voorhand lopen, met gevolg dat hij gaat struikelen, overkruist en weet ik veel wat allemaal, en dan kan IK dus echt niet normaal op mijn zit hem terug krijgen.

Thokkadisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-07 22:59

Hoofd omhoog houden, hoe lager het hoofd, hoe meer kracht het paard krijgt en hoe minder controle jij hebt over het paard. Maar trekken werkt in ieder geval niet. De meeste paarden gaan dan alleen maar harder...

Valentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-07 23:07

Hoe hoger het hoofd hoe meer vaart ze kunnen maken, paarden die hard rennen doen altijd hun hoofd omhoog, niet omlaag Knipoog

Misschien is een martingaal wat, ik ben helemaal geen fan van de hulpteugels, maar een martingaal werkt eigenlijk heel simpel.
Ze kunnen hun hoofd niet omhoog doen en keihard weg gaan scheuren.
Check de mondhoeken van je paard ook eens, zijn deze hard of zacht?
Ik vet de mondhoeken elke dag in met vaseline of uierzalf, hierdoor blijven ze lekker zacht en krijg je niet harde mondhoeken waardoor ze het bit dus amper voelen.

Een scherper bit betwijfel ik, van een enkelgebroken naar een dubbelgebroken zou best kunnen, maar om er nou een pelham oid. in te hangen..

WilmaW

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-07 23:09

Een kennis van mij had dit probleem ook met haar tinker, deze draaide zich op een gegeven moment om en dan ging hij gewoon in galop richting huis.
Ze hebben mij toen ook gevraagd of ik wou helpen, het toen ook eerst geprobeerd met het gewone bit, hij liep trouwens ook voor de kar en dan was er niets aan de hand.
Toen hebben we er een correctiebit (van K&K) in gehangen, deze had ik nog liggen.
En toen (om het maar grof te zeggen) als hij er van door ging flink (en snel achter elkaar) links en rechts trekken.
Ik wil niet zeggen dat je met elk probleem moet trekken oid maar als een paard met jou aan de haal gaat dan is het in mijn ogen als eerste belangerijk dat je weer controle krijgt.
Deze mensen konden naar een aantal keer weer zelf het bos in en na iets van 2 jaar hadden ze het vertrouwen weer zover dat ze nu gewoon op een trensje weer het bos in gaan.
Als je iemand weet die les geeft en veel rijd zou ik die zeker om advies vragen.
Succes

Valentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-07 23:15

heel snel links en rechts trekken is toch gewoon zagen?

kolanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-07 23:26

Waarom probeer je niet een tiedeman dit is een hulpteugel die alleen inwerkt op het moment als je paard zijn hoofd omhoog doet en als jij dan je teugels aanneemt dan kan je paard niet anders dan zijn hoofd naar beneden doen.
Loopt je paard gewoon dan heeft de tiedeman geen inwerken en je kan ook zelf bepalen op welke stand je hem zet je hebt 3 mogelijkheden.
Ik vind een tiedeman beter werken dan een matingaal voor dit probleem.
Heel veel succes en ik hoop datje snel een oplossing vind voor je probleem.

WilmaW

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-07 23:32

Valentijn schreef:
heel snel links en rechts trekken is toch gewoon zagen?

Inderdaad dat is zagen..... maar zoals ik al melde is het niet zo dat je bij ieder probleem zomaar moet trekken/ zagen.... maar als een paard er vandoor gaat dan denk in (en ik oordeel natuurlijk van achter de computer) dat dit toch wel te proberen valt.
Daarnaast raad ik ook aan om advies te vragen.

Thokkadisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-07 00:06

Valentijn schreef:
Hoe hoger het hoofd hoe meer vaart ze kunnen maken, paarden die hard rennen doen altijd hun hoofd omhoog, niet omlaag Knipoog

Ben het er nog steeds niet mee eens, heb echt veel paarden (IJslanders) gereden die flink aan de kletter gingen, daarbij hoofd omlaag en daardoor veel en veel meer kracht kregen om flink weg te sprinten. ook nu rijd ik dagelijks een paard die wel eens aan de loop wil gaan, hoofd omhoog houden en los laten, spelen met de teugels (NIET zagen) is de enige manier om hem weer terug te krijgen. Er zullen ook vast paarden zijn die hun hoofd omhoog doen, maar mijn ervaring is dat je met een IJslander niet zoveel hebt aan thiedeman etc omdat ze gewoon aan de loop gaan zonder hun hoofd hoog te houden. Ik kan niet over andere 'gewone' paarden oordelen aangezien ik alleen IJslanders rijd.