Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Moet zeggen, werkte wel
Dat is ook lastig. Is er niet ergens een lang overzichtelijk pad oid waar je hem eens flink kan laten rennen zonder problemen? En verder tja, steeds overgangen rijden. Wegdraven, en met 2/3 passen weer terugnemen in stap. Dus geen lange stukken, maar weg, en meteen weer terug. Dan de drafstukjes verlengen en als je 'm dan weer goed terug krijgt een stukje galopperen. 2/3 galopsprongen en weer terug naar stap. En ook dat weer langzaamaan verlengen. Dat ie leert dat ie niet meteen door mag gaan, maar moet blijven opletten op jou japielover schreef:ik weet niet met wat voor bid je nu rijd maar probeer anders is een scherper bid mijn paard is ook nooit testoppen als we buite het terein komen van de stal ik hang en dan nu een pelham in dan luisterd hij veel beter het is dan niet de bedoelling natuurlijk dat je als een gek er aan gaat lopen trekken en doen maar hij heeft wel een veel scherpere in werking. als je dit wil zou ik naar de paarde winkel gaan en daar je verhaal voor leggen en vragen of ze een goed bit weten ik had namelijk eer een pesoa maar die werkte niet sterk genoeg in.
dus misschien is dit een goede oplossing.
Wendy15 schreef:japielover schreef:ik weet niet met wat voor bid je nu rijd maar probeer anders is een scherper bid mijn paard is ook nooit testoppen als we buite het terein komen van de stal ik hang en dan nu een pelham in dan luisterd hij veel beter het is dan niet de bedoelling natuurlijk dat je als een gek er aan gaat lopen trekken en doen maar hij heeft wel een veel scherpere in werking. als je dit wil zou ik naar de paarde winkel gaan en daar je verhaal voor leggen en vragen of ze een goed bit weten ik had namelijk eer een pesoa maar die werkte niet sterk genoeg in.
dus misschien is dit een goede oplossing.
Jij bent 16 en hangt als noodrem een onwijs scherp bit in je shetlandpoownietje
Wendy15 schreef:Heb je vaak de mogelijkheid met iemand samen te rijden? Anders diegene voorop, jij er achter. Laat het andere paard wegdraven, en jij blijft stappen. Dan zelf een stukje draven, en weer terugnemen. Mocht ie dan gaan kan je 'm altijd nog blokken achter het andere paard, maar zorg wel dat je zelf de controle stap/draf houdt.
roks schreef:aan een teugel om trekken
dat werk op wel
Wendy15 schreef:Had even in je profiel gespiekt, vandaar dat ik me dat afvroeg. Maar als het in overleg met je instructrice is en je er niet constant inhangt is het imo prima. Maar ben je verder dan wel bezig om haar ook zonder dat bit buiten goed onder controle te kunnen houden?
Thokkadisje schreef:roks schreef:aan een teugel om trekken
dat werk op wel
Als er iets niet werkt is dat het wel....
Wat je in ieder geval niet moet doen is gaan hangen aan de teugels, niet blokkeren. Spelen met het bit, even teugels helemaal losgooien en weer oppakken, beetje spelen met bit en vooral heel erg met je zit remmen. Als je gaat blokeren (trekken) dan gaan 99% van de paarden alleen maar harder. Misschien ook een idee om een paar keer alleen te rijden. Of misschien woont er iemand in de buurt met een bak? IN het weiland oefenen kan natuurlijk ook. Vooral oefenen om op je zit te remmen.

Valentijn schreef:heel snel links en rechts trekken is toch gewoon zagen?
Valentijn schreef:Hoe hoger het hoofd hoe meer vaart ze kunnen maken, paarden die hard rennen doen altijd hun hoofd omhoog, niet omlaag