zadel te groot voor mij waardoor mijn paard gespannen loopt?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

hubba

zadel te groot voor mij waardoor mijn paard gespannen loopt?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-07 21:15

hallo,

Ik ben nu al een hele tijd bezig met het probleem te ontdekken waardoor mijn paard helemaal niet lekker loopt. Nu is er een fysio geweest en nog iemand anders.. ze is wat losser gemaakt in haar rug en sommige mensen zeggen dat ik gewoon wat strengen moet zijn .. of haar meer over haar rug laten lopen. Maar ik ben meestal de helft van mijn tijd erop kwijt aan haar over haar rug te laten lopen. Het lag ook niet aan het zadel volgens de fysio en volgens nog iemand die er veel verstand van heeft. Bij de oude eigenaresse liep ze wel gewoon goed. Het zadel is op maat gemaakt . Maar nu dacht ik, kan het ook zijn dat omdat het zadel veel te groot is ( ik heb er totaal geen steun aan) ik me niet goed kan ontspannen en daardoor mijn paard ook niet?
Ik weet anders echt niet wat het is. Als ik op dat zadel moet doorzitten en ik moet me ontspannen gaan me benen overal heen.

Groetjes!

JohnnyFries

Re: zadel te groot voor mij waardoor mijn paard gespannen loopt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-07 22:45

het klinkt heel logisch, als jij niet ontspannen bent, is je paard dat ook niet. dat voelen ze echt haarfijn aan hoor!
en als ik jou was, zou ik iemand die verstand heeft van hoe het zadel op je paard moet liggen, er eens naar laten kijken, diegene kan ook zien of het zadel te groot voor jou is.
maar het lijkt me zoieso niet goed als je alle kanten op fladdert in je zadel, probeer eens een ander zadel anders..

succes

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-07 12:59

Ik denk eigenlijk niet dat het er aan ligt dat het zadel voor jou te groot is. Ik heb zelf ook een kippenkont en ieder zadel is voor mij te groot maar ik ondervind daar geen last van in het rijden.

Dat je paard niet lekker loopt kan ook komen doordat jij haar belemmert in het rijden, wellicht span jij onbewust spieren aan of houd je onbewust je handen te strak of heb je zelf nog niet genoeg balans.

Dit zou deels op te lossen zijn met een ander zadel, maar je zadel past je paard, dus daar zou ik niets aan veranderen. Ik zou je instructeur om hulp vragen, die kan wellicht achterhalen waar de oorzaak nog meer kan zitten.

hubba

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-07 16:07

Kaat18 schreef:
Ik denk eigenlijk niet dat het er aan ligt dat het zadel voor jou te groot is. Ik heb zelf ook een kippenkont en ieder zadel is voor mij te groot maar ik ondervind daar geen last van in het rijden.

Dat je paard niet lekker loopt kan ook komen doordat jij haar belemmert in het rijden, wellicht span jij onbewust spieren aan of houd je onbewust je handen te strak of heb je zelf nog niet genoeg balans.

Dit zou deels op te lossen zijn met een ander zadel, maar je zadel past je paard, dus daar zou ik niets aan veranderen. Ik zou je instructeur om hulp vragen, die kan wellicht achterhalen waar de oorzaak nog meer kan zitten.

Ja mijn instructrice weet het dus ook niet. Maar ik kan egt niet lekker zitten in het zadel. Er gaat zaterdag iemand op die Z2 rijd en die kijkt dat of het aan haar licht( dus of ze last van haar rug heeft ofzo nogsteeds) .. of dat wij misschine maar een neiuw zadel moeten proberen. Ze loopt wel ontspannen soms maar dat duurt een hele tijd. En ik kan gewoon niet ontspannen op dit zadel hoe har dik me best ook doe. Ik heb eht zadel nu bijna jaar dus dan zou ik er nu toch redelijk op moeten kunnen rijden. En er waren ook mensen die zijden dat het haar karakter was .. dat ze op deze manier onder het werk uit wil komen maar ik voel gewoon aan haar dat ze niet lekker loopt. Dus dacht ik .. dan licht het er misschien aan dat ik altijd gespannen ben omdat het zadel gewoon voor geen meter zit .. als ik doorzit is het net alsof ik zonder zadel rijd.

BE_GENTLE

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-07 16:15

Om eerlijk te zijn kan ik me ook niet ontspannen als ik op te groot zadel rijd dan ben ik teveel met me eigen zit bezig dan met het paard.. en dit belemmerd mij dus in het rijden en me paard denk ik ook omdat ik niet goed op let waar ik mee bezig ben.. ga ten eerste voor je eigen op zoek gaan naar een ander zadel waar jij prettig op zit en die natuurlijk juist op je paard ligt.. verder kan eht inderdaad een karakter paard zijn en jij het paard niet genoeg coorrigeert in haar fouten mischien moet je haar gewoon aan het werk zetten en gaat ze beter lopen.. heel veel paarden denken als jij niks vraagt doe ik ook niks.. dus gaan ze lopen hoe ze willen.. dit kan het ook zijn.. maar ik zou zo wie zo op zoek gaan naar een ander zadel.. succes

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-07 22:43

Het rijden is geen ontspanning voor het paard, en eerder iets onnatuurlijks.... Als je al op je paard stapt met het idee 'vechten' om ontspanning te krijgen klopt er gewoon iets ergens niet met je instructie.
Ontspanning dwing je niet af, ontspanning vraag je... en zal dus het antwoord zijn op je vraag...
Verder snap ik je verhaal niet helemaal? Volgens de fysio mankeerd ze dus niet iets wat te wijten zou kunnen zijn aan het zadel en toch laat je iemand komen om te kijken of het toch aan het zadel zou kunnen liggen?
Ik zou eens een andere instructeur proberen... andeere inzichten kunnen soms heel verheldernd zijn..

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-07 14:37

Het is logisch dat je niet lekker door kan zitten als je paard niet ontspant, dan klap je constant op een berg harde spieren in de rug, dat zit inderdaad voor geen meter.

Ik geloof niet dat een paard zich bewust spant om onder het werk uit te komen, dieren kunnen zo niet redeneren (daar zijn het dieren voor).

Ik ga met Alane mee en zou eens een andere instructrice proberen, soms klikt het niet met een combinatie en kan een ander inzicht je blikveld verruimen.

zevenster

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-07 15:01

Voorlopig ook niet gaan doorzitten. Eerst proberen je paard naar ontspanning te rijden, terwijl je zelf licht rijdt. Anders belast je de rug van het paard meer en voor jezelf is het ook niet echt comfortabel. Heb je niet de mogelijkheid om eens een ander zadel te proberen? Dan voel je zelf gelijk het verschil.
Overigens denk ik dat het zadel niet zo zeer het probleem vormt, maar je eigen houding. Deze moet onafhankelijk zijn, waardoor je je been onafhankelijk van je zit kunt gebruiken. Daarop blijven trainen denk ik. Maar ik zit nu achter een computer en kan je dus niet zien. Daarom is het ook maar een gok.

Succes!

hubba

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-07 18:31

jullie hebben allemaal wel gelijk zegmaar:P .. ik was al van plan te kijken of ik een zadel kon leasen voor een week ofzo .. of uitproberen en dan kijken of het aan mijn zit licht dus. En ik ga denk ik ook les nemen van iemand anders. Zaterdag gaat er dus een Z2 ruiter op en die gaat kijken wat er is of hoe ik haar moet rijden. Ik ga misschien ook les van haar nemen. Maar ik ga zoweiso stoppen met diegene waar ik nu les van neem. Om het verhaal nog ene keer uit te leggen: ... We zijn naar de zadelmaker gegaan end ei zij het zadel is funest voor dit paard. Toen naar de fysio omdat haar rug waarschijnlijk ook vast zat en die heeft ook nog even gekeken naar het zadel en zij dat hij helemaal niet verkeerd lag. Toen hebben we voor de zekerheid nog eimand van dekema erbij gehaald( die weet veel van zadels, verkoopt ze) .. die ging kijken of het aan het zadel lag, en hij zij van niet. Ik baalde erg van dat bericht want na de fysio loopt ze nog steeds niet lekker terwijl je het veshcil echt zou moeten merken.

paardfysio

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-07 20:43

Joh, dat is vervelend.
misschien meot je een goede zadelmaker laten kijken ipv een zadelverkoper-->die kijken er toch weer heel anders naar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-07 08:46

hubba schreef:
We zijn naar de zadelmaker gegaan end ei zij het zadel is funest voor dit paard.

Zei hij echt funest? Dat betekent namelijk dat het zadel totaal niet geschikt is voor jouw paard...

Je zit wel met een vervelend probleem. Ik denk dat een ander zadel lenen een goed idee is.

hubba

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-07 09:54

ja het is echt vervelend. Iedereen zegt wat anders terwijl het allemaal professionals zijn. En ze doen het ook niet voor het geld ofzo want ze hebben nergens geld voor gevraagd ofzo. Maar ik ga een zadel lenen binnenkort en dan zie ik wel verder.