Kiespijn, toch rijden?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Alicia2u

Kiespijn, toch rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-07 20:08

Mijn vijf jarige ruin heeft al een paar dagen een snotneus, gewoon wit, hij hoest niet, niest wel met af en toe een roggel. Hij eet zijn brok wel, maar dat maakt hij eerst nat, maar zijn hooi laat hij al twee dagen staan. Ik denk dat hij aan het wisselen is, z'n kiezen dan (hij is een luchtzuiger, maar hij zet vol vertrouwen zijn voortanden nog steeds op de bak, dus het lijkt me niet dat hij last heeft van z'n snijtanden). Ik heb voor de zekerheid zijn temperatuur opgemeten, maar die was normaal.
Zondag heb ik nog gereden, toen hij ook al een snotneus had. Hij scheen geen last te hebben van het bit, was eerder losser in de kaak, maar zonder te hangen op het bit. Ik heb gekeken vandaag of het bit toch nergens tegenaan komt, en dat is zo. Hij is levendig genoeg, vandaag VD gedaan. Morgen heb ik les, kan ik gewoon een bit inhangen en goed opletten? Of kan ik beter bitloos rijden (kan alleen in stap)? Of helemaal niet?
Ik heb de tandarts gebeld, die zei dat het aan mij was of ik wilde rijden of niet en dat hij daar zo geen beoordeling over kan geven. Hij heeft pas over twee en een halve week tijd om langs te komen.

sylvie

Re: Kiespijn, toch rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-07 20:12

als jij het gevoel hebt dat je paard er geen last van heeft onder het rijden zou ik lekker gaan rijden.
Merk je wel verschil zou ik het niet doen of inderdaat bitloos.
En erg goed om dde tandarts te laaten komen.

Nicky15

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-07 20:14

Ik zou gewoon gaan rijden ,, MAAR opletten en even tegen je instructeur/trice zeggen wat het probleem is.
Zo kan zij/hij ook eventjes opletten

Als je paard anders dan anders loopt , zou ik stoppen !

enne maak het niet te bont dan he?

Bitloos rijden = ook een oplossing ja Duivel

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-07 20:20

tandarts laten komen, heb je meteen zekerheid maar ze wisselen de laatste x als ze 4 worden dus ik zou het toch maar laten mischien zit er nog ergens een oude dop op die hij er niet af krijgt en dat mischien is gaan onsteken van binnen
Net als wij de verstand's kiezen krijgen en die er soms niet door komen omdat er te weinig plaats is in de mond

sjorsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-07 20:22

ik zou een tandarts zoeken die wel snel kan komen, je zal zelf maar kiespijn hebben, dan wil je daar ook zo snel mogelijk vanaf

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-07 20:25

met 4 moet hij al gewisseld hebben en net wat onley zegt zit er nog ene dop of iets of wat irritatie, hou dat snot goed in de gaten, dat hoort volgens mij niet bij kiesproblemen, wel kwijl etc, ik zou hem voor de zekerheid even temperaturen er kan een anderee ontsteking zitten, anders even je da bellen.

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-07 20:30

garny95 schreef:
met 4 moet hij al gewisseld hebben en net wat onley zegt zit er nog ene dop of iets of wat irritatie, hou dat snot goed in de gaten, dat hoort volgens mij niet bij kiesproblemen, wel kwijl etc, ik zou hem voor de zekerheid even temperaturen er kan een anderee ontsteking zitten, anders even je da bellen.

Ik heb getemperatuurt, hij was 37,2. Volkomen normaal dus. Slijm dat uit de neus komt is ook gewoon wit, dus niet geel of groen wat op een ontsteking/infectie van de luchtwegen zou werken.
Het paard is net 5 en erg onvolwassen voor z'n leeftijd, ik vind hte niet raar dat hij nog wisseld.

EDIT: Ik heb net nog even m'n equine science boek raad gepleegd en daarin staat dat er met 4,5 nog een laatste kies bijkomt. Misschien is dat het?

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-07 21:57

hou het goed in de gaten in ieder geval, lekker dat de temp goed is dat stelt al gerust. Succes ermee en ik hoop dat de tandarts je dan wat duidelijkheid kan geven. En het klopt van de laatste tand die met 4,5 doorkomt.

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-07 08:41

Gisteren liep ik toevallig de dierenarts tegen het lijf. Het paard had geen koorts maar zat duidelijk niet lekker in zijn vek. Ik had met de hulp van een klasgenoot zelf even in de mond gevoeld, maar ik kon niets raars ontdekken. De DA ook niet, heeft wel nog even geveild, maar dat was dus niet de oorzaak van het probleem.
Ook de longen waren goed, hoest was niet op te wekken. Drie dagen antibiotica gekregen, ik hoop dat hij daarvan opknapt. Gisteren heeft mijn bijrijder een half uurtje rustig gereden, maar na een korte periode in draf (de dierenarts had gezegd dat we best konden rijden, maar wel rustig), was het ineens niet meer een keelroggel, maar toch een hoest vanuit de longen.
Ik denk dat ik hem maar even met rust laat de komende dagen en z'n temperatuur goed in de gaten blijf houden en hopen dat de antibiotica aanslaat. Ik voer ook wat foenegriek bij. Helpt dat allemaal niet, laat ik toch even een bloedonderzoekje doen na het weekend. Ik vertrouw het niet helemaal.