Paard met claustrofobie?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Tzatzi

Paard met claustrofobie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-07 19:06

Mijn paard loopt in de buitenbak superfijn. Hij is gehoorzaam, aandachtig, makkelijk aan de teugel te rijden etc

In de binnenbak is het een ander paard:
-Dan kijkt hij of er sinds zijn laatste bezoek nog wat aan het plafond is veranderd.
-Let hij (vooral) op openstaande deuren (wie weet wat daar naar binnen kan komen waaien!).
-En wappert er een vraagteken boven zijn hoofd als ik een hulp geef. Verward

Heeft mijn paard (ik? Bloos ) last van claustrofobie en wil hij (ik.. Haha! .. Haha! ..) alleen maar rijden zonder muurtjes om hem heen?
Hebben jullie hier ervaring mee? Ik heb mijn instructrice ook in de binnenbak laten rijden. Hij reageert danj hetzelfde, maar waarschijnlijk is een gewoonte geworden.
Hebben jullie tips (naast natuurlijk 'alleen' maar in de buitenbak rijden *LOL* )?

Anoniem

Re: Paard met claustrofobie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-07 19:13

Nou claustrofobie lijkt het me niet Knipoog Ik rijd ook véél fijner in de buitenbak.
Soms is mijn paard ook kijkerig in de Binnenbak, maar als je gewoon doorrijdt en doet alsof er niks is .. Dan moet het wel overgaan lijkt mij Lachen

merrietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-07 19:15

paarden kunnen wel claustrofobie hebben ,maar een bak is een best wel grote ruimte lijkt me

astritos

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-07 19:15

Ik denk inderdaad dat hij het gewoon heel spannend vindt. Het is natuurlijk ook heel anders ineens in zo'n binnenbak. Ik zou het vaker doen, dan gaat hij het vanzelf minder eng vinden.

Tzatzi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-07 19:33

@astritos: Ik rij bijna alleen in de binnenbak. Het is voor mijn paard dus bekend terrein. Ik denk daarom dat hij er een spelletje van maakt (voor zover ze dat kunnen natuurlijk... Haha! ).
Maar snap dan niet dat hij in de buitenbak dan wel zo braaf is.

Tzatzi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-07 19:36

@[gast1122]: als ik gewoon doorrij sta ik elke keer (bij de deur) halverwege de binnenbak. Hij loopt van de deur af richting het midden van de bak. Hulpen hebben niet heel veel effect.

astritos

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-07 19:46

En je instructrice heeft ook geen idee hoe het komt??

Tzatzi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-07 19:53

@astritos: ze denk een wisselwerking tussen mij en mijn paard. Ik denk dat zodra zij rijdt ze hier ook last van heeft omdat het voor mijn paard een gewoonte is geworden (denk ik Verward ).

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-07 11:59

Alle paarden zijn claustrofobisch; paarden zijn vluchtdieren, in een besloten ruimte kunnen ze dat niet en zullen ze altijd wat meer op hun hoede zijn. Je paard houdt de deur in de gaten omdat dat zijn enige uitgang is en ook het plafond, omdat daar misschien wel 'roofdieren' op zitten die van bovenaf kunnen aanvallen.
Je paard moet wennen aan deze omgeving, dus blijven oefenen. Als het paard voldoende vertrouwen heeft in jou en in de omgeving wordt hij vanzelf rustiger.
Wat je kunt doen in de tussentijd is eventueel Bach Remedie Rescue geven, dat is een homeopathis middel tegen angsten; het maakt paarden (en mensen) rustiger, maar niet slaperig.

Zalvador

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-07 20:36

Ieder paard is claustrofobisch, daarom is het in een trailer zetten voor een paard ook zo onnatuurlijk, omdat ze helemaal vast staan en geen kant uit kunnen.
Ik denk dat het paard meer vertrouwen moet krijgen in het rijden in de binnenbak; mijn driejarige vind het rijden in de binnenbak ook niet fijn (lang niet zulk extreem gedrag als die van jou) maar door het veel rijden in die bak, begint ie steeds meer vertrouwd erin te raken..
Ga de volgende paar keren in de binnenbak gewoon stappen, rustig aan, absoluut niet laten werken en alles in zich opnemen als iets positiefs. Na een stuk of 3 keer zou je wel eens kunnen beginnen met wat draven enzo, maar dan ook nog niet met meer druk erop..
Ik denk dat t met veel geduld wel opgelost zal worden.