wijken en schouderbinnewaarts

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

muk

wijken en schouderbinnewaarts

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-07 18:36

hoi ik ben vandaag met mijn verzorgpaardje voor eht eerst gaan wijken. op zich doet ze het goed en ze doet dat zeker vaker, dat merk ik wel. ze kan het ook. ik doe haar namelijk nog niet zo lang.
maar als ik ga wijken gaat haar achterhand niet goed mee.
waarschijnlijk doe ik het fout Clown maar als ik op andere paarden rij gaat wijken bijna altijd goed.
iemand tips?

ook ging ik schouderbinnenwaarts proberen, wat ze ook kan. en weer gaat dat fout. ze blijft niet met haar achterbenen op de hoefslag en loopt zeg maar schuin weg. de buiging is verder goed. iemad tips om haar zeg maar recht op "1 lijn" te houden zonder dat ze schuin naar voren loopt?

bedankt

mustangbokt

Re: wijken en schouderbinnewaarts

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-07 11:41

enkele tips:

- altijd kijken in de richting waarheen je gaat

- als de achterhand met het wijken niet meegaat, kan een kleine tik met de zweep wonderen doen.
als voorbereidende oefening kan je op de hoefslag, op de lange zijde, de achterhand van je paard naar binnen duwen. daarna dezelfde oefening, maar op de volte.

- schouderbinnenwaarts: kijk goed naar de hoefslag
je moet ook echt het gevoel hebben dat je je paard met je binnenbeen naar je buitenteugel duwt. houd je buitenteugel dan ook goed aan. en als je paard dan nog van de hoefslag afgaat, ga je meteen op de volte en begin je opnieuw.

je moet je paard misschien ook wat tijd laten om te snappen wat je precies bedoelt.

en eigenaardig genoeg gaan dit soort oefeningen vaak (bij mij toch) gemakkelijker in draf dan in stap.

mayniac_val

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-07 11:45

is de achterhand van je paard er goed onder? Mijn verzorgpaardje deed hetzelfde wat jij beschrijft, maar nu gebruikt hij zijn achterbenen beter en gaan de zijgangen een stuk beter!

muk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-07 06:55

ja bij het wijken gaat de achterhand dus niet goed mee

Athena1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-07 12:19

wijken: als de achterhand niet mee gaat stel ik het paard weer even recht en daarna probeer ik het weer. Zacht tikje bij de kuit die het paard zijwaarts "duwt".

Marykee

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-07 13:00

als de achterhand met het wijken niet meegaat, kan een kleine tik met de zweep wonderen doen.
Wat mustangbokt dus zei klopt zeker want zo duw je zen kont er goed bij en gebruikt hij zen achterhand beter dan dat hij schuin naar de hoeffslag sjokt.

LisetjeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-07 13:03

Probeer iets meer met je buitenhand te begrenzen, zo houd je de voorhand iets tegen en kan je de achterhand iets meer wegdrukken. Loopt het paard ook onder je weg? Dan moet je hem af en toe even laten halthouden tijdens het wijken. Zodat hij echt opzij gaat ipv weg rent.

Dressuurgek

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 12:57

In beide oefeningen ligt het aan je buitenteugel.

Tijdens het wijken gebrens je te weinig met je buitenteugel waardoor hij over de buitenschouder kan wegvallen en de AH niet meeneemt en dus ook niet schaart.

Tijdens schouderbinnewaarts laat je je paard door je buitenteugel heen lopen waardoor hij naar voren kan weglopen. Probeer je op een punt te richten waar niet vanaf mag wijken en ga dan eens goed voelen wanneer hij naar voren weg loopt, als je dat voelt dan sluit je je buitenhand om het naar voren weglopen tegen te houden.

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 12:59

Zorg er ook voor dat ze voldoende gevoelig is op je binnen been. Als je dan ook het buitenschouder goed begrenst, zal ze het moeten doen Lachen

Venetia

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 14:01

mustangbokt schreef:
enkele tips:

- altijd kijken in de richting waarheen je gaat

- schouderbinnenwaarts: kijk goed naar de hoefslag

.

Je bedoelt het goed hoor, maar in het schouderbinnenwaarts moet je juist NIET kijken in de richting waar je naartoe gaat. Dan draai je je heupen verkeerd en ga je je paard juist tegen zitten.
Je heupen moeten evenwijdig aan de schouders van het paard zijn. Je hoofd staat daar recht boven. BInnenheup is dus wat terug. Je hoofd kijkt dus wat naar binnen. Waar je ogen zijn is natuurlijk zaak twee maar duidelijk naar de hoefslag gaan kijken is fout, omdat de binnenheup van de ruiter dan naar voren komt waardoor tegenstrijdige hulpen gegeven worden!

In de overige oefeningen is het vaak wel goed te kijken waar je naartoe gaat. Alleen schouderbinnenwaarts was een wat ongelukkig voorbeeld.

Nathalie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 10:40

Ik heb bij schouderbinnenwaart om naar het midden van de korte zijde te kijken (als je het tenminste op de hoefslag oefent). Dus kijken naar de A of de C. Meestal gaat het dan al bijna vanzelf.

Hvelreki

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 15:26

Ik volg dit even wat schouderbinnenwaarts lukt mij ook niet. (ligt aan mij uiteraard Knipoog)

Evikes

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 18:48

Als ik jouw problemen lees heb ik de tip voor je: sluit die buitenhand.

Bij het wijken kan het zijn dat je paard over de schouder wegloopt doordat je teveel stelling vraagt en te weinig ondersteuning biedt met je buitenteugel. De buitenteugel is bij het wijken je stuur voor achteraan, om het zo te zeggen.

Bij schouderbinnen: ook die buitenteugel sluiten en je binnenbeen eraan. Je moet voor schouderbinnen de schouders van je paard schuin zetten. Dat wil dus zeggen dat wanneer je niet begrenst met je been, je paard naar die richting van zijn schouders zal willen gaan (van de hoefslag weg dus).
Daarvoor dient dan je binnenbeen om hem tegen te houden.
Ook niet teveel binnenteugel vragen. Bij een schouderbinnen moet er zo weinig mogelijk binnenteugel bij komen kijken.

Of je vraagt het eens aan iemand die het al goed onder de knie heeft, die je dus in de praktijk kan helpen!

Veel succes !

Carry

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 19:04

Les en alles wat hierboven staat. Misschien is 1x les voldoende om je te helpen Cool

beenyman

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-07 11:38

mayniac_val schreef:
is de achterhand van je paard er goed onder? Mijn verzorgpaardje deed hetzelfde wat jij beschrijft, maar nu gebruikt hij zijn achterbenen beter en gaan de zijgangen een stuk beter!

Is het niet zo dat deze 2 oefeningen als doel hebben de achterhand meer proberen eronder te krijgen?
schouderbinnenwaarts is een oefening waarmee je meer naar de verzameling rijd.

en zoals hierboven ergens gezegd wordt, je buitenteugel er iets meer bijhouden. je paard loopt waarschijnlijk wat over het buitenschouder weg.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-07 15:25

Ik weet niet of dit bij jou zo is, maar bij mij lag hetzelfde schouderbinnenwaardsprobleem aan het feit dat ik mijn binnenbeen optrok tijdens het drijven. Nu doe ik dat niet meer en gaat het wel goed..

Brennie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-07 19:00

Ik gebruik bij het aanleren van het wijken altijd een hele lange zweep, die ik tegen de kont aanleg, zodat de achterhand goed meekomt. Verder leer ik de schouderbinnenwaarts door vanuit de korte zijde naar de lange zijde niet eerst recht te stellen maar in de juiste stelling door te rijden en dan dus niet de volte maken, maar begrenzen met mijn buitenhand en iets doordrukken met mijn binnenbeen en er na een paar goede passen weer rechtstellen op de lange zijde en er voorwaarts uit te rijden, zodat ze goed op mijn been blijven reageren. Soms doe ik er ook weer die lange zweep bij om net even die achterhand nog wat bij te tikken.

brenda14

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-07 21:33

ik ben het me paard aan het leren vooral niet naar de hoefslag kijken, niet teugels te los hebben en dat buitenhand er aan houden!!!!