paard wil alleen in galop

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

india

paard wil alleen in galop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-07 17:55

Hulp nodig bij probleem,
sinds een aantal maanden heb ik een 4 jarige die het prima doet onder het zadel,
maar na een kleine blessure was ze er 6 weken of zo uit,
nadat we weer zijn gaan oppakken is ze een stuk vervelender,
of eigenlijk heeft ze gewoon erg veel looplust,
verder is ze super aan het been, en heb je voor terugnemen eigenlijk geen teugel nodig,
maar als ik erop zit en na een aantal ronjes rustig stappen ook rustig wil draven gaat ze na een half rondje in galop,
normaal was dat geen probleem, want dan kon ik haar met een halve ophouding en mijn been weer terug naar de draf krijgen en opnieuw beginnen,
maar tegenwoordig gaat ze direct staken en zelf steigeren en weet ik niet hoe ik dit moet aanpakken,

nu heb ik er wel profesionele hulp bij hoor, maar ik zou graag ook andere ervaringen met dit probleem horen
wie weet er een oplossing

Kafue

Re: paard wil alleen in galop

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-07 18:18

Zolang het geen racewedstrijd wordt moet je haar gewoon laten galloperen maar net een pas harder dan ze zelf wil.

Lise81

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-07 18:21

Klinkt alsof het paard nog wel iets dwars zit = pijn heeft. Misschien nog een na laten kijken door dierenarts, dierfysiotherapeut, zadel maker/passer.

Heb een merrie gekend die dit ook deed, vooral steeds proberen te galloperen ipv draven. Meestal doen paarden dit om toch zichzelf te ontlasten. De merrie was een manege paard en is uiteindelijk verkocht omdat het niet beter werd, (is ook geen fysio o.i.d. bijgeweest helaas!) dus kan er verder weinig over vertellen.

Wat was de kleine blessure?

Aan de andere kant zou het natuurlijk frisheid of haar werklust kunnen zijn, maar ik zou zelf het helemaal willen uitsluiten dat het niet iets medisch was.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-07 18:27

Eerst uitzoeken wat de reden kan zijn. Om te beginnen pijn uitsluiten. Dan verder kijken : of gebrek aan kracht/balans/spanning dit los je op door terug te nemen voordat het fout gaat en vanuit de stap weer opnieuw aan te draven. Of teveel energie/verveling, in dat geval kan je inderdaad doorgaan totdat ze er genoeg van heeft en dan nog een stukje. In dit laatste geval zou ik ook goed naar de hoeveelheid en soort voer kijken, daartegen moeten vechten helpt nl ook niet.

pubelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-07 18:28

dit deed mijn haflinger ook. Bij mij was het gekomen omdat ik nog niet consequent genoeg was. Dus als jij gaat stappen bepaal jij hoe hard of hoe langzaam jij wil stappen. Ga als je in stapt bent al regelmatig terug naar het halthouden, en dan niet continu druk maar druk en weer los (wel dat je contact op het bit houd) loopt die dan weer door, weer terug totdat die met een losse teugel blijft staan, dan braaf op jou commando mag die weer gaan.

Succes

india

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-07 18:42

fysio komt van de week idd,
en mijn zadel is al nagekeken
maar als ze in galop mag gaan als ze dat zelf wil ben ik dan niet verkeerd bezig?,
en moe worden vindt ze niet erg, ze gaat toch door!!!

india

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-07 18:45

blessure was vastliggen in de stal ,
en vlak daarop heeft ze haar been ook nog open gehaald,
fysio heeft haar weer opgelapt, maar ik laat haar deze week nogmaals komen op advies van de zadelmaker die de reactie ook niet normaal vind,
alleen loopt ze wel super in galop over haar rug en is gemakkelijk te rijden, ze rent niet weg of zo voor het werk!

Lise81

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-07 20:39

Het kan idd zijn dat ze gewoon erg graag wil gaan, maar ik zou het oordeel van de fysio gewoon idd even afwachten.

Het kan zijn dat wanneer je haar niet terug krijgt uit de galop je voor haar idee te hard in werkt (met je hand) en dat ze daarop gaat staken en steigeren. Of ze is er idd niet mee eens dat ze d'r zin niet krijgt.

Het is zeker een moeilijke situatie, enerzijds wil je niks forceren, anderzijds moet ze dit niet uit eigenwijsheid doen.

Ik zou veel basis dingen doen en veel overgangen stap-draf-stap (-halt) etc. (zodat je het willen gaan galloperen voor bent en ze toch bezig is). Ook kan je natuurlijk eerst longeren en dan wanneer je er op stap heeft ze d'r warming-up al gehad en kan je vrij snel zelf galop vragen.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-07 20:46

Als eenmaal duidelijk is dat er geen medische reden voor het gedrag is, dan kun je het gedrag gaan afleren.

Allereerst neem je zelf sneller het initatief tot het gaan galloperen. Sommige paarden willen hun energie gewoon eerst kwijt voordat ze aan het werk kunnen en willen gaan. Mocht dat niet werken, en blijft ze daarna in galop aanspringen, dan steeds duidelijk terugnemen, liefst naar (wel eerst een paar passen draven) stap om het verschil duidelijk te maken. Vanuit stap na een paar passen weer aandraven. Galopeert het paard weer aan, weer terugnemen enz. Heb je het idee dat dat niet werkt, dan kun je altijd het paard nog langer door laten galloperen als het zelf het intiatief neemt.

Komt het paard wel genoeg buiten zodat het de energie ook kwijt kan buiten het rijden??

india

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-07 20:56

dat laatste heeft volgens mij tot de problemen geleid,
we zetten haar steeds terug in stap en overnieuw en daar is ze op gaan staken en steigeren,
nogmaals ik doe niets met handen en trekken, alleen met been zit en stem , ze is zeer gevoelig,
buitenrijden doe ik nog niet ze is in totaal 6 weken onder het zadel en als ze langs de weg in galop springt en ik durf haar niet terug te nemen omdat ze dan gaat steigeren en bokken is het afgelopen,

maar longeren voor het rijden doe ik natuurlijk wel, maar ze is niet onder de indruk,

india

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-07 20:59

oja ze staat van 8 tot 8 op het land met andere paarden!

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-07 21:10

Dan laten doorgalloperen tot ze zelf aangeeft terug te willen, dan ga je nog 1 rondje door, laat het paard terugkomen op je zit, en dan uitgebreid belonen. Dat pak je telkens zo aan. Na een week kijk je of het paard al terug wilt komen als jij ddat vraagt al voor ze het zelf aangaf.

india

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-07 17:23

vandaag eerst super zacht bit gehaald, draaibaar , dubbelgebroken en mooi glad, het nieuwste en zachtste?
daarna onder zadel en dekje het bontje gedaan,
voor als het toch in de rug zit!,
fysio komt volgende woensdag pas dus tot die tijd moeten we wat proberen,
aan de longe kip mak en heel goed op de stem terug komen en nooit zelf in galop enz,
na 3 rondjes stap aangeraafd en na 2 rondjes draf begon ze te galopperen,
dat heeft 50 rondjes geduurd!
toen kwam ze terug en na 2 rondje draf zelf in galop gezet en weer terug genomen na 3 rondjes, duurde 5 rondjes,
toen overgangen in draf en stap en tempo wisselingen, en het begon een beetje op een paard te lijken!
overigens in galop gaat ze er niet vandoor, maar ze luisterd gewoon niet, wel mooi over de rug ens en goed te sturen alleen niet stoppen.
ben benieuwd hoe het overmorgen gaat,
nu is ze erg moe, zal morgen maar voorzichtig longeren want ze zal er wel een beetje spierpijn aan overhouden