Middenstap, het wil maar niet!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Love__Anouk

Middenstap, het wil maar niet!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-07 17:12

16 Juni hebben we weer onderlinge wedstrijd, op de manege! Ik ga op een jonge pony, 5 jaar oud. Ik ga B rijden, en we moeten middenstap doen. We hebben het nou een paar keer geoefend, maar 't wil maar niet lukken. Het is een best licht berijdbare pony, hij wordt ook niet super vaak bereden. Zodra ik hem wat meer voorwaartser wil laten lopen, dat hij wat grotere passen maak, drijf ik heb ietsie voorwaarts, maar hij zit dan al gelijk in draf. Als ik hem wat opsluit met m'n handen, en voorwaarts 'drijf' (zo zachtjes, dat je het eigenlijk niet eens drijven kan noemen) loopt hij alsnog door m'n handen heen, naar draf. Hij heeft het ook niet echt geleerd, maar hoe doe ik dat dan, hoe kan ik hem dat het beste 'leren?'

LauraV93

Re: Middenstap, het wil maar niet!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-07 17:28

volhouden, steeds weer opnieuw proberen, en als hij het dan een keer doet heel erg belonen. Succes!

Vadisha

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-07 17:30

je moet haar najuist wel de kans geven om te veruimen. Middenstap is niet sneller stappen maar ruimer stappen (net als middendraf). Dus iets toestaan met de hand zodat hals meer lengte krijgt, vaak stappen ze dan vanzelf al ruimer.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-07 17:31

in de proef kun je de jury wat "voor de gek houden" door voor de middenstap, iets verzameld te stappen, dus langzamer en korter dan zijn normale stap.
als je dan gaat van hand veranderen voor de middenstap, dan kun je de pony zijn gewone stap laten doen.
zo ziet de jury verschil, en zeker op een onderlinge wedstrijd, zal dit beloont worden met een redelijk punt.

Love__Anouk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-07 17:33

Oké, bedankt voor de tip. Als ik m'n hand wat open, komt z'n neusje er wel uit, maar voor de rest gebeurd en niks. Hals strekken doet hij meestal ook niet, het enige wat hij dan wel doet is nagevelijk lopen.. Bloos
Dus ik moet hem niet voorwaarts drijven, om hem ruimer te laten lopen?

Love__Anouk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-07 17:34

crossmonster schreef:
in de proef kun je de jury wat "voor de gek houden" door voor de middenstap, iets verzameld te stappen, dus langzamer en korter dan zijn normale stap.
als je dan gaat van hand veranderen voor de middenstap, dan kun je de pony zijn gewone stap laten doen.
zo ziet de jury verschil, en zeker op een onderlinge wedstrijd, zal dit beloont worden met een redelijk punt.

Dankje, dat vind ik een goede Pling

areke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-07 17:36

Ik geef mij paard altijd iets meer teugel en drijf heel iets bij om toch dr achterhand wel goed mee te laten komen.
Meestal hebben wij een 7 of een 8.
Als het niet lukt mag je ook wel een x langs komen dan leg ik het wel uit als ik aan het rijden ben.

Vadisha

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-07 17:47

Ja je moet natuurlijk er wel voor zorgen dat het tempo/impuls niet inzakt. Maar zeker niet sneller gaan stappen. Ik denk dat je eerst moet werken aan dat het neusje laag blijft en ze ontspannen blijft lopen. Dat ze je hand volgt als je toestaat. Dus elke keer korte stukjes proberen. Hand toestaan wil ze niet pak je haar weer op. Wil ze wel je hand volgen sta je nog iets meer toe.
Veel mensen die verstoren de stap door veel te drijven, waardoor het paard uit balans komt.

suus_romy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-07 07:17

Je moet ook goed mee bewegen met je handen en de beweging, anders heb je de kans dat je het ritme verstoord en dus dat je paard in draf gaat. Valt hij wel in draf terug nemen en weer opnieuw, net zoals tot het ontspannen en goed gaat. Lachen
Succes er mee!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-07 11:28

Wat ik doe is de teugels lang maken, zodat het paard zich 'uitrekt'. (Dus de passen worden langer, niet sneller)
Als je paard dat doet geef je er een beenhulp aan, zodat hij leert als je die beenhulp geeft dat hij dan gaat verruimen Lachen
Succes ! Enneh, dat lukt ook niet 1,2,3 he Knipoog
Xx

XNISJE

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-07 10:41

[gast1122] schreef:
Wat ik doe is de teugels lang maken, zodat het paard zich 'uitrekt'. (Dus de passen worden langer, niet sneller)
Als je paard dat doet geef je er een beenhulp aan, zodat hij leert als je die beenhulp geeft dat hij dan gaat verruimen Lachen
Xx

Even een misschien wel hele domme vraag maar moet je bij middenstap de teugels op maat maken of richting halsstrekken gaan? Bloos heb er niet zo veel verstand van en ik twijfel er altijd over.. Haha!

mustangbokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-07 12:12

je kan ook proberen je paard voorwaarts te duwen met je zit, en dan ook de beweging goed met je handen volgen

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-07 12:13

Diagonale beenhulpen geven, heeft tot nog toe bij al m ijn paarden perfect gewerkt. Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-07 13:07

XNISJE schreef:
[gast1122] schreef:
Xx

Even een misschien wel hele domme vraag maar moet je bij middenstap de teugels op maat maken of richting halsstrekken gaan? Bloos heb er niet zo veel verstand van en ik twijfel er altijd over.. Haha!

Nou, je zegt dat je probleem is dan uitgestrekte stap niet lukt Knipoog
Probeer het eerst met lange teugels, en geef daar een nieuwe hulp aan. Dan kan je dat steeds vaker gaan oefenen totdat het een keer lukt dat je je teugels op maat hebt Ja
Xx