helpp!!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

hesy

helpp!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-07 16:41

hallo,
ik heb een paard van 5 jaar oud en 173 groot. hij is in september een jaar onder het zadel.
maar ik vind dat hij soms snel de pijp leeg heeft en dat hij te weinig reageert op de been hulpen.
heeft iemand tips voor mij ..

groetjes

laurajaa

Re: helpp!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-07 16:42

je kunt misschien eens proberen met stemhulpen. misschien reageerd hij op je stem

Ravenna

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-07 16:45

kan je haver geven zodat die wat pittiger word of je kan ook eens kijken of die geen vitamine te kort komt waardoor die zo duf is.
en aan je been misschien wat meer overgangen rijden en dus zo hem wat scherper houden!!!
of stemhulp (omdat die dat geleerd heeft met zadelmak maken "sommige reageren daar nog goed op").

Tat_jana

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-07 16:48

zoveel mogelijk viguren rijden zodat ie beter gaat opletten.
veel halthouden en weg laten stappen.

Nicky15

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-07 16:57

Je kan net als al eerder is gezegt ,, hem wat haver bijvoeren .. dat zorgt voor meer energie

WildThing

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-07 21:23

je kan hem idd wat haver of krachtvoer bijgeven , maar wel opletten dat hij niet te dik wordt. Ook is conditietraining zeker aangewezen. Probeer in het begin kort intensief te rijden en te stoppen voor zijn pijp uit is en na verloop zal hij dit steeds langer kunnen volhouden. Ook een lekker galopritje tussen de velden is goed voor de uithouding. In het begin wel rekening houden met de conditie van je paard!!!

succes ermee

snippy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-07 22:50

wat geef je hem nu ? kwa voer
haver helpt inderdaad voor wat meer energie maar is jou paardje van nature best pittig dan kan dit niet zo`n heel goed idee zijn.
probeer erachter te komen of hij wat meer vitaminen nodig heeft of alle dingen heeft wat hij nodig heeft om energie aan te maken.

voor de rest zou ik als ik jou was veel afwisseling met rijden gaan doen zodat hij blijft concentreren veel succes

oosterhoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-07 08:16

wat voor paard heb je en hoeveel krijgt ie te eten?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-07 08:20

Wat is snel de pijp leeg?
Ik bedoel daarmee, hoe lang heb je dan gereden, hoeveel daarvan gestapt, gedraafd en gegalopeerd?
Rij je elke dag?

JohnnyFries

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-07 22:40

het goeie voer kan al een heeeeeele oop doen. mijn fries kreeg eerst 'gewoon basisbrok' maar nu is ie aan de speciale friesche brok en daar issie zo'n stuk fitter door geworden en daardoor kon ik dus ook meer trainen met hem, zodat ie steeds sterker werd en meer uithoudingsvermogen heeft.

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-07 07:50

je moet gewoon een goede voedingsbasis hebben. maar je moet hem niet 'heet' gaan voeren. je moet he tpaard de tijd geven om conditie te krijgen hij is ook behoorlijk groot dus dan gaat het langzaamer. ook is slim om buiten te gan ridjen, en dan een eind te draven, te stappen totdat die op adem is en zo verder.

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-07 10:42

Jongere paarden moeten nog leren hun energie te doseren. Meeste zijn erg werkwillig en gaan er helemaal voor, vinden oefeningen moeilijk en spannend. Alleen dat vreet al energie.

Misschien werkt een andere methode wel beter voor jouw jonge paard. Bv met regelmaat wat kortere trainingen. Als het goed gaat stoppen, vóórdat alle energie op is. Als je paard te weinig energie heeft kun je nooit je training goed eindigen. Juist door vaker kort te trainen herhaal je dingen vaker, waardoor alles wat gewoner wordt. ofwel, meer regelmaat en minder spanning. Daarnaast kun je op die manier perfect conditie opbouwen bij je paard.

Zo vanaf de computer is moeilijk in te schatten of bv het voer of de manier van trainen of iets anders veranderd kan worden om dit te verbeteren. Heel cliché, maar wat denkt je instructeur/ instructrice die je begeleidt ervan?

mustangbokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-07 11:43

Misschien moet je hem veel strenger aan het been rijden. Goed duidelijk maken dat als je benen geeft, hij zonder pardon, onvoorwaardelijk vooruit MOET. Anders komt er een stevige tik van de zweep. Dat moet je misschien een peer keer achter herhalen: benen - geen reactie - tik. Sommige paarden hebben wel de neiging om die les snel te vergeten; waarschijnlijk zal je het regelmatig moeten herhalen.

LauraV93

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-07 15:19

je kan ook stemhulpen gaan gebruiken