Te sterk buiten

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Paardennamen

Te sterk buiten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-07 14:03

Mijn baas heeft een aantal paarden staan, waarmee buitenritten worden verreden voor de verhuur. Het zijn dus niet mijn paarden.

Er is alleen een paard bij wat enorm sterk wordt buiten. Als meneer een open vlakte ziet (strand), of zand, dan wil hij alleen maar rennen. En vrijwel niets wat hem tegenhoudt.

Ik vind dit enorm jammer, want het is niet verantwoord om hem mee te nemen in de groep, laat staan als paard voor mij als begeleiding. Ik vind het ook gewoon enorm sneu voor dit paard, want er wordt dus verder niets mee gedaan. En ik heb buiten mijn werktijden om, ook weinig tijd om wat met hem te gaan doen.

Het is eigenlijk een paard wat vrijwel elke dag bereden zou moeten worden voor zijn energie. Ik heb hem nu een keer meegehad naar het strand, wat één grote racepartij was. Gelukkig had ik iemand anders bij me de weg kende en op de groep wilde letten. Verder is hij twee keer mee geweest voor een duinrit, 1 keer onder iemand anders en waarbij hij continue achter mij liep. Ging op zich wel goed, was alleen druk. 1 keer heb ik hem zelf meegenomen voor een duinrit (met groep), ging op zich ook goed, alleen eenmaal in de duinen zelf kon ik hem niet vertrouwen.

Verder is het een paard wat ontzettend lief is. Komt altijd naar me toe in de wei als ik de andere paarden kom halen. Hij wil altijd mee. Met poetsen en opzadelen is hij rustig, als je eenmaal goed gaat aansingelen en opstijgen, staat hij te springen.

Het liefst wil ik hem een aantal keer voor mezelf meenemen, in de hoop dat hij rustiger wordt. Maar ja... dat moet dan buiten werktijd om en tegenwoordig mag ik alleen 's morgens vroeg of 's avonds het strand op. Voor mij dus praktisch onmogelijk. Baas vind het allemaal wel prima zo...

Herkent iemand dit probleem en wat zou ik eraan kunnen doen?

Sterre

Re: Te sterk buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-07 19:09

Toen ik mijn ruin net had, had ik dit probleem ook Scheve mond .
Ik heb toen een tijdje een pelham-bit gebruikt. Dit is wel een scherp bit, maar hierdoor was meneer wel goed te handelen.
Na ong. 6 weken heb ik weer een gewone watertrens genomen en dit ging erg goed. We hebben het probleem na die tijd ook niet meer gehad!
Voordat iedereen nu gaat roepen dat een scherp bit niet de juiste methode is: ik ben van mening dat het bit zo scherp is, als de hand van de ruiter Knipoog . Liever een tijdje een wat scherper bit gebruiken en daardoor zachter met de hand in kunnen werken, dan een bit gebruiken waarop het paard totaal niet reageerd en ik hem voortdurend in z´n mond zit te hangen Knipoog .

Twinkle81

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-07 19:35

Ik neem even een abo. Heb geen goede tips omdat hij het niet altijd (bijvoorbeeld in de bak) doet, sorry.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-07 20:50

Je geeft de oplossing zelf al aan: het paard heeft energie ten over. Zorg dus dat er iets gedaan wordt met die energie. Misschien is het iets om eerst het paard te longeren voordat je het meeneemt naar buiten? Of al ruim losrijden voordat je op buitenrit gaat?

serena1978

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-07 06:48

Zou ook eerst flink longeren, losrijden zoals je het al zegt hij heeft enorm veel energie. Of eens alleen met hem naar het strand en kijken wat die dan doet hij moet leren om niet aan de kletter te gaan en dan eens flink boos worden.
En anders moet je hardere maatregelen nemen.

Ik weet ook niet hoe het paard in het begin is op het strand is geweest. Misschien heeft hij geleerd om te racen op het strand.

Gwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-07 07:53

Mijn bijrijdpaard is een flegmatieke ruin, een hartstikke fijn dier dat iedere dag goed en uitgebreid gereden wordt. Toch kan hij buiten in de bossen enorm enthousiast worden en daarmee ongelooflijk sterk. Hij vindt het zo heerlijk om door de bossen en over de hei te sjezen, dan gaat dat koppie er op, oren priemen naar voren en hij gaat steeds harder en harder lopen.
Sinds enkele jaren rijden we buiten meestal met een grazing snaffle, een westernbitje met een boog over de tong en gebogen scharen. Hij pakt het zelf alvast uit je handen als je niet snel genoeg bent met het in doen ervan.

Door de gebogen scharen is het wat minder hard dan een gewone stang met hefboom, maar als het nodig is heb je net iets meer te zeggen. Het is geen bit voor beginners, en ik zou het paard met zo'n bit niet meegeven aan de eerste de beste ruiter die je nog niet kent, maar misschien kun je het paard op die manier wel zelf mee naar buiten nemen met een groep Lachen .

Afgelopen zondag wilde ik een heel rustig ritje maken, dus ik had het gewone dressuurhoofdstel gepakt voor mijn bijrijdpaard. Uiteindelijk had ik een knalrood hoofd, pijn in mijn handen en schouders van het trekken van meneer en een super-enthousiast paard Hyper! onder mijn kont, mijn vriend moest heel hard lachen toen hij ons zo aan zag komen draven op het bospad waar hij stond te wachten Haha! . Met dat andere hoofdstel wordt hij ook erg blij (het is gewoon een blij en verder erg goed opgevoed paard waar je overal mee kunt komen), maar hij blijft met weinig mondcontact toch lekker onder je.

(En ja, ik ken dat gezegde: waar de rijkunst van de ruiter ophoudt... Lachen ).

mustangbokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-07 11:28

en als je eens probeerde er eerst binnen mee te werken, en dan buiten rustig liet uitstappen? en dan, geleidelijk aan, aan dat uitstappen, een rustig drafje aan toevoegen.

en tijdens dat binnenrijden zou ik er dan wel extra op letten dat hij zeer goed aan je hulpen is.

Paardennamen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-07 13:41

Super dat iedereen zo wil meedenken OK dan!

Binnenbak is dus niet aanwezig, alleen een slecht onderhouden buitenbak waar ook palen instaan voor tennis ed. Niet echt geschikt dus.

Vind het op zich niet erg om met hem naar buiten te gaan, ik wil er alleen zeker van zijn dat ik hem bij me kan houden.

Ik wil zeker te weten ook eerst alleen met hem naar het strand, maar zie bovenstaande Knipoog

Ik ben ook niet van de scherpe bitten, maar zoals het nu is, hang ik continue in de teugels en dat is natuurlijk ook niet goed.

Ik ken het beestje pas vanaf maart, heb verhalen gehoord dat hij 'vroeger' helemaal niet te handelen is geweest. Het meisje wat verleden jaar de ritten heeft begeleidt, heeft hem wel meegenomen, maar die is volgens diezelfde verhalen gek als een deur Knipoog Nu goed, dat ben ik ook Tong uitsteken Maar ik heb wel verantwoordelijkheid voor een groep op dat moment en dat doet gewoon de das om Scheve mond

Ik ga nu naar de ruitersportzaak, eens kijken wat die mij adviseren Lachen Heb zijn bit meegenomen (trensje), zodat ik in ieder geval de juiste maat heb...

Jullie horen nog van mij

Gwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-07 14:05

Ik houd ook niet zo van die héle scherpe bitten, maar de grazing snaffle is (bijvoorbeeld) is helemaal niet zo erg. Als mijn bijrijdpaard er zo'n hekel aan had zou hem hem niet uit zichzelf al proberen te pakken denk ik altijd Lachen .
En idd, steeds zo in de teugels hangen is ook niks, dat heb ik eergisteren weer eens ondervonden.

serena1978

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-07 15:12

Inderdaad probeer eerst het probleem zo op te lossen voordat je de harde maatregel neemt, andere bit en dergelijke. Die kun je altijd nog eens toepassen. Jij bent baas en het paard niet met hulpmiddelen kun je altijd nog eens mee beginnen als je er echt niet uitkomt.

Hij kan ook inderdaad zo enthousiast zijn als hij naar het strand gaat, maar moet wel bij de groep blijven.

Buterblom

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-07 15:44

Mijn paard gaat er buiten niet vandoor maar als ik wil dat ze stopt wil ze nog wel eens slecht luisteren of véel te hard gaan, ik doe buiten soms een slof om, zodat als ze gewoon echt op de rem moet door verkeer enzo ik iets heb om haar tegen te houden, de rest van de rit hangt de slof gewoon los.

Paardennamen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-07 17:55

Ik ga de pessoa proberen met dubbele teugels. 1 paar op de normale ringen, zodat het een gewoon bit is. Andere paar teugels aan de onderste ringen, ik weet dat het maximale hefboomwerking heeft, in geval dat ik echt controle nodig heb. Verder wil ik met hem een aantal keer alleen naar buiten, zonder de groep dus. Gewoon aan een los teugeltje, net zoals ik de andere paarden rijd. Hij mag dan in dit geval zijn eigen staptempo bepalen, alleen ik bepaal wanneer we gaan draven en eventueel galloperen.

Ik denk dat ik hier wel goed aan doe?

Gwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-07 18:02

Mij klinkt het goed in de oren. Zo kun je hem gewoon relaxed rijden, maar heb je indien nodig ook een rem.

Sterre

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-07 11:33

Lijkt me een goed idee om het zo eens te gaan proberen Lachen .

Het is misschien wel een idee om nog iemand anders mee te nemen met een relaxed paard; mocht hij er vandoor gaan en jij ligt ernaast, ben je iig niet alleen Scheve mond ...

Paardennamen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-07 13:05

Jawel, lijkt me ook veiliger om dat te doen, maar ik weet absoluut niet wie...

Paardennamen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-07 11:07

Ik heb gisteren knollie gereden met pessoa en dubbele teugels. Ik kon hem gewoon weer zo uit de wei halen, net als altijd Lachen Halverwege naar de poetsplaats, wilde hij niet meer verder, maar toch zo ver gekregen... Lekker gepoetst en daarna opgezadeld. Met zadelen wil hij nooit stil blijven staan, dan loopt hij altijd heen en weer. Zelfde met opstijgen. Kreeg net genoeg tijd om op te stappen Clown
Daarna vertikte hij het om de kant uit te gaan die ik wilde. Hij bleef maar achteruit lopen, totdat we voor de slagboom stonden. Daar een poosje heen en weer gedrenteld, uiteindelijk toch maar de andere kant uitgegaan. En vanaf toen ging het eigenlijk harstikke goed OK dan! Heb met name in het begin de tweede er eigenlijk continue bij gehad. Het hele stuk naar het strand hebben we gestapt en eenmaal op het strand hebben we gegaloppeerd wanneer ik dat wilde. Eenmaal van het strand af, hebben we lekker gestapt met een los teugeltje Lachen Maar hij was dan ook moe Clown
Onderweg nog een paar minder makkelijke momenten gehad: op de strandovergang kwamen we de groep (20 man) van de manege tegen... En er lag ergens een brandslang over de weg, heel eng natuurlijk Rolleyes
Maar we zijn veilig terug gekomen, meneer was helemaal bezweet en zat onder het schuim van het kauwen op zijn bit.