Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Ezter schreef:Voelt je paard zich op zijn gemak als het stilstaat? Ik denk dat je er toch nog meer tijd voor moet nemen, want het klinkt alsof je niet zo slecht bezig was. Gewoon lekker met het neusje naar voren laten staan, beetje aaien en kriebelen, tot ze gaat ontspannen. Pas als ze ontspannen stil durft te staan zal ze ook nageeflijk kunnen blijven. Ga ook gerust eens lekker met iemand staan praten een paar minuutjes, ondertussen je paardje lekker aaien, zodat ze echt leert dat er niks engs gebeurt.
Verder zou ik niet iedere keer na 1 sec weer wegrijden, omdat ze daar juist van leert dat ze niet stil hoeft te staan, maar meteen weer mag gaan lopen. Dan wacht ze op het moment dat je halt gaat houden al op jouw hulp voor het stappen, ze weet dat die gaat komen. Daar komt denk ik alleen maar extra onrust van. Dan beter haar niet nageeflijk kunnen houden, maar wel stilstaan dan wegrijden omdat ze niet nageeflijk blijft.
Oja aan de hand ook oefenen! Laat haar netjes naast jou stilstaan, en belonen. Paard heeft rust in zijn lijf nodig in het halthouden, dan komt de ontspanning en nageeflijkheid ook.
danifur schreef:Ik denk dat, dat met je vader helemaal geen slechte optie is.
Ze is duidelijk bangig, en dus is het niet verkeerd om er iemand bij te zetten die ze ook vertrouwt als ze aan jou op dat moment niet genoeg heeft.
Heb je het al geprobeerd met snoepjes. Die zou je aan je vader kunnen geven en zodra ze dus nageeflijk staat flinkt te belonen en er 1 te geven.
Je moet dit wel gedosseerd doen uiteraard zodat als je dat straks gaat afbouwen, ze niet weer in dezelfde 'fout' terug valt.
Dit is iig gewoon een kwestie van geduld, en kan misschien nog wel lang duren.
Dat is op dit moment het enige wat ik kan bedenken.
Blijf dit topic ook even volgen.
nicky_f schreef:oefenen is het beste.
het gaat er alleen wel om dat ze zich op haar gemak voelt.
Je kan het ook proberen al je naast haar loopt ,, dus gewoon aan een halstertouw.
Dat met je vader vind ik een goed plan~