Middendraf, hoe goed voor elkaar?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

IvoIce

Middendraf, hoe goed voor elkaar?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-07 20:36

Vraagje over middendraf.

Pony word nu op wedstrijden gestart en de middendraf gaat nog niet helemaal lekker. Vraag me dus af welke hulpen nou gegeven moeten worden.
Vaak gaat hij erg onregelmatig lopen, springt hij half in galop aan, toch maar niet en dan ziet het er erg onregelmatig uit. Hoe moet die middendraf nou gereden worden?

- Handen iets lucht geven en been? (dan valt hij snel uit elkaar of valt hij bijna in galop)

- Handen op de plek houden en been? (dan word hij wat onregelmatig)

- Handen iets lucht + zit al reactie? (daar reageerd hij dan weer niet echt op)

Ik weet het niet meer, op welke hulpen moet dit gaan of wat doen we verkeerd?

Is de galophulp dan nog niet goed genoeg bevestigd waardoor hij middendraf verward met galop?

Geef je met 2 benen tegelijk been of rechts-links etc?

Ben benieuwd naar jullie tips Ja

(pony is trouwens verder erg netjes aan de hulpen, mooi nageeflijk en goed voor het been. Aan de longeerlijn kent hij het verschil tussen middendraf en galop perfect, maar dat is op stem, en dat mag in de proef natuurlijk niet)

tab0r

Re: Middendraf, hoe goed voor elkaar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-07 21:48

wat ik zelf geleerd heb is om en om met het ritme mee been geven, dus links-rechts-links-rechts. wat ook werkt is je staan zitten iets langer doen, dan moet je paard zich aanpassen aan hoe jij lichtrijdt. dus je gaat niet helemaal mee met het ritme, maar iets langzamer, dan gaat je paard jou zit weer opzoeken, dat in combinatie met je benen, moet hij gaat verruimen en in de middendraf zitten. ik hoop dat het werkt! bij tabor werkt het wel, maar ieder paard is anders!

patsur

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-07 22:00

Misschien geef je in 1x te veel been waardoor hij in galop valt? Probeer het op de diagonaal rustig op te bouwen met steeds iets meer vragen. Probeer hem wel mooi opgesloten te houden en iets mee te geven.

tab0r, het is de bedoeling dat je de beweging van het paard volgt, niet dat het paard jouw beweging moet volgen.

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-07 22:01

Balkjes draven en steeds verder uit elkaar leggen... dan leert je paard een super middendraf.

challenge67

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-07 22:08

het eerste komt omdat je paard het moelijk vind en dan in galop aan springten nog niet genoeg in balans is
het tweede door dat je geen ruimte geef gaat hij achter de teugel lopen en dan gaat hij onregelmatig dit omdat hij voor dan geen ruimte heeft en gaat als ik het goed heb ook hangen op je hand .
en het laatste is omdat hij dan niet genoeg op je been reageert .

ja wie heeft gezegt dat paardrijen gemakkelijk is je zal al wel genoeg aanwijzingn en ideen hebben gehad . Bloos
maar het eerste is het beste om het hem te leren ,maar probeer eens om het op een volte te doen en dat een pas of vier vijf en weer terug ,reageert hij niet op je been dan weer wat harder reageert hij dan nog niet dan een tik met de zweep dit blijven herhalen tot hij het door heeft en reageert.
nog een oefening is hand veranderen en de laatste passen een paar passen wijken voor het been dit is een oefening om reactie tehouden op je been.
handen op de plaats houden en been is pas van latere stadium wanneer het paard meer opgericht gaat lopen en goed reageert op het been.
maar een ding is gedult en veel oefenen en kleine stukjes en herhaaling en voel hoe je paard beweegt en ga hier in mee dit is heel moelijk doe maar eens je ogen dicht als je stap of later als je draaft

groetjes mij

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-07 09:05

Ik ben nu ook bezig met mijn 4-jarige met de middendraf. Zij heeft zelf al een super draf (ook middendraf, maar nog niet ohz), maar heeft ook moeite met de middendraf zonder onrgelematig te worden of in galop te vallen.

Wat wij heel veel doen is op de grote volte zetten en dan op het binnen been iets activeren zodat het binnen achterbeen er fijn onder komt en dan recht zetten dan neemt die van mij de verruiming van het binnen achterbeen mee op de lange zijde naar de andere benen en gaat ze lekker lopen showen. Ze begint nu dan ook echt langzaam aan fijn te verruimen!

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-07 09:25

griebels schreef:
Balkjes draven en steeds verder uit elkaar leggen... dan leert je paard een super middendraf.

Zou ik ook denken. Je moet eerst vaststellen dat je paard verruimt i.p.v. sneller gaat. Als je zegt dat ie in galop aanspringt zou je denken dat dit laatste het geval is. Zou hem dus eerst leren verruimen idd door balkjes draven.